Naast alle andere dingen die je kunt verzinnen waarom het goed is om wereldkampioen te worden in de Formule 1, is het ook erg goed gebleken voor de bankrekening van Max Verstappen.
Formule 1-coureurs hoeven zich over hun inkomsten geen zorgen te maken. Dat is een feit. De ‘slechtst’ betaalde coureur is Yuki Tsunoda, maar die verdient naar verluidt altijd nog 250.000 euro per jaar. Da’s meer dan 20.000 bruto in de maand. Maar voor dat schijntje komen de meeste rijders hun bed niet uit.
Want iemand uit de middenmoot als bijvoorbeeld Esteban Ocon krijgt jaarlijks al 10 keer zoveel bijgeschreven als Yuki. Inderdaad, Ocon krijgt jaarlijks 2,5 miljoen euro bijgeschreven. En dat is nog maar het vaste salaris, bonussen zijn in deze cijfers niet meegenomen.
Kun je nagaan wat de wereldkampioen op zijn bankrekening gestort krijgt
Wereldtitel is miljoenen waard
Met Max hoeven we op financieel gebied absoluut geen medelijden te hebben. Dat wisten we al, maar toch. Hij vangt namelijk jaarlijks minimaal 33 miljoen euro aan vast salaris. Daarbij komt de roddel dat hij per punt nog eens 50.000 euro mee naar huis mag nemen. Dit jaar komt dat uit op 19.775.000 euro. Dan zit je al bijna op 53 miljoen bruto.
Wat Max krijgt van zijn sponsoren is niet bekend, maar reken ook hier op ettelijke miljoenen per jaar. En daar komt dit jaar dan eindelijk ook nog eens die heerlijke wereldtitel-bonus bij. Het mooie tijdschrift Quote heeft van bronnen dichtbij Max vernomen dat de wereldtitel hem nog een 5 miljoen extra oplevert. Zeg dus maar dankjewel tegen Nicholas Latifi, Max!
Perez kostte Max 1 miljoen euro
De bonus had nog een stukje hoger kunnen zijn, maar dan had Sergio Perez iets beter zijn best moeten doen. Als Red Bull namelijk ook de constructeurstitel had binnengesleept, was de bankrekening van Max met nog eens 1 miljoen euro extra gespekt. Maar goed, mede dankzij Checo is Max nu wereldkampioen, dus ik denk niet dat hij erover gaat klagen.
Kortom, een enorme sloot geld die de komende jaren niet zal uitdrogen. Sterker, in zijn overwinningsspeech zei Max dat hij de komende 10-15 jaar nog voor Red Bull wil racen. En dat snappen wij wel, want naast een kampioenswaardige auto, levert dat Max onder de huidige voorwaarden ruim een half miljard tot ruim 750.000.000 euro op. En dat contract zal vast ook nog wel worden opgewaardeerd.
Ach, hoe vreselijk veel geld het ook is, Max is het ongetwijfeld waard voor het Red Bull concern. Het is geen liefdadigheidsinstelling, dus anders zouden ze hem dat nooit betalen.
Wij wensen Max oprecht heel veel geluk met alles, dus ook met zijn goed gevulde bankrekening!
luckyluke zegt
Er staat een grove fout in het artikel: Max is absoluut geen kampioen dankzij perez ;)
weereentankleeg zegt
@luckyluke: jawel, als hij Ham niet had opgehouden dat Ham tijdens de VSC een pitstop kunnen maken en dus versere banden gehad in de laatste ronde. Dan had hij Max wellicht achter zich kunnen houden of terugpakken.
Zonder die pitstop was hij sitting duck, dankzij Perez. Dank Perez 👌
MarcoM zegt
@weereentankleeg: jaja, als dit als dat.
gregorius zegt
relatief nieuwe rode softs tov witte hards; of die harde banden nou 15 of 30 ronde out zijn, het verschil is gigantisch. Had weinig uitgemaakt.
Stefje zegt
@weereentankleeg: als Perez het hele seizoen beter zijn best had gedaan had Max het niet meer zo nodig van hem. Dus ja, je raakt kant noch wal met je opmerking. Fijne avond :)
frank2b zegt
750.000.000 euro.
