Iedere kilo die een auto niet hoeft te verplaatsen is meegenomen. Met name bij het ontwerp van sportauto’s wordt kritisch naar ieder pondje gekeken. Vier lichtmetalen velgen zijn altijd goed voor de nodige ballast. Als iedere kilo telt en je buikje aftrainen niet lukt, kun je altijd nog kijken naar de carbon magnesium velgen van Project Kahn. Let wel, liposuctie is dan goedkoper, want de 6 kilo lichte velgen kosten tussen de 4.000 en 6.000 dollar. Goedkope plastic velgen zou een ideale oplossing kunnen zijn.
Plastic velgen zijn licht en kunnen goedkoop worden geproduceerd. Er werden in het verleden al eens eerder velgen vervaardigd van plastic versterkt met glasvezel, maar deze kwamen nooit door de veiligheidstesten. Het Duitse Fraunhofer-Gesellschaft instituut werkt nu aan een systeem waarmee testen kunnen worden gesimuleerd. Deze simulaties moeten helpen bij de ontwikkeling van plastic velgen. Het systeem moet onder andere meer inzicht geven in de sterkte van het gebruikte materiaal en voorspellingen doen over de levensduur. Er zijn al een aantal prototype plastic velgen getest en deze gingen meer dan 250.000 kilometer mee, dus wie weet rijden we straks letterlijk op onverwoestbare Tupperware velgen (via: automobilwoche)
vla zegt
nee, dat kan tog niet aan de warmte weerstaan!
en zelfs als, dan nog zouden ze ander diverse auto’s niet passen, de SLR bvb
die zijn remmen schieten in de fik bij overmatig gebruik
westy B zegt
Mijn onverwoestbare stalen velgen liggen er ook al 250000 km op.
Fiat Coupe 20v turbo zegt
best interessant, aangezien het gewicht van de wielen x 2 vermenigvuldigd worden moet worden om de invloed op het totale wagengewicht te berekenen. Goede ontwikkeling vooral voor circuit-rijders.
Robin zegt
6kg voor een velg is al niet echt licht overigens?
Ik heb hier een set gesmede 16″ liggen van 4.37kg/stuk
Thomaz zegt
OFFTOPIC:
–
check dit http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2007/06/weer_aanslag_op_dure_auto_den.html
–
Vaste bezoekers kunnen zich dat voorval met die Rolls vast nog wel herinneren;)
Fiat Coupe 20v turbo zegt
@ Robin: dat is wel een hele lichte set, wat is de breedte maat?
Chief_S5 zegt
Ik denk dat dat echt heel lelijk zal staan op een auto.. Vraag me wel af wat er gebeurt als je em onder een auto legt en die auto in de hitte zet..
CSL zegt
De Koenigsegg CCX heeft standaard al zulke Carbonennvelgen eronder.
Onder diverse Superbikes wordt het ook al een tijdtje toegepast.
http://www.kosman.net/carbonwheel.htm
Lampredi zegt
Behalve een gewichtsbesparing is het ook nog eens een vermindering van het onafgeveerde gewicht, dus potentieel een betere wegligging. Ik ben voor!
Apache zegt
niet één en al veiligheid: Het zwaartepunt verhoogt en dus meer kans op overkop gaan in plaats van gewoon slippen.
Autofreak zegt
Hmmmmm…. Klinkt erg raar maar goed wie weet??
@ CSL: die 2e velg is overgens voor een motor ;)
Kevski Style zegt
@ Fiat turbo:
Doe maar x8….
@ Lampredi:
Das dan ook het belangrijkste punt, waarom je het met 8 mag vermenigvuldigen. Dat is namelijk de invloed die lichtere velgen hebben op je rondetijd. Immers: Je veren hebben het makkelijker, je remmen werken efficienter, je torst minder algeheel gewicht mee, maar ook de aandrijfverliezen zijn minder, waardoor een auto zelfs wat rev-happy-er kan worden.
Overigens is 6kg verdomt zwaar. Mijn velgen wegen 2,2 kg (ongeveer even veel als een lichte halter voor fitness). maar goed, das dan ook 10″ 5J lichtmetaal….
Kevski Style zegt
@ Apache:
Dat geld alleen voor afgeveerde massa, niet voor onafgeveerde massa. Doe je zoiets met de bodemplaat dan heb je gelijk, maar doe je zoiets met de remmen, velgen, enz. dan niet….
Windhoos zegt
“To add speed add leightness” gaat hier helaas niet op. Veiligheid is imho even belangrijk…..
Mikeee zegt
@ Apache:
Good point! Al denk ik dat dat geringe verschil meer uitmaakt voor snelle doch hoge minibusjes/MPV’s/SUV’s op het circuit oid.
@ Autofreak:
Hij schreef al “Superbikes” er boven ;)
Jan zegt
Geef mij maar die houten velgen van die Skoda van een paar blogs terug!
En tupperware kan toch wel tegen microwave en diepvries?
august zegt
betreft het hier hetzelfde Fraunhofer als van de mp3’s??
Lebastille zegt
Ik ben benieuwd ofdat de kunststof tegen de continue wisselende belasting kan die een autoband + velg te verduren krijgt. Grote kans dat er snel scheuren ontstaan. Bovendien kan kunststof degraderen onder invloed van UV-licht. Mogelijk helpt versteving d.m.v. glasvezel of koolstofvezel wel.
Julian zegt
@august
ja, frounhofer is een patentinstituut (doet onderzoek en verdient het terug aan licentiegelden)
Turbo zegt
If Fraunhofer ook niet de bedenker van MP3?
Jansen zegt
Had de Citroën SM dat ook al niet als optie, kunstof velgen.
Onehp zegt
mensen kopen liever een mooie aluvelg 3 maten te groot van 15kg en 10 keer duurder dan de stalen velgen die er standaard op zaten en 8kg wegen… MET TUPPERWARE DEKSEL ;-)
Ik denk dat the point met het artikel is dat de velgen in kwestie mooier zullen zijn en toch niet veel duurder zullen zijn dat stalen velgen. De moeilijkheid is waarschijnlijk dat een goedkoop plastiek vloeibaar moet zijn voor injection moulding aan een temperatuur die veel lager is dan de temperatuurbestendigheid die men wil hebben voor de velg…
Robin zegt
Ach als het goed hard plastic is…. en het net zo goed zou werken als alu ben ik een voorstander.