Enkele merkinschrijvingen wijzen op de komst van nieuwe elektrische Volkswagens, waaronder de Golf 1 en de Kübelwagen.
Het restomodden van een auto lijkt steeds populairder te worden. Het recept is bekend en simpel: je pakt een prachtige klassieker, restaureert deze naar fabrieksnieuw en stopt er een betere motor in. Een makkelijk voorbeeld hiervan is Eagle, dat allerlei mooie E-Types pakt en er nóg prachtigere restomods van maakt.
Eagle maakt haar creaties van oude E-Types, maar soms zijn er ook autofabrikanten die zelf meehelpen aan deze restomods. Neem Volkswagen. Zij werken samen met het Duitse eClassics en voorzien deze van originele Volkswagen-onderdelen. Op die manier hebben ze een Samba-bus van e-up!-elektromotors voorzien. Een jaar eerder deden ze hetzelfde met een Kever. Omdat het originele onderdelen zijn, kunnen ze volgens Autocar ook bij Volkswagen-dealers terecht voor onderhoud.
Elektrische Golf 1
Kennelijk heeft Volkswagen de smaak van het restomodden te pakken. Volgens een post op het VWIDTalk-forum, heeft Volkswagen namelijk meerdere merkinschrijvingen gedaan voor nieuwe automodellen. Eentje daarvan is de e-Beetle, maar een e-Karmann, e-Kübel en e-Golf Classic worden ook genoemd.
Deze inschrijvingen beteken natuurlijk niet dat deze auto’s er daadwerkelijk gaan komen, maar het geeft wel aan waar Volkswagen aan werkt. Het is niet heel logisch om specifiek voor deze vier auto’s merkrecht aan te vragen, als je niet het idee hebt er ooit iets mee te doen.
De drie nieuwe vermeldingen zijn wel elk vrij interessant. Neem een elektrische Golf 1. Mits ze niet al te enthousiast gaan strooien met accupakketten en het gewicht enigszins laag weten te houden, zou dit een leuk wagentje voor een goedkope restomod kunnen zijn. Volkswagen heeft immers genoeg Golfs gebouwd, dus zal het meeste geld in de conversie komen te zitten.
Ook de Karmann Ghia is een interessante keuze, al zal het niet de eerste Ghia zijn met elektromotor. De e-Kübel is misschien wel de gekste vermelding. Deze verwijst hoogstwaarschijnlijk naar de Kübelwagen, een militair personenvoertuig van de Tweede Wereldoorlog. Kennelijk zei Volkswagen-baas Herbert Diess drie jaar geleden al zo’n elektrische Kübelwagen te willen.
Het ligt voor de hand dat deze nieuwe restomods geen gebruik gaat maken van de e-up!-tech, maar dat Volkswagen overstapt naar het platform van de ID.3. Die is moderner en geeft meer pit en actieradius. We zullen echter moeten wachten op officieel woord van Volkswagen of eClassics, voor we weten wat de echte plannen zijn.
Foto: Golf GTI van @Kuifje, via Autojunk.nl.
vaakbenjetebang zegt
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze die namen registreren zodat niet een of andere scharrige Roemeense hobbyclub of iets dergelijks mee aan de haal gaat.
Edge zegt
@vaakbenjetebang: Als ik mij niet vergis kun je niet zomaar een merknaam registeren en er vervolgens niks mee doen. Je moet kunnen aantonen dat je hem gebruikt, of dat je een product ontwikkelt dat die naam gaat dragen, en je moet ook aantonen dat je actief partijen die misbruik maken van jouw naam voor de rechter sleept. Doe je dat niet, dan kan iemand de toewijzing van die merknaam aanvechten.
vaakbenjetebang zegt
Dat zou best kunnen, in die materie ben ik niet thuis. Maar ook als dat zo is, kun je als VW natuurlijk relatief makkelijk stellen dat je er mee bezig bent. Wie kan het tegendeel bewijzen? Het is volgens mij niet zo dat er dan een controlerende instantie kan komen binnenvallen en al je project-documentatie kan vorderen om te zien of dat wel waar is. En zelfs al is dat wel zo, dan zet je een paar stagiars op zo’n project en heb je voor een scheet en 3 knikkers alsnog je doel bereikt en heb je ook nog eens de kans dat die stagiairs met iets geweldigs op de proppen komen of dat er een geweldig talent bij zit wat je aan kunt nemen. Vervolgens kun je altijd nog besluiten om het af te blazen en niet op de markt te brengen. Klaar is Klaus!
Het verhaal over de naam van de Porsche 911 is natuurlijk beroemd, en toch is er nooit een Peugeot 901 geweest….
doublechevron65 zegt
@Edge: oh jawel hoor, je kan een merk(naam) registreren en er niets mee doen. Uitsluitend alle 5 jaar vernieuwen en goed is het.
Robert zegt
Zo’n Golf mk.1 is volgens mij kleiner dan een Up. Nou is een ID.3 misschien de modernere basis, maar het zal een beste uitdaging worden die techniek in zo’n oude auto onder te brengen.
techniekmeneer zegt
@RRRobert: motorruimte van een MK1 is ruim 2 keer zo groot als die van een Up.
