Een blik op het leven van Lawrence.
In de laatste jaren dat Bernie Ecclestone aan het roer stond van de sport die hijzelf grootmaakte, werd hij veelvuldig bekritiseerd om zijn veelal opmerkelijke beslissingen. Toch was de man behoorlijk pienter, ondanks zijn flink bejaarde staat. De inmiddels 87-jarige Brit bewees in het verleden voor de zoveelste keer een scherpe tong te hebben, door de volgende vraag op licht cynische wijze te beantwoorden:
M: “Bernie, how do you become a millionaire in F1?”
B: “Start off as a billionaire!”
Het is lastig te zeggen of de vader van huidig Williams-coureur Lance Stroll, Lawrence Stroll, beseft dat het kopen van een volledig Formule 1-team geen alledaagse investering is. De wereld van de koningsklasse heeft in haar geschiedenis al vele rijke figuren zien komen en gaan. De kans is zeker aanwezig dat Lawrence Stroll zich op een bepaald moment in dit treurige rijtje zal bevinden. Dat gezegd hebbende is de Canadese ondernemer absoluut niet van gisteren.
De 59-jarige Canadees Lawrence Stroll werd geboren in Montreal, als zoon van een welvarend joods stel. Eenmaal op gepaste leeftijd besloot Stroll de voetsporen van zijn vader te volgen door als ondernemer de modewereld in te gaan. Zijn eerste succesvolle stap zet hij wanneer hij de kinderkledinglijn van Pierre Cardin naar Canada brengt. Hetzelfde doet hij niet veel later met Polo Ralph Lauren. Tegenspoed lijkt hij niet te kennen, want de Canadees investeert in de jaren ’80 wederom in Polo Ralph Lauren wanneer het bedrijf naar Europa vertrekt. Hij verdient er grof geld mee.
In de jaren ’90 zet Stroll wederom een geniale stap, door samen met zakenpartner Silas Chou het bedrijf Sportswear Holdings Pvt. Ltd. op te zetten en financiële steun te bieden aan het destijds relatief onbekende Tommy Hilfiger. In korte tijd draait het bedrijf een miljardenomzet. Enkele jaren later steekt Sportswear Holding geld in Asprey and Garrard, een Brits juwelier, om het korte tijd later weer voor flinke winst te verkopen. In 2003 neemt Stroll een deel van Michael Kors over. Acht jaar later organiseert Stroll met zijn zakenpartner de beursgang van hetzelfde modebedrijf. Het jaar daarop verschijnt hij plots op de Forbes-lijst van miljardairs met een vermogen van ongeveer 1,8 miljard dollar, wanneer hij stapsgewijs zijn aandelen begint te verkopen. Stroll heeft vandaag de dag een vermogen van ongeveer 2,7 miljard dollar.
Dat geld moet ergens naartoe, zo weet ook Stroll. Gelukkig heeft de ondernemer hobby’s die niet per se goedkoop zijn. De Canadees is namelijk een notoir Ferrari-verzamelaar. Stroll heeft er tientallen, en het zijn zeker niet de minste exemplaren.
Naast de legendarische 330 P4, waarmee hij doodleuk naar circuitdagen gaat, heeft hij o.a. een Daytona Spider, een 250 GTO uit ’62 en gaf hij in 2013 niet minder dan 27,5 miljoen dollar uit aan een zeldzame GTB/4 S NART Spider uit ’67. In een interview met het Officiële Ferrari Magazine vertelde hij niet zuinig om te gaan met zijn speeltjes.
“When I use my cars I’m tough: I exploit her 100 per cent in her performance, and if we are at a race meeting, I act tough by taking risks. I don’t think of it as a museum piece or about the value of what I’m driving. If I go on a trip, it’s only sensible that I don’t start racing along the road, but if conditions and laws permit, I try to feel the sensations that a Ferrari can give you both on and off the track.”
