Ga maar weer van de nationale taxi’s gebruik maken.
We gaan het hebben over Engeland. Maar voordat je je mening over Brexit uit de doeken doet, dat is vandaag helemaal niet relevant. Vervoer in Londen is vandaag belangrijk. Je hebt genoeg opties, de bus, de tube, of natuurlijk de taxi. De karakteristieke Londense ‘FX4’-taxi is nog steeds razend populair en deel van het straatbeeld. Of er sprake is van een taxi-oorlog is, dat weten we ook niet, maar er is tegenwoordig wel concurrentie. Uiteraard van iedereens favoriete ‘word je eigen taxichauffeur-bedrijf’: Uber.
De Amerikaanse gigant is een mooie manier om niet alleen als bestuurder geld te verdienen, maar ook als particulier om overal en nergens een ‘goedkoop’ ritje van hot naar her te kunnen fixen. Ook in Londen, dus. Het gaat echter lastiger dan daar gewoon mensen Uber te laten installeren als app. Steden moeten Uber toegang verlenen om te kunnen opereren. Londen heeft die toestemming, maar komen daar op terug.
Transport for London trekt de licenties voor Uber in de Engelse hoofdstad in. Uber zou last hebben van een ‘patroon van falen’, waardoor de veiligheid van gebruikers niet gewaarborgd kan worden. TfL is verder niet boos, ze zijn zelfs positief over de integratie van Uber en hun transparantie jegens de transportraad. De veiligheid is gewoon een te serieuze issue.
Dus, als je in Londen bent, pak een black cab. Ouderwets en vertrouwd, in tegenstelling tot onze eigen ‘cutting edge’ taxi’s. Alleen niet verwachten dat ze heel snel zijn.
rrvliet zegt
Veiligheidsproblemen? Ik ken die zwarte busjes vooral van Fake Taxi, daar doen ze het ook nooit veilig.
Dutchdriftking zegt
@rrvliet: Tja, en die kom ik op straat in Londen “helaas” nooit tegen….
fmgarcia zegt
@dutchdriftking: Lijkt me lachen om dutchdriftking keihard genomen te zien worden door een Engelsman met een blurhoofd.
Dutchdriftking zegt
@fmgarcia: Nooit een vrouwelijke Uber bestuurder tegen gekomen? Je weet niet wat je mist…. :P
Design_Driven zegt
Mooi, black taxi werkt gewoon heel goed in London. Kosten zijn redelijk en chauffeurs kennen de stad goed. Ook niet nieuwe black cabs zijn prettig, schoon, stil en toch herkenbaar. Als ik in London ben gebruik ik Uber al bijna niet dus ik vind het dikke prima.
In steden zoals Amsterdam gebruik ik dan weer Uber ipv die afzetters van TCA.
Design_Driven zegt
@sketcher: niet = de
Design_Driven zegt
@sketcher: Overigens, Ubers modus operandi is trouwens zo goedkoop mogelijk zijn, alle taxi bedrijven uitschakelen en vervolgens de prijzen verhogen. Ik heb zo mijn bedenking bij Uber.
laptom zegt
@sketcher: Goh, denk je dan niet dat er weer een andere partij opstaat om dat gat te vullen in de vrije marktwerking?
Design_Driven zegt
@laptom: Ja, kijk maar naar mijn andere reactie. Bolt en Kapten staan al klaar.
dawwg zegt
@sketcher: “Ik heb zo mijn bedenking bij Uber.” Eensch, maar vergeleken met TCA kan het er nooit slechter op worden; die witwasmachine van de georganiseerde misdaad moet echt veel harder aangepakt worden … maarja, chantage he /:[
Design_Driven zegt
@sketcher: Overigens 2: Er is hier in het VK een verschil tussen taxi’s (die je kunt laten stoppen, instappen en gaan) en private hire vehicles die je vooraf moet boeken. Die laatste zijn sowieso goedkoper dan de back cabs. Dus de prijs vergelijking met taxi’s is niet helemaal eerlijk.
