Veel EV’s halen in een rechte lijn niet eens 200 km/u, maar deze EV kan het gewoon zijwaarts.
‘Elektrisch’ en ‘Chinees’ is een combinatie die bij sommige autoliefhebbers spontaan een allergische reactie veroorzaakt. Toch kun je er maar beter aan wennen, want Chinese EV’s zijn straks waarschijnlijk niet meer uit het straatbeeld weg te denken.
Dat zo’n auto niet per se suf hoeft te zijn, zagen we met de Zeekr 001. De naam is misschien wat eigenaardig, maar dat neemt niet weg dat het een gelikte shooting brake is. We durven zelfs te beweren dat de Zeekr beter smoelt dan menig Europese EV. De specificaties zijn ook niet mis: de 001 beschikt over 544 pk en 700 Nm aan koppel.
Zeekr is een piepjong merk dat nog maar sinds vorig jaar bestaat. Omdat ze onder de Geely-vlag vallen is het desondanks een serieuze partij. Qua naamsbekendheid is er echter nog werk aan de winkel. Daarom heeft Zeekr een kleine publiciteitsstunt georganiseerd: ze hebben niet één, maar twee wereldrecords op hun naam gezet.
Nu is dat niet heel moeilijk als je een beetje budget hebt. Het is vooral een kwestie van een specifiek record bedenken. Bij Zeekr kwamen de volgende records uit de ideeënbus: ‘de snelste drift met een elektrische auto’ en ‘de snelste slalom met een elektrische auto’. Die records waren toevallig nog niet ingepikt door Porsche.
Een record bedenken is één ding, vervolgens moet je nog wel een indrukwekkende prestatie neerzetten. Dat is op zich gelukt: de Zeekr 001 wist zijwaarts een snelheid van 208 km/u te bereiken. Genoeg om het Guinness Book of Records in te driften.
Dit is trouwens nog niks vergeleken met het wereldrecord voor de snelste drift in het algemeen. Een Nissan GT-R wist in 2016 namelijk driftend een snelheid van 305 km/u te bereiken. We moeten er wel bij zeggen dat dit een zwaar gemodificeerde auto was, terwijl de Zeekr 001 gewoon een normale personenauto is.
Om het slalomrecord te bemachtigen moest de Zeekr 001 zo snel mogelijk om 50 pylonen zigzaggen. Dit lukte in 49,05 seconden. Dat zegt je natuurlijk helemaal niks, maar dat was dus Guinness World Record nummertje twee. Helaas zijn ze wel vergeten te filmen, dus we moeten het doen met wat foto’s.
Allemaal leuk en aardig, die wereldrecords, een meer relevante vraag is natuurlijk: komt dit driftmonster ook naar Europa? Het antwoord is: jazeker. Het merk wil namelijk volgend jaar de Europese markt betreden. Met deze actie wil Zeekr alvast laten zien dat ze (in tegenstelling tot sommige andere Chinese EV-fabrikanten) géén saai merk zijn.
hotze zegt
Een semi-dictatoriaal regime met expansiedriften, daar hoef ik geen auto vandaan. Er zullen ongetwijfeld Chinese onderdelen zitten in elke auto die wordt gefabriceerd, maar om ook nog een Chinees merk te kiezen, no way. Boycotten die lui.
pignon zegt
Boycotten? Je hebt geen tv? Elektrische tandenborstel of een katoenen t-shirt enzo? Je hebt geen weet van hoe verweven we zijn met China.
qmdb zegt
Gemakkelijke reactie. De afhankelijkheid van China wordt/is een steeds groter probleem. Net als de energrieafhankelijkheid van Rusland. Boycotten gaat erg ver, maar ik hoop wel dat er zo veel mogelijk Europese auto’s verkocht worden ipv Chinese.
mashell zegt
Probeer eens niet in problemen te denken. De afhankelijkheid gaat twee kanten op. Doordat China voor afname van zijn producten afhankelijk is van ons kunnen wij invloed uitoefenen. En terwijl wij dralen en andere bronnen zoeken omdat wij nemen afhankelijk te zijn van Russisch gas draaien de Russen de gaskraan dicht, waardoor we geen invloed meer hebben. Onze politici, of het nou de EU, Rutte of de gemeenteraad van Tubbergen is, ze dralen allemaal zo lang dat ze het momentum of zelf te beslissen verliezen.
none1234 zegt
“Probeer eens niet in problemen te denken.” Wie doet dit dan?