Het moge duidelijk zijn dat Lawrence Stroll niet bang is om geld te steken in zijn hobby’s. Hetzelfde geldt voor de hobby’s van zijn zoon. Papa Stroll zorgde er gedurende de carrière van zoonlief voor dat hij telkens fatsoenlijk materiaal onder zijn billen had. Daarnaast gebruikte hij zijn connecties (en portemonnee) op slimme wijze om zijn zoon op de juiste plekken te krijgen.
Zodoende krijgt hij het in 2017 voor elkaar Lance bij Williams te plaatsen. Naar verluidt heeft de Canadees ruim 80 miljoen dollar uitgegeven om de deal te verwezenlijken. Zoonlief wordt het jaar daarvoor, in 2016, op kosten van Lawrence de wereld rondgevlogen met een team van ongeveer 20 man en maakt duizenden testkilometers. Papa Stroll betaalt daarnaast voor een nieuwe, high-tech simulator.
We kunnen stellen dat Lawrence enorm veel overheeft voor zijn zoon. Het is op het moment van schrijven nog niet aangekondigd, maar het ligt in de lijn der verwachting dat Lance na de Force India-overname volgend jaar op een stoeltje kan rekenen, ten koste van ofwel Esteban Ocon of Sergio Perez. De tijd zal het leren.
waterisnat zegt
Je lult. Hij heeft dat geld verdient als keizer van Rome ;-)
https://www.hbo.com/rome/cast-and-crew/julius-caesar
87sandyd zegt
Ergens ben ik wel blij met die man. Force India is (tijdelijk) gered, daar ben ik vooral blij om.
En dan kunnen we eens kijken hoe Lance het gaat doen in een andere auto, zodat je een beter onderbouwde mening kunt geven over zijn rijkunsten.
Hoop alleen niet dat het een speeltje wordt, die hij over 2 jaar weer failliet laat gaan zodra Lance niet presteert.
gregorius zegt
@87sandyd: failliet lijkt me stug. Dit soort mensen investeren pas in iets op het moment ze ook een exit weten: ze investeren dus alleen in een plan.
Daarom is dit ook interessant: hobbies kosten geld: dus hoeveel % van dit plan is de hobby en hoeveel een investering.
Wat kan je met Force India doen? Het bedrijf deed het afgelopen jaren beter tov nu. Het bedrijf heeft een hoop kleinere sponsoren (dat is een risico). Daarnaast heeft het bedrijf geen side-business (McLaren en Williams).
De enige exit die ik zie: stel dat de nieuwe motor richtlijnen voor 2020 er echt gaan komen en het blijkt dat je goed kan instappen als merk: de bende verkopen aan een nieuwe motorenfabrikant.
Of als straks Verstappen, Ric, Ocon, of LeClerc kampioen gaan worden: wordt het bevestigd dat een zuster team echt handig kan zijn. in dat geval kan je zomaar MB2 of Renault2 gaan heten.
We zullen het zien: op het moment is de toekomst van papa Stroll in de F1 interessanter dan de toekomst van zoon Stroll.
slickrick zegt
@gregorius: zodra zijn zoon een ander hobby vindt dan F1 is papa stroll direct exit.
Zodra je kinderen hebt is het heerlijk om je kroosjes te verwennen met allerlei leuk speelgoed, de een gaat naar Bart Smit en de andere gaat de F1 in
chriscross zegt
Mooi om te lezen dat er in iedergeval nog 1 persoon is die zijn exclusieve wagens nog wel uit laat ipv in de vitrine te zetten
papa zegt
Het toppunt van verwend zijn, niet goed genoeg zijn om je in de f1 te handhaven koopt vader een f1 team
cloverleaf zegt
@papa: nou papa, al aan t sparen?
mashell zegt
@papa: en jij, als jouw zoon niet goed genoeg is voor een voetbal of race carriere koop je voor hem toch ook een playstation? Je gunt je kind gewoon het beste. En als je wat geld achter de hand hebt worden de speelgoedjes gewoon wat groter.