Hoeveel blikjes suikerwater is dat?
sportabgasanlage zegt
Als ik kijk naar de prijs in de lokale Jumbo: 3 blikjes.
bfvo zegt
@frank2b: stuk of 3. Takkeduur dat spul 😄
tortuga zegt
@frank2b: productie kost of nachtleven prijs? Want daar zit al 5euro verschil 🤷♂️
ghost zegt
Tel de merchandise er nog bij op en die trui die Jos droeg in Abu Dhabi zal inmiddels ook wel exclusief te koop zijn in zijn shop in Swalmen. Ka-Ching!
quincy zegt
Daarover gesproken, ik koop echt niets meer bij Verstappenshop.nl. Voor Zandvoort daar wat besteld week van tevoren. Geen bevestiging over een verwachting qua levertijd of dat ze het niet gaan redden door drukte. Niet telefonisch bereikbaar en mijn e-mails (3) om de order te annuleren zijn ook genegeerd (laatste e-mail was toen de GP al geweest was). Echt waardeloze klantenservice en ik zou als coureur daar mijn naam niet aan verbinden op deze manier of zorgen dat het goed is.
kenner zegt
@quincy: Aah meid, zet het op fb en deel het met de buurvrouw want dat kan echt niet in de weken rond sinterklaas, kerst en de F1 wedstrijd van het jaar he
sportabgasanlage zegt
Het is ook wel een beetje naïef om een week voor het grootste sportevenement van Nederland iets te bestellen en dan denken dat ze tijd hebben om hun mail te lezen. Alsof je twee dagen voor Kerst nog online een cadeau voor je vrouw bestelt en dan verrast zijn dat Postnl het pas na Kerst levert. Wat denk je zelf?
roadster1976 zegt
@quincy: ik zou naar Tros Radar gaan. Kan écht niet.
MarcoM zegt
@roadster1976: of Cheese from the Bacon.
enricoleerdam zegt
@marcomanta: ik moest even denken 😂
rogers zegt
Tja dan had je eerder moeten bestellen. Het is tenslotte geen bol.com of amazon…
VeniVidiVici zegt
@quincy: Erg vervelend, maar AutoBlog lijkt me niet het juiste platform om je klachtenbrief naar toe te sturen. Mijn ervaring is in elk geval 180 graden andersom. Toen ik een beschadigd schaalmodel kreeg heb ik een heel vriendelijk en servicegericht mailcontact gehad en is het schaalmodel keurig omgewisseld en kreeg ik ook een 15% kortingscode als excuus. Top mooi bedrijf in Swalmen 👍🏼
Dutchdriftking zegt
@quincy: Hoe groot fan ik ook ben, ik zal niet zo snel met een petje van Max gaan lopen. Enig idee waar je merc van andere teams kan kopen? Een petje van Lewis en een shirt van Haas lijkt mij wel een wijze combi.
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Een shirt van Haas? Een shirt van Williams!
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: Neejoh Haas is leuker, “hide your daughters, Mazespin in the house”
alloallo zegt
Max is de goedkoopste manier om een Auto sneller maken. Ontwikkelingskosten zijn hoger dan zijn loon.
ghini zegt
@alloallo: budgetcap
Pascal zegt
Absurde bedragen maar ‘t is ‘m gegund; als je ergens de beste in bent verdien je nu eenmaal goed geld.
ghini zegt
Reed Max daarom met nummer 33?
Gulli zegt
Lullig voor Giovinazzi dat hij geen kampioen is geworden
fiscaal zegt
@ghini: dan zou ik dat nummer niet wisselen voor 1
Robert zegt
Eerst maar eens zien waar Red Bull volgend seizoen op de grid zal staan. Die compleet nieuwe aerodynamica reglementen zouden het veld wel eens flink door elkaar kunnen schudden. Dit zou zeker in de Formule 1 niet voor het eerst zijn.
ghini zegt
@RRRobert: eens, wordt erg interessant
pomoek zegt
@rrrobert: Ferrari nooit onderschatten, hoewel, laatste constructeurskampioenschap was 2008. Ik verwacht wel iets van McLaren volgend jaar, en je weet het nooit, straks bedenkt Haas iets geniaals en zijn ze de Brawn GP van 2022.
mashell zegt
Aerodynamica kunnen ze wel bij Red Bull, misschien niet helemaal op Mercedes niveau maar niet veel slechter. Ik maak me meer zorgen om de motoren, geen echte support meer van Honda kan zich zomaar op de een of andere manier gaan wreken.
