Crisis schmisis. Er zijn van die autofabrikanten die gewoon het gas er op blijven houden, en rustig duizenden nieuwe werkkrachten aannemen. Zoals Jaguar-Land Rover en BMW bijvoorbeeld.
Het is niet geheel toevallig dat beide fabrikanten zich richten op de bovenkant van de markt, daar waar nog wat te verdienen valt (met grote dank aan China en de VS). Eerder deze week maakte BMW’s CEO Norbert Reithofer bekend zijn personeelsbestand nog dit jaar met 4.000 fte’s te willen uitbreiden. Momenteel werken er wereldwijd ongeveer 100.000 mensen voor de fabrikant uit München.
Heel verrassend is het niet: BMW gaat als een speer, iets dat niet alleen de bankrekening van Reithofer leuk vindt (hij cashte over 2011 6,15 mln euro, waarvan 5 mln bonus), maar ook de werknemers. Zij krijgen namelijk een bonus van 7.650 euro, zo werd gisteren bekend.
Maar niet alleen bij BMW is het hosanna, ook Jaguar – Land Rover heeft de wind er onder. De Britse fabrikant onder Indiaas management schroeft de productie van de Land Rover Freelander en Range Rover Evoque op, en neemt daarom 1.000 nieuwe mensen aan in de fabriek in Halewood, vlakbij Liverpool. Hiermee komt het personeelsbestand er uiteindelijk op 4.500 uit, drie keer zo veel als drie jaar geleden.
Zoek je het een trapje hoger op, dan liggen er ook kansen. Groot-Brittanië gaat namelijk een tekort aan ingenieurs tegemoet, getuige deze noodkreet van hetzelfde JLR. Tot zover de autoblog-vacaturebank: zoek je een baan, verhuis dan naar Duitsland of het VK. Laatste tip: mijd Frankrijk of Italië, want daar gaat het even wat minder..
P.S. Hoe hoog is zo’n Evoque eigenlijk? Nou…HIER staat hij naast een Twingo. Scheelt niet veel…
Megakix zegt
Hae, bmw betaalt de hoogste bonus uit… (wie heeft de langste-verhaal)…
brian112 zegt
@Megakix: als ik mij niet vergis keerde audi een bonus van 8000+ uit, dus zit audi nog steeds bovenaan qua bonus.
amg77 zegt
@brian112: Nee alleen aan het vaste personeel.
Megakix zegt
@brian112: jaaaaa….maar dat is inclusief 8% vakantietoeslag joh…
Rick-dos zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
sdk16420 zegt
*kuch* nedcar *kuch*
kaasboerin zegt
@sdk16420: Ja dahaag..
stanny zegt
Lol heb de twingo en de evoque al in het echt gezien, maar wist niet dat deze bijna even hoog waren :-D
Is de Evoque dan laag, of is de Twingo hoog?
kaasboerin zegt
@stanny: Evoque laag.. Laat maar weer mooi zien dat mensen gewoon voor ’t design gaan.
stanny zegt
@kaasboerin: idd, ik vind deze zelf ook heel mooi (3deurs), maar vind hem veel te duur voor zo’n wagen. (nu zeker)
featherlight zegt
@kaasboerin: Inderdaad, de Evoque was veel kleiner dan ik had verwacht. Vooral in de auto viel het een beetje tegen dat hij zo klein aanvoelde, niet wat ik verwachte van een Range Rover, en zeker niet voor 50k+.
Ik denk ook dat een Evoque koop je gewoon omdat je het mooi vindt. Offroad zal die het niet zo goed doen als de competitie, en ruimte voor bagage en mensen valt best tegen, dus dit zie ik als een gevalletje vorm over functie.
lincoln zegt
@featherlight:
Land Rover kan onmogelijk zijn terrein-reputatie schaden ..
dus zal echt wel off-road beter zijn dan de Duitse concurrenten ..
featherlight zegt
@lincoln: Ik dacht eigenlijk niet aan de Duitse concurrentie, maar de Amerikaanse. Misschien is de Jeep Grand Cherokee geen concurrent in Nederland, maar als je bedenkt dat de Jeep hier in zijn meest luxe Overland Summit 4×4 uitvoering uitkomt op $46,595 tegen de basis prijs Evoque $43,995 (waar je nog navigatie etc bij moet zetten) dan denk ik, dat voor het geld de Jeep de betere SUV is.