dsdh zegt
@papa: een f3 kampioenschap winnen doet hij toch echt met zn eigen handen en voeten. Tuurlijk, hij heeft wat meer geluk gehad dan jij en ik, maar hij zal toch wel iets goed doen imo
Edge zegt
@dsdh: Lawrence Stroll heeft zelf een F3 wagen heeft gekocht zodat Lance onbeperkt kon testen, en hij heeft ook hier en daar personeel wegkocht om het team van Lance te versterken. Natuurlijk moet je het dan toch nog maar effekes doen, maar je kunt niet ontkennen dat Lance een gigantisch (bijna oneerlijk) voordeel had ten opzichte van de rest van het veld.
sportevo zegt
@Edge: wat ook apart was, was dat zijn teamgenoten (en mede kanshebbers voor het kampioenschap) een keer gediskwalificeerd werden vanwege een auto die niet conform de regels was.
sidelo zegt
@papa: Ach voor hem heeft dat dezelfde financieele impact als dat het een gemiddeld gezin heeft als ze de eerste 2e hands auto voor hun zoon kopen :)
peke zegt
@sidelo: als ik 80 miljoen relativeer naar 2.7 miljard, heeft het denk ik zelfs nog minder impact dan die 1e auto voor je kind (in een modaal gezin;) ).
Het is bijna een schijntje :0
hoofd zegt
Volgens jou zeker. Volgens mij is het is meer een toppunt van toewijding, wat heel mooi is
mashell zegt
Wat is dat toch met die kledingbonzen en de autosport? Briatore, Müller deze Stroll? De mensen van State of Art willen ook al niet ophouden hun merk op Porsches te plakken.
cloverleaf zegt
@mashell: je vergeet die knuppels van McGregor!
bischero zegt
@cloverleaf: wie was er ook alweer ooit verbonden met McGregor .. hmm .. ?
cloverleaf zegt
@bischero: 2 louche eikels ;)
Dizono zegt
@cloverleaf: het zijn gladde jongens, maar ook harde werkers. Tom is alvast een sympathieke kerel en als Tim op z’n broer lijkt -harhar- zit het met hem ook wel goed.
cloverleaf zegt
@Dizono: had t niet over Tim en Tom. Maar de 2 ex CEO’s van McGregor. Tim en Tom niks mis mee.. behalve een paar irritante reclames;)
bischero zegt
@cloverleaf: juist
sportevo zegt
@bischero: Ben K. en Jeroen S. bedoel je?
bischero zegt
@sportevo: ja en de derde die er eerder uitstapte ?
harrie zegt
@mashell:
De wistmarges op merkkleding zijn verschrikkelijk hoog, dan kan je er wat dure hobby’s op na houden.
porker zegt
@harrie: ken een ondernemer die jassen maakt voor die lui. Winst is 1 dollar per jas. Ze weten hoe ze het moeten verdienen.
bischero zegt
@porker: voor de maker misschien (al betwijfel ik het bedrag dat jij noemt), de merken en handelaren maken echt wel marge
kilum zegt
@bischero: 1 euro per jas en 10 miljoen jassen verkopen is nog steeds wel lekker hoor. Het gaat om winst hier niet de verkoop prijs.
bischero zegt
@kilum: bedankt voor je p maal q exercitie, maar ik neem aan dat je dit op zn minst licht cynisch bedoelt en je bedrijfseconomisch besef verder gaat dan dit. No hard feelings though
porker zegt
@bischero: is toch zo. En idd wanneer hij er 800.000 doet is de winst mooi. Gaat nog wel belasting af maar dat valt mee in dat land. Hoewel dat jaarlijks hoger wordt. En de lonen ook.
pomoek zegt
@mashell: tja. Rijk worden door handel. Dan ga je op je 50e afvragen wat je met je leven hebt gedaan. Dan ga je dit soort dingen doen. Of je koopt een museum.