” waardoor we geen invloed meer hebben”
Dus jij hebt nog steeds de illusie dat we invloed hadden in Rusland? Na 100.000 experts te hebben moeten aanhoren de afgelopen tijd, dat er 0,0 invloed is en was.
Ingeblikt zegt
Extreem veel wordt geproduceerd in China, vaak is er geen ontkomen aan. Dan nog kan je kiezen voor een merk wat niet in China gevestigd is. Ook al is het product soms iets duurder.
pramm zegt
Iets met moederbedrijf van Volvo?
sntial zegt
👏
leaper035t zegt
Wat ik me na al het positieve EV-nieuws van afgelopen dagen afvraag, is hoe elektrische motoren zullen evolueren komende 10 jaar. Niet qua range of oplaadsnelheid maar qua technologische ontwikkeling van de motoren. Denk aan hoe ICE-motoren werden doorontwikkeld: directe injectie, turbo, bi-turbo, cilinderuitschakeling, etc. Zijn de elektrische motoren die momenteel bestaan de way to go konde decades of staan er nog ingrijpende innovaties op til? Uit de vele berichten blijkt dat er heel wat know how en kennis zit bij AB-lezers. Jullie weten vast meer.
rubend zegt
De elektromotor is er al net zo lang als de brandstofmotor. Ik denk dat de meeste winst te behalen is in accu-techniek en bijv. t rendement van de elektronica.
Geen idee wat er nog ontwikkeld gaat worden t.a.v. de elektromotor.
tjorque zegt
Ik denk niet dat er nog veel rek zit op het rendement van de elektromotoren. Het mainstream rendement zit nu al op 80 à 90%.
Ik denk dat het overall gewicht van de auto en de aërodynamica verbeteren grotere werkpunten zijn dan het rendement van de motoren
mashell zegt
En de energiedichtheid van de accu’s, die is nu nog erg mager. Verbeteringen op dat vlak zijn nobelprijzen waard wat dat komt ons overal ten goede.
flutterby zegt
De eerste auto was elektrische en ook treinen profiteren van efficiency. Niet te vergeten dat 98% van de stroom wereldwijd opgewekt wordt met elektromotoren (enige uitzondering is PV). Zoveel ontwikkeling zit daar niet in, hooguit om ze lichter en compacter te maken.
fanboy zegt
@leaper035t: Zoals gezegd zal de motor weinig innovatie hebben. Vooral nog lichter en kleiner worden of van minder zeldzame metalen worden gemaakt. Maar je gaat weinig merken van 92% naar 94% te gaan.
Accu’s zijn natuurlijk belangrijk maar ook de vorm van de auto.
Koop nu een Hyundai Ioniq uit 2017 en die zal de komende 20 jaar nog gewoon mee kunnen praten met de efficientste auto’s. Hij is zelfs vrijwel net zo efficient als de Lightyear of dat ene concept van Mercedes.
Dat is ook wel een beetje het gevaar van EVs voor de fabrikant, ze moeten zich anders onderscheiden.
potver7 zegt
Tsja, als je voor elk nieuw model een nieuw merk lanceert, dan moet je vervolgens allerlei publiciteitsstunts verzinnen om zo’n nieuw merk onder de aandacht te brengen. Blijft raar, de merkenstrategie van die Chinezen.
Edge zegt
Krijgen we hier in Europa dan Lynk&Co en Zeekr naast elkaar, ondanks dat de auto’s visueel heel overduidelijk uit dezelfde familie komen? Of krijgen we deze als Lynk&Co?
ralfast zegt
Dat is allemaal nog niet zeekr
Wolflow zegt
Waarom zouden elektrisch en Chinees een allergische reactie opwekken?
Beiden hebben niets met auto’s te maken!
kennone zegt
Slaat nergens op dit, een EV hoort (zogenaamd) schoon te zijn.. laat dit dus lekker aan de echte auto’s over.
mashell zegt
Driften slaat sowieso nergens op, het is verschrikkelijk inefficiënt. Als je gewoon rechtdoor rijdt ga je sneller en kun je langer met je banden. Je statement dat een EV schoon hoort te zijn slaat ook nergens op, je wilt er allerlei ideologie inleggen maar het is gewoon een auto. Gewoon een auto met een heel soepele en efficiënte aandrijflijn.