Deze door Wheelsandmore aangepakte Audi RS6 heeft zelfs meer kracht dan een Bugatti Veyron!
De nieuwe Audi RS6 is echt een indrukwekkende auto. Een vierdeurs Audi waarin je met je familie genoeg spullen mee kunt nemen op een flinke wintersportvakantie kunt gaan, maar op de Autobahn ook kunt genieten van die heerlijke V8, 600 pk en 800 Nm. Wouter zei het al tijdens zijn rijtest: er valt weinig te klagen als je het op het gas hengst.
Maar wat als je dat nou tóch doet? Als je in je RS6 zelfs sneller wilt zijn dan een RS6? Dan moet je – uiteraard – uitwijken naar tuners. Mansory geeft je 720 pk, ABT zelfs 730 pk. Wheelsandmore doet er echter nog een (gigantische) schep boven op. Ze vervangen praktisch alles wat er te vervangen valt, maar dan krijg je ook maar liefst 1010 pk en (gelimiteerd!) 1250 Nm. Hoe ze dit monster noemen? De @TenTension.
Om die nogal vreemde naam even te negeren: met deze upgrade wordt je familiebak echt extreem snel. En ook iets minder praktisch. Ze halen namelijk alle motoronderdelen weg die ervoor zorgen dat de auto aan de Euronorm voldoet. De katalysator, partikelfilters, dempers, ze worden allemaal in de prullenbak gegooid. Daardoor zal TÜV (en de RDW) je auto niet meer goedkeuren en moet je je heil dus op het circuit vinden.
En dat maakt deze @TenTension wel een beetje vreemd. Het kost geld – 41.932 euro, om (heel) precies te zijn – en maakt je familiebak meteen vrij nutteloos. Althans, als familiebak dan. En als je dan zo graag extreem veel kracht voor op het circuit wil, wil je dan niet liever een coupé, of op z’n minst een sedan?
Dat gezegd hebbende, het blijft natuurlijk wel extreem gaaf dat dit überhaupt kan met de Audi-motor. Wat misschien wel nóg gaver is, is waar de TÜV het wél mee eens is. De @TenTension is namelijk de Stage 5-tuningoptie van Wheelsandmore. Wie voor Stage 4 gaat, krijgt alsnog 965 pk en 1250 Nm, voor ‘slechts’ 33.529 euro. En goedkeuring van de Duitse autoriteiten.
Heb je na het ophoesten van de 185.920 euro die de Avant tegenwoordig kost niet zoveel geld meer over? Dan is er altijd nog het Stage 1-pakket. Daarbij porren ze wat met je ECU en krijg je 710 pk en 920 Nm. Ook een aardige hoeveelheid, toch?
Nul-naar-honderdtijden voor de aangepakte Audi RS6 geeft Wheelsandmore gek genoeg niet. Wat je dus aan al die geïnvesteerde euro’s hebt, is niet geheel duidelijk. Wel zeggen ze ook je onderstel te kunnen aanpassen – wel zo fijn met ruim duizend pk onder je rechtervoet – en hebben ze nieuwe 22 inch-velgen die ze Atom noemen. Een setje van deze velgen – die je op de foto’s in dit stuk ziet – kost 6.300 euro en kan in welke kleur dan ook worden geproduceerd.
clijde7400 zegt
Bizar
mashell zegt
Bij deze tuner zou ik niks durven kopen, die roestige velgen beloven niet veel goeds.
jesper_schouten zegt
965 pk is ook voldoende voor me hoor
mundus zegt
Is stage 5 wel straatlegaal in de VS?
jeroenm83 zegt
Mijn vorige RS6, met V10, had JD stage 2. Dat apparaat was al bizar snel (730pk, 950 Nm). Meer zou ik niet durven qua tuning, want je wil m graag nog houden voor volgende week…..dat van 1 naar 2 schakelen ging me eigenlijk al te lomp.
Maar die V8, daar zit echt nog rek in, blijkt. Ongekend, die waardes. Hoe lang t spul goed blijft, zou ik interessant vinden.
thestino zegt
@jeroenm83: V10 is de beste motor, hier kan je meer dan 100pk uithalen.
Ik heb altijd een standaard RS6 gehad en die ging al belachelijk snel naar 300km/h. Was het verschil serieus te merken met de originele setup? Of heb je hem getuned gekocht?
bbjorn zegt
@thestino: denk dat meer dan 100pk inderdaad wel mogelijk is ja?
jeroenm83 zegt
Nee, de versnellingsbak ging stuk . Gelukkig voor mij binnen garantie. Ik had deze als occasion gekocht (en staat wederom op Top Gear,!?). Na de reparatie vertrouwde ik de specs niet. Ik vond m zo debiel hard naar de 200 rammen, in 12 s , dat ik tuning veronderstelde. Bleek, bij JD op de rollerbank. Toen heb ik ‘m maar meteen goed laten tunen, op hun advies, en kreeg ik direct de stage 2.
En ja, dat verschil merk je. Maar wel pas vanaf ruim boven de 100. En toen merkte ik echt verschil, dan gaat ie echt door. 220 rijden, op de CC, vol het gas in rammen en dan nóg die duw in je rug met blèr….dat vergeet ik nooit. Met alle kratjes pils achterin.
jajeroenja zegt
Zet er een keer per jaar een kat onder, en de rest van de tijd lekker met 1010pk rond branden.
545e60 zegt
@jajeroenja: TUV is 1x per 2jaar zelfs.
jajeroenja zegt
@545e60: Dan 2x, in de garage sta je waarschijnlijk toch regelmatig met dat vermogen ?
pindakoning zegt
@jajeroenja: precies, zullen best mensen zijn die het toch wel doen
Dutchdriftking zegt
Het is vooral leuk om te laten zien wat er kan. Als je de boel (met name de bak) een beetje heel wilt houden is een milde stage 2 met 800pk/1000nm meer dan genoeg voor elke dag een grote blij!