Kijk, een modelnaam met een ‘i’ ervoor, dus dan moet het wel hip zijn. Het Britse Westfield, bekend van lichtgewicht karretjes als dit, is bezig met elektrisch racertje dat in minder dan 5 seconden de 100 moet kunnen aantikken. Serieus leuk spul dus.
Voor de aandrijving zorgen twee Oxford Yasa-elektromotoren die samen 80 achterwiel-kW leveren (zo’n 107 pk). Dat lijkt een beetje magertjes, maar ze zijn tevens goed voor 1.000 Nm koppel, evenveel als een AMG biturbo V12. In een autootje van 600 kg! De topsnelheid is begrensd op 180 km/h, maar dat is niet echt belangrijk.
Bij dit soort autootjes gaat het meer om het weggedrag. Ongeveer de helft van de lithium-fosfaataccu’s, zo’n 100 kg aan gewicht, is onder de vloer geplaatst om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. Je kunt eventueel extra accu’s toevoegen aan de voorkant van de auto om je actieradius te vergroten en het gewicht iets beter te verdelen. Normaal gezien komt de iRacer zo’n 90 km ver op een volle set accu’s. In twee uur is hij weer volgeladen, dus je kunt er best een trackday mee doen.
De iRacer is door Westfield ontwikkeld in samenwerking met Potenza Technology, Delta Motorsport, RDM Automotive en de Universiteit van Coventry. Verantwoordelijk voor de styling is Elliott Hawkins van de Royal College of Arts. De auto komt binnenkort in actie in de EV Cup, waar hij het op zal nemen tegen andere zero-emission sports cars. In de loop van 2010 hoopt Westfield een eigen iRacer Cup op te zetten, net als ze nu voor hun benzineauto’s hebben.
Hieronder wat filmpjes van een iRacer terwijl deze gebouwd en getest wordt. Het geluid is nog best wel cool!
Gnermo zegt
Snap alleen die punt niet, zal wel aerodynamisch zijn maar het ziet er toch niet uit…
sauerpraum zegt
Geluid is nog best wel vet. Neem aan dat er bij die rendering nog wel een rolkooi overheen moet. Verder leuk initiatief!
tt zegt
ik zie in de nabije toekomst nog wel enkele klasses tevoorschijn komen voor electrische voertuigen…
Svenska Aeroplan AB zegt
Westfield Powerrrr!
Wat een leuk merk is het toch…
Rij af en toe met een ‘normale’ Westfield, errrrrg leuk! Die zijn nóg lichter, onder de 500 kg!
thomas zegt
stig pak
six-trey zegt
ik heb vandaag met een 1300 gereden en ik kon het gewoon niet af dat als je optrekt je geen zwaar geluid hoord hoe verschrikkelijk moet dit niet zijn voor elektrische wagens. Niet mijn ding
qauqi zegt
klinkt als de heftruck op mijn vader’s werk. het idee is leuk, maar bij motorsport draait het toch juist om het geluid?
Lange zegt
Het idee is niet echt nieuw
http://www.thorr.eu/component/option,com_frontpage/Itemid,1/
Deze nederlandse gasten hebben er al 1 gebouwd
vale46 zegt
leuk karretje!
Tesla roadster concurrent??
BTW: Elektromotoren leveren weinig vermogen maar een hoog koppel. Om het vermogen kunstmatig toch wat op te krikken zal men de spanning verhogen. Toch hebben de elektromotoren ondanks een kunstmatige ingreep nog een redelijk laag vermogen(in vlg met een gewone sportwagen. Dit komt omdat de batterijen maar een bepaalde stroomsterkte kunnen afgeven. De elektrische wagens zijn momenteel nog begrensd op valk van batterijen.
