
Succes met klanten vinden.
Niets anders dan lof dat Karma Automotive het merk Fisker opnieuw leven heeft ingeblazen. Met Amerikaans en Chinees geld opereert dit nieuwe merk vanuit Californië en is de Fisker Karma omgedoopt tot Karma Revero. Je moet het maar durven.
Zoals het een professioneel automerk betaamt, komt de autofabrikant met een speciale editie op proppen. Laten we niet hopen dat dit nu al de eerste scheurtjes zijn in het voortbestaan van Karma Automotive, door aan de hand van ‘een gelimiteerde oplage’ mensen te lokken. Dat kun je doen als je Porsche heet, maar bij onbekende autobouwers heeft zo’n zet veel minder kans van slagen.
De speciale editie heet Revero Aliso. Het is de bedoeling dat er 15 stuks van deze Aliso gemaakt gaan worden. De gelimiteerde variant weet zich te onderscheiden van de reguliere Revero dankzij carbon wielen, de Laguna White kleur in combinatie met oranje remklauwen en een houten afwerking in het interieur.
Hoewel het nieuwe merk de auto van een kleine technische update heeft voorzien, is de leeftijd van de Karma Revero zeker zichtbaar. Met een accucapaciteit van 21,4 kWh en een actieradius van 80 kilometer maak je anno 2018 geen indruk. De 2.0 viercilinder onder de kap van deze plug-in hybride levert 260 pk, het gecombineerde vermogen komt uit op 410 pk. De Revero sprint in zo’n 5,5 seconden naar de honderd.
Karma Automotive vraagt 145.000 dollar voor deze speciale editie. De leveringen kunnen al in november plaatsvinden, als iemand dit ding ook daadwerkelijk gaat kopen tenminste.
Wat een zuur artikel. Prima auto als je eens iets anders wilt dan een Tesla.
@baklava: heb je het zinnetje met 80 km niet gelezen
@mgmbh: heb jij ook niet ooit ergens gelezen dat er een aantal bedrijven zijn die er een LS V8 in lepelen. Als je dan toch met geld aan het smijten bent met de aanschaf van deze????
@kennone: Moet er geen t5 in?
@mgmbh: De 80km is puur elektrisch. Daarna tuf je de Tesla’s voorbij met ondersteuning van de benzine motor. En looking good doing so (dat is engels)..
@baklava: nee is geen vervanging voor de Tesla. Is gewoon een totaal unieke en gave auto…
Wel een stuk mooier dan een Tesla. Dat interieur is Nice
Niet zozeer zuur. Het is gewoon geen goede deal.
Qua design nog steeds een hele mooie auto!
Opzich is 214 kWh voor een plug-in hybride lang niet slecht, de meeste hebben nauwelijks de helft aan capaciteit. Daarnaast denk ik nog steeds dat een seriële plug-in, waarbij de benzinemotor niet mechanisch verbonden is aan de wielen een betere optie is dan een systeem zoals nu gebruikelijk (op de i3 REx na dan). Van een gecombineerd vermogen is dan ook geen sprake, de 410 pk komt volledig op het conto van de twee elektromotoren op de achteras.
Los daarvan is de Karma verre van een perfecte auto. Ergens begin 2012 eentje mogen testen voor een dag en de verhouding tussen buitenmaten en praktische bruikbaarheid is volledig zoek. De auto is veel te breed voor de Nederlandse wegen en interieur- en bagageruimte is om te huilen. Daarnaast is de auto ook niet echt snel, eerder vlot, terwijl de looks suggereren dat je bij elk stoplicht het eerste weg bent. Los daarvan blijft het een koppendraaier eerste klas en een destijds heel behoorlijke pionierende poging.
@dizono: 21,4 kWh dus, maar ook met komma houdt m’n verhaal stand ;)
@Dizono: ik vind het verhaal een factor tien slechter
@Dizono: Helemaal mee eens. Dit soort hybrides werken vaak beter. Mooie hiervan is dat je op den duur de verbrandingsmotor en benzine tank kunt vervangen voor een fuel cell en waterstof.
@dizono: mijn zwager heeft er een gereden, hij heeft hem nu gestald.
Het ding bleek zo onzuinig dat hij een Jaguar XF diesel ernaast reed voor de lange stukken.
Was de Fisker de boodschappenauto van mijn zus.
In de winter de stad in was af en toe spannend op klinkertjes met 1400Nm op de achterwielen.
een van de meest aansprekende auto’s qua design van binnen en buiten, echt heel dik! alleen jammer dat je er maar zo kort mee kan rijden, en die motor erbij is echt geen porem qua geluid…. zonde!
@kimbo12: je kunt gewoon tanken en doorrijden hoor. En tja, ook een V8 als range-extender klinkt niet lekker, aangezien de motor geen versnellingsbak heeft en het aantal toeren dat hij draait niet lineair is aan de snelheid. Dit vierpittertje blijft redelijk op de achtergrond.
Achterhaald???
Die mening kan ik met de beste wil van de wereld niet delen. Misschien komt dat omdat mijn smaak echt achterhaald is. Ik begin een auto als de Jaguar XJ 350 bijvoorbeeld nu pas te waarderen, tot voor kort vond ik die zelfs nog veel te modern.
Maar ook omdat de Karma nog steeds een bijzonder mooie verschijning is, veel fraaier en karakteristieker dan een hele hoop recente auto’s.
@moveyourmind: Ja, je smaak is enorm achterhaald. De XJ350 was destijds meteen heel mooi (in mijn ogen), en zal dat altijd blijven, maar ik ben héél blij dat Jaguar die stijl achter zich gelaten heeft en heeft gekozen ‘voor de vooruit’.
De Karma was ook wel een mooi ding destijds, maar het heeft geen nut meer. Het apparaat heeft zich nooit echt kunnen bewijzen, en zal dat nu ook niet meer doen. Als Karma Automotive ergens wil raken, moeten ze dringend vanaf een wit blad beginnen…
Ik lap hem aan mijn laars
Ik ben destijds even in de markt geweest voor een karma, maar los van de volledig ongeïnteresseerde verkoper was het interieur en dan vooral de bruikbare ruimte om te janken. Exterieur is nog steeds ongeëvenaard en buitenaards mooi.
Ik had eigenlijk gehoopt/verwacht dat ze de Karma inmiddels wel volledig elektrisch zouden hebben gemaakt. Moet toch mogelijk zijn?
Wat veel zeik reacties weer. Gewoon een héél mooie auto
@robbie123: dat vind jij?
@skinnybmw: en ik!
Wat een gave Badman achtige bak en dan dat rare electro geluid dat ie maakt, bijna een spaceship…
I like big time!
@jaapies: Haha, ik begrijp je al vind ik het een design van niks, geen logica, rommelig en slordig/goedkoop. Bijzonder, dat wel. En dat geluid…tsja, heb er gewoon niks mee. Zie ook liever een dikke Merlin bij de trekkertrek dan die helicopter motoren, als je begrijpt wat ik bedoel?
Ik ook
Erg fijne auto
Al zes jaar lol van
@ff40: gaaf! Hoe is de betrouwbaarheid en onderdelenvoorziening?
@Dizono: gewoon prima omdat ze nog gemaakt worden
Zeer mooi auto altijd gevonden. En 80 kilometer puur electrisch met plug in hybride. Bmw i8 doet er 30 en zijn nog meer plug in hybride die niet boven de 50 kilomter electrisch uit komen.
@raym: Niemand koopt een i8 omwille van de elektrische kilometers…