Asjemenou. De wethouders van stadsdeel (Amsterdam) Noord hebben vorig jaar met zijn vieren een spiksplinternieuwe Mercedes-Benz CLA 180 aan taxikosten opgesoupeerd, namelijk 38.000 euro. Aaaand it’s gone, poof! Is dat niet een beetje veel?
Overal in het land moet de broekriem aangetrokken worden, maar kennelijk niet als het gaat om het van A naar B brengen van Amsterdamse wethouders. Hun vaste centrale is niet TCA of TaxiDirect, maar directievervoerder International Driving Services.
Deze toko rijdt net als de rest van taxirijdend Nederland met E- en S-Klasses, echter hun chauffeurs zijn Interseco-gediplomeerd, en dan gaat de prijs wat omhoog. 55 euro voor het zeer regelmatige ritje van 5 km van het stadsdeelkantoor in Amsterdam Noord naar de Stopera (bestuurszetel).
Kost wat, maar dan heb je in ieder geval geen chauffeur die je (m/v) met je hoofd op een stoeprand hoekt als je woorden met elkaar krijgt.
Het volledige graafwerk vind je bij de WOB-wroeters van het RTL Nieuws. Zullen we de wethouders volgend jaar maar een Eerste Klas Tramkaart/abonnement op de veerpont geven?
Foto: Panamera-taxi, via autojunk.nl
Kvgorp zegt
hmm als ambtenaar kan ik alleen maar zeggen… ronduit belachelijk! Hoe durf je je volksvertegenwoordiger te noemen!
potver7 zegt
@Kvgorp: uhmmmm, wethouders zijn geen volksvertegenwoordigers hoor….
Kvgorp zegt
@potver7: nee ze zijn deel van het gemeente bestuur. Maar wel gekozen door de raad. De volksvertegenwoordigers.
Punt is wethouders dienen integer te zijn.
awesome zegt
@Kvgorp: dienen alle ambtenaren dat niet te zijn, integer?
Kvgorp zegt
@awesome: uiteraard…. maar we hebben het nu over wethouders.
Hubert zegt
@awesome:
Dient gewoon niet iedereen enige vorm van integriteit te hebben?
oxymoron zegt
@Kvgorp: Niet gekozen door de raad ook. Wethouders zijn benoemde politieke ambtsdragers, aangesteld door de raad. Ze moesten vroeger oorspronkelijk raadsleden zijn, dus gekozen volksvertegenwoordigers, maar sinds de invoering van de dualiteit komen ze van buiten de raad en vaak zelfs van buiten de gemeente. Gewone werknemers dus, met een partijboekje op zak. En in Amsterdam kun je toch het beste op de fiets?
tupperware zegt
020, was dat niet dat socialistische bolwerk?
I rest my case!!
desjonnies zegt
@tupperware:
Sjjjjjt
Sociaal democraten.
Mensen die menen dat we zelf niet kunnen denken en voor ons beslissen dat wij met het OV moeten.
Zijzelf, zij kunnen dat helaas niet.
Anders zouden ze dat echt wel doen hoor !
Maar ze kunnen dit niet omdat ze de daklozenkrant nog ff moeten uitschudden; of als ze uitgepetoet zijn, jarenlang wachtgeld moeten opstrijken.
Sorry.
willemseles zegt
Zomaar een gokje wat er niet ver naast zal zitten ; wethouders met Turkse achtergrond gunt zijn familie met taxibedrijf gedeclareerde ritjes. Heb ik het fout, dan excuses.
MrShifra zegt
@willemseles:
De zoon van mevrouw Verver van gemeente Schiedam was anders rasechte Nederlander. Hiermee wil ik trouwens niets en niemand goedpraten, fout is fout!
sir_smokalot zegt
1 klik, en je weet het zeker. Maar je hebt gelijk: R.Post, K. Diepeveen, C. van Berkum, allemaal ras-Anatoliërs.
mattraket zegt
Als je als wethouder(s) nog steeds niet door hebt dat dit echt niet meer kan, dan heb je toch een plaat voor je kop.
Wanneer heffen ze trouwens die volstrekt overbodige en verkwistende deelraden eens op?
tupperware zegt
@mattraket:
Wanneer heffen ze trouwens die volstrekt overbodige en verkwistende deelraden eens op?
