Je kunt nu een bod uitbrengen op dit stukje Neerlands trots: een Spyker C8 Laviolette LM85.
Het nieuwe Spyker was helaas geen lang leven beschoren (hoewel dhr. V. Muller dat misschien zal betwisten), maar toch heeft het merk heel wat geproduceerd. Niet zozeer qua aantallen, maar wel qua hoeveelheid verschillende modellen en varianten daarvan. Alles bij elkaar is het toch een indrukwekkende lijst, zo bleek toen collega @willeme vorig jaar alle hoogtepunten uit de geschiedenis van Spyker op een rijtje zette.
Een van deze hoogtepunten wordt momenteel geveild in de Verenigde Staten. Het betreft een uiterst zeldzame Spyker C8 Laviolette LM85. Daarmee willen we overigens niet zeggen dat andere Spykers niet zeldzaam zijn.
Mocht je het modellengamma van Spyker niet meer zo helder meer voor de geest hebben: we zullen het even haarfijn uitleggen. Het is eigenlijk heel simpel. De C8 Spyder was in 2000 de eerste productieauto van Spyker en de C8 Laviolette was daar de coupéversie van. De C8 Laviolette LM85 was daar weer de racy uitvoering van.
De LM85 kwam uit in 2008, acht jaar na de introductie van de C8 Spyder. In tussentijd had Victor Muller niet stilgezeten, want er werd ook volop geracet met de C8. Met de C8 GT2R om precies te zijn. Er was zelfs een Formule 1-auto, maar voor nu gaat het even om de GT2R. Daar is deze LM85 namelijk op geïnspireerd.
Deze inspiratie uit zich onder andere in de oranje-grijze livery. Een kleurencombinatie die de auto verdraaid goed staat. Of zou dat door onze oranje bril komen? Het grijs vorm trouwens de letter ‘S’, maar dat moet je maar net weten. De raceauto was ook de inspiratie voor de naam van de auto. LM staat namelijk voor, jawel, Le Mans en 85 was het startnummer.
Is de LM85 meer dan een C8 Laviolette met een racelivery? Ja, er is meer. De C8 Laviolette LM85 heeft ook een heuse spoiler, om de auto extra racy te maken. Je denkt misschien nog wat extra koelopeningen te zien, maar die zaten er allemaal ook al op de normale C8 Laviolette.
Het interieur is eveneens extra sportief aangekleed door het gebruik van alcantara. Ondergetekende ziet eerlijk gezegd toch liever een cognac interieur in een Spyker. Het alcantara is nog tot daar aan toe, maar het stuur is pas echt misplaatst. Dat is namelijk niet het bekende vierspaaks Spyker-stuur, maar een Lamborghini-stuur.
Het stuur past dan wel weer goed bij de aandrijflijn, want dit is een 4,2 liter V8 van Audi. Daar is niks aan veranderd ten opzichte van een normale C8 Laviolette. Deze levert dus nog steeds 400 pk en 480 Nm.
Ondanks het feit dat er wat te zeuren valt over zaken als de spoiler, de zwarte velgen en het stuur is dit toch gewoon een hele gave en unieke auto. Het blijft mooi dat Nederland zoiets heeft voortgebracht. Ook grappig: je krijgt er foto’s van de Gouden Koets bij. Dat zal er vast iets mee te maken hebben dat die destijds door de gebroeders Spijker gebouwd is.
Veel meer kilometers dan de Gouden Koets heeft deze auto niet gemaakt op jaarbasis, want er staat nog maar 1.270 km op. De auto wordt momenteel geveild op Bring a Trailer, met nog drie dagen te gaan. Het hoogste bod staat momenteel op $315.000, oftewel €268.740. Wie biedt meer een haalt deze auto weer naar Nederland?
Als je bewegend beeld wilt zien van de LM85: dat hebben we ook. Met niemand minder dan (een iets jongere) Wouter achter het stuur!
lefty00 zegt
Ja, leuk spul. Word toch altijd beetje chauvinistisch van als je er bij nadenkt dit uit ons kleine kikkerlandje kwam.
ghini zegt
Ik vind het niks, zon spoiler staat niet op een spyker straat auto. Hoe staat het trouwens met het faillissement? Heren journalisten nog iets te melden? Het is alweer een tijdje stil terwijl die deadline al lang is verlopen..
pomoek zegt
Ze gaan nu toch echt echt echt de rechten op de Spyker naam verkopen omdat VM niet met geld over de brug wil komen.
w0o0dy zegt
Rest BPM zal wel meevallen en dan is nog geen 3,5 ton voor zoiets unieks niet echt gek. Als ik een paar miljoen over had dan zou zoiets wel leuk zijn voor de verzameling. Ik denk een redelijk goede belegging.
christian85 zegt
@w0o0dy: rest bpm zal zo’n 4% zijn
cbsevenfifty zegt
Echt mooi kaan je dit toch niet noemen, eerder goed geprobeerd voor een kitcar.
pomoek zegt
Zodra VM echt uit beeld is doe ik een bod!
pindakoning zegt
Aigh deze vind ik niet mooi. Die langere versie vind ik een stuk beter geslaagd
Dat logo op het stuur…
Roskampies zegt
Hee ik vond die ür spyker erg mooi. Maar in deze livery/opsmuk ziet ie er heel raar uit. Erg gedrongen en/of te kleine velg maat. Ik geloof idd dat de lwb beter wua proporties is.
rolov zegt
Ik zou hem doen met de Staatsloterij. Een hele leuke voor in de collectie. Zou ook een vsn de duurste zijn denk ik.
mashell zegt
Deze neemt wel veel meer ruimte in dan de collectie van staatsloten waarmee ik niks gewonnen heb…
cossiekiller zegt
Vanaf de deur naar achteren toe was het geld op voor het design, zo lijkt het.
Vooraan wel mooi
gezondverstand zegt
En is Victor Muller nog weer niet bezig met een herstart ;);) ?
christian85 zegt
Vanaf de zijkant gezien echt niet te pruimen
Eduardo Cuvelier zegt
Spyker C8 Laviolette LM85 Teasing Two-Tone – Score :
– Briskey : ‘La Darsena’
– https://www.youtube.com/watch?v=JontJZD7Irk