Grands Prix organiseren gaat onze zuiderburen niet altijd even soepeltjes af, maar hele dikke auto’s in de showroom zetten lukt ze dan weer prima.
Een waarschuwing vooraf. Als je met deze Ariel Atom V8 een keer goed gas geeft, kan het zomaar zijn dat je neus plots uit je achterhoofd steekt. Zo snel is dit ding. De V8 bestaat uit twee vier-in-lijn motoren van de Suzuki Hayabusa. Het maximum koppel is dan ook pas beschikbaar bij 7.750 tpm en alle 500+ paardjes komen vrij bij een niet misselijke 10.600 tpm!
Tel daar een leeggewicht van 550 kg bij op en je begrijpt dat deze auto in de verkeerde handen een levensgevaarlijk ding is. Voordeeltje: het zeer geringe gewicht en het feit dat je vol in de wind (of als je in Engeland woont: regen) zit maken al wel dat de snelheidsbeleving optimaal is. Veel bestuurders zullen dus al wat eerder geneigd zijn om het gaspedaal te liften.
De vorige eigenaar had waarschijnlijk al gegeten en gedronken bij de aanblik van zijn Britse racekanon, want er staan slechts 72 kilometers op de teller van deze bruut. Nog wat prestatiecijfertjes dan maar om de fikse prijs te rechtvaardigen:
- 0 – 100 km/u: 2,3 s
- 0 – 160 km/u: 5,4 s
- 0 – een volle broek: 1,2 s
- Topsnelheid: 320 km/u
Best een rap ding dus! Voor 229.900 euro pik je’m op in het Vlaamse Gits. We kunnen de koper nu alvast beloven dat Wouter of Casper graag een keertje (met camera) op de koffie komt om deze Britse pocket rocket eens aan de tand te voelen.
Dank @uncivilsum, mooie tip!
>200k voor een kitcar? Nee bedankt als het zoveel moet kosten bouw ik het zelf wel.
@Hupke: Succes! Exact dezelfde kwaliteit en specs aub ;)
@hight96:
Ik garandeer je dat je even bang zal zijn in de mijne als in de ariel :p
@Hupke: de motor kost iets meer dan 33k en bak rond de 36k. Onder een ton moet te doen zijn, maar is nog wel een hele klus.
@janjansen: onzin, en dan de ontwikkeling van een chassis en all het andere. Het zijn niet alleen de onderdelen maar de ontwikkeling moet ook bekostigd worden en mag een autofabrikant/leverancier ook nog wat verdienen. Wat een domme discussie is dit zeg…
@goodolddays: iets zelf bouwen geeft zo veel voldoening. Ik kan je het boek kimini aanraden om eens te lezen. Ontwikkeling valt wel mee, er is inmiddels zo veel te vinden over het goed ontwerpen van een chassis. Dat is geen trail and error meer zoals vroeger.
@janjansen: en dan krijg je dan nooit de weg op .. zeker niet in belgie. .. If ga je de homologatie look effe betalen ? Want dat haal je niet voor die prijs..
@tborre: er zijn altijd wel redenen om lekker lui op de bank te blijven zitten en niets te doen. Als je alleen maar beren op de weg ziet zal je nooit iets maken.
Homologatie hoeft natuurlijk niet. De auto keuren via SVA en dan invoeren is de makkelijkste weg. Via de RDW kan je tegenwoordig ook goedkeuring krijgen voor kleine series. Denk je nou echt dat Donkervoort voor al zijn verschillende modellen Europese homologatie heeft?
@janjansen:
De TVR speed eight is amper zwaarder en een stuk goedkoper dan een hartley v8. En als je niet van het circuit afkomt zijn er zelfs lichtere en goedkopere blokjes te vinden…
Voor 200k betaal je een ander z’n hobby namelijk wagens ontwikkelen, dan doe je het beter en goedkoper zelf.
@Hupke: welke blokjes heb je het dan over? Zijn die ook NA of hebben die een turbo?
