
Het lijkt er steeds meer op dat de zoekmachinereus en één van ’s werelds grootste autobouwers samenwerken aan een lange termijn relatie betreffende zelfrijdende auto’s.
De insteek is om voor een flinke tijd te gaan samenwerken, zo meldt een bron die dicht op het project zit. De verwachting is dat in de week van 4 januari een officiële aankondiging van de twee bedrijven volgt, tijdens de International Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. De huidige CEO van Ford (Mark Fields) geeft daar in ieder geval een persconferentie op 5 januari. Ook enkele andere kopstukken van Ford zullen aanwezig zijn, stuk voor stuk mensen die betrokken zijn bij afdelingen als “connected vehicles” of “research and advanced engineering”.
Op dit moment weigeren zowel Ford als Google commentaar te leveren op de mogelijke deal, maar de kruisbestuiving is al een tijdje bezig. Google heeft bijvoorbeeld twee voormalige eindbazen van Ford in haar eindbazenteam, waaronder voormalig Ford CEO Alan Mulally. Ook de CEO van het autonoom rijden-project van Google, John Krafcik, heeft een lange historie met Ford. Hij werkte er 14 jaar voordat hij bij TrueCar en Hyundai aan de slag ging.
Of Ford een specifieke auto voor autonoom rijden gaat ontwikkelen, of dat het de technologie van Google gaat gebruiken in bestaande modellen is nog niet duidelijk. Wel is het zeker dat Ford volgend jaar in Californië gaat testen met autonome auto’s, op basis van de afgelopen jaren zelf ontwikkelde techniek. In dat geval gaat het om een autonome versie van de Ford Fusion Hybrid, het Amerikaanse smaakje van de Ford Mondeo Hybrid. Overigens melden bronnen dat de deal non-exclusief zou zijn, wat betekent dat Google ook samenwerkingen met andere autobouwers kan aangaan in de toekomst.
De autonome auto die we tot nu toe van Google kennen is overigens gebouwd door Roush, een bedrijf met nauwe banden met Ford. Google is inmiddels echter op zoek naar partners die auto’s willen uitrusten met hun technologie, in plaats van het eerder aangenomen plan om zelf auto’s te gaan bouwen.
UPDATE 05-01-2016: Het automerk kondigde vandaag een groot aantal techy updates aan, waaronder een partnerschap met Amazon, SYNC 3 en iets met drones. Maar niks over Google. De toespraak kun je hier terugzien, inclusief de melding dat men in de toekomst meer info heeft over autonome auto´s. Het is dus mogelijk dat de voorwaarden van een overeenkomst tussen Ford en Google nog niet volledig akkoord zijn, en dat we dus nog even geduld moeten hebben.
Best een gek gezicht eigenlijk, een auto zonder mistlampen. Uiteindelijk heeft het wel wat.
@viezefreddyw: Ik denk dat minstens de helft van de auto`s in NL geen mistlampen heeft hoor. ;)
@viezefreddyw: ja inderdaad!
@viezefreddyw: zijn toch ook wel nutteloos die mistlampen aan de voorkant. Je ziet er een paar meter voor je auto net iets meer mee. Er is gewoon het beeld ontstaan dat mistlampen sportief zijn. Maar als je logisch nadenkt maken mistlampen je auto echt niet sportiever. Zilverkleurige buitenspiegels en een zwarte dakhemel doen dat veel beter…
@mashell: ben ik niet met je eens. Bij regen met slechte belijning vind ik het toch echt wel helpen. Nederlandse wegen zijn uitermate goed. Daarbuiten heb je er veel meer aan.
@camber24: Oh, jij bent er zo een die met de mistlampen iedereen te verblinden met zijn mistlampen die weerkaatsen in het natte wegdek. Mistlampen zijn de messt nutteloze dingen op een auto en alleen petjes en ouwe lui die niet weten dat ze ze aanhebben rijden ermee.
