Dit Golfje ziet er niet zo bijzonder uit, maar RM Sotheby’s verwacht een torenhoge opbrengst.
Zoals de ID. GTI vorige week liet zien op de IAA hoeven we voorlopig nog geen afscheid te nemen van het GTI-label. Dat maakt de auto waar het allemaal mee begon alleen maar belangrijker: de Golf I GTI, die in 1975 zijn debuut beleefde op de IAA.
Is de eerste Golf GTI nog een spectaculaire auto anno 2023? Niet echt, het is qua uiterlijk een vrij anonieme auto en met die 110 pk is het ook geen snelheidsmonster. Maar dat maakt allemaal niet uit: het is een echte cultauto, dus er zijn genoeg liefhebbers te vinden.
Een van deze liefhebbers was een zekere meneer Iseli, die op 16-jarige leeftijd een Kever als eerste auto kocht. Het kopen van auto’s werd vervolgens een hobby die volledig uit de hand liep, want uiteindelijk had hij er 93.
In deze collectie bevindt zich dus ook een Golf I GTI, die nu – samen met de rest van de verzameling – geveild wordt door RM Sotheby’s. Het meest bijzondere aan deze auto is de kilometerstand: er staat nog maar 34.752 km op de teller.
We hebben wel eens auto’s met lagere kilometerstanden voorbij zien komen, maar voor een 45 jaar oude Golf GTI is dit toch vrij weinig. Dit waren natuurlijk gewoon auto’s waar volop mee gereden werd. De eigenaren hadden geen flauw benul dat het ooit nog eens collector’s items zouden worden.
Inmiddels is dus wel zo ver, want RM Sotheby’s verwacht een torenhoge opbrengst voor deze oer-GTI. Ze rekenen op 50.000 tot 70.000 (!) Zwitserse frank. En voordat je denkt dat de frank zo laag staat: 70.000 Zwitserse frank is 73.140 euro.
Of dit Golfje ook echt zo idioot veel gaat opbrengen? Dat gaat we vrijdag zien, als de auto geveild wordt in St. Moritz.
Foto’s: RM Sotheby’s
Aon zegt
Ik zou wachten tot de ID. GTI uitkomt. Die is gewoon leuker en goedkoper.
mjpamsterdam zegt
HOEVEEL ?!? Goeie kar maar dit bedrag ?
AudiRS zegt
Duur ding. En deze 1st gen Golf 1 was echt een roestbak.
De facelift van eind jaren 70 was beter behandeld tegen roest.
Robert zegt
Voorschermen langs alle randen, onder de raamlijstrubbers, A-stijlen, onderzijde portieren, accubak, dat waren wel de meest beruchte plekken. Maar als deze letterlijk ‘in ongelaste en originele staat’ is en op die beruchte plekken geen rot en roest vertoont, dan is een royale Dinitrol-behandeling inderdaad wel een eerste vereiste, indien nog niet gedaan.
Maar verder… 50 tot 70 mille wordt er verwacht? No way. Vanaf de foto’s te beoordelen is deze in heel nette staat, maar zeker niet ‘mint’, En ze hadden er tenminste wel even een stofzuiger doorheen kunnen halen en een anti-statisch interieurdoekje.
Mini Joe zegt
Inderdaad een roest en ook een stuiter bak. Mijn Citroën GS was door gerot en ik besloot op advies een VW te kopen 🤢nieuw na een half jaar last van mijn rug van de k.t stoelen, roeste net zo hard als de GS en had de weglegging en vering van een pan soep. De GS was 2e hands en na 5 jaar rot, de Golf deed het nog sneller, na 4 jaar gaten in spatborden en bodem. Dat was dus mijn eerste en laatste VW van
frederik zegt
Mooie tijden
doublechevron65 zegt
Ja de GS… 🥰
supertjeduc zegt
Ik herinner me dat ik wel eens een proefrit gemaakt heb met zo’n ding , wat was hij traag
Was 2 liter alfa’s gewent en daar zat veel meer gang in
ghost zegt
Ik vind veilinghuizen tegenwoordig helemaal doorgedraaid..alleen maar zichzelf verheerlijken met wat met aanbiedt, nadat men vaak eindeloos heeft lopen trekken aan een verkoper om via heb te verkopen, om vervolgens onrealistisch hoge prijzen te schatten en in te zetten.
Het feit dat deze meneer 93 leuke auto’s had, was vooral omdat het allemaal leuk en betaalbaar was voorheen..
pomoek zegt
Blijft een geweldig ontwerp. 110 pk is tegenwoordig inderdaad niks. Maar goed. Toen reed je in de F1 met 400 pk rond.
rollingstoned zegt
In 1975 had een Ferrari T3 b.v. al ruim 500pk+ en dat ding woog amper 590 kilo ;-)
kniesoor zegt
Een vroege versie, dus nog met 4-bak. Zeker met dat in gedachten lijkt de prijsrange wel érg frivool. Benieuwd waar-ie uiteindelijk voor afgehamerd gaat worden.
escort77 zegt
Bij dit soort auto’s is juist het feit dat het een vroege versie is, in de oorspronkelijke uitvoering, een waarde-opdrijvende factor. Een facelift-versie zal vaak beter rijden, betrouwbaarder zijn enz maar niet gewilder voor een verzamelaar.
kniesoor zegt
Dat van die waarde-opdrijvende factor waag ik in dit specifieke geval te betwijfelen.
SpiderIV zegt
maar de “echte” eerste Golf 1 had toch chroom bumpers? Of niet in de GTI uitvoering?
kniesoor zegt
Heb even gezocht, maar lijkt erop, dat ze op een Mk 1,GTI daadwerkelijk altijd zwart zijn.