Geregeld zijn er verschillende geruchten over nieuwe Lamborghini en Bugatti modellen, maar voor beide autobouwers geldt dat de toekomst onder de vleugels van moederbedrijf Volkswagen onzeker is, nu Porsche als grootaandeelhouder onder leiding van topman Wendelin Wiedeking steeds meer in de melk te brokkelen heeft. Eerder gingen er geruchten dat Porsche uit was op Audi, maar Porsche lijkt nu toch voor een andere aanpak te kiezen.
Porsche wil meer te zeggen hebben over Volkswagen en Wiedeking voert momenteel een lobby voor een derde zetel (van de twintig) in de raad van bestuur van Volkswagen. Hij heeft grote plannen met Volkswagen en wil de concurrentie aangaan met Toyota. Daarnaast moet Volkswagen veel meer een directe partner van Posche worden als het gaat om het delen van onderdelen, platforms en research. Er moet worden overwogen om auto’s goedkoper in India en China te bouwen in plaats van Duitsland en Volkswagen moet in de Verenigde Staten veel groter worden. Volkswagen een goudmijn, maar “you have to dig day and night”, aldus Wiedeking.
In zijn toekomstplaatje is helaas geen ruimte voor exotische merken als Lamborghini en Bugatti die de budgetten voor ontwikkeling leegslurpen. Zijn letterlijke woorden waren: “no toys anymore” en hij is gewend zijn zin te krijgen.
UPDATE: De quote van Wiedeking is nader toegelicht:
When referring to “no toys anymore” he was actually talking about cars such as the VW Phaeton. Since Bentley and Lamborghini are already making a profit there are no plans to shut them down. Still no word on Bugatti, though. VW is unlikely to ever recoup development costs for the million dollar Veyron hypercar.
Met dank aan Lukas voor de tip!
CLOWN zegt
Die kerel denkt het effe allemaal voor elkaar te krijgen, ik ben benieuwd of het deze Wiedeking gaat lukken. Wel erg jammer dat er bij zijn toekomstvisie geen plaats is voor iconen als lamborghini en bugatti.
Klassiekerrally zegt
Toen ik dat foto’tje zag, dacht ik eerst: wat heeft Mr. Pieter van Vollenhoven daar nou mee te maken… Vervolgens keek ik beter en constateerde dat de oren te klein waren. ;)
RIP Lambo en Bugatti? Om Bugatti zal ik geen traan laten, maar euthanasie plegen op Lamborghini zou best stom zijn volgens mij…
Fej zegt
mmmm ik hoop niet dat we nu porsches gaan zien met audi en volkswagen interieurs of iets dergelijks want dan zouden ze die Wiedeking meteen mogen vierendelen! Ik zou zeggen volkswagen, seat, skoda en bentley buiten en met de rest verder gaan :-)
Mr. R zegt
Heel bijzonder om ze juist de deur uit te werken. Ze kunnen ze beter binnen het concern houden, dan heb je als Porsche nog wat te zeggen over wat Lamborghini en Bugatti doen! Ervan uitgaande dat je niet gewoon ermee stopt.
Lappy zegt
Ach, Porsche…
Iedereen wist toch al wel dat dat gare merk alleen maar autos maakt om geld te verdienen?
Daarom ben ik GEEN porsche fan.
De merken die met gevoel en passie autos maken, zoals ferrari, Aston Martin, Lamborghini kunnen niet anders dan daar onder lijden.
Jellert zegt
het enige model dat bij porsche bij lambo en bugatti in de buurt komt imo is toch de carrera gt en die wordt niet meer gemaakt. Worden de rabits nu ook sneller?
Bram zegt
lijkt me dat lamborghini zich zo langzamerhand wel weer zelf kan redden…
Het is zo populair dat ze daar zelfs over klaagden laatst en de oplages verlagen, toch?
Alleen bugatti zal wel weer doodsterven, toch jammer..
Lappy zegt
@ Bram:
Lambo draait op Audi onderdelen. Niks mis mee, werkt prima, maar als Audi er niet meer is om lambo te ondersteunen…. gaat het fout.
