Het gekke is, we kijken er eigenlijk niet meer van op. Maar laat het even inzinken, deze Wheelsandmore RS7 heeft vermogen dan een hypercar.
Ooit, lang geleden, was er een oliecrisis. Er was ineens te weinig brandstof. Handig voor bepaalde landen om hun visitekaartje af te geven. Wisten we meteen van wie we eigenlijk afhankelijk zijn. Toen werden veel auto’s met grote motoren ineens enorm geknepen. Het was het einde van de Muscle Cars en ook in Europa gingen we efficiciënter te werk.
We zijn nu 50 jaar verder en wederom moeten we het zuinig aan doen. Dat is een van de redenen waarom benzinemotoren allemaal zijn voorzien van een turbo. Ideaal voor de fabrikanten. Zo kunnen de auto’s op papier zuinig zijn en op het asfalt lekker krachtig. Top. Maar het kan ook leiden tot bijzondere dingen. Zoals deze Wheelsandmore RS7.
6 stages voor Wheelsandmore RS7
Standaard is een RS7 Sportback al geen stakker. De 4.0 TFSI V8 van Audi is goed voor maar liefst 600 pk en 800 Nm. Maar meer, veel meer en heel veel meer is dus mogelijk bij Wheelsandmore. Ze hebben maar liefst 6 pakketjes in de aanbieding, ‘stages’, zoals men vaak bezigt in de tuningscene.
De eerste, Stage 1, is een simpele ECU-aanpassing waardoor de motor iets vrijer loopt en toevallig 700 pk levert. Ook is dan de snelheidsbegrenzer verwijderd. Bij Stage 1+ is ECU-afstemming net even wat assertiever en heb je 740 pk.
Stage 2 is de derde mogelijkheid (verwarrend, we weten het) en dan is er een sportfilter gemonteerd, plus de ECU-tune van 1+. Het resultaat is dan al 780 pk voor de Wheelsandmore RS7. Bij Stage 3 gaan ze echt los en krijg je andere luchtinlaat, sportuitlaat, spruitstukken en nog wat dingetjes.
1.045 pk. 1.045!
Dan heb je ineens 840 pk onder de rechtervoet. De automaat wordt dan aangepast om het hogere vermogen te kunnen verwerken. Dan is er nog een Stage 4-kit. Daarbij krijg je hybride-turbo’s en andere MAP-sensoren. Dat resulteert ook meteen in 915 pk…
De zesde stat, Stage 5, is het meest indrukwekkend. Dan worden de turbo’s vervangen door grotere items. Dientengevolge levert de motor in de Wheelsandmore RS7 dan 1.045 pk. Meer dan een hypercar van enkele jaren geleden. Wat het doet met de prestaties, wordt niet vermeld. Wel vertelt de Duitse tuner met (terechte) trots dat ze tot 980 pk kunnen leveren met TUV-goedkeuring.
Uiteraard kun je kiezen uit diverse grote velgen (ze heten niet voor niets Wheelsandmore) voor de RS7 en hebben ze diverse schroefsets van KW Suspension voor je in de aanbieding. Prijzen variëren van 2 mille voor Stage 1 tot 25 mille voor stage 5. Het is veel geld, maar ergens klinkt het als een koopje. Toch handig, turbo-torretjes.
osmo zegt
Van 0 tot nieuwe banden in 5 seconden.
Wat ik me dan afvraag, is zo’n wagen nog rijdbaar in het dadelijks stadsverkeer met 1000+ pk?
Hubert zegt
Ik neem aan dat je niet continu volgas hoeft te rijden.
b00st zegt
Gewoon even in ECO mode zetten
tinnemans zegt
@osmo; je moet wel een heel licht rechtvoetje hebben denk ik. Misschien dat er een comfort mode is waarbij je weg kunt rijden in de 4e versnelling oid, dan valt het misschien nog wel mee.
Johanneke zegt
Ligt er volledig aan hoe de computer het gaspedaal leest. Als je bijvoorbeeld tot de helft indrukken maar 10% van het vermogen aanspreekt, dan kan je rustig rijden. Mijn oude wagens hebben nog een kabel die van het pedaal naar de motor loopt. Zit 1 of ander bochtje op zodat het pedaal induwen niet lineair wordt vertaald naar de motor, dat gebeurt nog steeds maar nu met computers.
