Maar we hebben het niet over het eerste de beste Kadettje of Astra, maar over een heuse Opel Olympia uit 1952. Het restaureren waard, maar wie durft het aan?
Meer informatie dan ‘schuurvondst, Opel Olympia, bouwjaar 1952′ vermeldt de Marktplaats-advertentie niet, dus moeten we afgaan op wat we zien. Dat is een klassieke Opel die er inderdaad uitziet alsof er al decennia niet naar omgekeken is. Het vele chroomwerk dat de tweede generatie Olympia normaliter siert is groen en bruin uitgeslagen, de gaten vallen in het plaatwerk en de originele bekleding ziet er niet heel fris meer uit. Dat wordt nog eens pijnlijk duidelijk omdat de aanbieder er ook een plaatje bij heeft gedaan van een Olympia in topstaat. Doe ik ook even:
Al met al een leuke uitdaging voor de ware Opel-adept met twee rechter handen en een flink portie doorzettingsvermogen. Bijzonder is overigens het originele kenteken van sidecode 1, een zeer vroege uit de reeks die een jaar eerder werd geïntroduceerd en die momenteel nog steeds (ondertussen aanbelandt bij sidecode 9) gebruikt wordt. Je zult wel even langs de RDW moeten om het kenteken weer geldig te krijgen, maar meestal werken ze daar wel aan mee. Het hoogste bod staat op het moment van schrijven op een schamele 1000 euro.
dirkiii zegt
Perfect voor een ratrod.
lamborghinibrapa zegt
@dirkiii: dan kun je hem nog beter niet restaureren…
sanderm3 zegt
@dirkiii: gewoon rot
e1000bmw zegt
Iets voor @lincoln.
martinus zegt
@e1000bmw523i:
En in relatief goede staat.
Een stuk minder roest dan op de gemiddelde Kadett.
thesis zegt
Wat was t een mooi ding vroeger
janmetdelangeachternaam zegt
Wist niet eens dat er zulke oude opel’s waren
norge zegt
@janmetdelangeachternaam: Opel is oud….Ouder dan Audi bijvoorbeeld..
e1000bmw zegt
@norge: en ouder dan Volkswagen.
e1000bmw zegt
@e1000bmw523i, @norge: sterker nog: Opel is de ware auto voor het volk…
awesome zegt
@e1000bmw523i: *was
Want dat hebben ze de laatste decennia echt eigenhandig verkloot.
martinus zegt
@awesome:
Qua imago gegaan van pret-kadettjes,
Naar dé wagen voor petjes.
e1000bmw zegt
@martinus: petjesvolk is toch ook volk…?
g40freak zegt
@janmetdelangeachternaam: ik wis dat opel oud was.
Maar niet dat opels oud konden worden.
pinut187 zegt
Zullen heel wat uurtjes in moeten worden gestoken om er wat van te maken. Vind het zelf nou niet echt iets speciaals.
Dat zowel de adverteerder en AB over het model zelf niks weten te vermelden zal het waarschijnlijk ook nooit iets speciaals zijn geweest.
Je zou er eventueel nog een ratrod van kunnen maken.
norge zegt
@pinut187: Eerst massa geproduceerde Duitse auto met zelfdragende carroserie..
ocda zegt
@pinut187: pinut brains doe jezelf een lol en duik de autohistorie boeken eens in
123bat zegt
@ocda:
Pinut? Pineut of Peanut? Als je iemand wil uitmaken voor iets, doe het dan wél goed. ;)
OT: Leuk karretje! En die roest.. Als je Opel niet roest, moet je naar de garage want dan is er iets mis!
Vind ’t desondanks jammer dat de Kadett zo snel uit het straatbeeld is verdwenen.
fabiotol zegt
@123bat: kijk eens naar de naam waarop hij reageert, dat zal een hoop verklaren.
123bat zegt
@fabiotol: Verrek! Luie zondagmiddagen doen niet veel goeds…
vondudenstein zegt
Een roestige Opel restaureren. Dat is bij Opel toch gewoon een grote beurt XD haha. Owja Duitsers maken geen grappen.
Best cool ding, voor een Opel.
