Momenteel staat deze schitterende Alfa Romeo Giulia Tubolare Zagato (TZ) nog op Nederlandse platen, maar daar komt wellicht spoedig verandering in: hij wordt door RM Sotheby’s geveild. Wie houdt dit stukje automobiele erfgoed in eigen land?
Niet alleen moet deze Alfa Romeo in Nederland blijven omdat dat de kans dat we haar nog eens in levende lijve tegen kunnen komen het grootst is, vooral ook omdat ik bang ben dat wanneer deze auto in handen valt van een Amerikaan, ze volledig doodgerestaureerd gaat worden. Je weet wel, van die Wayne Carini-restauraties, minutieus en met elk boutje glimmend.
Zonde, want momenteel verkeert dit meesterwerkje van Zagato/Ercole Spada in een prachtige originele staat, met meer patina dan de industriële hanglampen in de gemiddelde hipster-koffiebar. Het handgeklopte aluminium heeft hier en daar -ongetwijfeld in het heetst van de strijd- wat deukjes en krasjes opgelopen. De lak is in al die jaren gematteerd zoals alleen de tijd dat kan doen. Zelfs de voor een Alfa obligate roestblaasjes zijn op deze kostbare racewagen van de partij. En roest is zeldzaam op een auto die op 3 februari in Parijs tussen de 950.000 en 1.200.000 euro moet opleveren. Even slikken, maar deze moet écht in Nederland blijven. We hebben al teveel Giulia TZ’s verloren.
Met dank aan @viezefreddyw voor de tip!
bisazza zegt
Wat een fantastische auto is dit. Vroeger nog mijn spreekbeurt over deze auto gedaan.. Mijn droom was om deze in een schuur te hebben staan en op een verloren vrijdagavond met een biertje in mijn hand en een stukje muziek op de achtergrond enkel maar naar de auto te kijken.. In mijn ogen een kunstwerk
edjehaze zegt
@bisazza: dromen….
mrB zegt
@Bisazza: Uhm, goede chill stoel, speciaal biertje/lekker wijntje/whiskey. Stereo van vele duizenden euro’s. Als ik ook maar iets had om in te leggen deed ik met je mee! ;)
mastemaker zegt
@bisazza: nu is je kans, hij wordt toch geveild ?
theiz zegt
Volgens mij zijn de Amerikanen juist niet van het dood restaureren. Dat is eerder iets voor dit continent.
Een originele auto is daar altijd meer waard als een auto die is ‘opgeknapt’, dat geldt zelfs voor de eenvoudigere modellen.
Desondanks hoop ik natuurlijk dat de auto in nl blijft.
remcott zegt
@theiz: kijk de show Chasing Classic Cars er maar eens op na. Daar worden echt een hoop auto’s gerestaureerd tot een niveau wat beter is dan de toenmalige nieuwstaat.
e1000bmw zegt
Sorry, iets boven m’n budget…
ferrariman zegt
Ik koop hem
robert110 zegt
Als we allemaal nou wat geld in leggen. Dan offer ik me wel op om hem voor de deur te zetten en hem regelmatig uit te laten.
Wat een pracht wagen. Ook zo in deze staat, heerlijk. En die stale velgjes, tegenwoordig durf je die niet meer onder je Polo te hebben, soms was het vroeger toch echt beter.
schlingel zegt
@robert110:
Met de pet rond is een goed plan.
Die “stale” velgen zijn van Technomagnesio, moet een hint zijn naar het gebruikte materiaal.
Lotus zegt
Ik zou wel willen… maar het loopt spaak op het kunnen. Prachtige auto!
viezefreddyw zegt
Altijd leuk als je tips een artikel waard zijn op Autoblog. Prachtige wagen is dit, helaas zal hij wel van de Nederlandse bodem verdwijnen en ergens onder een doek verblijven, zonde.
Dizono zegt
@viezefreddyw: gelukkig hebben we de foto’s nog…
viezefreddyw zegt
@Dizono: Inderdaad, ik heb een mooie foto opgeslagen als wallpaper. Wat een beauty.
denniz zegt
@viezefreddyw: spreken is zilver….
alfaromeolovr33 zegt
Het louwman museum.
moveyourmind zegt
Alleen die prijs…
En dan komen de veilingkosten er nog een keer bij. Plus de kosten om hem weer in een mooie en authentieke staat te brengen…
pjotr zegt
@moveyourmind: wat mij betreft is hij al in mooie en authentieke staat…
dirkiii zegt
@pjotr: idd
lekbak zegt
@moveyourmind: wat is een betere staat dan dit?
moveyourmind zegt
@lekbak: Normaal is een klassieker op zijn mooist als de tand des tijds er overheen gegaan is. De foto’s kunnen bedriegen, maar bij deze heb ik de indruk dat er hier en daar in het verleden met de kwast overheen gegaan is (velgen, binnenkant deurstijlen) en dat alweer begint te bladderen. En zo zijn er nog wel wat meer zaken die wat liefde en aandacht kunnen gebruiken. Dat is wat anders dan over the top restaureren zodat je niet meer kan zien dat het een oude auto is.