toniominestrone zegt
@mashell: Briatore was “gewoon “een manager bij Benneton, niet eens directielid, hebben hem naar voren geschoven om als teammanger Benetton te leiden, zijn affiniteit met de autosport was nihil.
str8six zegt
@toniominestrone: serieus? Nooit geweten, dacht juist dat Briattore zo’n doorgewinterde F1 man was.. Grappig.
smartlappie zegt
Ondanks dat het natuurlijk iemand met veel geld is en z’n zoon er wilt laten rijden, moeten we toch blij zijn dat er zulke zijn. Het is altijd beter dat er een team wegvalt…..en wat betreft dat lance er gaat rijden….. de top teams hebben ook bijna allemaal een 2e rijder die om heel andere redenen gekozen wordt dan dat deze super goed is. Wat dat betreft is dat dan net zo oneerlijk. Ik ben in ieder geval blij dat force India erin blijft
rhellema zegt
@smartlappie: ik weet niet of we er blij mee moeten zijn. De kans dat hij het team als een bedrijf gaat zien is heel groot. Zodra de onderneming geen winst maakt zal het niet al te lang laten lijden en zal hij waarschijnlijk de stekker er uit trekken. Ik hoop niet dat dit gaat gebeuren maar ik ben er wel bang voor.
smartlappie zegt
dan dat er een team wegvalt….
henkhupelschoten zegt
Nou, dan weten we nu ook wat voor motor de force India auto heeft volgend seizoen… hint: die is niet van Duitse afkomst..
harrie zegt
@henkhupelschoten:
Zou goed kunnen, en dan blijft enkel rode lantaarn drager Williams over als Mercedes klantenteam. Ouch.
pomoek zegt
Als Lance ooit nog serieus genomen wil worden in de F1 blijft ie gewoon bij Williams.
VeniVidiVici zegt
Respect voor de ondernemersgeest van Lawrence (wel een beetje door geluk door op het juiste moment op de juiste plek te zijn én zijn Joodse ouders), maar die verwende snotneus en prutser Lance moet zichzelf eerst nog maar eens bewijzen! Gelukkig 1 ding… die gaat nooit een bedreiging voor Mad Max worden haha :-)
fmgarcia zegt
Gewoon een topgozer. Het moet een harde baas zijn als je dit op zo’n jonge leeftijd voor elkaar krijgt. Ik zeg het niet graag, maar als je iets verkeerds over hem of Lance zegt ben je echt strontjaloers. En terecht ook, want je zou die auto’s maar gebruiken op de limiet!! Wederom eindbaas. Lance is ook echt niet zo slecht als iedereen zegt. Die Williams is echt mega slecht dit jaar, want heb Stroll dezelfde laptimes als Massa zien rijden in de races. Hij zal never bij Ferrari gaan rijden. Maar zijn vader heeft het beste leven op aarde! En de vriend van zijn zusje ook, zoek maar op.
viezefreddyw zegt
@fmgarcia: Dat is inderdaad een prima zusje. En wat een leuke schoonvader heb je dan?!
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: Voor jou is dat geen optie. Aan het meer van Genève wonen en Friesland verlaten. Plus: Lance kreeg op zijn 12e voor zijn verjaardag een f430 spider. Zo konden hij en zijn vrinden er rustig op los rammen met mokertjes! Dan hadden zijn zusje en haar vriendinnen geen last van de jongens. Kortom, heimwee zullen wij niet krijgen.
toniominestrone zegt
Het valt mij op hoeveel kinnesinne er leeft onder veel AB lezers, laat die mensen , kan jouw het verrotten waar ze hun poen mee verdient hebben.
