De vorige eigenaar heeft deze Volvo 850 R niet veel beter behandeld dan een baksteen. Deze liefhebbers-Volvo heeft dus wat liefde nodig.
Als je een Volvo koopt is dat meestal een vrij rationele keuze. Volvo-klanten zijn doorgaans geen mensen die denken ‘ik doe eens gek, ik koop een Volvo.’ De Volvo die we nu voor ons hebben is echter een ander verhaal. Enerzijds om dat het een leuke Volvo is, anderzijds omdat de auto bij Domeinen staat. En dat is meestal niet waar rationele kopers hun auto zoeken.
De Volvo 850 T-5R en 850 R zijn ook geen auto’s die je puur koopt omdat het praktische stationwagens zijn. Dit zijn auto’s die je ook koopt omdat je hebberig van wordt. Ergens klopt het niet, zo’n rappe baksteen, maar dat maakt het juist leuk.
De auto in kwestie wordt bij Domeinen aangeboden als 850 T-5R en dat is ook hoe de auto op kenteken staat. Op het eerste gezicht is er geen reden om daar aan te twijfelen, maar bij nadere inspectie blijkt dat het toch een 850 R betreft. Dat kun je bijvoorbeeld zien aan de velgen en het beige interieur. Of je kijkt gewoon naar de typeaanduiding.
Toegegeven, typeaanduidingen zijn niet altijd betrouwbaar, maar niemand gaat een 850 R-typeaanduiding op een T-5R plakken. Een T-5R is namelijk in een beperkte oplage gebouwd, dus zeldzamer en gewilder.
De 850 R is in grotere aantallen gebouwd, maar dat maakt de auto er niet minder om. Integendeel, de 850 R is de verbeterde versie van de 850 T-5R. De upgrades zijn overigens niet wereldschokkend. De 850 R heeft bijvoorbeeld 10 pk en 20 Nm extra, wat het totaal op 250 pk en 320 Nm brengt. Het is eigenlijk vooral een gevalletje ‘wegens succes verlengd’.
De 850 R was ook leverbaar met een beige interieur (in tegenstelling tot de T-5R), zoals je in deze auto kunt zien. Of dat nu echt een verbetering is ten opzichte van een zwart interieur laten we even in het midden.
Als je de foto’s bestudeert valt je vast nog meer op, namelijk dat de auto er niet al te florissant bij staat. De lak is niet echt krasvrij te noemen, de bekleding is allesbehalve fabrieksnieuw en de spoiler is compleet verdwenen. En nee, bij de 850 R was de spoiler niet optioneel.
Wat dan weer meevalt is de kilometerstand. Een Volvo 850 is met 281.928 km normaalgesproken nog lang niet aan het eind van zijn latijn. Er vanuit gaande dat de kilometerstand ook daadwerkelijk klopt.
Degenen die het aandurven om een bod uit te brengen op deze Volvo 850 R, weten waar ze moeten zijn: bij Domeinen.
Met dank aan Jurgen voor de tip!
mark383 zegt
Ik zou het wel aandurven, ware het niet dat ik in april al een Audi ‘S4’ V6 heb opgepikt bij domeinen. Die auto staat nog steeds bij de garage…
ouwedibbes83 zegt
Wat is daar dan mee aan de hand?
mark383 zegt
De motor bouwt druk op en ze kunnen er niet achter komen hoe dat komt. Eerst begon het in het ook interieur koelvloeistof te lekken, bij de kachelradiator. Die afgekoppeld, begon het vervolgens in de motorruimte aan een van de slangen verder te lekken. De koppakking is niet lek (uitlaatgassen gemeten en die zijn normaal).
Misschien ligt het er ook aan dat ik had gezegd dat ze er in hun ‘daluren’ aan konden werken. Aangezien heel Nederland de auto laat repareren momenteel (vanwege uitgesteld onderhoud ivm corona en gestegen occasion prijzen), schiet het niet echt op. Ach najah, ik heb nog een project auto :)
rwdftw zegt
Carterventilatie misschien? Er was een Wheeler Dealers aflevering met een 850R of T5-R met een verstopt systeem. Schijnt echt een kwaaltje te zijn en je bent er wel even druk mee om dat te vervangen.
Ot92 zegt
@rwdftw Hij heeft het daar over de Audi S4.
wimof zegt
Uit ervaring weet ik dat aan een auto in daluren werken niet de beste oplossing is, iedereen morrelt er wat aan, zelden blijft het bij 1 monteur. Veel tijd gaat verloren bij het opnieuw opstarten van de werkzaamheden en de geest moet telkens opnieuw op scherp gesteld worden.