Design_Driven zegt
Hij is mooi maar heeft wel wat liefde nodig. Pfff. Ben het helemaal met dizono oneens, gewoon mooi laten restaureren.
Wat hebben we er aan om deze op NL platen te houden. De kans dat we hem tegenkomen is minimaal dus beter in goede hander ergens anders.
shibby zegt
Voor op autoblog.nl hq?
clarkson zegt
Hij is wel heel erg gaaf hoor! Als het even kon had ik hem aan mijn collectie toegevoegd.
PeugeotGTI zegt
Heerlijk al die kleine dingetjes die laten zien dat deze auto een al een heel leven achter de rug heeft. Niets meer aan doen.
Pff als ik het geld toch had……..
rufctr01 zegt
Sorry, de staatsloterij was weer niet gul deze maand?
bofkont zegt
Tja noem het maar patina, ik noem het versleten oude troep wat weer netjes/nieuw kan en dat zie ik veel liever.
Dutchdriftking zegt
Wat is hij gaaf he! En gewoon lekker rijden met dat hok!
denniz zegt
Volgens mij houdt Wayne carini van originele auto’s. Net als heel veel Amerikanen. Maar ook van mooi gerestaureerde auto’s zijn ze daar niet vies. Denk dat deze man je nog heel wat kan leren.” van die Wayne Carini-restauraties”
Is dus eenongefundeerde opmerking. Maar goed… Lekker makkelijk scoren.
Maar wel een prachtige alfa idd?
lekbak zegt
@denniz: het is wel waar. Wayne mag dan misschien wel van origineel houden maar sommige exemplaren moeten wel gerestaureerd worden. En soms willen klanten het nou eenmaal. En Wayne is dan wel iemand die het tot in absolute perfectie doet. Erg knap overigens, in mijn ogen één van de grootste in de branche, die Wayne Carini.
Senne zegt
@lekbak: In ieder geval de grootste van Discovery channel.
stephanotis zegt
Wat ze nodig heeft is heel veel Anglo-Amerikaanse TLC.
cmllmmns zegt
Bohh, heb precies deze rond kerstmis nog in Valkenburg gezien! Reed gewoon op de straat, zoals het hoort! Sindsdien helemaal verzot op de kammtail/coda tronca van deze machine! Als ik toen eens wist dat deze nog zoveel zou opbrengen…
Edge zegt
Wat als we nou eens een eigen Autoblog-museum starten? Volgens de over ons-pagina heeft Autoblog maandelijks 800.000 tot 1 miljoen unieke bezoekers. Als we nou met z’n allen een jaar lang ieder 5 euro per maand bijleggen, hebben we een mooi startkapitaal. Moeten we wel nog even de eigenaar van deze TZ zo ver zien te krijgen dat hij zijn auto tot die tijd vasthoudt.
Alfarobert zegt
Hoop voor eigenaren van een TZ 2 dat hij veel meer gaat opleveren.Daar zijn er maar 12 geproduceerd. Deze binnenkort bij Jay Leno in de verzameling? In elk geval beter dan naar China.
rob5nismo zegt
Wie houd deze in nl??
Nou in ieder geval niet iemand die in de milieu zone woont
patrick zegt
Als ik deze schoonheid kon betalen had ik er eerst een jaar in gereden, lekker de geur van het interieur en de brandstof opsnuiven. Genieten en verliefd worden op de mooie vormen van deze auto. Talloze fotoshoots houden zodat iedereen mag zien hoe zij haar leven heeft geleden en hoe mooi zij is. Daarna restaureren en vervolgens weer optimaal genieten.
Specht zegt
Bijna alle leuke en goede auto’s gaan naar het buitenland, dus met deze Alfa zal het niet anders zijn gok ik.
Op mijn werk is het niet anders, alle leuke en goede sportwagens van bijv eerste eigenaar en met fatsoenlijke onderhoudshistorie gaan naar Duitsland, Belgie of Frankrijk.
Nederlanders komen minimaal 3x kijken, willen aankoopkeuring en blijven zeuren over de prijs.
Een gemiddelde Duitser komt 1x kijken, doet ook gelijk een aanbetaling, en haalt het ding binnen een week op. ;)
marc_wolfhagen zegt
Op deze Alfa Romeo Giulia TZ is op 3-2-2016 een bod gedaan van € 880.000,- op de veiling van RM Sotheby’s in Parijs.
Zover ik weet heeft hij het minimum bedrag niet gehaald, en is hij dus niet verkocht.
Zo blijft hij dus (onbedoeld) in Nederland.