Uber was nooit als taxi bedoeld maar een makkelijkere manier van een PH boeken, zo makkelijk dat het in het gebruik op een gewone taxi lijkt.
autodrome zegt
@sketcher: Ik vind het afzetters daar in London. Het is een monopolie en dat wordt nu weer in de hand gewerkt. De London black cabs zijn gewoon duur, basta …
Design_Driven zegt
@autodrome: Heb je wel eens een taxi genomen in Nederland? stuk goedkoper en prettiger in London. Het is ook niet een bedrijf maar een gereguleerde industrie, valt onder Transport For London, TFL net als het openbaar vervoer.
dappers zegt
@sketcher: Niemand die ik ken hier in Londen, gebruikt de black cabs, buiten 2 of 3 bankiers van boven de 70; Iedereen pakt Ubers.
Waaraschijnlijk omdat de black cabs aanzienlijk duurder en oncomfortabeler zijn dan 90% van Uber-prii.
Daarnaast, met apps zoals Waze, zijn de random files in de stad steeds beter te ontwijken en is de stratenkennis dus minder belangrijk.
De electrohybrid cabbies waar je over spreekt zijn schaars en verschrikkelijk duur in aanschaf, dus ook geen lange termijnoplossing.
Wellicht dat de Dynamo Taxi (onlangs goedgekeurd voor London) als betaalbare vervanging voor de black cab kan dienen. Dit is denk ik een betere kanshebber, alsin, helft van de prijs, geschikt voor gehandicapten en 100% electrisch. Wellicht kan dat de prijs van BC wat drukken en Uber vervangen.
all in all: Ik ben benieuwd hoe TFL dez\e random move gaat aanpakken, ik zie de zaken zomaar nog niet veranderen.
Design_Driven zegt
@dappers: Ik ben geen bankier en toch gebruik ik veel meer de black cabs dan Uber in the city maar beken ook gelijk dat de rekening direct naar mijn bedrijf gaat. Ik ben echter ook vaak goedkoper uitgeweest in een BlackCab door de straten kennis. Waze etc is leuk maar ook niet feilloos.
Nu kom ik letterlijk net uit een Uber rond London (op een plaats waar niet zomaar black cabs staan, dan is uber ideaal). De Uber chauffeur vertelde me dat hij zich al had aangemeld bij Bolt en Kaptain. Bolt zou ook net een licentie hebben gekregen dus als de licentie eenmaal verlopen en het bezwaar afgewezen zullen we wel kijken welke app er de meeste garen bij spint. Het is in elk geval niet zo dat ride hailing via app zomaar verdwijnt.
dappers zegt
@sketcher: goed stukje nuance. mocht je er langer zijn, altijd in voor een biertje in the city!
Design_Driven zegt
@dappers: Ik woon niet ver, ben er donderdag weer. Lunch in De Hems, Soho? :)
dappers zegt
@sketcher: Ah de Hems! Biertje aan het einde van de dag beter, PM maar ff!
intimrasiert zegt
Wat een achteruitgang. Ik neem nooit een normale taxi waar er Uber is. Laatst moest ik toch een niet-Uber taxi meenemen: meneer was te lamlendig zelfs om de navigatie aan te zetten, ik moest bij elke kruising zelf de weg aangeven. Treurnis.
vroaaaaaaaaaar zegt
@intimrasiert: totdat je een keer een Uber-snorder treft, want dat is precies de reden dat London de licentie in wil trekken. Een Uber chauffeur die voldoet aan alle voorwaarden kan namelijk zijn licentie “uitlenen” aan een snorder want ze kunnen zelf de foto wijzigen.
Design_Driven zegt
@intimrasiert: Ik reis een hoop, ook zat dodgy Ubers gehad. Ik bekijk het van plaats tot plaats. In sommige steden in Duitsland werkt MOIA bijvoorbeeld super. In China gebruik ik dan weer Didi of de officiële taxi’s. Amsterdam zul je me niet snel in een TCA vinden, etc.
emping zegt
Het gaat echter lastiger dan daar gewoon mensen Uber te laten installeren als app? Wat..?
OT: Word weer lekker met de dure taxi’s dan.
iphonistvongates zegt
‘Patroon van falen’? Is dit een Google Translate, Cortana, Alexa of Siri vertaling? Falen heeft vele niveau’s. Dezelfde handeling(en) onjuist (laten) uitvoeren heet moedwillige incompetentie of plain stupidity.