In 020 weet ik het niet, maar in 010 is dat geneuzel over 9 weken verledentijd. Of het er dan ook goedkoper op wordt?
potver7 zegt
@tupperware: Inderdaad is het (op korte termijn) de vraag of het goedkoper wordt. Er is een besparing op personeelskosten (overhead in de stadsdelen, geen vergoedingen meer nodig voor stadsdeelraadleden etc). Ik ken de situatie in Rotterdam niet zo goed, maar in Amsterdam hebben sommige stadsdeelraden kapitale stadsdeelkantoren neergezet, en die investeringen kunnen niet teruggedraaid worden. Sterker nog, om die gebouwen geschikt te maken voor nieuwe bestemmingen moeten ze voor veel geld verbouwd worden.
Daarnaast, en daar weet ik even niet precies hoe de gemeentewet in elkaar steekt, moet de centrale gemeenteraad niet groter worden als de stadsdeelraden opgeheven worden? Ik weet dat de grootte van een gemeenteraad afhankelijk is van het aantal inwoners in de gemeente, maar of (de grootte van) stadsdeelraden daar nog invloed op hebben weet ik niet zeker.
rob68 zegt
Geef die dodo’s een electrisch golfkarretje om (juist) heen en weer te karren……Eentje.
potver7 zegt
Op zich is het gebruik van taxi’s niet verkeerd – één van de buurgemeenten van Amsterdam heeft een paar jaar geleden de dienstauto met -chauffeur de laan uitgestuurd en maakt nu, indien nodig, gebruik van taxi’s. Ze besparen daar tienduizenden Euro’s per jaar mee (oké – naar eigen zeggen…). Ze gebruiken dan ook een gewoon taxibedrijf, niet zo’n executive hete-aardappelen-transport, er staat een Mitsubishi i-Miev in de garage en een bataljon dienstfietsen.
Duidelijk dat ze in Amsterdam-Noord eens even moeten heroverwegen voor wat voor ritten een taxi gebruikt moet worden (i.p.v. een fiets of OV), en uiteraard kan het geen kwaad om voor taxiritten een goedkopere aanbieder te kiezen. Hoewel… gezien de reputatie van Amsterdamse taxichaufeurs kan ik me voorstellen dat ze voor betrouwbaarheid kiezen. Wie kan garanderen dat de gemiddelde TCA-chauffeur z’n klant op het afgesproken tijdstip weer komt ophalen…? ;)
Kvgorp zegt
@potver7: bij ons rijd het college gewoon in een dienstauto. Een poolauto die ze kunnen reserveren voor dienstreizen. En de auto is een super representatieve Peugeot 107. Jaja daar zitten ze dan. Netjes geleased. Veel goedkoper krijg je het niet geregeld denk ik.
oxymoron zegt
@Kvgorp: Bij mij zijn het een Prius en dienstfietsen (65.000 inwoners). En als het niet anders kan hebben ze allemaal zelf ook nog wel een auto thuis staan.
Kvgorp zegt
@oxymoron: Wij hebben zelfs electrische dienstfietsen. Luxe hoor. In de praktijk rijd alleen onze burgemeester met deze 107. Volgens mij rijden de wethouders allemaal met hun eigen auto. Of ze de kilometers declareren weet ik uiteraard niet dat zal vast wel. Wij hebben maar 30.000 inwoners in onze gemeente.
desjonnies zegt
@Kvgorp:
En zo hoort het, men hoort geen belasting geld te verkwisten.
gop1 zegt
Voor dat geld hadden ze beter een elektrische auto kunnen kopen. Prima voor stukjes van 5 km en gaat langer dan een jaar mee.
Maar dat kan je iemand die 38.000 euro aan taxiritjes declareert natuurlijk niet uitleggen.
henz zegt
Als je de 38k geisoleerd bekijkt is het inderdaad veel. Als je het echter afzet tegen de kosten van 1 FTE (chauffeur), plus lease kosten van een beetje representatieve auto + brandstofkosten, is het absoluut goedkoper. Tel daarbij de flexibiliteit op (alle vier kunnen nu in verschillende richtingen reizen) en je hebt bingo. Het is zinvoller om te focussen op de afstanden die afgelegd zijn en daar het reisbeleid op af te stemmen en te combineren met OV (wat vaak ook nog sneller is in de stad).
Hubert zegt
@henz:
Grote vraag blijft : waarom regelen ze dat niet zelf?
Is toch bezopen om als een koning rondgereden te worden door de binnenstad van Amsterdam.
mashell zegt
Amsterdam, daar rijdt ook vrijwel geen tram of bus, ze moeten wel.
melkkoe zegt
Ik weet niet wat ik schokkender vind: 38.000 euro aantaxikosten of 38.000 neer moeten tellen voor een CLA 180
beukeltje zegt
ach het zijn de belastingcentjes maar.