Edge zegt
Elektrisch restomodden gaat nog heel groot worden. We krijgen nu al steeds meer met milieuzones te maken, en er gaat een tijd komen dat je met je klassieke auto bijna nergens meer heen kunt. Dan is elektrisch restomodden een uitstekende manier om toch van je klassieker te kunnen blijven genieten, zeker als de ECU zo geprogrammeerd wordt dat de vermogensafgifte lijkt op die van de originele auto en je daarmee ook het karakter voor zover mogelijk kunt behouden.
Gezien de grote schare VW fans, zou ik het niet meer dan logisch vinden dat Volkswagen hier zelf ook een graantje mee van gaat pikken. Het wordt vooral interessant om te zien of Volkswagen ombouwkits gaat verkopen aan selecte dealers/ombouwpartners die de auto voor je elektrificeren, of dat men een bouwpakket maakt dat zo foolproof is dat men het rechtstreeks aan de hobbyist durft te verkopen.
Edit: Ook Volvo lijkt trouwens te werken aan een restomod. Vorige week is er in de buurt van Volvo’s hoofdkwartier in Zweden een gecamoufleerde, elektrische P1800 gespot. Het ding stond ook op bredere banden dan de normale P1800 en was verlaagd.
lekbak zegt
@Edge: het karakter van een klassieker komt in de laatste plaats van de vermogensafgifte. Het komt van de onbetrouwbaarheid, van het geluid, de trillingen en de geur en het gebrek aan comfort en luxe.
Een elektrische oldtimer is als een lekker wijf met fleshlight ipv de natuurlijke rosbief tussen de benen. Leuk om naar te kijken maar al het karakter is uit het rijden gehaald.
metalmike zegt
@lekbak: Ben ik deels met je eens, maar een groot deel ook niet. Het wijzigen van de aandrijflijn haalt maar een klein deel weg. De looks, de ongemakken en het interieur blijven volledig gehandhaafd, dat is voor veel mensen belangrijker dan het geluid en trillingen. Daarnaast blijft een groot deel intact, dus die onbetrouwbaarheid hoef je maar deels te ‘missen’ ;)
Ik heb een Subaru blok in mijn VW liggen, na 8 jaar luchtgekoeld te hebben rondgereden.
Mis ik het jaarlijks kleppen stellen, carburateur stellen, angstig zijn voor E10, met 30km/u een berg klimmen en het verbruik van 1 op 7? Nee.
Het geluid? Een beetje. Maar een Subaru roffel is ook wel lekker.
Als het betaalbaar zou zijn, met een redelijke range en/of snelladen, dan zou ik zo overgaan naar elektrisch.
evdw zegt
VW mag de mijne wel lenen om het mee te gaan proberen.
kenner zegt
Golf 1, mooiste GTI ooit gemaakt
vaakbenjetebang zegt
In het VW-rijk wel. Daarbuiten moet hij wat mij betreft de 205GTI voor zich dulden.
evdw zegt
Een Franse auto vóór een Duitse auto?
Je maakt een grapje.
vaakbenjetebang zegt
Nee hoor. Geen enkel merk of land is wat dat betreft heilig. Een toffe auto is een toffe auto. Zo simpel kan het zijn!
techniekmeneer zegt
@vaakbenjetebang: Haha
Poulusma zegt
@hayte
Kan je nagaan dat er van de Golf MKI, MKII en MKIII al electrische varianten waren! De CitySTROMer’s, de eerste kwam zo’n 40 jaar geleden al uit.
Dus zo heel nieuw zijn electrische Golfjes helemaal niet!! ?
moveyourmind zegt
Het gewoon restomodden van een klassieke auto is in mijn beleving sowieso al een beetje twijfelachtig, je haalt hoe dan ook een stukje van de beleving en het karakter van het origineel weg. Al moet ik toegeven dat het soms zo mooi gedaan is dat het het origineel misschien zelfs beter doet uitkomen. Singer is daarvan een goed voorbeeld.
Maar het vervangen van de motor van een klassieker door electrische aandrijving, dat is in mijn ogen echt een doodzonde. Dat is bijna net zoiets als dat het Stedelijk de verf van de De Nachtwacht en alle andere ouwe meuk die ze hebben hangen gaat strippen en de doeken compleet opnieuw gaat schilderen met oplosmiddelenvrije verf.
Dat die schilderijen daarna totaal niet meer lijken moeten we maar voor lief nemen. Het gaat immers om het milieu.
5cil zegt
Ik steek mijn Golf 1 GTI nog liever in de fik dan dat ik er een GTE van maak / laat maken
Van zegt
Ipv kijken naar een restomod golf eins zouden ze er beter aan doen te kijken naar de golf 8. Duurt eeuwen voordat ze eindelijk komen met de golf 8 2.0 tdi (150 pk?) 4motion. Je ziet de golf 8 sowieso al heel weinig wat mij soms aan het denken zet. Het is een succesnummer maar je ziet hem bijvoorbeeld minder in het dagelijksverkeer, Wat zijn ze eigelijk aan het doen daar bij volkswagen?