De werkgever moet verplicht laadplaatsen regelen voor de werknemers met hun leasewagens.
Toevallig kwamen we het een tijdje geleden tegen met dit Autoblog Advies-artikel: dat elektrisch rijden nog niet mogelijk is voor iederen. Natuurlijk, onderweg kun je laden en in principe kun je bij bijna elk merk wel terecht voor een nieuwe elektrische auto. Maar je moet nog steeds een beetje leven aanpassen aan zo’n stekkerwagen.
Een elektrische auto is pas echt interessant op het moment dat je zowel thuis als op je werk kunt laden. Dan zet het echt zoden aan de dijk: dan vertrek je in principe altijd met een volle tank. En als je niet thuis kunt laden (mensen die in de stad wonen, bijvoorbeeld), is het alsnog interessant als je op je werk kan gaan laden. Maar ja, dat is óók nog niet het geval.
Werkgever moet verplicht laadplaatsen bouwen
Volgens het VZR (Vereniging Zakelijke Rijders) is het de hoogste tijd dat werkgevers meer laadpalen gaan plaatsen. Sterker nog, ze zijn het verplicht volgens de EPBD III. Van iedere tien parkeerplaatsen op een parkeerterrein van de werkgever, dient er minimaal ééntje voorzien te zijn van een laadpaal.
Dat niet alleen, het schijnt ook verplicht te zijn dat per 10 parkeerplaatsen, er vijf voorbereid moeten zijn op de aanleg van een laadpaal. Let wel: dit geldt voor nieuw te bouwen parkeerterreinen of parkeerterreinen die ingrijpend worden gewijzigd.
1 laadpaal per 25 (bestaande locatie)
Als er niet verbouwd gaat worden, is een bedrijf alsnog verplicht aan de toekomst te denken. Per 25 parkeerplaatsen moet er dan minimaal 1 geschikt zijn voor het opladen van een oude Mitsubishi Outlander. Dat moet dan voor 2025 gebeurd zijn.
Dan rest natuurlijk de vraag: “wat vinden wij ervan?”. Eigenlijk is het allemaal wel erg vrijblijvend. Want slechts 1 EV per 25 auto’s is in 2025 is gevoelsmatig erg weinig. Het is totaal niet in lijn met de verkopen van nieuwe auto’s. Vergeet niet dat juist elektrische auto’s bij bedrijven interessant kunnen zijn om te leasen vanwege de lage(re) bijtelling. Dus eigenlijk zouden bedrijven veel meer laadmogelijkheden moeten bieden.
Via: VZR
Fotocredit: @Renegade
Meer lezen? Dit zijn de elektrische auto’s met de meeste hype!
bermtoerist zegt
Nog een keer of drie de helft van de parkeerplaatsen schrappen en mijn werkgever haalt de norm.
rutgerg zegt
Werkgevers hebben toch ook geen tankstations op eigen terrein… Sowieso lijkt mij dit alleen relevant voor bedrijven die daadwerkelijk (elektrische) leaseauto’s / zakenauto’s hebben? Genoeg bedrijven die geen zakenauto’s meer hebben. Voor de privé EV van mensen is het niet het probleem vd baas waar mensen die opladen. En daarnaast krijgt bijna iedereen met een leaseauto aangeboden om een laadpaal thuis (vaak op kosten vd zaak) te plaatsen.
karhengst zegt
Onder normale omstandigheden zou ik je gelijk geven, principieel sowieso. Echter zitten de meeste werkgevers te springen om medewerkers, ik zie hier dus vooral een kans liggen om personeel aan te trekken en/of te binden. Een werkgever weet vast betere kWh tarieven te krijgen dan een privé persoon, laat staan dat de laatste het van z’n netto-salaris moet bekostigen.
Pascal zegt
De stroom wordt altijd afgerekend via de laadpas van de berijder (die dan wel weer vaak door diens werkgever wordt verstrekt). Het bedrijf dat de paal plaatst betaalt dus alleen de paal. Als iemand met prive-EV komt laden, dan rekent diegene wel degelijk prive de stroom af (want je mag niet zomaar een laadpas geven aan medewerkers als zij geen auto van de zaak hebben; dat wordt gezien als loon). Die prive-laadkosten dienen dan weer opgevangen te worden door de reiskostenvergoeding.