Zeg dus niet dat de elektromotoren slecht zijn want het ligt gewoon aan die batterijen.
dit even ter zijde:p
Humanspectrum zegt
Wat een badkuip! Maar zo te zien approved by The Stig, dus het zal wel goed zijn
MDA zegt
@Vale: wat voor voltage draaien die krengen dan op?
vale46 zegt
@MDA: Ik zou het niet exact weten bij deze wagen maar ik gok iets rond de 500V. De Toyota prius zit nu op 650V.
vla zegt
You have to put an ‘i’ in front of it so stupid people get it’s an electric car.
carpicture555 zegt
ja, maar tijdens een race moet je de auto ook weer kunnen opladen en als je volgas rijdt zal de accu ook zo leeg zijn.
dus hoe lang duurt het opladen van deze iRacer?
Aquila zegt
Alleen klopt de rendering niet helemaal volgens mij, het profiel op de banden is op de linker en rechterkant verschillend. Lijkt wel of het wiel 180 graden gedraait is in plaats van gespiegeld.
Megakix zegt
Typisch iets voor personen die wèl een droom hebben, maar als stelletje boeren hier nooit invulling aan kunnen geven….zucht….what a crap !
Keaven zegt
Ik vind het zeker een goede stap, ooit zullen we toch aan andere aandrijflijnen wennen. En de specs van dit karretje vallen nog niet tegen.
Overigens ben ik nog steeds fan van waterstof verbranding.
Cantago zegt
Heey! Ik hoor geluid! Dat is al iets beter dan wat we gewend zijn. Maar geef mij toch maar een Ariel Atom om vele redenen. Die EV-cup kan me echt niks schelen:P
timberleek zegt
@ keaven
hier idemdito
lekker waterstofcel voor de milieu goeroe’s en waterstof verbranding voor de voormalige petrolheads. dan kun je gewoon eventjes snel tanken en door. net als nu.
aan waterstof is makkelijk te komen en veel techniek bestaat al.
en nee dat is niet dmv elektrolyse. ja het kan wel, maar dat is niet efficient.
er bestaan al talloze andere mogelijkheden om dat te doen. bijvoorbeeld algen. deze kunnen hele grote hoeveelheden waterstof produceren en daarbij nemen ze ook nog eens co2 op en stoten zuurstof uit. 2 problemen opgelost.
ik zag laatst wel een grappig ding op tv. een unit thuis die aardgas omzet in waterstof en warmte. die warmte werdt dan gebruikt om je huis te verwarmen en de waterstof ging je auto in. was je auto al vol. dan werd er van de waterstof electriciteit gemaakt om je huis te voorzien.
best grappig concept
Edge zegt
Leuk wagentje. The Stig not included, neem ik aan?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ Vla!
Inderdaad…
OT: nou weet ik het! hij klinkt als een tram!
;)
Flapkees zegt
Verschrikkelijk dat ze tegenwoordig overal een i voor moeten zeggen
Jesper zegt
Alsof ze een setje wielen onder een speedboat gefotoshopt hebben, en iemand zijn helm dr op heeft laten liggen :)
Alsnog, not my cup of tea…
luca zegt
Beetje zwakjes om dan “The iStig” er in te plakken…
Weinig op een auto lijken, de kameleon op wielen.
MDA zegt
@Vale: dan zit je inderdaad aan 160 amp piek. Over twee motoren verdeeld is dat 80 amp per stuk. Klinkt inderdaad aannemelijk dat dat wel eens de max kan zijn voor de accu’s voor langdurige belasting.
MDA zegt
trouwens: weet iemand of het koppel aan de wielen wordt gemeten, of aan de krukas? Alle elektrowagens lijken namelijk een ziek hoog koppel te hebben, en een lage topsnelheid. Dat lijkt me makkelijk op te lossen door een andere versnellingsbak te monteren. Ervan uitgaande dat die gasten bij Westfield niet dom zijn, en dat al gedaan hebben, gok ik dat de 1000 Nm aan de krukas gemeten wordt en niet aan de wielen… toch?
BmwMPower zegt
Al wordt ie roze, dan nog is het een kei gaaf ding!
friso zegt
wie zij er dat elektrische auto’s saai zijn??!
VolvoXCseries zegt
Tested by the Stig?:P
petervd3 zegt
Ben het met je eens BmwMPower! :)