Dat is indrukwekkend. Maar het leukste aan de WEY Yuanmeng is natuurlijk dat uiterlijk!
Retro-auto’s kunnen enorm gaaf zijn. De lijn tussen geslaagd en een flop liggen dicht bij elkaar. De Chrysler PT Cruiser was briljant: een handige familieauto die eruit zag als en jaren ’40 Hot Rod. Daarbij kostte die auto bijna niets, logisch dus dat het een hit werd.
De WEY Yuanmeng Hybrid is een soortgelijke auto. Het apparaat gaat terug naar de jaren ’50 en doet wel een beetje denken aan de PT Cruiser qua concept. Waar de Mini, Beetle en 500 overduidelijk een re-interpretatie zijn van een specifiek model, is de WEY Yuanmeng Hybrid meer een verzameling van diverse auto’s uit de jaren ’50.
WEY Yuanmeng
Qua sfeer doet het ook een beetje denken aan de creaties van Mitsuoka. Dat wil zeggen heerlijk over de top retro. De basis van de WEY Yuanmeng Hybrid is de ORA Cat. Dat is een soort vijfdeurs hommage aan de VW Kever.
Er is veel, heel veel gebruik gemaakt van chroom. Denk aan de grille, deurstrips, raamlijsten, wieldoppen en zelfs de bumpers. De enorme wielkasten geven de auto een heerlijk bejaarde vibe. Het apparaat is 4,83 meter lang, 1,99 meter breed en 1,72 meter hoog. De wielbasis is een meer dan vorstelijke 2,91 meter. Qua afmetingen is dat even lang als een 3 Serie GT, om even een idee te geven. Nog best een redelijk grote auto dus.
520 Nm!
Er zijn nog niet veel technische gegevens beschikbaar. Wel weten wat voor motor er in het vooronder ligt: een 1.5 liter viercilinder turbo en een elektromotor ernaast. De transmissie van de WEY Yuanmeng is een negentraps automaat. Het systeemvermogen is 238 pk en het systeemkoppel bedraagt een vorstelijke 520 Nm. Er zit voor een PHEV een heel groot accupakket in. Op een volle batterij moet je namelijk 195 km kunnen rijden.
Verdere informatie ontbreekt nog, maar hopelijk doen ze binnenkort meer info uit de doeken. Exportplannen zijn er vooralsnog niet, maar hoe cool zou het zijn om zo’n auto te rijden? Desnoods maken ze de WEY Yuanmeng geheel elektrisch. Toch veel leuker dan de zoveelste Model 3-ripoff?
Via: CarNewsChina
Jeroen zegt
Wow… mijn ogen doen pijn! Wat een verschrikkelijk design. Zal er echt een markt zijn voor dit?
okdoei zegt
Er zijn mensen (niet ik) die de PT Cruiser mooi vinden. Dus, helaas, ja, er is een markt voor. Wat me verbaast want ik zou verwachten dat iedereen met slechte ogen of naar de opticien gaat of ongeschikt is om auto te rijden.
peekaas zegt
Vind je? Ik vind het wel een tof ding om te zien!
wimof zegt
Cuba?
rollingstoned zegt
Dit krijg je als je een 1940 Studebaker met een Kever kruist.
rwdftw zegt
Ik dacht bij de zijkant aan een Chrysler PT Cruiser en de voorkant heeft veel weg van een Cord uit de jaren 30.
sleuteltje13 zegt
195km is wel erg karig.
pindakoning zegt
Het is een PHEV hè
Robert zegt
Het is een PHEV hè, geen EV. Voor een PHEV is 195 km anders heel aardig. De meeste PHEV’s komen niet verder dan de helft, op z’n allerbest.
Hubert zegt
Ik zal er alles aan doen om te voorkomen ooit een chinese te kopen!
Wat een rotzooi is het allemaal. Ook de zogenaamde premium bakken uit China.
En bovenop dit alles is het ook nog eens een fout land.
harrie zegt
Send from your iPhone?
Hubert zegt
Nope
Fairphone
christian85 zegt
Dit doen koppen wel draaien, huilend of niet….
Mini Joe zegt
Heeft wel een aardige kattenrug 🐱
potver7 zegt
En hoe ver zou die komen met een fatsoenlijk aërodynamisch koetswerk?
jeronimo81 zegt
Wat een gatlelijk ding is met dat! 😂
raoufff zegt
Wat doet deze in de bijtelling?
presic zegt
Smaken verschillen, maar deze auto is UNIEK met de blend van grootheden uit het verleden, en dan een PHEV met 195 kilometer volledig Electrisch?
Ik heb slechts 3 vragen:
1) Wat kost dat?
2) Wanneer komt dat naar nederland?
3) Oh ja – waar kan ik hem bestellen eigenlijk?
Ik will deze ECHT wel!
drtim zegt
Het resultaat van een onbezonnen nacht tussen een PT Cruiser en een VW Kever. Brrr
joosstra zegt
Het is ook nooit goed. Als er alleen maar SUV’s en cross-overs op de markt komen, schreeuwt iedereen moord en brand. Nu hebben een paar Chinezen de ballen om iets totaal afwijkends te ontwerpen, is het weer niet goed. Wees blij dat er iets totaal afwijkends op de markt komt, daar wordt de wereld alleen maar leuker van.
royaledeluxe zegt
Inderdaad, ’t is al erg genoeg dat als er een rare vierkante blokken SUV gemaakt wordt deze bejubeld wordt! Maar wat retro design, die er niet verkeerd uit ziet, is moord en brand.
Je leven zou echt moeilijk worden moest je ze allebei niet graag zien en ze top verkopende wagens worden die je op elke hoek van de straat ziet…
potver7 zegt
Maar dat ’totaal afwijkende’ (wat eerlijk gezegd ook wel weer meevalt…) hoef je toch niet meteen te bejubelen omdat je alle SUV’s en cross-overs zat bent? Het is heus nog wel mogelijk om een fatsoenlijk ogende hatchback, sedan of stationwagen te bouwen die toch een eigen smoel heeft.
Deze auto is ontworpen om op te vallen, om reacties uit te lokken. De één vindt ‘m prachtig, de ander wil er niet dood in gevonden worden. Exact de reacties die ooit de Multipla, PTCruiser en Juke ten deel vielen, en we weten allemaal hoe populair die werden.
Joris24 zegt
Goeiedag wat een verschrikking. En op die foto’s met 3-4 pixels lijkt het wel alsof er een gigantisch scherm inzit, langs de hele bijrijder. Dat oogt ook lekker retro… Wat mij betreft toch wel echt overal de plank misgeslagen. Het is niet retro, oogt goedkoop, mist charme, en dan helemaal volgepropt met nepchroom (10 tegen 1 dat het gewoon plastic is) en touchscreens. Geef mijn portie maar aan fikkie.