De grote baas van het F1-team heeft antwoord wie de nummer 1 is bij Ferrari.
Het nieuwe Formule 1-seizoen komt eraan. Het belooft een enorm spannend jaar te gaan worden. Red Bull is door wat straffen van de FIA beperkt in de mogelijkheid voor de ontwikkeling van de RB19. Bij Mercedes vonden ze halverwege het seizoen de weg naar boven en ze wisten zelfs een race te winnen. Dan is er ook nog Ferrari. Dat team was niet eens zo heel erg veel langzamer, maar maakte (zeker in het begin van het seizoen 2022) nogal wat verkeerde beslissingen.
Het is natuurlijk koffiedik kijken, maar het is niet ondenkbaar dat we eindelijk weer eens drie teams zien strijden om de zege. Wat we 100% zeker weten, is dat de strijd binnen Ferrari erg spannend gaat worden. Carlos Sainz had vorig jaar nogal moeite om aan de auto te wennen, maar kwam uiteindelijk wel goed op stoom. Charles Leclerc was dikwijls sneller, maar maakte ook meer foutjes. Het is misschien wel het beste rijdersduo van de grid.
Nummer 1 bij Ferrari?
Kortom, wie is de nummer 1 bij de Scuderia Ferrari? Dat vroeg het Britse Autosport zich ook af en toevallig hadden ze Frédéric Vasseur voor hen. Dat is de nieuwe teambaas van Ferrari die overkomt van Alfa Romeo en orde op zaken moet stellen.
We hebben twee heel goede coureurs. Beide kunnen het absoluut aan. Wij zijn in de positie om hen identieke auto’s te geven, dezelfde structuur en dezelfde ondersteuning. Het doel is duidelijk dat er gewonnen moet worden mét Ferrari en vóór Ferrari. Er is geen nummer 1 en nummer 2. Maar op een bepaald moment, wanneer we moeten ingrijpen, zal ik actie ondernemen. Het maakt niet uit voor wie ik kies. Maar als ik halverwege het seizoen moet ingrijpen, zal ik dat doen.
Fréderic Vasseur, wil niet zeggen dat hij Leclerc ook beter vindt.
Geen onbekende
Leclerc is een bekende voor Vasseur, want hij haalde hem in 2018 naar Alfa Romeo toe, als vervanger voor Pascal Wehrlein. Al in dat eerste seizoen was duidelijk dat Leclerc een buitengewoon talent was.
Ook lijkt Frédéric de ideale persoon op de positie. Mattia Binotto was voornamelijk een technisch genie (hij werkte al aan de auto van Michael Schumacher), die naar voren geschoven werd. Vasseur staat bekend als een strenge doch rechtvaardige teambaas die daadwerkelijk leiding kan geven, iets waar het de afgelopen jaren nogal aan schortte.
Nu is de vraag aan jullie: is dit een slimme beslissing? Want mocht het zo zijn dat het dichter bij dan ooit zit, is een ondersteunende coureur een tactisch voordeel voor een team. Ten tweede wie denken jullie dat dit seizoen beter zal presteren? De supersnelle Charles Leclerc of de consistente Sainz? Laat het weten, in de comments!
Meer lezen? Dit zijn de beste F1-coureurs (aldus de F1-coureurs)!
Dutchdriftking zegt
Max de derde titel en Ferrari die van de constructeurs?
supertjeduc zegt
Als Max de derde binnen haalt en RB niet de titel dan denk ik dat Perez halverwege vervangen gaat worden
Robert zegt
Ligt er ook een beetje aan of hun reserverijder een beetje met de RB18 op de baan en de RB19 in de simulator overweg kan. Ik zie ze namelijk noch Nyck de Vries noch Yuki Tsunoda al snel laten promoveren. Tenzij een van de twee een exceptioneel goede indruk weet achter te laten met de AT4.
bbjorn zegt
Danny Ric kan instappen
ouwedibbes83 zegt
Ik denk dat Sainz meer zelfvertrouwen had en zo de verkeerde beslissingen van de pitmuur pareerde. Strategisch was hij sterker.
LeClerc is sneller maar volgzamer, wat m begin van vorig seizoen veel punten heeft gekost. Zijn grootste tegenstander was soms zijn eigen team. Daar kon hij helaas niet op vertrouwen, tot zichtbaar ongenoegen. Ik denk dat hij bij de vorige seizoenstart wel de nr 1 positie verdiende.
Richmond zegt
Klopt maar je krijgt niet de nummer 1 op basis van de seizoen start. Die krijg je pas als het duidelijk is dat jij om de titel vecht en je teamgenoot geen kans maakt. En natuurlijk ook de vorm waarin je verkeert
pomoek zegt
Het ging natuurlijk helemaal niet zo slecht met Ferrari vorig jaar. 2e in beide WK’s, 4 overwinningen en tig keer op het podium. Sainz was tactisch sterker dan Leclerc, en was hierdoor op momenten beter dan Leclerc, door het team te overrulen als er verkeerde beslissingen werden genomen. Leclerc wil op het team vertrouwen, is tactisch duidelijk de mindere van Sainz, maar véél sneller. Als Ferrari volgend jaar de tactiek een betje op orde heeft verliest Sainz dat voordeeltje dat hij had op Leclerc. De laatste is dan de onbetwiste nummer 1. Simpelweg omdat hij de snelste is van de 2.
LoutervanPlezier zegt
Maar Sainz moest meer werken in de auto, waardoor hij langzamer was, als alles op zijn plaats valt, wil ik nog wel eens zien, wie er sneller is van deze twee, ik denk dat Sainz eerder wereldkampioen wordt dan Leclerc, maar ik kijk niet op, als ik het fout heb, zij zijn echt gelijkwaardig, op hun eigen manier.
Wie er kampioen wordt, ik vermoed dat dit het spannendste en misschien wel het mooiste seizoen tot nu toe wordt, omdat alles weer dichterbij elkaar zit, is mijn verwachting.
jaapiyo zegt
Leclerc heeft iets meer pure snelheid, maar ik vond het wel knap hoe Sainz dat gat gedicht heeft gedurende vorig seizoen. IIRC was het in de eerste seizoenshelft ongeveer drie tienden gemiddeld in de kwali. In de tweede seizoenshelft nog ongeveer een tiende. Moet wel zeggen dat Lec in de races opvallend genoeg vaak echt een betere pace had.
Edge zegt
Die Fred Vasseur is een verstandige man. We weten allemaal dat Leclerc de beoogde kampioen van Ferrari is. We weten ook allemaal dat Leclerc beter en sneller is dan Sainz. Maar om ervoor te zorgen dat Sainz het maximale uit zichzelf haalt moet je hem wel gewoon laten geloven dat hij voor de titel mag gaan. Dat deed Red Bull ook met Perez afgelopen jaar en werkte ook perfect bij Mercedes toen Bottas nog naast Hamilton zat.
harrie zegt
Carlos, it’s Frederic.
Richmond zegt
Als Bottas dacht dat hij bij Mercedes kampioen mocht worden, is hij rijp voor de GGzE. Hij is altijd nummer 2 geweest en alleen dankzij de grote overmacht van de auto werd hij ook meestal tweede in het wk.
In het geval van Sainz klopt dat wel, die zoekt een ander team als hij geen kans krijgt op de titel.
Allison Burgers zegt
Twee “nr 1″’s in een team werkt alleen als je auto veel en veel sneller is dan de rest. Maar als je moet strijden tegen een sterke concurrent die wel een 1-2 in het team hebben, dan kost het veel teveel punten.