Dutchcarwizard zegt
Ik n Londen rijden veel chauffeur services. Vaak in dikke auto’s en voor zeer nette tarieven.
ghost zegt
Bullshit. De reden ligt naar mijn eigen ervaringen in Londen, net even anders. Nagenoeg elke Uber taxi chauffeur is goedkoper als de klassieke London Cabbies. Zij hebben daardoor minder ritjes te rijden. Daarnaast is er ook nog een culturenkwestie gaande. Niet helemaal mij eigen ervaring maar opgevangen uit gesprekken met cabbiedrivers. De meeste Uberchauffeurs hebben geen Britse Nationaliteit. Het zijn veelal minderheden met buitenlandse nationaliteit, dat is voor de cabbiedrivers nogal een doorn in het oog. Waarschijnlijk is het nu een soort van smoes om het af te schuiven op de veiligheid. Niet zoiets dat NL doet met het milieu, makkelijk om dat als reden te geven, moeilijk te bewijzen en makkelijk om op af te schuiven.
Design_Driven zegt
@ghost: Het is niet zozeer dat ze de Britse nationaliteit niet zouden hebben, er zijn zat cabbies met migratie achtergrond. Het is meer dat ze aan veel minder eisen hoeven te voldoen dan de black cabs.
dappers zegt
@sketcher: yup, precies dat. Als cabbie heb je een ardige weg die je moet gaan voordat je in de wagen zit, als uberchaffeur hoef je blijbaar niet eens te douchen ;)
vroaaaaaaaaaar zegt
@dappers: “In order to drive on the Uber app, you’ll need a private hire licence from a council that Uber is licensed by.” Dusssss….
Probleem waar het nu om draait, is dat een driver met licence iemand anders (snorder) kan laten rijden op zijn licence door simpelweg de foto zelf aan te passen zonder tussenkomst (controle) van Uber.
lekkaah zegt
@ghost: je weet dat dat nogal snel en vaak wordt geroepen vandaag de dag he, London is minstens net zo links als Amsterdam en New York..
Punt is dat een über zich nergens van aantrekt en er geen drempel is, daardoor kunnen zij nóg goedkoper zijn dan een ‘normale’ taxi, dat is een zeer foute businesscase en die gasten moeten dan ook gewoon optyfen.
basjaski zegt
London cabs moeten ”the knowledge” doen. De hele stad van London uit hun hoofd kennen.
London cabs 10x beter dan een uber daar ooit kan zijn, en ze werken er keihard voor, en ze hebben vaak wat te vertellen.
ghost zegt
@basjaski: maar los daarvan, kan er dan niet gewoon een taxi app komen, die mij vertelt waar een black cab is, en vooraf vertelt wat ik ongeveer kwijt ben. Vooral dat zijn dingen die ik chill vind aan Uber. Te vaak dat ik achteraf verrassingen heb meegemaakt.
Design_Driven zegt
@ghost: Gett werkt met Black Cabs. Werkt prima
berlinetta zegt
@ghost: Dat werkt inderdaad super en je vraagt je af waarom de normale taxibranche dat niet aanbiedt.
baklava zegt
In Jakarta is Uber ook pleite. Gebruikte het altijd. Zonde
lekbak zegt
Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van Uber, en ook een taxi vermijd ik zoveel mogelijk. Er zijn zoveel leukere manieren om te reizen…
Londen ken ik voornamelijk vanaf het water. Bootje parkeren bij wat vrienden in een “Dock” en te voet verder. De woonboten wereld in Londen is relatief klein dus ik weet altijd wel een leuk plekje te regelen.
porsche911991 zegt
@lekbak: en in de winter schaats je naar je werk zeker.
lekbak zegt
@porsche911991: naar mijn werk zwem ik in de zomer en schaats ik in de winter ja.
larsyboy1997 zegt
Per direct of wanneer gaat dit in?
Design_Driven zegt
@larsyboy1997: Vancht om 12:00 VK tijd, maar ze gaan in beroep, tot de uitkomst daarvan mogen ze blijven rijden. Dat kan nog wel even duren dus.
ozzytrk zegt
In Nederland gebeurd dit ook. Chauffeurs geven een uber account aan hun vriend die rijden/werken zwart. Ze zouden in Nederland uber ook moeten verbannen.
ghost zegt
@ozzytrk: jij bent zeker zelf taxi chauffeur?
ozzytrk zegt
@ghost: Ik neem vaak de taxi in Amsterdam parkeer mn auto buiten de dure betaalzones. Rij ik met fixprice de stad in zonder stres