Begrijp me niet verkeerd, ik vindt de kleine Evoque wel wat hebben, vooral qua design. Maar als ik een SUV zou moeten kopen zouden er betere opties zijn voor hetzelfde geld. Vandaar mijn conclusie dat de Evoque niet gekocht wordt voor capaciteit of functie, maar meer voor vorm. (in de VS dan tenminste)
lincoln zegt
@featherlight:
yep .. de Evoque is minimaal voor 70% een handtasje ..
dat ben ik met je eens ..
en Jeep heeft idd een minstens zo sterke reputatie ..
garp zegt
@kaasboerin: 60 mm hoogteverschil tussen de 3deurs en de 5deurs Evoque. Zet een 5deurs naast die Twingo en het plaatje is heel anders. Zet een normale auto naast die Evoque en het plaatje is ook heel anders. Kijk maar hoeveel hoofdruimte die Twingo sufkutjes hebben in hun 1,47m h00g hok. Dat zou verboden moeten worden.
lincoln zegt
@stanny:
idd bizar .. je legt zo je kin op het dak ..
maar van een afstandje en op de foto doet ie het wel heeeeeeeel massiefstoergoed ..
dennisr zegt
jeetje, die Evoque is echt niet hoog :|
garp zegt
@dennisr: 3deurs 5cm lager dan een Audi Q5. De 5deurs is zelfs hoger dan de Q5… Laat je niet in de luren leggen door een Twingo. Die is hoger dan een BMW 5 en Audi A6.
lincoln zegt
ik ga voor de Fabrikant die geen ruchtbaarheid geeft over de winstdeling ..
want als je iets wel niet wit wil hebben ..
kaasboerin zegt
@lincoln: Ben benieuwd welke dan.. 1’tje zonder marketeers? Saab? Oh wacht..
lincoln zegt
@kaasboerin:
Zastava zit al 30 jaar in een neerwaardse beweging ..
dus de kans dat het nu beter gaat is groter dan ooit ..
SyriX zegt
Autoblog is wel heeel desperate om wat geld in te zamelen voor ”onderhoud van de site”.. kan die Mercedes video banner NOG groter jongens???
dennisr zegt
@SyriX: be careful what u wish for!
kaasboerin zegt
@SyriX: Sja, jij als trouwe lezer betaald ze niet.. Dus dan maar reclame hè.. :)
dennisr zegt
@kaasboerin: psst! adblock
bigcar zegt
@dennisr: we <3 addblock! :D
SyriX zegt
@kaasboerin: Niks mis met wat geld verdienen met reclame.. maar dat ding is wel belachelijk groot.
Adblock it is! ;)
Alpinaa zegt
Wat wordt onder “werk” verstaan? Aan de lopende band of echt R
chielll zegt
Wat moet je met een Land Rover? De Range Rover staat op nr.1 bij de ANWB als het gaat om pechgevallen…
Hubert zegt
@chielll:
Ja, en…
Misschien is de Range Rover rijder wel de meest a-technische bestuurder.
En belt hij voor iedere scheet de ANWB.
En dan nog, ik zou dolgraag een Range Rover willen hebben en als ik daar af en toe de ANWB voor moet bellen…. Geen probleem.
kaasboerin zegt
@Hubert: Pfff, zeg dan niks..
silverline zegt
hopelijk komen ze naar nederland en redden nedcar
bempi zegt
@silverline:
Dat is een utopie. Gezien de haat van Nederlanders naar Duitsers toe sinds 1940.
ON: BMW heeft inderdaad 4000 extra werknemers nodig, maar vergeet niet dat wanneer er slechte tijden komen jij als eerste wordt ontslagen omdat je een nieuwe medewerker bent.
Daarbij gaat het om werken in het fabriek ( in Duitsland ) en niet zozeer in Nederland.
Als je bereid bent om te emigreren of elke dag op en neer te pendelen & genoegen te nemen met een bepaalde contract dan is het wel de moeite waard.
kaasboerin zegt
@bempi: Ach kom op, alsof dat ook maar iets met haat te maken heb. Wie wilt er nou een autofabriek in NL hebben met 1500 man personeel..