Het wereldkampioenschap voor Mercedes is een kleine kans, volgens de man die het kan weten.
Dit seizoen is dermate anders dan alle andere seizoenen, dat we even moeten recapituleren. De techniek van de auto’s is anders, ze zijn langzamer en glijden meer. Alle infographics zijn anders. In Nederland is het commentaar (en de beeldkwaliteit) anders. Ineens zijn Magnussen (hele seizoen) en Hülkenberg (misschien volgende race nog) er weer.
Maar wat misschien nog het meeste wennen is: Mercedes rijdt vooraan de middenmoot! Om met de Jeugd van Vroeger te spreken: watskebeurt? Elk jaar zegt Mercedes dat ze het lastig hebben in de ‘pre-season’-tests en vervolgens winnen ze de openingsrace en het kampioenschap.
Boven kunnen gepresteerd
Maar dit seizoen is het anders, aldus Toto Wolff. Aan Formule 1 laat het hij het volgende optekenen:
We hebben boven onze kunnen gepresteerd. Op het moment zijn we vijfde en zesde op de baan. We proberen in te lopen, maar dat gaat niet van de ene op de andere dag gebeuren. We moeten blijven pushen. Afgelopen weekend reden we met veel te veel vleugel. We hebben simpelweg de onderdelen niet om het op een andere manier op te lussen. Hopelijk kunnen we dat snel aanpakken en in lopen op de top twee. Uiteraard moeten we ook naar de motoren kijken, maar agelopen weekend ging het voornamelijk om de hoeveelheid vleugel.
Toto Wolff, heeft voldoende onderdelen om de schuld te geven.
Dat is nogal wat. De Mercedes lijkt vol te zitten met potentie, maar voorlopig halen ze het er nog niet uit. Nu kan die vleugel inderdaad een reden zijn.
Het verklaart de vrij lage topsnelheid van de Mercedes W13 op de rechte stukken tijdens de GP van Bahrein 2022. Aan de andere teams te zien, heeft Mercedes sowieso niet meer de krachtigste krachtbron.
Wereldkampioenschap Mercedes kleine kans.
Dus gaat Mercedes nog sprongen maken om aanspraak te maken op de titel? Of kunnen ze zich nu al gaan focussen op volgend jaar:
Het is nog te vroeg om te kijken naar het wereldkampioenschap. Als je naar de stand kijkt, lijkt het alsof we meedoen om beide kampioenschappen. Als je kijkt naar Bahrein, dan hebben we het maximaal mogelijke aantal punten gehaald. Elk weekend telt en op het moment zijn we, realistisch gezien, het derde team. En dan kun je niet denken dat je de titel gaat winnen.
Toto Wolff, ziet de titel niet meer zitten.
Er lijkt op zich wel wat voor te zeggen. Lewis Hamilton had een achterstand van 9,675 seconden. Maar vergeet niet dat hij met kinderlijk gemak ingehaald werd door Sergio Pérez. Twee uitvallende Red Bulls én een safetycar zorgden ervoor dat de schade mee viel.
Maar dat gat had dus véél groter kunnen zijn. Ten tweede zit je met de ontwikkeling: je, de W13 heeft potentie, maar Red Bull en Ferrari zullen natuurlijk ook doorontwikkelen om de auto sneller te maken.
Wat denk jij? Is Mercedes zich zelf aan het downplayen? Of komen ze gewoon weer terug naar één of twee updates? Laat het weten, inde comments!
scott zegt
Het beste is om vanuit de underdogpositie te strijden.
berlinetta zegt
Waarom? In de F1 was het juist jarenlang het fijnst om vooraan te rijden. In de schone lucht en je hoeft niet constant te pushen. Minder kans op foutjes en je kan de banden sparen. Ik weet niet hoe het nu met die nieuwe auto’s is, maar het zal echt niet opeens heel veel anders zijn.
sportevo zegt
Ik denk dat hij bedoelt dat het je minder druk geeft als je er niet van je verwacht wordt dat je wint. Als Mercedes aangeeft de mindere auto te hebben en ze verliezen inderdaad, dan is het van ‘zie je wel, zei ik toch?’ terwijl een goed resultaat als een meevallertje kan worden gezien.
cossiekiller zegt
Een horen bij RedBull, die geven je gewoon vleugels.
Maar Mercedes zal dan toch heel lief moeten kijken…
pomoek zegt
Aan het begin van het jaar hebben alle teams een kleine kans om het kampioenschap te winnen. Na iedere race verschuiven de kansen een beetje. Naar mijn gevoel maakt RB op dit moment gewoon minder kans dan Mercedes om kampioen te worden. Simpelweg omdat ze met een aantal betrouwbaarheidsproblemen worstelen. Als RB die problemen in SA niet hebben weten op te lossen dan kunnen ze het kampioenschap al vrijwel zeker op hun buik schrijven.
berlinetta zegt
In mijn ogen is het makkelijker om een snelle, maar onbetrouwbare auto betrouwbaar te maken dan een langzame, maar betrouwbare auto snel. Dus ik vind het erg voorbarig om te roepen dat de kansen van Red Bull al zijn verkeken. En één uitvalbeurt van Leclerc en Max een 2e plek en ze staan alweer gelijk in punten.