Scroll zegt
@Jellert
De Porsche 911 Turbo is een goede concurrent voor de Lamborhini Gallardo!
Het zou inderdaad zonde zijn als Lamborghini zou overlijden, maar er is vast wel iemand anders die z’n vingers eraan wil branden! Bugatti is zoals iedereen weet nog nooit winstgevend geweest dus: eruit dat merk!
Verder hoop ik dat Volkswagen meer Porsche worden ipv andersom….!
Porsche Fan zegt
:D ik zeg gewoon die kerel is goed bezig
Hij heeft porsche destijds ook uit de put geholpen
Anders had je geen porsche meer
of in ieder geval geen zelfstandig bedrijf :D
ik zeg Meneer Wiedeking Gaa zo door :D
Rick dos zegt
Bugatti begrijp ik. Ik begrijp Lambo alleen niet. Volgens mij gaat het de goede kant op met de verkopen.
Voor de rest lijkt mij deze man een godsgeschenk voor VW. Eindelijk iemand die zijn eye on the ball houdt.
joep zegt
ik denk da deze vent op erg veel weerstand kan rekenen.. zeker wat betreft het punt ‘minder auto’s in duitsland produceren en meer in china en india’. Hier gaat hij echt geen vrienden mee maken en ik betwijfel daarom ook of het er doorheen komt.
alfa156 zegt
Super, hebben we binnenkort een Exclusive Car Producer Company. We kopen AM, Lambo, Bugatti….
Allemaal in één hand, zal wat geven denk ik. :-)
chrizzzie zegt
De strategie van Wiedeking gaat hier veel minder om de concurrentie van deze merken met Porsche. Porsche redt zich zo ook wel. Het gaat hier simpel weg om geld. Porsche wil als grootste aandeelhouder geld zien!!! met deze strategie kan porsche veel meer geld verdienen dan die paar auto’s die ze meer zouden verkopen. In de strategie zoals hij die verteld heeft Lambo en Bugatti absoluut geen meerwaarde aangezien hij zich meer richt op volumeverkoop dan het imago verhogen van VAG wat de laatste jaren nagestreeft is.
Wat mij betreft een erg goede zet wat het winstgehalte van VAG zeker ten goede komt. Ik vraag me alleen af wat ze dan met die twee gebouwen moeten doen die in autostadt staan in Wolfsburg.
Als laatste vindt ik het wel appart dat in het artikel nergens gepraat wordt over SEAT wat door VAG in de etalage is geplaatst. Ze willen van SEAT af want dit merk maakt maar geen winst voor VAG in tegenstelling tot Skoda. De ontwikkeling van de Audi A1 wat oorspronkelijk door SEAT zou worden gedaan is ook overgeplaatst naar Wolfsburg en productie gaat hoogst waarschijnlijk naar die ontevreden arbeiders in Brussel.
Jesko zegt
Als het door gaat, zijn de gallardo en murcielago dus de laatste lambo’s…? nee.. nee alsjeblieft niet, ook zonde van bugatti!
maar ik denk niet dit doorgaat, volgens mij gaan de verkopen van die lambo’s juist omhoog! zou stom zijn..
Lappy zegt
@ chrizzzie
Wow, dat wist ik nog niet.
Ik dacht dat Seat erg goed op weg was, of betergezegd, juist niet, meer Seatjes op de weg die vaker met pech staan.
Florijn zegt
slimme man en ik denk dat hij wel het een en ander van zijn plannen zal kunnen realiseren dit is ook heel goed voor vw want het bedrijf moet een beetje met de tijd mee
Florijn zegt
ka haha jesko denk je nou echt dat er nu meteen gestopt wordt met het bouwen van lambo’s nee daar doen ze het echt niet slecht genoeg voor
mvagusta - back in HOLLAND zegt
Tjaaa… STOM….
of ook weer niet! Ik vond Lamborghini al teveel Audi worden, dus misschien toch wel beter! Van Bugatti… Tjaa.. doet me niks! Ze hebben er een bijzondere auto mee neergezet, maar zit toch geen toekomst in!
