Leegloop bij Red Bull Racing! Na topontwerper Adrian Newey gaat ook sportief directeur Jonathan Wheatley weg.
De één na de andere grote naam lijkt de deur bij Red Bull achter zich dicht te trekken. Topontwerper Adrian Newey is weg en na dit seizoen vertrekt ook sportief directeur Jonathan Wheatley bij het team van Max Verstappen.
Wheatley is sinds 2006 al onderdeel van Red Bull Racing. Hij was eerst teammanager en sinds 2018 is hij sportief directeur. Voor die tijd was hij (hoofd)monteur bij Benetton en Renault. Veel ervaring dus die de deur uitloopt.
Leegloop Red Bull
Het lijkt dus een echte leegloop te worden bij Red Bull. Waar Newey nog in verband wordt gebracht met Ferrari, Honda en Mercedes is het voor Wheatley al klip en klaar waar hij naar toe gaat. Hij wordt de teambaas van het Audi Formule 1 team. Een ambitie die hij bij Red Bull Racing niet kon waarmaken, Christian Horner weet niet van wijken, zelfs niet bij een schandaaltje meer of minder.
Jos the Boss
Dan blijkt papa Jos Verstappen toch nog niet zo gek als iedereen denkt. Hier in de comments, en overal eigenlijk, wordt regelmatig gezegd dat hij maar wat wauwelt en vooral onrust stookt. Maar hier heeft Jos toch wel een puntje te pakken.
Na de eerste race in Bahrein gaf de vader van Max al aan te vrezen dat het team uit elkaar ging vallen. Na het vertrek van Newey herhaalde hij nog eens te vrezen voor leegloop bij Red Bull. Nou, het lijkt erop dat hij hier toch wel gelijk begint te krijgen.
“Geweldig team”
Geinig om te lezen is dat de Wheatley zelf vorig jaar in een interview met de Telegraaf nog wist te melden dat de stabiliteit binnen Red Bull Racing geweldig is.
De stabiliteit binnen het team is geweldig. Christian Horner, Adrian Newey en ik zitten al zolang samen aan de pitmuur. We hebben een arbeidsethos gecreëerd binnen het team dat uniek is, en typisch Red Bull. We passen goed op onze mensen en hebben de vrijheid om ons werk te doen. Er is geen sprake van micromanagement.
Jonathan Wheatley in gelukkigere tijden tegenover de T.
Op dit moment blijft Horner dus alleen achter aan de pitmuur. Nou ja misschien met Helmut Marko, maar die is ie ook liever kwijt dan rijk. Wie wel mag blijven is Sergio Perez. Benieuwd of Max inmiddels een extra kopje koffie gaat drinken bij bijvoorbeeld Toto.
lpgbarrel zegt
Ik vermoed dat Max ook de uitgang zoekt!
vopo zegt
Denk zelf dat Max 2025 nog voor RB rijdt en vanaf 2026 voor Mercedes gaat rijden. Want zelfs als de “Ford” motor opeens wel boven verwachting veel pk’s zou leveren heb je er weinig aan als de auto eromheen niet van niveau is.
mashell zegt
Max zit in 2025 al 10 jaar in de F1, hij heeft bakken geld verdiend een handjevol wereldtitels gehaald. Goede kans dat hij gewoon gaat doen wat hij leuk vindt, racegames spelen en iets met milfs.
harrie zegt
Volgend jaar met Mercedes de wereldtitel pakken om Hamilton te jennen, dan daar nog een jaartje racen onder de 2026 regelementen, en als dat draken van auto’s blijken te zijn er mee kappen en knallen met Le Mans en GT wagens.
Jozo zegt
De man is bijna 60 en zit al 18 jaar bij Red Bull, dan wil je misschien ook nog even ergens anders kijken.
Max even een bezoekje aan de motorfabriek van Mercedes en vanaf 2026 in een zwart/zilveren overal. Kunnen de Red Bull jasjes van alle fans ook op de brandstapel.
HZW zegt
Het begint er toch steeds meer op te lijken dat Max al in 2025 in de Mercedes zit.
De RB20 is zijn overmacht helemaal kwijt, en zelfs Max is niet meer in staat om er races mee te winnen.
Ik moet nog zien of hij zijn 4e WK titel op rij dit jaar nog gaat behalen.
Als dat nog gaat lukken zal het waarschijnlijk nog een hele uitdaging worden, vermoed ik.
McLaren, Mercedes, hebben stappen gezet, en Ferrari zou werken aan hun 2.0 versie van hun F1 auto.
Na het vertrek van Newey, lijken de upgrades aan de RB20 niet echt te werken op een manier, waardoor Red Bull hun overmacht weer terug krijgt.
En dan is het ook maar afwachten hoe de auto van seizoen 2025 gaat presteren.
Misschien nog dit seizoen met kunst en vliegwerk zijn 4e titel met Red Bull binnenhalen, en dan er nog 4 behalen met Mercedes.
Want ik heb het bange vermoeden dat de Red Bull in 2025 geen titelkandidaat meer is.
Want de leegloop is nog niet ten einde bij Red Bull, dus steeds meer kundige mensen lopen de deur uit.
brammetjedeb zegt
Voordeel is wel dat norris verzaakt, piastri hem bedreigt en mercedes met beide coureurs ook punten van McLaren wegkaapt. Soort silly season. Ik zie zo snel niet één coureur het gat met Max dichten, en die verwacht ik ook nog wel een paar keer op het podium. Was dit niet net als dat seizoen van Brawn? Eerste races zwaar dominant en de rest van het seizoen puntjes sprokkelen om toch nog kampioen te worden? Ik denk dat het dat scenario gaat worden. Maar we gaan het zien.
HZW zegt
Er zal ook nog wel een kans zijn dat de concurrentie grid straffen zal incasseren, het was eigenlijk wel opvallend dat McLaren, Mercedes, en Ferrari geen gebruik maakte grid straffen, om nieuwe onderdelen in de onderdelen poel toe te voegen, Spa is er een goed circuit voor om wat verder naar achteren te starten met een grid straf en toch een goed resultaat te behalen.
weijs zegt
Over dat punt dat Jos toch wel eens geflikkerd kan hebben… vergeet niet dat hij een van de meest prominente destabiliserende factoren is binnen het team. Muiterij is nooit goed, en hoe meer dat gebeurt, hoe aantrekkelijker het voor mensen wordt om eens een bakkie te drinken met een mogelijke andere werkgever.
Het team lijkt inderdaad deels uit elkaar te vallen, maar dat komt zeker niet omdat Jos rust en harmonie predikt.
De beste man is ‘evil as hell’. Was groot fan toen hij coureur was, maar wat een mafketel is het zeg. En altijd al geweest eigenlijk.
drdre1 zegt
Ik vermoed dat er teveel haantjes zijn. Horner en Jos: haantjes. En misschien op andere plekken nog wel meer binnen RB. F1 is een slangenkuil, want geld, macht en status. Voor elk team geldt dat een kwestie van tijd is voor het fout gaat en het sportieve ethos en de werksfeer het onderspit delft door mensen op de verkeerde plekken. ’t Is net een normaal bedrijf.
Richmond zegt
Dat Wheatley weg wilde was al langer bekend het enige verassende is dat hij het bekend maakte voordat sauber/ audi dat deed