En hiermee komt de appen-in-de-auto discussie weer naar boven.
Even snel een appje sturen of kijken naar je smartphone-scherm als er een notificatie binnenkomt. Illegaal, maar ook weer niet. Het is namelijk maar net hoe je het doet.
Een smartphone in de hand bedienen is al jaren verboden en daar staat een fikse boete op. Bedien je echter diezelfde smartphone terwijl deze in een houder zit, dan ben je niet illegaal bezig. Dat heeft een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat tegenover de NOS bevestigd.
En daar zit ook de uitdaging voor de politie. Het appverbod in de auto is lastig te handhaven. En zelfs als je het legaal doet (met een smartphone in de houder) is het alles behalve slim. Zelfs een seconde niet opletten tijdens het autorijden kan nare gevolgen hebben. Bijvoorbeeld een te late remactie met een botsing tot gevolg, of nog erger.
De discussie is weer naar boven gekomen naar aanleiding van een onderzoek dat is uitgevoerd door het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). In een vandaag gepubliceerd onderzoek concludeert de stichting dat appen met een smartphone in een houder net zo gevaarlijk is als appen vanuit het vuistje.
Een nieuwe wet maken of aanpassen en het bedienen van een smartphone in de houder illegaal maken lijkt onwaarschijnlijk. Je kunt immers ook je navi bedienen op de smartphone. En dat maakt het niet anders dan de navigatie van het infotainmentscherm in de auto instellen. De verantwoordelijk ligt uiteindelijk bij de automobilist zelf: laat die telefoon met rust.
berlinetta zegt
“In een vandaag gepubliceerd onderzoek concludeert de stichting dat appen met een smartphone in een houder net zo gevaarlijk is als appen vanuit het vuistje.”
In mijn ogen nu al het onderzoek van dit decennium. Geef die onderzoekers een lintje.
dawwg zegt
@berlinetta: Ja, de sneeuwvlokjes zullen er ongetwijfeld cum laude op afstuderen in hun safe-zone … Sowieso zou WhatsAppen verboden moeten worden gezien de praktijken van het moederbedrijf; je bent beter af met Signal of Telegram (X).
olivier420 zegt
@dawwg: sneewvlokjes…
Hè ! Was jij niet diegene die een beetje wild ging toen ik zei ; ok boomer..?
On topic: is zo’n ding in je hand inmiddels een reden om geregistreerd te worden? Net als bij 35 km te hard? Dat zou wel mooi zijn
dawwg zegt
@olivier420: Ben je nog steeds butthurt ofzo ? Ik kan het me in ieder geval niet herinneren, ik heb namelijk wel een leven ….
duckmefaddy zegt
@dawwg: of een heel slecht geheugen
BaRa zegt
@berlinetta: uit een vandaag gepubliceerd onderzoek haalt Autoblog zonder verdere nuance of context de volgende clickbait: “Appen met een smartphone in een houder is net zo gevaarlijk als appen vanuit het vuistje.” Welke aap staat nou voor, ja, aap? Die met het lintje, of die zonder?
vroaaaaaaaaaar zegt
@BaRa: Welke aap staat nou voor? Dat moet je even toelichten… voor wat?
BaRa zegt
@vroaaaaaaaaaar: Lezen, een kunst…
vroaaaaaaaaaar zegt
@BaRa: begrijpelijk schrijven is ook een kunst… één die jij blijkbaar niet verstaat.
hotze zegt
@berlinetta: dacht dat er al een uitspraak was geweest van een rechter die een apper had veroordeeld terwijl ’t toestel in een houder zat. Maar kan het ook mis hebben ?
wif1 zegt
@berlinetta: Ik merk dat het appen vanuit de houder mijn ogen meer van de weg afhouden dan vanuit de hand. Het is mijns inziens gevaarlijker om het vanuit de houder te doen. Maar het is gewoon in beide gevallen niet verstandig. Ik doe het bij hoge uitzondering nog wel eens, maar liever raak ik het ding niet aan tijdens het rijden.
joost1234 zegt
@berlinetta: ik weet niet helemaal of je sarcastisch bent of niet maar msg toch hopen van wel :)
moveyourmind zegt
We lijken met zijn allen wel een stel pinguïns dat de telefoon alsof het een ei is krampachtig altijd overal met ons meesjouwen en er continu bovenop menen te moeten zitten alsof we dat ding uit moeten broeden.
Terwijl het zo lekker rustig is om af en toe niet bereikbaar te zijn, en gewoon te genieten met waar je op dat moment mee bezig bent. Voor mij al reden genoeg om hem in de auto uit te hebben staan en gewoon ongestoord te genieten van het autorijden.
baf07 zegt
@moveyourmind: precies!
outlook zegt
@moveyourmind: verslaving hè… ik heb het (soms) niet eens meer in de gaten dat ik toch even met m’n foon bezig ben, onder het auto rijden..
Weten dat het link is en het toch doen.. verslaving hè
Dutchdriftking zegt
Alles wat niet onder de wet valt pak je toch met artikel 5? Lijkt mij vrij simpel.
rhellema zegt
@dutchdriftking: was het maar zo simpel, dat zou dan ook betekenen dat iedereen die geen richting aangeeft ook keihard aangepakt zou mogen worden.
87sandyd zegt
@dutchdriftking: kapstok-artikel ook wel genoemd. Moet je als agent wel kunnen bewijzen waar het gevaar en/of hinder uit bestond.
werf76 zegt
@87sandyd: Dit dus. En dat is echt wel moeilijk..