MiuRa zegt
ik had het al niet op porsche, maar nu krijg ik echt een steeds grotere hekel aan ze, als dit waar is dan
deora zegt
wat een eikel. Lamborghini maakt steeds winst er zijn nog nooit zoveel Lambo’s verkocht en komt er zo’n mannetje die er een punt achter wil zetten.
luwek zegt
als lamborghini te koop komt, kopen we met z’n alle lamborghini en aston martin op;)….hebben we meteen mijn twee favorieten in handen:P
JPM zegt
Als Lamborghini echt verkocht gaat worden dan word ik gek. Dan sta ik vooraan om dit merk te kopen echt waar. Het is momenteel een goudmijn. Zeker de combinatie Audi/Lambo werkt perfect. Als ze alweer van eigenaar wisselen zou dit best eens slecht kunnen uitpakken. Want de designers als Donkerwolcke en die kerel van Seat blijven natuurlijk aan bij Audi. Niet doen dus!
fred zegt
die beste man denkt in lange termijn, en als productie naar china/india moet om als bedrijf te overleven ( en dus geen massa-ontslagen, faillisementen van dealers, miljoenen VW’s die dan niet meer ge-serviced kunnen worden ) dan zullen er wel wat non-populaire maatregelen genomen moeten worden.
Het afstoten van je activiteiten die niet tot je “core-business”horen ( het produceren van volume-auto’s ) is daar een logisch gevolg van. en lambourgini en bugatti zullen echt niet het loodje leggen, zie de geschiedenis van bijvoorbeeld spyker, of kijk naar concurrenten zoals ferrari. als je het je core business maakt om zo’n auto te produceren, en je bedrijfsplan is als zodanig opgesteld, dan heb je alle kans om te overleven. koenigsegg e.a. zijn daarvan het perfecte voorbeeld.
Rolo zegt
Dat snap ik dus niet die man zegt geen speelgoed meer, terwijl ze zelf plannen hebben voor een nieuwe GT1. En die man zou juist moeten weten wat een sportwagen inhoud. jammer dat ie er dan zou zo over denkt.
Maar ik wil het eerst wel is zien voordat ik het geloof. :)
JPM zegt
@fred lambougini??
Dat verhaal over de core-business is niet waar. Bentley hoort ook bij VW en Audi heeft ook duurdere modellen. Ik denk niet dat ze Bugatti of Lamborghini zullen afstoten, het is slechts een wens van de Porsche leden van de raad van het bestuur.
Lukas zegt
“When referring to “no toys anymore” he was actually talking about cars such as the VW Phaeton. Since Bentley and Lamborghini are already making a profit there are no plans to shut them down. Still no word on Bugatti, though. VW is unlikely to ever recoup development costs for the million dollar Veyron hypercar.”
Lukas zegt
aldus Wendelin Wiedeking
vergeten erbij te zeggen
Jappy zegt
het zou wel jammer zijn, want die bugatti is wel een vette bak. En Lamborghini kan ik helemaal niet begrijpen, want daar gaat het nou best goed mee!
Lukas zegt
Dat schrijf ik toch net…
fred zegt
@JPM; jaja schrijffoutje
En deze verdeling dan ?
volkswagen/seat ; volume
Audi/porsche ; exclusive
lamborghini/bugatti/Bentley ; exotic
zo hou je de budgetten gescheiden, en zie je ook welke divisie het meest profitable is
En persoonlijk denk ik dat bij VW de core-business het massavolume-verkoop is
(dus niet de VAG group)
fred zegt
@JPM; jaja schrijffoutje
En deze verdeling dan ?
volkswagen/seat ; volume
Audi/porsche ; exclusive
lamborghini/bugatti/Bentley ; exotic group
zo hou je de budgetten gescheiden, en zie je ook welke divisie het meest profitable is
En persoonlijk denk ik dat bij VW de core-business het massavolume-verkoop is
(dus niet de VAG group)
RenesisHP zegt
het zou zonde zijn als deze merken verdwijnen.
fred zegt
waaom krijg ik eerst een bericht dat de URL not found is , om vervolgens mijn bericht 2x te zien ?
pieter autofreak zegt
blijf van Bugatti en Lamborghini af f*cking duitser!
