Wees gerust: 170.000 kilometer geleden is de motor nog gereviseerd.
De Porsche 911 is een van de bestverkopende sportwagens en een van de redenen daarvoor is dat deze auto ook prima te gebruiken is als daily. Vanuit dat oogpunt is het ook niet gek dat er exemplaren te koop staan met (voor sportwagenbegrippen) stevige kilometerstanden. Toch heeft de eigenaar van de 996 die nu op Marktplaats is opgedoken er wel heel veel kilometers op weten te zetten.
De auto in kwestie is een Porsche 996 Carrera Cabrio uit 2000. Nog eentje met de spiegelei-koplampen dus. Met de uitvoering is er niet zoveel bijzonders aan de hand: het is een zwart exemplaar, met een zwart dak, een zwart interieur en de standaard vijfspaaks velgen. Niet direct een occasion die we normaliter uit zouden lichten. Tenzij iemand op de redactie er één zou kopen natuurlijk.
Wat deze Porsche 996 bijzonder maakt is de hoge kilometerstand. De kilometerteller is namelijk opgelopen tot de zeer respectabele waarde van 374.880 kilometer. Deze auto is dus twintig jaar lang goed gebruikt.
Als je het per jaar gaat uitrekenen is het ook weer niet extreem (18.700 km per jaar), maar na ruim twintig jaar hebben de kilometers zich toch aardig opgestapeld. Sinds deze Elfer in 2004 naar Nederland is gehaald, is hij overigens de hele tijd in handen geweest van één en dezelfde eigenaar.
De verkoper haast zich te zeggen dat je je niet moet laten afschrikken door de kilometerstand. De auto is in “zeer nette staat” en bij 200.000 kilometer is het blok nog gereviseerd. Dat is mooi, maar inmiddels is er dus nog zo’n 170.000 kilometer bovenop gekomen.
Uiteraard heef zo’n hoge kilometerstand een voordeel: deze Porsche 996 is ook goedkoop. Qua aanschaf dan. De verkoper vraagt er €17.999 voor. Nog best veel geld gezien de kilometerstand, maar het is wel een van de goedkoopste exemplaren van Nederland.
Voor wie durft: deze Porsche 996 met heel veel ervaring is te bekijken op Marktplaats. Wie op zoek is naar een 911 als daily driver doet er wellicht goed aan nog even verder te zoeken.
z4coupe30si zegt
Theoretisch zou het materiaal heel moeten blijven bij gelijk gebruik en onderhoud.
Deze kilometerstand (ondanks revisie) haal je niet met koud trappen, geen onderhoud en circuit raggen.
DeWitteCondor zegt
@z4coupe30si: eens. Verbazingwekkend hoe vaak 911s met 2 ton een motorrevisie nodig hebben. Gewoon normaal mee omgaan, geen circuit en goed onderhoud. Ik zou nooit een auto met motorrevisie kopen. Het is geen exoot als een Ferrari/Lambo oid met allemaal bizar gevoelige techniek. De motor is redelijk rechttoe rechtaan zonder complexe dingen. Mijn eerste vraag zou zijn waarom ie uberhaupt een revisie nodig heeft gehad. Heb probleemloos een 996 van 1 ton naar 2 ton gereden. Geen vuiltje aan de lucht
ttr6 zegt
Een exoot als een V8 Ferrari kan ook makkelijk 2 ton aan, maar……………..onderhoud. Dat is de sleutel.
laptom zegt
@ttr6: nog nooit een Ferrari 2t zien halen zonder revisie. Ook niet veel Ferrari’s 2t zien halen met revisie….
laptom zegt
@dewittecondor: bijna alle 911 hebben op 2t en revisie nodig. Dit zijn gewoon gevoelige blokken die gewoon slijten. Het zijn geen Volvo’s of Mercedes-Benz die gewoon doorrijden na 5t met alleen een oliebeurtje.
DeWitteCondor zegt
@laptom: dit is echt onzin, waar baseer je dit op? Er zijn zat 911s die de 2-3 ton halen zonder revisie
toniominestrone zegt
Even aanbieden bij Joep van Autoweek voor een “klokje rond” keuring.
ouwedibbes83 zegt
@toniominestrone: dat zou best een interessante aflevering kunnen opleveren. Sowieso een heerlijk programma!
frank2b zegt
Wat kost zo’n motorrevisie (omdat je over twee-drie jaar weer aan de beurt bent)?
Als je dat incalculeert, plus nieuwe remmen en nieuwe dempers in deze periode, dan kun je besluiten of het je waard is.
cappie zegt
Lekker laten staan!!!!
wildbeest zegt
Ff naar stipt
tjorque zegt
Ik durf. Wie sponsort me?
bierbuik zegt
@tjorque: je hebt de eerste euro vast binnen!
saxoke zegt
@tjorque: crouwd funding opstarten. “Help tjorque de winter door”
Mathy zegt
Eerlijk gezegd vind ik de auto niet eens mooi.
moveyourmind zegt
Ik zou het wel durven, even ervan uitgaande dat bij de revisie het koelingsprobleem is aangepakt en het IMS-lager is vervangen. Problemen met dat lager schijnen trouwens meer voor te komen bij 996’en met een lage dan bij een hoge kilometerstand.