Ik zou me juist zorgen maken als ik Mercedes was. Zowel de auto als de motor zijn niet top. Ga dat maar eens zien op te lossen. Zowel de budgetcap als het reglement maakt dat maar beperkt mogelijk.
pomoek zegt
@berlinetta: eens. Maar ik zeg ook niet dat het seizoen er al op zit. Maar bij een 2e dubbele dnf zijn de kansen, vrijwel zeker, verkeken.
sportevo zegt
Het seizoen is lang, een DNF is nooit handig maar hoeft echt niet het einde te zijn. In een ander topic gaf ik seizoen 2000 als voorbeeld. Schumacher had daar 4 DNF’s maar kon de titel toch 1 race voor het einde binnenhalen omdat zijn concurrenten ook niet altijd goed presteerden. En dat met minder races in een seizoen als tegenwoordig.
Richmond zegt
@pomoek: 1 uitval beurt en gelijk drama. Het is pas 1 race van de 22. En blijkbaar zat er vacuüm bij de benzine waardoor ze uitvielen
mashell zegt
Vorig seizoen hebben ze ook een achterstand in snelheid omgebogen in een voorsprong. Mercedes heeft gewoon de beste ingenieurs, dit gaat nog wel spannend worden.
Edge zegt
Mercedes heeft zelf Imola omcirkeld als de race waar ze updates meebrengen die de problemen (grotendeels) moeten verhelpen, dus voorlopig gaat het vooral om schadebeperking en hopen dat Ferrari niet te ver uitloopt. Ze mogen daarom god op hun blote knieën bedanken dat de beide Red Bulls uitvielen en er op die manier alsnog een P3 in de schoot van Lewis Hamilton geworpen werd.
Mercedes heeft sowieso wel geluk dat we nu meteen naar Jeddah gaan. Snel, smal, koudere banden dan vorig jaar die snel slijten en remproblemen bij het gros van de grid, het kan haast niet anders dan dat daar meerdere safety cars zullen volgen die het snelheidstekort van Mercedes ongedaan helpen maken en mogelijk zelfs gratis posities opleveren als er weer Red Bulls of zelfs Ferrari’s bij betrokken zijn.
Mocht het vooraan (Ferrari, Mercedes, Red Bull) probleemloos verlopen, dan is het voor Mercedes het gunstigst als Red Bull de race wint. Zowel Verstappen of als Perez staat nog op nul punten, dus bij een overwinning kunnen die maximaal op 25 komen. Zo ver voor Hamilton en Russell staan ze dan niet als die heren weer netjes P5 en P6 pakken. Maar belangrijker nog is Ferrari. Als Leclerc tweede of zelfs derde zou worden, loopt hij minder hard uit en is het gat straks (als Mercedes de auto op orde heeft) makkelijker te dichten.
Maar goed, het seizoen is nog lang. Hamilton staat nu 11 punten achter Leclerc. Twee overwinningen van de Brit en dit gat is alweer gedicht. Voor Red Bull is de situatie penibeler, want een gat van 26 punten rijd je moeilijker dicht. Voor hen is het te hopen dat Sainz in vorm komt, en wellicht Hamilton wat geluk heeft, zodat als Red Bull zelf niet kan winnen Leclerc niet nog verder uitloopt.
flyerbunch zegt
Toto geeft mixed signals.. De psychologische spelletjes zijn weer begonnen want op diverse andere media laat hij weten dat ze het porpoising binnenkort onder controle hebben wat dan een stabiele auto zal geven die weer kan strijden voor de titel. Of de motor nu op 100% vermogen draait weet niemand. Dat ze het nu beroerd doen is uiteraard mooi voor de andere teams, maar onderschat ze niet die Duitsers!
Richmond zegt
@flyerbunch: precies dat, wat heb je eraan om continue te roepen dat jr langzaam bent
flyerbunch zegt
@benja01: idd.. beter onderschatten dan overschatten. Christian Horner weet ook beter ondertussen.
https://www.formula1.com/en/latest/article.red-bull-chief-horner-warns-mercedes-will-bounce-back-very-quickly.6RvE389sJKcJog9lV0DrVk.html
sizedoesmatter zegt
Ik hoop dat Russel boven Hamilton gaat eindigen. En Vettel ze allebei af weet te troeven!
ghini zegt
Ze moeten ruim 30 seconden over een gehele race goed zien te maken.. Dat lukt ws niet in één of twee weken..
brent zegt
normaal zou ik nee zeggen, maar als je het verschil (ok alleen na de eerste race, das waar) kijkt, zie je dat redbull niet heel ver achter ligt maar mercedes gewoonweg niet in de buurt van ferrari en redbull kwam
SanderB zegt
Het is echt nog veel te vroeg in het seizoen om er echt iets over te kunnen zeggen. Het zijn compleet nieuwe auto’s dus voorl alle teams is er nog veel winst te behalen. Wie dat het snelste gaat doen is niet te voorspellen. Het zou zomaar kunnen dat Mercedes over 2 races gewoon weer de snelste auto heeft. Maar het kan ook dat ze moeite hebben om top 10 te halen.
pomoek zegt
@benja01 en @sportevo: eens. Ik zeg dan ook niet dat het nu al afgelopen is. Enkel dat als RB de volgende race het lek niet boven heeft en ze wéér allebei een dnf halen er wel een probleem is.
duittenb zegt
Vandaag of morgen lossen ze hun problemen op een rijden ze weer voor in het veld.