Robert zegt
@mashell: ik denk dat die motoren support niet of nauwelijks minder zal zijn. Ten eerste is de afdeling grotendeels overgenomen en als het zelfstandige Red Bull Powertrains in de markt gezet (kan ook handig zijn als vanaf 2026 VAG besluit de geruchten om te zetten in daden en bijvoorbeeld de merknaam Porsche of Audi hieraan te verbinden).
Qua aerodynamica heeft Red Bull o.a. een handvol engineers van concurrent AMG Mercedes overgenomen. Dus ook dat zie ik niet somber in voor dat team.
Feit is dat we gewoon moeten afwachten wie de nieuwe aerodynamica reglementen het beste weet om te zetten in een concurrerende auto – wat @pomoek ook al aangaf, een Brawn GP scenario is zo maar mogelijk.
mashell zegt
Ik geloof er geen bal van dat VAG ooit nog in de F1 zal stappen maar mochten ze dat willen dan toch zeker niet met een motorenfabriek in Japan?
Een Brawn GP scenario waarbij Ferrari of Williams opeens heel snel is, graag!
sportabgasanlage zegt
Ik denk eerlijk gezegd dat Max het allemaal weinig boeit, die extra knaken. Hij leeft precies het leven dat hij wil, omringd door de mensen met wie hij wil. Doordeweeks lekker trainen, gamen, af en toe plezier maken en feesten. Beetje de verplichte persrondjes maken en de rest van de week en het weekend bezig zijn met racen, auto ontwikkeling, bezig met zijn team en wat promotie voor de sponsoren. Zijn bankrekening vult zich vanzelf. Prima voor elkaar.
jwcroy82 zegt
En wonen in Monaco helpt ook wel mee!! in Nederland had ie de helft of meer van z’n vermogen af moeten geven aan belastingen.
mashell zegt
Zo hoog is die vermogensrendementsheffing nou ook weer niet. En de inkomstenbelasting is inmiddels ook onder de 50%.
flatsix010 zegt
@mashell: Maar inkomensbelasting van 0% of 49% is wel de moeite waard. Tevens zijn schenkingen ook belastingvrij, ook wel lekker voor je familie.
Ot92 zegt
Leuk en aardig, alleen hoeveel hiervan gaat naar ons staatskas?
pomoek zegt
@Ot92: niets. Man woont in Monaco.
Pascal zegt
Afgerond komt dat uit op precies 0 euro, ons Max is al enige tijd woonachtig in Monaco.
T5Power zegt
Exact 0 Euro.
Verder nog vragen :-p ?
alloallo zegt
Btw over de merchandising?
ghini zegt
@alloallo: is dat een Nederlandse bv?
pomoek zegt
@ghini: waarschijnlijk. Nederland Holdingland.
mashell zegt
Maar Nederland is een belastingparadijs voor holdings. Lage belastingen en verliezen uit het buitenland kunnen verrekenen, die holdings komen meestal op €0 winst en dus een even hoge belasting uit.
alloallo zegt
Maakt voor de BTW niets uit! Conform de huidige BTW wetten moet de BTW afgedragen worden in de land van levering! Tevens is de firma gevestigd in Swalmen. Swalmen is niet in Holland maar wel in Nederland.
unimog406 zegt
Ik denk weinig tot niets, want Max is Monegask. Fiscaal-vluchteling… Max-pay-no-tax..
Roosenr zegt
@Ot92: niet teveel in Monaco…
VeniVidiVici zegt
@Ot92: Kan jou dat nou schelen joh. Geniet gewoon lekker van zijn race entertainment.
MarcoM zegt
@Ot92: wat denk je zelf. Mensen met zulke inkomens hebben een legertje aan vakmensen om zich heen die precies weten hoe het werkt in de belastingwereld, kijk maar eens naar Shell bijvoorbeeld, die vertrekken ook uit Nederland, puur om financiele redenen.
jelmer zegt
Het is hem van harte gegund, maar in Nederland belasting betalen er over was gepast geweest.
VeniVidiVici zegt
@jelmer: Zodat jij het als uitkeringstrekker op kon maken zeker…
superfunky zegt
@jelmer: waarom precies? Werkt niet in Nederland muv één weekend in Zandvoort.