Pascal zegt
De vergelijking tussen tankstation en laadpaal gaat uiteraard wel op meerdere punten mank. Ik zou simpeler redeneren: Voor een klein bedrag leg je een paar laadplekken aan op je terrein. Goede service voor je klanten, je medewerkers, iedereen happy.
potver7 zegt
Wat hebben de verkoopcijfers van nieuwe auto’s nou te maken met de samenstelling van het wagenpark op het parkeerterrein? Helemaal niks… De leaserijders met hun EV’s staan als ’t goed is niet de hele dag met hun bolide op het parkeerterrein, maar zijn klanten of leveranciers aan het bezoeken. Het kantoorvolk rijdt met gebruikte ICE’s (soms een hybride) van tig jaar oud en heeft niks aan een laadplaats.
Als er al genoeg parkeerplaatsen zijn tenminste, hier rond 020 is het niet ongebruikelijk om parkeerruimte te creëren voor niet meer dan 1/3 van de werkplekken, of nog minder. Als daar dan ook nog een verplicht aantal laadplaatsen in moet zitten…
Dutchdriftking zegt
Dit gaat sowieso de toekomst worden. Geen reiskosten vergoeding maar laden op de zaak. Uiteraard netjes via de zonnepanelen. Veel beter dan al die laadpalen in de wijk.
berlinetta zegt
Dat denk ik niet. Ik denk dat de toekomst eerder zal bestaan uit een mobiliteitsbudget, waarbij je meer goed krijgt als je met de fiets of het OV krijgt en minder vergoed krijgt als je met de auto komt.
melkkoe zegt
waarom zou iemand die op de fiets komt meer vergoeding moeten krijgen?
omdat deze persoon bezweet, zeiknat, vermoeid en te laat op z’n werk komt?
cloverleaf zegt
Ik hoop het niet.
Gewoon de IB naar beneden gooien en alle “voordeeltjes” afschaffen. Het moest toch simpeler ons belastingstelsel!
petroldrinker zegt
Beetje rare gang van zaken, de overheid wilt dat we die kippenhokken gaan rijden, en laten de infrastructuur door de werkgevers betalen, ondanks dat de roverheid de ev’s haast verplicht, moet je in mijn ogen ook de lasten ervan dragen en als overheid die kosten moet pakken vd werkgevers
Pascal zegt
Elke laadplek op elk bedrijventerrein wordt nu al aangelegd/betaald door de bedrijven die er zitten en de stroom wordt via de laadpas (meestal van de zaak) automatisch in rekening gebracht bij de berijder. De kosten liggen dus in alle gevallen bij de verantwoordelijken en bovendien: Jij mag gewoon nog in je ICE rond blijven tuffen. Wat wil je precies nog meer?
petroldrinker zegt
Het gaat mij om de eeuwige bemoeienis vd roverheid, maar zelf niet de portemonee willen trekken, daarbij hoemeer laadplekken hoe minder plekken voor autos met een ICE…
Pascal zegt
Meer bemoeienis van de overheid ben ik ook op tegen. Als het goed is worden EV’s gereden door mensen die anders een ICE hadden gehad, dus het aantal parkeerplaatsen zou netto niet heel erg anders moeten zijn.
roadster zegt
1. VZR is een lobbyclub, die moet je niet serieus nemen. En niet elk persbericht van zo’n club is nieuws;
2. Je moet niet kijken naar het aandeel EV’s onder nieuw verkochte auto’s, maar naar het percentage EV’s in het totale wagenpark. En dat is maar 2,8%. Dus 1 op 25 mag gevoelsmatig weinig lijken, feitelijk is het veel;
3. Kunnen EV rijders niet gewoon bij een laadstation laden? Ik tank ook altijd bij een tankstation en niet op een parkeerterrein. Werkt prima.
Pascal zegt
3. Nee. Zelfs bij een snellaadstation ben je 20 minuten bezig ipv 5 minuten met een ICE. Daarnaast is het slecht voor de levensduur van je accu om altijd te snelladen. Gewoon langere tijd ergens kunnen inpluggen is wat er met een EV nodig is. Persoonlijk zie ik het probleem niet zo om wat meer laadpalen te installeren op bedrijventerreinen. Ze staan daar niemand in de weg en die dingen kosten 1 of 2k per stuk ofzo, daar ligt geen enkel normaal bedrijf wakker van.
Wolflow zegt
De bemoeizucht van overheid slaat weer eens compleet door.
cossiekiller zegt
Ik heb hier op Autoblog geleerd dat elektriciteit dient om botsauto’s en telegeleide auto’s te doen rijden…
Pascal zegt
Dan ben je hier blijkbaar de afgelopen 10 jaar niet geweest, welkom terug! Even denken wat bespraken we hier 10 jaar geleden nog meer….. diesel was satanssap en een suv of automaat rijden als autoliefhebber een doodzonde; hoor je nu ook niemand meer over. Goh… je zou haast denken dat de wereld verandert!