Van de 53 cent die een zakelijke kilometer gemiddeld kost, betaalt de werknemer zelf 34 cent.
Dat heeft de Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ) berekend. Wie in zijn privéauto zakelijke kilometers maakt, kan een beroep doen op een kilometervergoeding van maximaal 19 cent per gereden kilometer. Dit maximum is vastgesteld door de Belastingdienst, wat betreft VAVDZ het kernprobleem in de huidige fiscale wetgeving. Dit bedrag staat al heel lang vast, maar is niet voldoende om de brandstof te kunnen betalen.
Een (zakelijke) kilometer kost gemiddeld 53 cent kost, wat betekent dat de werknemer bij een vergoeding van 19 cent nog steeds 34 cent zelf betaald. Natuurlijk mogen werkgevers meer vergoeding betalen, maar alles boven de 19 cent zal worden belast. In de praktijk zijn die 19 cent dus de richtlijn waar werkgevers zich aan vasthouden.
VAVDZ vraagt Staatsecretaris Wiebes om het onderwerp onbelaste kilometervergoeding mee te nemen in de herziening van de belastingwetgeving, want “voor een goede stimulering van bijvoorbeeld mobiliteitsbudgetten is een verhoging van de onbelaste kilometervergoeding onontbeerlijk”. (Foto-credit: George)
bluesbrother zegt
kleine correctie “Wie in zijn privéauto zakelijke kilometers maakt, kan een beroep doen op een kilometervergoeding van maximaal 19 cent per gereden kilometer.”
je mag altijd beroep doen op meer dan 19ct/km.. alleen dat is voor de baas niet meer aftrekbaar van de belasting.. dus dan moet de baas dat uit eigen portemonnee betalen.