Alfarobert zegt
Snap de hele hype om de meeste PK’s niet hoor. Leuk op het circuit maar als je achter een ouwe Deawoo Matiz rijdt heb je er geen flikker aan. Je mag ook maar 100 overdag en na 19 uur 130. Je ziet wel vaker fimpjes van mensen die een Ferrari ofzo hebben gehaald en hem na 100m al in de prak rijden.Boven de 400PK is het gewoon link denk ik.
willeme zegt
@alfarobert:
Bedankt voor het idee! Misschien een goede vraag om te bepalen wat precies de goede hoeveelheid pk’s zijn!
jcjc zegt
@willeme: is eigenlijk geen eenduidig antwoord op te geven. Hoe komt vermogen vrij is belangrijker. Een Swift Sport uit ca. 2009 biedt met z’n 125 pk en opzwepende karakter meer snelheidsbeleving dan een 225pk plug-inhybride C5 Aircross.
De ene auto heeft gewoon serieus (veel) meer vermogen nodig dan de ander om vlot/snel aan te voelen.
bpc zegt
Hangt allemaal van het type wagen af. Laatst deed ik een testrit met de Polestar 2, ding heeft 400pk maar voelde nooit link en had zelf het gevoel dat het iets meer mocht zijn. Mijn ouwe heeft een e63s in station. Dat ding gaat bloedsnel maar heeft zo een goed chassis dat het nooit eng wordt, meer nog, de eerste maal dat ik er een ritje mee deed was ik best teleur gesteld hoe “braaf” zo een ding eigenlijk was. Heel veel snelheiddbeleving wordt in een moderne auto teniet gedaan door het (te) geraffineerd onderstel icm met extreme geluidsisolatie. In mijn seven met “slechts” 260pk gier je het uit. Wat natuurlijk ook meespeelt is gewicht. Een Escalade met 400pk is echt sloom. De vraag hoeveel pk per ton heb je nodig is al relevanter maar dan heb je nog factoren als versnellingsbak verhoudingen, grip,aero,… Er is dus niet echt een eenzijdig antwoord op die vraag imo.
dare2think zegt
Inderdaad een heel interessante vraag. Voor een relaxte rijstijl zou ik zeggen: minimaal 150. Voorbeeld: in de klassieke situatie na een verkeerslicht waarbij iedereen van 2 banen naar 1 moet, heb je soms net wat meer pk’s nodig om een gaatje te vinden. Het hangt ook van de versnellingsbak af trouwens, sommige auto’s zijn wel snel maar op de plaats waar de pk’s gehaald dienen te worden (boven 5000 rpm) beginnen er vaak toch wenkbrauwen gefronst te worden in de passagiersstoel. Dus dan zijn er juist extra veel pk’s en Nms nodig onderin het toerengebied.
Johanneke zegt
Ik heb als minimum 10 seconden naar de 100 voor fijn meekomen in Nederland met het verkeer. En dat je dan ook nog een beetje prima van 100 naar 130 kan. Maar een seconde of 7-8 naar de 100 is perfect voor Nederland, alles sneller is onnodig imo.
Goed_Koopman zegt
@Alfarobert: De wereld houdt bij onze landsgrenzen niet op hoor. En wij zijn niet de doelgroep, dat lijkt me duidelijk.
Dutchdriftking zegt
@Alfarobert: Ach je hebt het inderdaad niet nodig, net als motorfietsen, alcohol of het vrouwelijk orgasme. Maar het maakt het leven wel véél aangenamer.
joki zegt
Hoe meer pk hoe sneller je de Matiz voorbij bent…
jarnobakker zegt
En binnen 30 k km naar de garage voor een revisie
harrie zegt
Van 0 tot etnisch geprofileerd worden in 5 seconden.
Dutchdriftking zegt
@harrie: Zo slecht dat het weer goed is. Ik moest glimlachen dus je krijgt een plusje van mij.
Dutchdriftking zegt
Totaal onzinnig, en daarom zo leuk. Als ik in de markt was voor een dergelijk product dan zou het de S8 worden met een kuurtje van MTM. Nét wat subtieler, maar alsnog meer dan snel genoeg.
omarrs6 zegt
@dutchdriftking Mijn gevoel zegt, je mag me verbeteren, dat jij een hele grote fan bent van MTM ;)
Dutchdriftking zegt
@omarrs6: fan van kwaliteit 😎
misterds5 zegt
@dutchdriftking: jij snapt het. Dit zou exact ook mijn bestelling bij Audi / MTM zijn.
marcomanta zegt
Heerlijk om te zien deze uitvoering.