O plaat zegt
Wat zeker is is dat er veel zag mogen vervagen worden.. onderdelen die je niet meer kan krijgen. Dus je kan alles op maat laten maken en minimaal 50.000 euro spenderen aan een auto die 15000 tweedehands op brengt. Of zo als eerder aangehaald je verlaagd het. Je steekt er schijfremmen onder en legt er een ameikaanse small blok V8 in. En je rijd voor weinig geld in een leuke ratrod.
jrsmoke zegt
Ziet eruit alsof ie net uit de fabriek komt!
moveyourmind zegt
63 jaar oud en alleen een beetje vliegroest…
Toen das Auto nog geen loze marketingkreet was…
thomasthomas zegt
Over Pech En Last
thomasthomas zegt
@thomasthomas: Overal bedoel ik
Dutchdriftking zegt
Succes er mee. Ik begin er niet aan.
ghost zegt
Er is mijn optiek nog best veel van te maken, ook in originele staat en ja, dat kost natuurlijk geld maar vroeg elke persoon die ooit een auto heeft gerestaureerd (particulier), Niemand doet dat om er beter van te worden!
desjonnies zegt
Meest lullige vind ik dat je een modern plastic credit card kentekenbewijs krijgt voor de TP-29-05, terwijl het origineel LINNEN is, men gebruikte geen papieren maar kentekenbewijzen van LINNEN .
De wagen doet me weinig tot niets, eigenlijk niets, geen leuk model of iets dat goed reed.
Eigenlijk een vrij anoniem model, gek maar een 203 Peugeot uit dezelfde periode doet me veel meer, maar dat rijdt dan ook nog steeds gewoon goed, zelfs voor nu nog
http://www.autoviva.com/img/photos/120/peugeot_203_saloon_large_27120.jpg
mikkeloentje zegt
@desjonnies: Met al die hoofdletters voor “linnen” doe je me denken aan die man van de gekkies compilatie. Die is op de HISWA en dan gaat hij vertellen dat hij een nieuwe sloep heeft, een NIEUWE sloep.
lekbak zegt
@desjonnies: de meest doorsnee auto’s zijn eigenlijk de auto’s die je moet bewaren. Dat zijn de auto’s die destijds het straatbeeld bepaalden, ipv de zoveelste nuttige Ferrari die niemand ooit zag. Dit anonieme, en weinig bijzondere model is dus juist eentje die het restaureren waard is.
Zo ben ik laatst tot de ‘schokkende’ conclusie gekomen dat ik beter weet wat de gemiddelde ss-er droeg in de jaren ’40 dan wat de gemiddelde burger aan had. Zo gewoon dat het nauwelijks bewaard is gebleven.
Ik denk dat ik maar een Fiat uno, 306 en astra f in de stalling moet zetten…
ghost zegt
@lekbak: hier heb je wel een punt.
desjonnies zegt
@lekbak:
Hey schat, ik zou best een 203 Peugeot willen hebben.
En je hebt gewoon gelijk, de meest ‘normale’ auto’s zijn het leukste.
Moreel gesproken zou ik nu een Autobianchi Primula moeten kopen,
Dit omdat het de allereerste auto is geweest waarbij FIAT technici het voor elkaar kregen om de versnellingsbak naast te motor te bouwen als voorwielaandrijver !
qua techniek duwde dit autootje de wereld vooruit, alles is zo’n beetje nu op die manier geconfigureerd.
Maar qua wagen weinig tot nietszeggend, niet geen Citroën grandeur !
http://america.pink/images/5/1/9/0/1/3/en/1-autobianchi-primula.jpg
e1000bmw zegt
@desjonnies: in geval van dergelijke klassiekers zijn de originele papieren (linnen) nog geldig, toch? Mits ze erbij zitten…
En ik meen gelezen/gehoord te hebben dat je – op verzoek – bij klassiekers (30+) authentieke papieren naast het plastic kaartje krijgt. Maar ik weet niet in hoeverre deze informatie klopt…
rob5nismo zegt
Rechter handen doorzettings vermorgen en een kleine berg ekkermannen
mt1981 zegt
Hier de schuur waar hij gevonden is:
https://m.facebook.com/droogschuur/
Staan ook een paar filmpjes tussen
e1000bmw zegt
@mt1981: uiendroogschuur? Hm, dan zal die wagen wel naar uien stinken.