Edge zegt
@toniominestrone: Nou, toch wel. Dat er iemand met geld zorgt dat de schoorsteen blijft roken is prachtig, maar het is wel zo fijn als je weet dat die mensen hun geld eerlijk verdiend hebben en er niet twee maanden later een deurwaarder beslag komt leggen op het team, of dat blijkt dat die gozer helemaal niet zo rijk is en alleen maar luchtkastelen verkoopt.
toniominestrone zegt
@Edge: En daar moet jij als ” Jan Tabak” je druk om maken?
Edge zegt
@toniominestrone: Als ‘Jan Tabak’ niet, maar als F1 liefhebber wel. Het is toch wel fijn om te weten dat de nieuwe eigenaren van Force India serieus zijn en ook de draagkracht hebben om zo’n team te runnen. Er waren niet alleen serieuze gasten als Stroll geinteresseerd, maar ook charlatans die vooral gebakken lucht verkopen. *kuch*Rich Energy*kuch*.
mark997gt3 zegt
Als goede vader zou je ook de beperkingen van je eigen kind moeten kunnen zien. En Lance kan vast een beetje sturen. Echter iedereen weet dat hij geen F1 capaciteiten heeft. Dat zou paps ook moeten inzien.
Als ik papa Stroll was zou ik het anders aanpakken. Niet je zoon zijn hele leven flierefluitend zijn hobby laten uitvoeren en dat vervolgens ook nog helemaal financieren. Hobby is leuk, mag wat kosten. Maar ga jezelf nuttig maken voor de wereld!
pomoek zegt
@mark997gt3: exact. Goed beschouwd heb je niet veel aan de miljarden van pa. Iedereen wordt natuurlijk geholpen door zijn of haar ouders maar er zijn grenzen. Zolang je niet zelf iets op weet te bouwen wordt je nooit serieus genomen.
unknown234 zegt
@pomoek: Niet serieus genomen worden omdat je zelf niks hebt opgebouwd. Zo dachten ze er in amerika tijdens de verkiezingen ook over, pakte net wat anders uit.
pomoek zegt
@unknown234: das ook weer waar…
rubinho zegt
@mark997gt3: waarom jezelf nuttig maken voor de wereld? Voor wie moet dat dan? Ik denk dat als er zoveel geld is en papa zegt: ik betaal je hobby; dan moet je dat toch gewoon doen? Alsof 1 persoon het verschil gaat maken. Laat ze lekker spelen met F1 auto’s. En nuttig maken ze zich in zekere zin. De werknemers van Force India houden hun baan. De gezinnen van die mensen kunnen blijven eten. Dus wat wil je nog meer.
mark997gt3 zegt
@rubinho: Ik probeer in mijn leven niet alleen iets voor mezelf te betekenen maar ook iets bij te dragen aan de maatschappij. Hoe klein ook. Je hebt gelijk dat de werknemers van FI nu hun baan behouden. Maar dat is niet de verdienste van Lance maar van zijn vader, die natuurlijk weer groot geworden is met een gouden lepeltje. Aan de andere kant, ik had ook maar weinig bij gedragen aan de wereld op mijn 19de!
hspi zegt
Iedereen hier zit hem nu wel af te kraken, maar ondertussen heeft hij wel een keer het F3 kampioenschap gewonnen, en heeft ie meer punten dan z’n oudere teamgenoot. Heeft ie toch maar even gedaan. Daarbij is ie nog maar 19. Zo heel erg slecht als iedereen zegt is ie volgens mij nog niet.
harrie zegt
@hspi:
In de F3 reed hij in topmateriaal dankzij… papa.
Z’n huidige teamgenoot is een paydriver en ook bepaald geen hoogvlieger.
Naast een ouwe uitgebluste Massa kon ie al niet imponeren, als ie Perez of Ocon volgend jaar als teamgenoot heeft kan het wel eens genant gaan worden.
porker zegt
@harrie: die krijgen extra gewicht en aanlopende remmen. Valt het iemand ook op dat die twee voor geen meter op elkaar kijken?