@janjansen:
NA, al die v8en en v10’s uit raceseries van de 90s. Soms te koop voor een appel en een ei.
Als je geblazen wil die vw/audi 1.8T doet het ook goed.
@Hupke: heb je een link naar zo’n bok? Of anders een merk? Ik kan ze niet vinden.
Die audi is van gietijzer, dat is nogal zwaar. De nieuwe 2.5 uit de TTRS is geloof ik wel van aluminium, zou een optie kunnen zijn.
@janjansen:
1.8T is volledig allu ;)
Wel je kan hier al eens kijken want op marktplaats denk ik niet dat je ze vind https://racecarsdirect.com/Advert/Details/77472/dfr-cosworth-f1-engine
Soms staat er wel iets interessants op. Ik heb weet van iemand die een tijd terug goedkoop een formule 3 (of soortgelijk) v8 blokje had gekocht voor in z’n speeltje. Weegt geen drol, relatief goedkoop en zonder restricties meer dan 600pk.
@Hupke: Misschien is dat gevoel van angst wel een stukje groter haha.
@Hupke: nieuw kostte jij maar 185k ofzo toch?
Geen PDC en airco voor die prijs? Laat dan maar zitten…..
@ahs1979: zit een hele goede airco op, altijd een fris briesje op buitentemperatuur
Gisteren nog aan gepasseerd.
Staat bij Debusseré.
Hebben daar best aardige auto’s staan!
Dit zijn van die redenen waarom ik millionair moet worden, wat een ding
Wouw echt vet. Wat heeft dit ding nieuw van de dealer gekost? Neem niet echt aan dat dit een goed investeringsproject is
De aller, aller, allermooiste Britse sportwagen van de afgelopen miljard jaar ongeveer.
Persoonlijk vind ik de Atom zonder vleugels nóg een stukje fraaier om te zien: (en die is vast en zeker snel genoeg!)
http://cdn1.evo.co.uk/sites/evo/files/styles/gallery/public/images/dir_1169/car_photo_584923.jpg?itok=7nzcaMdZ
@Rob: in ieder geval is de Honda veel duurzamer. Er rijden exemplaren probleemloos rond met 70.000 op de teller.
Deze V8 moet een rebuild na 10k Miles ofwel 16k km.
@janjansen:
En die dingen zijn waarschijnlijk veel schappelijker geprijsd. 220k is wel redelijk bizar namelijk…..
Overigens; 70 duizend kilometer met zo’n ding? Hulde ende applaus voor de eigenaren!
@Rob: is het blok van de Civic type R he. Versnellingsbakken gaan minder lang mee als je trackdays doet. Atoms zijn trouwens door de uitstekende wielen in combo met instelbare dempers best comfortabel op de weg. Ik wisselde laatst van de mijne naar een 911 Carrera en die reed massa’s harder opgehangen.
Meer dan 320 km/u? Daar geloof ik geen hol van..
@Jochempie: ik denk dat ik met 200 er mee stop. 320 in een zeepkist, van ze leven niet
@Jochempie: Maak dan eens een ritje. Dan geloof je er misschien wel een hol van. Als die van jou dan nog in leven is tenminste.
@denniss00: Goed idee, mag ik jouw atom even lenen?
@Jochempie: zijn Engelse km. Die worden in de pub gemeten.
@janjansen: Ze noemen het mijlen :)
@riri: 320 mijl per uur?? Dat hoop ik niet! Dan ben je je complete gezicht kwijt, of het wappert een paar meter achter je aan!
Te duur, te oncomfortabel, geen dak, nee bedankt! Als ik 200k echt kon missen, dan misschien wel.
@ghost: ik denk dat je het punt een beetje mist. Zou eens een proefrit in een Caterham of Ariel oid lichts gaan maken. Is echt heel speciaal rijden. Zelfs de nieuwe MX5 geeft al een beetje dat gevoel maar mist de power.
