De Honda NSX is al ruim 30 jaar oud inmiddels, maar het blijft een imposante wagen.
Niets ten nadele van de ‘nieuwe’ Honda NSX, maar bij het horen naam NSX denk je waarschijnlijk toch meteen aan de eerste generatie. Deze heeft inmiddels een iconische status bereikt. Dat is niet zo gek, want de NSX sloeg destijds in als een bom. Het suffe Honda (oneerbiedig gezegd) kwam eventjes met een baanbrekende supercar op de proppen.
Om het gewicht laag te houden werd er veelvuldig gebruik gemaakt van aluminium, wat redelijk revolutionair was. Met de straaljager-achtige cockpit was (en is) het ook een spectaculaire auto om te zien. De Honda NSX is wat je krijgt als je een stelletje perfectionistische Japanse ingenieurs de opdracht geeft om een supercar te ontwerpen.
De motor is een relatief bescheiden 3,0 liter V6, maar wel een 3,0 liter V6 met VTEC. Vanaf 4.800 toeren kick de VTEC in en wordt het beest ontwaakt. Bij lage toeren is het een auto met een relatief rustig karakter. Dat was ook het hele idee van de Honda NSX: supercarbeleving gecombineerd met dagelijkse bruikbaarheid (én betouwbaarheid).
Met zo’n 273 pk is de NSX naar hedendaagse begrippen natuurlijk niet zo krachtig, maar het gaat om het totaalpakket. En dat is dik in orde. Het is niet voor niets dat de NSX alom geprezen wordt, ook door mensen als Gordon Murray. En die heeft er wel kijk op.
We moeten ook de naam Ayrton Senna nog even noemen, want dat is verplicht als je de Honda NSX schrijft. Het is niet zo dat hij van A tot Z betrokken is geweest bij de ontwikkeling, maar toch heeft hij wel invloed gehad. Naar aanleiding van zijn input is de NSX namelijk een stuk stijver gemaakt.
De NSX die je op de foto’s ziet is uitgevoerd is de meest iconische kleur: Formula Red. Dit exemplaar heeft 71.825 km op de teller en is al 31 jaar (!) in handen van de huidige eigenaar. Je zou denken dat hij de eerste eigenaar is, maar nee, hij heeft de auto tweedehands gekocht toen deze nog geen jaar oud was.
De auto staat in Spanje en wordt momenteel geveild bij onze vrienden van Collecting Cars. Op het moment van schrijven is het hoogste bod €42.500, maar de veiling loopt nog tot en met 19.48 morgenavond.
Collecting Cars is een internationaal veilingplatform, dat ook in Nederland actief is. Veil je auto zonder kosten en zonder gedoe via Collecting Cars!
bietje zegt
Rode auto tegen een rood/oranje achtergrond, zou niet mijn keuze zijn voor een advertentie-foto 😄
Deze auto blijft wel een eye-catcher 👍🏻
kniesoor zegt
Als overtuigd altruist gun iemand anders deze oto 😇
Richmond zegt
Auto
henk123456 zegt
Sssst dat is zijn grapje! Net zoals die ene knakker jaren geleden die achter elke zin twee puntjes zette .. Later zullen we Kniesoor herinneren om zijn consequente gebruik van het woord ‘oto’ in plaats van ‘auto’. Wat een waanzinnige legacy.
tortuga zegt
Ik mis Lincoln nu 😕
Richmond zegt
Die was leuker
maotje zegt
Auto
tmenges zegt
Dit blijven wel machtig mooie machines hoor!!
Johanneke zegt
Oh man dit is mijn favo auto aller tijden. Huis te koop zetten en kopen?
Estate_of_mind zegt
Prachtig, maar ik zou wel meteen iets aan de stance/wheelgap doen.
utregcity zegt
Zou hem graag willen overnemen. Maar ja, de inflatie hè…? 🫣
mc96 zegt
Het is een iconische auto. Maar mij heeft ie nooit echt aangesproken. Iets te steriel en iets te veel design details die je ook in een Civic of Accord van die tijd tegen kwam.
maxidyne zegt
Blijf het zijaanzicht niet mooi vinden met die zware overhang achter. Verder natuurlijk een iconische wagen. Vooral het filmpje met Ayrton Senna die de wagen de sporen geeft op Suzuka. Met instappers en sportsokken 😄
Roskampies zegt
Super auto. Icoon. Alleen die velgen altijd iets te iel gevonden. Als ik het geld had ….
tortuga zegt
Ja heel graag! Alleen de portemonnee wilt niet mee
pa045 zegt
In de jaren 90 was Honda alles behalve saai. De jeugd reed heel graag in een Civic, CRX of Prelude. Waren gewoon mooie auto’s met super techniek. Toen kwamen ze ook nog met de Typ-R op diverse modellen.