Tenzij geld je helemaal niets kan schelen, want een wheelie of burnout in Oostenrijk is zoals de Nederlandse kranten bij een crash van een doorsnee A-Klasse altijd schrijven: peperduur!
Een wheelie. Een met de motorfiets. De zoektocht naar de perfecte balans. De overtuigingskracht van bakken vermogen. Tja, een wheelie is voor motorrijders hetzelfde als driften met een auto. Iets ultiems. Toch kan je het in Oostenrijk beter niet meer doen op de openbare weg of op een parkeerplaats. Net als driften overigens, of een burnout.
Motor Vehicle Act
Stunts op wielen, zoals genoemd in de Motor Vehicle Act – een soort van gedragscodedocument van de Oostenrijkse regering – zijn met onmiddellijke ingang verboden. De beide wielen van een motorfiets moeten te allen tijde contact maken met het wegdek.
De regering voegt daar aan toe dat accelereren of remmen met overmatig slippen van een of meer wielen gedurende een langere periode ook niet meer mag. Kortom: ook een burnout of drift mag niet meer op de openbare weg en parkeerplaats, of dat nu met een auto of motorfiets is.
Boetes tot wel 10k!
Wie het doet en ook gepakt wordt, moet op de blaren zitten. Want een dergelijke overtreding kan je tot wel 10.000 euro kosten. Dat zijn prijzen waar je steil van achterover slaat. De boetetarieven beginnen overigens bij 300 euro, maar afhankelijk van de ernst van de overtreding kan het ook zijn dat je 10 mille moet aftikken. De politie heeft daarnaast het recht om je auto of motorfiets maximaal 72 uur in beslag te nemen. U bent gewaarschuwd.
kennone zegt
Je doet zo iets toch ook nooit voor de neus van de politie?
heckblende zegt
aldus kennone,
die het bestaan van onopvallende politieauto’s even compleet negeert
kennone zegt
Dat is idd wel de risico, maar hoe klein is die kans dat dat gebeurt?
petroldrinker zegt
Lijkt net zo een zure overheid als die van ons hier, lijkt wel of alle overheden tegenwoordig floreren op hun burgers alles wat mensen leuk kunnen vinden af te pakken
heckblende zegt
je huilt als Hamilton
baardmijt zegt
Herstel: een klein gedeelte van de rijders beleeft er plezier aan en neemt de risico’s voor lief. Dat het overgrote deel van de weggebruikers er alleen hinder van ondervindt en ook in gevaar wordt gebracht negeer je voor het gemak even.
pomoek zegt
Tja, dat is nou eenmaal wat overheden doen. Net als papa en mama.
pomoek zegt
Prima hoor. Het zal wel een probleem zijn in Oostenrijk. Geen idee of dit vaak in NL voorkomt. Zo ja, dan is het wel interessant om daar eens naar te kijken.
redneckdarian zegt
En als je nou zegt dat je de controle verliest. Zeker op onverhard of in de sneeuw lastig te controleren..!
gregorius zegt
Wacht, het mocht nog wel?
In een hoop landen valt dit toch gewoon onder ‘gevaarlijk weggedrag’ en kan de politie je je leven erg zuur maken?
Dutchdriftking zegt
Dit wisten we toch al? Vorig jaar deed ene Max een burnout in Oostenrijk, en dat was toen al een heel dingetje.
Hubert zegt
Stoer….
dondeboer zegt
10k voor een knappe wheelie? Dat is wel met een kanon op een mug schieten.