Hint: het is geen Europese supercar.
Mocht je het antwoord op de vraag schuldig in de titel schuldig moeten blijven, dan zullen we het maar meteen verklappen: het betreft een Saleen S7 Twin Turbo. Liefhebbers van Amerikaanse auto’s en/of obscure supercars zullen de auto vast wel herkend hebben, maar de Saleen heeft bij lange na niet de iconische status die diverse Europese rivalen inmiddels wél hebben.
Dat geldt eigenlijk voor zo’n beetje alle Amerikaanse supercars, op de Ford GT(40) na. De Amerikanen waren heel succesvol met muscle cars, maar op het gebied van supercars zijn de Europese merken altijd heer en meester geweest. Toch zijn er wel degelijk indrukwekkende Amerikaanse supercars gebouwd. De Saleen S7 bijvoorbeeld.
Met zijn imposante dimensies en zijn vleugeldeuren had de S7 om te beginnen de juiste looks. Daar bleef het echter niet bij. Onder het spectaculaire koetswerk – volledig opgetrokken uit koolstofvezel – schuilde een even spectaculaire motor: een 7,0 liter V8 die 550 pk leverde.
550 pk was allesbehalve kinderachtig in 2000, maar in 2005 kwam de Saleen S7 Twin Turbo om de hoek kijken. Het vermogen kwam dankzij de Garrett-turbo’s uit op maar liefst 760 pk. In combinatie met het gewicht van 1.338 kg maakt dit de S7 een van de snelste auto’s ter wereld. De topsnelheid lag naar verluidt op 399 km/u. Daarmee kwam de Saleen dus in Bugatti Veyron-regionen terecht. Dat gold ook voor de acceleratie. De S7 was in staat in een luttele 2,7 seconden van 0 naar 96 km/u te sprinten.
De Saleen S7 is sowieso al een zeldzame verschijning, maar de Twin Turbo is dat zeker. Daarvan zijn er namelijk niet meer dan veertien gebouwd. Een daarvan zal in maart geveild worden bij Mecum Auctions. Het betreft een zwart exemplaar (daardoor valt de eindeloze hoeveelheid koelsleuven minder op) met 1.878 kilometer op de klok. Het veilinghuis geeft geen indicatie van de prijs van deze Amerikaanse exoot, maar die zal al snel op een half miljoen euro uitkomen.
Foto’s: Mecum Auctions
cossiekiller zegt
Ik had em na 5sec herkend! Aan de koelsleuven boven de voorwielen.
Heerlijke old scool hamburgerraket 😎
Robert zegt
De enige echte Batmobil, natuurlijk.
FlowMotion zegt
I’ll take you to the Candy Shop
kannito zegt
Saleen, ken ik nog van TDU1
rynnus zegt
Same!
JamesBond007 zegt
ah the memories. De S7 TT was zeer populair bij de ‘dragstrip’ ofwel, die lange weg in de stad vlak bij de Mercedes-Benz dealer.
timh zegt
Natuurlijk herken ik die uit Bruce Almighty.
bullzeyersn zegt
@timh: Almighty1 als kenteken 😂
Richmond zegt
15W50 olie?
rwdftw zegt
Vind je dat vreemd? Als de boel echt loeiheet wordt heb je liever een wat dikkere olie. Dat wij aan deze kant van de plas en masse aan zo dun mogelijke olie gaan wegens frictieverlies (0W20 ofzo) wil niet zeggen dat wat in onze 1.2 turbo moet ook goed is in een onbehouwen V8 met wat Amerikaanse panel ga…. ehh toleranties.
Verder had ook ik hem in 5 sec herkend. Daklijn icm de roosters in de achterruit deden het. Gaaf ding, nu nog een paar euro’s vinden.
kniesoor zegt
Met een half meloen Euro ga je het vermoedelijk niet redden voor een Twin Turbo, zou me niet verbazen als het richting het dubbele gaat.
Klinkt trouwens geweldig, zo’n ding, als er flink gas wordt gegeven. Maakt een mens hebberig.
lecomte zegt
@amghans: Met een hele Europese meloen ga je het denk ik ook niet redden 😉
Towel986 zegt
Is al dat vermogen een beetje aan de grond te krijgen? Daar staan die Amerikanen toch niet echt om bekend?
kniesoor zegt
@towel986: Als je met 750 pk op alleen de achterwielen de 0-96 km/u in 2,7 seconden kan afraffelen mag je daar gerust vanuit gaan.
toyotafortuner zegt
Wat een onbehouwen, sexy apparaat blijft t toch
Dutchdriftking zegt
Hij is zo fijn.
joosstra zegt
1878 km in 14 jaar ? Niet zo verwonderlijk met dat interieur, want daarvan word je acuut depressief.
tristant zegt
Trailer op, en weer af om van photoshoot naar photoshoot te rijden. Wel erg, eigenlijk.
petroldrinker zegt
Blijft de gaafste Amerikaanse auto ooit voor mij samen met de SSC Ultimate Aero. maar dan wel de TT versie met 1100pk please :)
appeltje zegt
Een leuk weetje dat Doug Demuro met “ons” heeft gedeeld is het feit dat je als koper geluk moet hebben met de lichaamslengte van de vorige eigenaar. De stand van stoelen is namelijk niet instelbaar door de gebruiker; daarvoor moet hij terug naar de fabriek, of iets dat daarvoor door kan gaan. In het betreffende filmpje van Doug wordt dan ook niet gereden aangezien hij zelf wat langer bleek dan de vorige eigenaar.