Enige nadeel is dat als je ervan af wil dat een stuk lastiger is, voor veel mensen zal zo’n hoge kilometerstand een no go zijn. En ikzelf zou zo’n 996 wel willen, tegen de tijd dat de Smart Roadster op is. Maar dat gaat nog wel even duren, die heeft pas 3 ton gelopen en kon het nog wel eens heel lang uithouden.
tenaci zegt
@moveyourmind: en als het IMS lager niet vervangen is dan hoef je het ook niet te doen want dan is hij kennelijk goed genoeg….
polpol33 zegt
@tenaci: klopt. Vervangen brengt ook risico’s met zich mee. 1 generatie met 3 rijen zou ik lekker laten zitten. Als die niet kapot is gegaan bij 200k dan zal het geen slecht ims zijn.
z4coupe30si zegt
@moveyourmind: meer bij Tiptronic modellen, lage kilometerstand, slecht onderhoud, verkeerde olie, koud trappen en modeljaar >2000.
Ofwel: IMS probleem is groot gemaakt op fora waar mensen zitten die er veel geld aan verdienen. Veel heb je zelf in de hand als het gaat om kapot IMS.
Gelukkig beginnen meer mensen dit in te zien nu de 996-en op leeftijd komen, de rotte hokken zichzelf opruimen en goede exemplaren inmiddels bij liefhebbers zijn.
polpol33 zegt
@z4coupe30si: volledig mee eens
moveyourmind zegt
@z4coupe30si en @Tenaci.
Thanks, dat is nog eens nuttige achtergrondinformatie.
raoufff zegt
Eerst even naar onze Rikkert die em fabrieksnieuw maakt en dan durf ik wel.
polpol33 zegt
Deze https://www.autojunk.nl/2017/05/911-sc van mij heeft ook 375k op de teller. Natuurlijk keertje gereviseerd. Rijd er elk jaar 4-5k probleemloze kilometers mee naar de Alpen. Volgas!!
Robert zegt
@polpol33: Nice!
Even naar het topic onderwerp; zonder fatsoenlijk onderhoud haal je dit soort kilometerstanden niet. Dus ja, dit kan nog best wel een aanrader zijn.
potver7 zegt
Die ene eigenaar sinds de Nederlandse import is nog maar de vraag. De RDW geeft namelijk alleen de tenaamstellingen in de afgelopen 9 jaar weer. Mijn vorige auto uit 2006 heeft nu volgens de RDW ook maar één eerdere eigenaar gehad; ik heb ‘m in 2009 gekocht en vorig jaar ingeruild…
Albert zegt
@potver7: ik in anders gewoon alles terug
Johanneke zegt
Zou er wel een aankoopkeuring aan vooraf laten gaan. Aan de andere kant, ik verwacht dat er goed voor deze kar gezorgd is, en nooit koud mee getrapt. Want dan haal je dit niet. Jammer dat het een automaat is.
spidermann zegt
Wat kost een gereviseerde motor (ik heb geen idee)?, rij de motor “op” en leg de gereviseerde motor erin. Dan nog zo nodig nieuwe bekleding van de stoelen (zo nodig) en nieuwe mattenset. Vergelijk dat met een in mint verkerende Porsche van het bouwjaar en je weet of het zich loont.
jajeroenja zegt
@spidermann: Een beetje 750eu per cilinder.
frederik zegt
@spidermann: Afhankelijk van hoe grondig je het aanpakt 10-20k.
MarcoM zegt
Voor dat geld kun je in ieder geval zeggen dat je een 911 hebt.
snowbird zegt
Ik zou het wel aandurven…veel van het onderhoud kun jezelf doen…zou wel willen weten wat bij de revisie allemaal vernieuwd is…
MaartenD zegt
Los van de KM stand is het 1. De lelijkste versie van de 911 2. Geen coupe..Dus nee
pindakoning zegt
Divers aanbod heeft die dealer.. Een Peugeot 2008(?) tegenover een Lambo :p
tjorque zegt
Die 2008 is de inruilwagen van dat joch dat rijk geworden is met crypto… 😂
supertjeduc zegt
Een collega van mij heeft zo’n 996
Die reed van een stoepje af en toen ie thuis kwam liep de laatste olie er uit
Nu had ie geluk want hij had al een tik in de motor ( verkoper had hem wijs gemaakt dat het een tikkende stoterstang was )
Maar bleek dus een kantelende zuiger te zijn
Lang verhaal kort gemaakt . Verzekering heeft de revisie betaald en de kosten waren 9000€
tjorque zegt
Die verzekeraar is aan te bevelen :)
MarcoM zegt
@supertjeduc: valt nog mee, kijk maar eens naar filmpjes op Youtube van Motoren Zimmer, daar laten ze de nodige beelden zien van AMG motoren, van die bedragen val je helemaal achterover.
helaaspindakaas zegt
Is wel erg duur, ik heb vorige week een vergelijkbare cabrio 996 tiptronic gekocht van 1999 met 180dkm in erg nette staat voor €19.000( met sluitende historie)
aschja zegt
De allerlelijkste 911 ooit gebouwd.
frederik zegt
@aschja: Dat is een beetje zoals de allerlelijkste Miss Universe :) Still pretty good
alcantara zegt
Geloof er niks van. Zal wel gereden zijn ipv gelopen.