@fordnut: ja, dat ben ik. En ik ben geen petje of een ouwe lul. Had je nog meer vooroordelen die ik voor je kan ontkrachten?
@camber24: Misschien niet maar velen met mij zullen er wel van uit gaan als ze je met je mistlampen zien rijden. Het is trouwens niet voor niets verboden. Ik vind dat de politie dit meer moet beboeten.
@fordnut: is niet verboden bij regen. Wordt daarom ook niet beboet. Doe die dingen alleen aan bij regen, en op de wegen waar de belijning slecht is (zoals ik al zei). Niet iedereen zet die dingen voor de show aan he…
@camber24: Bij sneeuw en regen mag het alleen als het zicht ernstig belemmerd wordt, maar of het meerwaarde heeft? 9/10 zetten het aan voor de show, of omdat zij zogenaamd zelf meer zicht zouden hebben. Die mensen kunnen bij verblinding gewoon een bak grootlicht terugverwachten.
Voordeel hiervan is vooral dat de autonome auto er een beetje fatsoenlijk uit gaat zien. Verder blijf ik een ouderwetse tegenstander :P
@dutchdriftking: Ik ook.
Ik hoef geen vuile datamining van een online adverteerder in mijn auto. Ford krijgt wat mij betreft een dikke -1 voor het niet zelf ontwikkelen van de ‘brains’ in hun toekomstig auto’s.
@martinus: ik zie het probleem niet. Natuurlijk geldt hier de wet “if the product is free, then you are the product“, maar hele volksstammen gebruiken al Google Maps, Apple Maps of de navigatie software van anderen om van A naar B te komen. Hell, ik heb zelfs al een autoradio die volledig draait op Android software. De stap naar een verdere integratie is m.i. niet meer dan een volstrekt logische vervolgstap. Daar kun je misschien je bedenkingen bij hebben, maar dit zijn de verdienmodellen van de huidige tijd. Wil je daar niet aan mee doen, dan zit je vast aan een peperduur navigatiesysteem. Of een kaart van 15 euro die je zestien keer moet dubbelvouwen voor dat-ie weer in het portiervak past.
@RRRobert: Het kan ook anders.
In dezelfde markt voor autonoom rijden bieden Mercedes, Volvo en Tesla wel zeer hoge privacy waarborgen.
Ford valt door het gebruik van een advertentiebedrijf voor de ‘hersenen’ van de auto wat mij betreft een beetje in de categorie GM/Opel die gebruikers verplichten dat hun data gedeeld mag worden met derden. Gelukkig heb ik de financiële middelen om ook in de toekomst te kunnen kiezen, tegelijkertijd hebben hele volksstammen dat niet. En lijkt het grondrecht op privacy iets te worden dat steeds meer alleen beschikbaar is voor de vermogende mensen.
@martinus: je hebt gelijk, maar daarmee onderstreep je mijn mening, dat je dan de portemonnee mag trekken. Want ik ken niet zo veel mensen die privé zichzelf (dus zonder tussenkomst van een leasemaatschappij) een van de door jou genoemde merken kunnen veroorloven.
Deze techniek is alleen interessant voor bejaarden en gehandicapten.
@riddertevoet: Ik rij al drie jaar elke dag 100 km (totaal) over de A15 tijdens het spitsuur. Geen zak aan kan ik je vertellen, laat de zelf rijdende auto dus maar komen :)
@Donstil: Vreemd…
Ik rijdt al vele jaren eenzelfde aantal kilometers per dag over de snelweg. Al jaren dezelfde route. Én dat in barrels van hooguit een duizendje of vier én met auto’s van rond het millenium, autos waar af fabriek nog een radiocassettespeler in plaats van een infotainment systeem in zit. En met een beetje geluk zelfs een cd-speler…
En toch is iedere rit een feestje, al jaren élke dag! Kilometer na kilometer.