@janjansen: ik snap het punt prima, heb een kennis met een Donkervoort D8, dan snap je wel met wat je te maken hebt. Maar het is allemaal leuk voor een paar keer, maar op de weg zien mensen je mega snel over het hoofd, dus moet je eigenlijk ermee naar het circuit, wat je niet keer op keer gaat doen. Dus totaal niet praktisch. Een gemiddeld persoon koopt gewoon een GT3 voor dat geld.
@ghost: een gemiddeld persoon is ook vaak niet echt interessant. Een Porsche zie je hier op elke straathoek, ik kijk er al niet eens meer naar om.
Dit ding rijdt elke Porsche (van dezelfde prijs) de moeder en heeft de coolfactor.
@ghost: en praktisch? fietstassen zijn ook praktisch, heb je die ook?
@janjansen: ja man en een windscherm, scheelt vliegjes tussen je tanden vandaan flossen..nee zonder grappen, ik snap je punt wel, hier heb je meer emotie, meer sensatie maar mijn punt is dat ik het er niet voor over zou hebben.
@ghost: 200K missen ? hoe rijker hoe gieriger
Prijs is veelste gek, mag blij zijn als hij er 150k voor krijgt
@vtechlover: No offense, maar waar baseer je dat op? Nieuw waren ze ongeveer even duur en er zijn 25 exemplaren van gebouwd.
@vtechlover:
Dat is wel heel weinig. Ik zeg maximaal precies ongeveer €166,758,34!
Haha, ik moest serieus lachen door die ‘poep-in-broek-grap’. Komt niet vaak voor +1.
@pesu: hahaha echt he…. denk eerder dat al je darmen eruit gedrukt worden…. ze hadden deze auto ariel atom shit yourself V8 moeten noemen.
€ 229.900,-
Onderhandelbaar
En waar moet ik mijn spuug lelijke gele plaat aluminium plaatsen?
Ik zou het geld er nooit voor over hebben, maar een absurd ding vind ik het wel. Een soort kruising tussen een kart en een formule 1-auto en dat voor op de openbare weg. Knotsgek ding dus.
Maar voor 200k zou ik heel iets anders kopen. Een F-type s en een een Harley erbij voor als ik rijwind wil voelen. Dan hou ik ook nog geld over voor benzine de komende jaren.
Van mijn levensdagen niet dat ik dit koop. Vind ‘m niet mooi en way overpowered. Raakt kant nog wal. Een rebuilt van het blok rond de 15k kilometer getuigt ook niet van topkwaliteit. Neh, doe mij maar een slagvolume van 4 flessen Lidlcola V8. Beter…
Goeie vraag, wie durft. Gegarandeerd dat je je een hoedje schrikt als het gas vol open gaat.
Heb afgelopen maand op Spa mee mogen rijden in een supercharged ariel atom met 350pk, dat ging al achterlijk snel. Laat staan dit ding.
zoveel kracht i.c.m. lage gewicht…. it will destroy your face!!!!
Belachelijk hoge prijs. Was de gewone Atom niet iets van rond de 50.000?
@baklava: een standaard Atom kost minimaal € 65.000 euro, de Sadev bak en V8 samen kosten dit ook ongeveer.
Ik niet. Ieder rit eindigen met 120 bijna-dood ervaringen en 10x zoveel verschoonde onderbroeken is niet een vooruitzicht waar ik zit op wachten.
Die sneer naar de Belgen in de eerste regel.. Het organiseren van een Grand Prix gaat de Belgen in ieder geval beter af dan de ‘Ollanders’…..Hoe slecht dan ook.
@mcshine: my thoughts exactly (zelf NL)
Nee dit is vanuit ieder oogpunt veel te veel geld. Dit is een categorie 911 turbo en deze heeft de motor wat leuker verpakt.
Dit is niks voor Wouter om te testen dan gaan z’n mooie (ahum) kapsel in d’n oorlog..