Jeroen zegt
Jongens lees eens wat beter, ze gaan inderdaad een andere indeling maken en daar passen Lamborghini en Bentley ook bij Bugatti gaan ze wagens fabriceren “custom made”
Dit zijn de woorden van hem: “We willen Porsche compleet onafhankelijk houden van alle merken van Volkswagen.”
Overigens is de voorzitter van de raad van commissarissen van Volkswagen, Ferdinand Piëch, grootaandeelhouder bij Porsche. Hij is een kleinzoon van de oprichter Ferdinand Porsche.
Dus geen paniek allemaal
Markus zegt
@ Luwek: ik doe mee! Uhhh…. wacht effe….. effe m’n broekzak checken…. een kauwgompie…. een paperclip !?… 50 eurocent…. nog een duppie…. en een euro. Ik chip in voor 1,60 euro!
Doen er nog meer mee???
joep zegt
@Lappy, porsche is niet geheel emotie vrij , anders zouden ze niet al 40 jaar lang uit pure nostalgie de moter in de verkeerde kant van hun auto’s stoppen ;)
Turbopaultje zegt
Wat een onzin. Bugatti en Lamborghini zijn juist in zeer goede handen bij Wiedeking.
Die maakt namelijk overal goud van. In 1993 stond Porsche ook aan de rand van het ravijn……….en toen kwam Wiedeking.
Marcel zegt
Ik denk dat Wiedeking denk dat het niet uitmaakt welk merk weg moet want hoe je ook bekijkt het zijn allemaal klonen van elkaar alleen de badge is anders http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/08/designer-dna-een-pot-vag-nat Kortom zeer verstandige oplossing van Wiedeking. Voorbeeld rij je een Audi R8 maar had je liever een Lamborghini dan even naar http://www.halfords.nl en klaar.
Citrofiel zegt
Gelukkig dat die toelichting nog kwam. Ik vroeg me al af waarom ze een winstgevend deel af zouden stoten… Maar over de merken/types zonder winst moet idd maar eens nagedacht worden, dat lijkt me logisch. Hoewel ik het niet erg zou vinden als VW minder winst had, aangezien ik de modellen van VW niet top vind… (qua design, voor mij na comfort het meest belangrijk aan een auto)
Jerro zegt
@Dennis, typfoutje in de 4e regel van 2e alinea, posche ipv Porsche..
Ik hoop heel erg dat bugatti blijft bestaan, en de phaeton mag inderdaad wel weg, want die is namelijk geflopt…
narciris zegt
Donkerwolcke zit nu bij Seat (en niet meer Audi).
Is het niet mogelijk dat Wiedeking een soort 968-syndroom heeft ?
Hij moet toch ook weten dat de 911 steeds verder zal achterophinken door z’n foute concept – met alle respect voor wat die auto allemaal bereikt heeft. Maar de ECHT grote Porsches (bijv. 917, 956-962, GT1 etc) waren WEL juist gebouwd.
Als men in de toekomst dus zou andere Porsches gaan bouwen (en dat zijn er nu ook al 3 zonder motor fout), is het brede concernplatform toch goedkoper ?
Zoals de hybride skateboard-platforms waar je gelijk welke koets kan op plakken, zal het goedkoper zijn Porsches te bouwen met zo veel mogelijk gemeenschappelijke elementen – denk ik.
Kijk naar de Conti-GT : samenraapsel van van alles dat ze in huis al hadden en mooie koets er over – dreun van een auto en eigenlijk spotgoedkoop. Ze maken 10 000 Bentleys per jaar tegenwoordig.
Fej zegt
@ narciris kun jij even verduidelijken waar de fout zit bij de 911?