Als je niet in een land woont en er niet werkt, betaal je er ook geen belasting. Ook niet als je toevallig een paspoort hebt van dat land. Logisch, toch?
pomoek zegt
@superfunky: is een discussie die al loopt zolang er belasting is. In dit geval is het zeker zo dat Verstappen vrijwel geen werkzaamheden verricht in Nederland. Je kan nou ook niet zeggen dat hij erg veel genoten heeft van de voorzieningen in Nederland. Hij heeft volgens mij niet eens zijn middelbare school afgemaakt.
superfunky zegt
@pomoek: exactly. Zou ook ff lekker worden. Woon al jaren in Zwitserland, komt Hoekstra langs dat hij ook wil vangen want ik heb een NL paspoort en vroeger in NL gewoond. Ben je gek? Ben blij dat ik eindelijk eens zelf bepaal waar ik mijn geld aan uitgeef ipv de roverheid! 🤣🤣
Roosenr zegt
Totaal vermogen van Max wordt momenteel geschat op 65 miljoen euro….dat van Lewis Hamilton op 270 miljoen euro….volgens krant HLN
jaapiyo zegt
Tsja we kunnen het papierwerk nooit inzien natuurlijk, maar dat maakt de speculaas niet minder smakelijk. Ik denk op basis van eerder uitgelekte info dat Max ietsje lager zit qua salaris…rond de 35 milli ofzo. Die bonus van 5 mil voor het WK die geloof ik wel, zijn van die mooie ronde getallen die tot de verbeelding spreken en lekwaardig zijn.
Dat ‘ie dan 5 mil voor de rijderstitel krijgt en 1 mil voor constructeurs geeft wel aan wat de teams stiekem toch het hoogste waarderen. Blijft de vraag over: als ze nou die constructeurstitel ook gepakt hadden, zou Checo dan ook een mil hebben gekregen? Dat verzacht dan toch een beetje de pijn van een teammaat hebben die altijd veel meer punten scoort 😅
Max en Lew zijn overigens wel de enig overgebleven échte megaverdieners in de sport. Charles zit ‘maar’ op 9 ofzo en Sergio op 5. Dat was vruuuuger toch anders met Villeneuve die nog een bak geld pakte bij BAR, gasten als Irvine bij Jaguar, Trulli bij Toyota et cetera. En ondanks alle inflatie sindsdien pakte Shuey destijds al 50 mil per jaar bij Ferrari. Het zijn dus eigenlijk alsnog maar skere tijden voor de F1.
lekkaah zegt
Met de huidige inflatie is het voor iedereen skere tijden.. vooral de onderlaag. Behalve natuurlijk de uberrijken en de partijen die er belang bij hebben en weigeren de rente te verhogen.
ghini zegt
@jaapiyo: de auto moet goed zijn om te kunnen winnen. Of andere coureurs ook 7x kampioen waren geworden in die Mercedes van Hamilton is een terechte discussie. Ham is steeds meer gaan verdienen, dat Max dit al kreeg voor kampioen te zijn geweest is best bijzonder. Miss dat door budgetcaps teams toch weer meer naar coureurs gaan kijken?
pomoek zegt
@jaapiyo: het geeft ook duidelijk aan hoe belangrijk de auto wass in 2021 in de discussie “is het de auto of de coureur”.
viezefreddyw zegt
@jaapiyo: En hoe zit het dan met gasten als Alonso, Vettel en Ricciardo? Ik meende dat die heren ook voor een flink salaris de auto instappen. Kan me herinneren dat Ricciardo voor een fors salaris was overgestapt naar Renault.
Gulli zegt
Kan hij eindelijk een eigen vliegtuig kopen ipv dat tweedehandsje waar hij nu in vliegt
ghini zegt
@Gulli: een vliegtuig is een bijzonder slechte investering. Het verschil met een nieuwere is in de praktijk ook niet heel groot. Miss qua uitstoot en verbruik.
flatsix010 zegt
@ghini: Daarom is het een uitgave en geen investering.
HZW zegt
Dat is toch een mooi bedrag voor ruim 20 jaar totale opoffering om dit te bereiken.
En volgend jaar gaat hij nog beter rijden, met het verdwijnen van de last van zijn schouders van het moeten behalen van de WK titel.