Of het nou met de full-options Saab 9-5 Aero was, de 9-3 cabrio met drieeneenhalve ton op de teller die het altijd deed of zoals op dit moment de Jaguar S-type die het bijna altijd doet. Stuk voor stuk auto’s waar het feestje begint iedere keer als je instapt en geen seconde vervelen…
Zelfs in de bijna 25 jaar oude 900 classic in de ugly 5-deurs uitvoering met doorgezakte bestuurdersstoel en zwengelramen in plaats van airco genoot ik van iedere rit, ook in de dagelijkse spits. Want dat was nog ouderwets autorijden.
Én ik ben vast niet de enige die hier die een leuke én in min of meerdere mate een bijzondere auto heeft voor het woonwerkverkeer. Auto’s die nooit vervelen, die iedere rit zo speciaal makken dat ze een koosnaampje krijgen…
Je hoeft er niet eens veel geld voor te hebben, je moet alleen goed zoeken of er per toeval tegenaan te lopen. Én het geluk hebben dat je geen auto van de zaak moét rijden…
Nee, ga jij je straks maar vervelen in je autonome auto. Suf de hele rit met de telefoon spelen omdat je niks om handen hebt. Of half slaperig alvast beginnen met werken op je laptop…
Wij, als ik voor de andere autoliefhebbers mag spreken, vermaken ons ondertussen wel met onze analoge automobiele barrels…
@moveyourmind: plus 1000 …
@moveyourmind: jezus wat een sentimenteel gelul man. ga janken.
Dan zul je mij er nooit in zien, heb geen google account… Jammer eigenlijk want ik kan Ford juist heel erg waarderen..
Als dit betekent dat Microsoft sync er bij Ford uitvliegt wil ik dit nog wel als goed nieuws beschouwen ondanks dat ik bepaald geen Google fan ben. De wijze waarop Google ons gepersonaliseerde advertenties door de strot drukt vind ik verwerpelijk.
@mashell: volgens mij kijkt ford stiekem ook al voor voor aantal high end modellen naar qnx for cars. Net a de rest van de autoindustrie gebruikt.
Zouden ze Ford gekozen hebben omdat die een auto hebben met de naam ‘Focus’ ?
Mijn schoonvader heeft ook ineens zo’n zelfrijdende Focus. Voortaan de handrem erop.
Lijkt me goede zet van Ford.
Ik ken de details van het contract niet, maar met een bedrijf als Google erbij, zullen er wel wat exclusiviteit clausule’s aan beide kanten in het contract staan.
Mocht alles lukken, hebben ze een paar strepen voor op GM.
Concurrent Apple houdt niet zo van samenwerken; dus die zullen niet zo snel iets met GM doen.
Mocht alles blijken te werken, zal misschien Microsoft nog met GM in bed gaan? Want Microsoft doet al 20 jaar niks ‘nieuws’ meer.
En Tesla probeert het zelf te doen; al moeten we eerst nog zien of Tesla ooit een echt volume model neer kan zetten zonder failliet te gaan.
Google in je auto….levensgevaarlijk, stel je vrouw pakt een keer de auto en dat ding stelt voor om naar de hoeren te gaan?
@norge: Of nog erger…
Dat dat ding naar huis rijdt zodra je auto dat voorstelt…
.
@moveyourmind: …..lol
@Bigfun
kom er maar in maar je voorspellingen overgenomen van je kennis Arie van die ene verjaardag
“Google is inmiddels echter op zoek naar partners die auto’s willen uitrusten met hun technologie, in plaats van het eerder aangenomen plan om zelf auto’s te gaan bouwen.”
Wie heeft dat plan “aangenomen”? Het is niet omdat Google een licentie heeft bemachtigd om auto’s te bouwen dat ze ook effectief willen auto’s produceren en commercialiseren. Daar zijn ze te slim voor. De automarkt is moeilijk, kost veel geld en heeft een minimale winstmarge. Veel slimmer is om de technologie – software maar misschien ook de hardware – te verkopen aan bestaande fabrikanten. Dichter bij het eigen vakgebied, lagere investeringen en hogere winsten…