En die skateboard-platforms waar je zomaar eender welke koets op kan plakken en gemeenschappelijke onderdelen is dus zeker geen positief gegeven voor Porsche. Dan is het niet meer dan een volkswagen met een Porsche-badge. Hetzelfde geldt voor de continental GT. Mooie en goede wagen, maar eigenlijk is het een heeeeeeeeeeele dure golf. Dus die gemeenschappelijke onderdelen kunnen ze best laten bij de duurdere merken zoals Lambo, Bentley, Porsche en Bugatti!
ruben zegt
ah porsche, een merk dat ik toch echt wel tot de top reken. al zou wat meer exculsiviteit wel mogen
phaeton zegt
porsche is zeker bang dat als de volkswagen groep zo doorgaat niemand meer n porsche wil hebben,VW phaeton rules!!!!!:)
mashell zegt
@Fej. Bij Porsche is het ook jaren lang moeilijk geweest en was het hopen dat Mercedes of Volkswagen de boel niet kwamen opkopen. Nu heeft Porsche geld en heeft zich daarmee ingekocht bij VW. Waarom? Omdat als dat geld is binnen gestroomd met de Cayenne, eigenlijk een gerebadgede VW Touareg.
Fej zegt
@ Marshell
een Cayenne is zoveel meer dan een Touareg met een Porsche badge. Ze zijn op hetzelfde platform gebouwd, maar daar houdt dan ook elke vergelijking op. Een Touareg kan op geen enkel gebied de Porsche verslaan of zelfs maar even goed doen!
Deon zegt
@ Phaeton
Tuurlijk joh! Porsche is bang dat hun Boxter/Cayman kopers collectief over zullen stappen op de Volkswagen Golf, en dat alle 911-bezitters dat ding de laan uit doen voor een gloednieuwe Passat!
Nee…als Porsche ergens níet bang voor is, is dat hun afzetmarkt bedreigt wordt door VW!
johann zegt
Deze Wiedeking is een goede opvolger voor Pischetsrieder. Hij maakt idd overal goud van.
De mensen die zeuren over het foute concept van de 911: dit model is wel de reden dat Porsche heeft overleefd! De 928, 924, 968 etc zijn nooit de grote successen geweest die er van gehoopt werden.
Als VW ooit een concurrent van Toyota wil worden, zullen ze toch echt iets aan de prijsstelling van hun producten moeten doen. Stel je voor dat ze de modellen die ze nu voeren tegen gemiddeld 5% goedkoper aanbieden, dan wordt VW echt wereldmarktleider. Maar ja, zo simpel zal het wel niet liggen. Ik weet ook wel hoe dat werkt: aandeelhouders willen geld zien: liever 5 miljoen auto’s á 1000 euro winst dan 8 miljoen á 500.
phaeton zegt
deon,er staat de volkswagen GROEP,deze bestaat uit meer dan alleen volkswagen he!!!
karlo zegt
@Fej tuurlijk zijn beiden geen echte terreinwagens maar in vergelijking met de cayenne kan ook de touareg zijn mannetje wel staan. Zelfs beter dan een X5 denk ik.
Deon zegt
@ Phaeton
Mi scusi…iets te vlug gelezen, had het woordje “groep” niet zien staan ;)
Maar dan nog denk ik niet dat Porsche zich in zijn afzetmarkt bedreigd voelt door de sportievere merken van de VW groep. Nu presteert Porsche namelijk ook véél beter dan de meeste andere sportieve merken, ongeacht of ze nu wel of geen lid zijn van de VW groep.
En het dan al niet afstoten uit de VW groep van de sportievere merken heeft denk ik nauwelijks tot geen invloed op het voortbestaan daarvan. Er zijn namelijk méér dan genoeg rijke autoliefhebbers op deze aardbol die graag eigenaar van Lamborghini of Bugatti zouden zijn!
GOD zegt
groot probleem voor merken as lambo bugatti en bentley is euroncap en meer van dat soort testen en dat in verschillende continenten.
elke keer zulke dure wagens voor de katse kut in me kaar rijden. en dat moet weer opnieuw als je bijvoorbeeld de gordels verandert ofzo
veel goedkoper om een audi gordel erin te doen die al getest is
op zulke wagens maak je al weinig tot geen winst mede door veel handwerk en arbeidstijd. en dan komen er nog meer zaken bij kijken