Dutchdriftking zegt
@87sandyd: Meestal zijn agenten al met z’n twee, dus dat komt wel goed. Het probleem is meer dat artikel 5 vaak via de rechter gaat waardoor het veel tijd kost, en de boete de staat meer kost dan dat deze oplevert.
basbasbas zegt
@dutchdriftking: wat heeft hoeveelheid agenten er mee te maken dan?
Dutchdriftking zegt
@basbasbas: Met twee agenten sta je sterker. De bijrijder kan uitgebreid kijken wat jij aan het doen bent, en het is altijd het verhaal van 2 tegen 1.
trasimo zegt
Bijzondere is wel dat iedereen die je hierover spreekt het er wel over eens is dat met je telefoon bezig zijn in de auto gewoon belachelijk is. En toch zie je elke dag op de weg al die mensen naar hun mobieltjes staren… het is gewoon een verslaving en er zullen waarschijnlijk vergaande maatregelen nodig zijn om telefoongebruik in de auto echt uit te bannen.
lekbak zegt
De navigatie bedienen tijdens het rijden is net zo achterlijk als appen tijdens het rijden.
Als het mij lukt om alles voor vertrek in te voeren en in te stellen kan iedereen het. En anders stop je gewoon. Van mij mag in elke telefoon ingebouwd zijn dat ze tijdens het rijden niet te bedienen zijn.
Ben je passagier? Jammer joh, ga maar sociaal doen ofzo.
retsok zegt
Ik vind dat elke touchscreen in een auto verboden moet worden. Het lijdt enorm af omdat je toch altijd moet kijken wat je precies doet. Bij de oude vertrouwde knoppen kon je blindelings voelen wat je deed terwijl je je ogen amper van de weg hoeft te houden.
melkkoe zegt
@retsok: Je strijkt hiermee wel de Tesla-fans tegen de haren in. Want hun heilige touchscreen is superieur aan knopjes.
Dat een touchscreen alleen wordt ingezet om kosten te drukken is natuurlijk niet waar.
Als het echt zo geweldig zou zijn, waarom zijn het stuur en gaspedaal er dan niet op uitgevoerd? Juist… Omdat je tijdens het bedienen je oogjes op de weg kunt houden.
trasimo zegt
@melkkoe: neehoor, Tesla rijder hier en wat hij zegt klopt gewoon. ‘T is een prachtig systeem en werkt net zo mooi en snel als je smartphone; maar je moet je ogen van de weg halen als je iets wilt doen. Daarin vind ik MMI en iDrive nog steeds superieur (hoewel Audi en BMW helaas ook rap overschakelen naar touch)
melkkoe zegt
@trasimo: Helaas wel ja, ook Audi en BMW willen de auto’s goedkoper in de markt kunnen zetten (of meer winst maken)
trasimo zegt
@melkkoe: ik weet eigenlijk niet of touchscreens goedkoper zijn dan plastic knopjes. Die schermen worden steeds mooier, sneller en kunnen meer dus zullen vast ook wel een lieve duit kosten.
sportevo zegt
@trasimo: onder die knopjes zit natuurlijk ook een kabelboom die ook wel wat geld kost.
mashell zegt
@retsok: ik ben niet neutraal, verdien mijn geld met die touchscreens. Maar wat je zegt is nonsens. Tegenwoordig hebben auto’s zoveel functies dan kan gewoon allemaal niet met knoppen. Bijvoorbeeld, vroeger had je radio met FM/AM en cassetbandje. Tegenwoordig heb je dezelfde radio maar ook DAB+ en in plaats van cassettebandje kun je kiezen uit SD card, USB, bluetooth audio, spotify, apple music, deezer en wat weet ik al niet meer. Allemaal met een eigen user interface. Als je dat met knoppen zou willen doen wordt autorijden lastiger dan een Airbus A320 bedienen. De roep om knoppen is onterecht, maar roep om betere touchscreens met haptische feedback.
SimonMc zegt
Hoe moeilijk is het om met autorijden bezig te zijn? Serieus. Mijn zuster leerde in school: als ik eet, dan eet ik. Als ik leer dan leer ik, enz… moeten we massaal volwassenen gaan herscholen? Blijkbaar wel?
Ben ik soms met mijn smartphone bezig in de auto? Absoluut, maar die zit in een houder en wordt gebruikt als gps en wordt enkel in het begin van een route ingesteld.
sportevo zegt
@simonmc: heb jij dat dan ook geleerd?
astra zegt
Ik maak me hier ook wel eens schuldig aan zeg ik eerlijk. Wel met kleine kanttekening, alleen als de adaptive cruise control aan staat. Als ik in een auto zonder die opties rijd dan is de telefoon alleen voor handsfree bellen.
potver7 zegt
Ach, mijn telefoon gaat gewoon op ‘niet storen’ zodra hij verbindt met de carkit.
VeniVidiVici zegt
En dat domme gevaarlijke gedrag gaat half maart alleen maar erger worden met dat slome gesukkel op de snelweg!
JanJansen zegt
Wat me vaak opvalt is dat je vrijwel nergens even makkelijk kunt stoppen langs de weg om even een appje te beantwoorden. Alles is volgebouwd.
towi1989 zegt
@janjansen: Als het zo dringend is, BEL DAN! Dat kan ook handsfree namelijk.
JanJansen zegt
@towi1989: tsja een foto doorbellen kan niet altijd.
Wat ik bedoel is dat het verkeer zo druk is en alles in NL zo vol is gebouwd dat je nergens meer plek voor hebt. Even stoppen is er gewoonweg niet bij.