Dan bedoel ik hier de troubleshooting en niet diverse werken uitvoeren bvb remmen achter, remmen voor enz….
fettasedano zegt
@mark383: uitlaat misschien door gare katalysator verstopt?
mark383 zegt
Zou verwachten dat die dan wel ergens bij de aansluiting spruitstuk naar achter uitlaatgassen zou gaan lekken… Maar het is een geode suggestie om even te checken, had er nog niet aan gedacht!
dedon zegt
@mark383: Ondanks de testen, zou het mij niets verbazen als het toch de koppakking is.
ghini zegt
281k? Net ingereden!
mustang750supersnake zegt
zo lelijk dat gewelfde dashboard bij de ventilatieroosters…en verder ach…. spoilertje erop….waarschijnlijk alle ophangrubbers vervangen..paar bandjes,grote beurt….carterventilatie nakijken en compressie meten….😁
theblazerunner zegt
@mustang750supersnake: Dus voor de gemiddelde persoon duizenden euro’s voordat je relaxed kunt sturen
JW zegt
I found this offer at 𝗺𝗼𝗯𝗶𝗹𝗲.𝗱𝗲:
Volvo 850 T-5 2.3 origineel
Price: €6,750
https://link.mobile.de?link=https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=334601736&utm_source=sharedAd&utm_medium=android&utm_campaign=DynamicLinkApp&apn=de.mobile.android.app&amv=690&st=Volvo 850 T-5 2.3 origineel &sd=&si=https://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/yFAAAOSwYthhkB5s/$_20.JPG&utm_campaign=DynamicLinkApp&utm_medium=android&utm_source=sharedAd
osmo zegt
Volvo Pegasus velgen eronder en karren maar 😁
Towel986 zegt
Die Volans staan juist top! Maar nog beter bij rood 😁
kennone zegt
@Towel986: poh, die combi had ik en mis hem nog steeds!
marcomanta zegt
In Top Gear hebben ze er India mee doorkruist samen met een BMW 5 serie en een Subaru als ik het goed heb.
mondial zegt
@marcomanta: klopt
teun_broeren zegt
@mondial: klopt niet, dat was de Afrika special en niet de India special. Maar alsnog erg gave aflevering en de 850R hield zich goed.
Foramen zegt
Was de Africa special, op zoek naar de bron van de Nijl als ik het goed heb.
KiraLight zegt
En die 5 serie kreeg een stuk hout de achterruit. :D
Was het die aflevering?
room850 zegt
En volgens mij heeft een R een sper en een t-5r niet. En de bumpers horen nooit meegespoten te zijn, het bovendek dan.
ghengiskhan zegt
@room850: klopt. En een (iets) grotere turbo.
Mijn 850R had een ton meer gedraaid dan deze zegt gedraaid te hebben en had geen instapschade aan de stoel. Interieur van een 850 is erg slijtvast (behalve de bekleding van de achterklep). No way dat de tellerstand klopt.
Variomatic zegt
@ghengiskhan: is maar net hoe ie gebruikt is: veel korte ritten en een stoel kan er na 100dkm al beroerd uitzien. Kmstanden aan interieurs aflezen geloof ik allang niet meer in, zijn genoeg betere alternatieven voor (goedkope uitlees obd dongels bijv)
mashell zegt
Die digitale kilometerstanden zijn ook relatief gemakkelijk te manipuleren. Misschien zegt de toestand van de bestuurdersstoel tegenwoordig juist wel meer over de staat van een auto dan de getalletjes die je op de teller ziet of die je uitleest.
Variomatic zegt
@mashell: daarom een goede dongle waarmee je ook alle ecu’s kunt uitlezen die de stand ook opslaan en het aantal bedrijfsuren checken..
room850 zegt
@ghengiskhan: inderdaad. En de combinatie alcantara en leder zijn andersom wat betreft stoelen en achterbank
Bastiaan Williams zegt
Beter de Audi maar verkopen en dan voor deze Volvo gaan dan kun je in ieder geval rijden. De S4 zal wat sneller zijn maar zal ook vaker in de garage staan dan rijden.
rikus zegt
@Bastiaan Williams: Je weet niet hoe het met de Volvo gesteld is.. Dat kan een nog veel grotere kat in de zak zijn.
erikabarth zegt
Bah bah vergane glorie vooral.