We nemen een kijkje in de wereld wat velgen! Welke velgsoorten zijn er eigenlijk?
Vandaag gaan we even het Autoblog advies iets anders indelen. We krijgen namelijk geregeld de vraag welke velgen er gemonteerd moeten worden onder de auto. Want hoe moeilijk kan het zijn? Alle velgen zijn rond, er passen banden op en je kan ze op de auto schroeven.
Vandaar dat we ons eens gaan verdiepen in de wondere wereld van de velgen. Ondanks dat het kiezen van velgen enorm simpel lijkt, gaat er een complete wereld van zin, onzin en marketing achter schuil. Daarnaast moet je op enorm veel dingen letten om te bepalen of ze überhaupt wel passen. Kortom, het uitzoeken van een nieuw setje velgen is iets dat je met enorm veel zorg dient te doen.
Fabricageprocessen voor velgsoorten
Voor vandaag gaan we kijken naar enkel en alleen de fabricage processen, de verschillende velgsoorten. Er zijn diverse manieren om een velg te fabriceren. Dat kan van heel goedkoop, tot zeer prijzig. In principe betaal je altijd voor extra kwaliteit. Een dure velg hoeft zeker niet altijd goed te zijn, maar een goede velg is zelden goedkoop.
Stalen velgen
We beginnen het artikel met velgsoorten op de meest eenvoudige manier: stalen velgen. Ze worden telkens zeldzamer. Vroeger was het vrij normaal dat auto’s op stalen velgen werden afgeleverd. Als je een luxere versie had, kreeg je wieldoppen. Stalen velgen hebben een beetje duffig imago, maar er is op zich niet zoveel mis mee. Ze zijn erg sterk en relatief licht. Zeker ook omdat ze in veel eenvoudige maten geleverd worden. Verder zijn ze eenvoudig te produceren en goedkoop om te vervangen.
Ze zijn alleen niet sexy, tenzij je gaat kijken naar Michelin steelies van de Peugeot 106 rally of die op de Land Rover Defender. In beide gevallen worden de stalen velgen gebruik om het ‘pure’ en ‘doelmatige’ karakter van de auto te onderstrepen. Anno 2021 is de stalen nog een uitstekend alternatief voor een matige lichtmetalen velg. Stalen velgen zijn fantastisch als wintervelg. Wel een dingetje, ze zijn gevoeliger voor roest. Maar ja, ze zijn goedkoop dus je kan ze eenvoudig vervangen. Een stalen velg kan zwaarder zijn dan een lichtmetalen velgen. Vaak valt het verschil relatief mee, zeker omdat ze vaak kleiner zijn.
Let op! Bij sommige merken zie je wielen die lichtmetalen velgen lijken te zijn. Lijken, want zoals bij bovenstaande Opels zijn het gewoon stalen wielen met een wieldop erop. Het voordeel is dat ze er keurig uitzien, maar na beschadiging eenvoudig zijn te vervangen. Andersom kan trouwens ook. Een Volkswagen Polo Bluemotion heeft standaard aluminium velgen, maar ze zien eruit als stalen wielen en zijn voorzien van wieldoppen!
Gegoten velgen (lage druk)
Deze categorie tref je het meeste aan op de aftermarket als je op zoek gaat naar betaalbare velgen. De velgen worden in een mal gegoten door gebruik te maken van niets anders dan de zwaartekracht. Dit zorgt voor een lage dichtheid van het aluminium, de druk wordt immers alleen door de zwaartekracht veroorzaakt. Je hebt daardoor meer materiaal nodig om te zorgen dat de velgen sterk genoeg zijn. Veel van deze fabrieken staan in Azië en het enige wat ze doen is zo goedkoop mogelijk imitatiewielen vervaardigen.
Gewicht, sterkte: het maakt allemaal niets uit voor deze fabrikant, er staat toch een imitatielogo op. De kwaliteit van deze velgen kan variëren van extreem slecht tot net niet gevaarlijk. Nu kun je je in sommige gevallen afvragen of je hele dure velgen nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan veel gebruik in de stad. Goedkoop gegoten velgen zijn vaak ook goedkoop in aanschaf. Nog een dingetje wat veel mensen belangrijk vinden: de prijs! Want vaak zien goedkoop gegoten velgen er bijna net zo mooi uit als de velgen waarop ze moeten lijken.
Gegoten velgen (hoge druk)
Gelukkig zijn er ook gegoten velgen die goed zijn. Een groot verschil met de goedkope gegoten velgen is het gietproces. In plaats van een bak met gloeiend heet aluminium uitstorten in een mal, wordt het onder druk gegoten. Omdat het onder druk wordt gegoten, is de dichtheid beter voor elkaar. Dit houdt in dat een onder druk gegoten velg veel sterker is dan een een standaard gegoten velg. Dat niet alleen, omdat het materiaal veel sterker is, heb je er ook minder van nodig. In veel gevallen zijn de velgen ook een stukje lichter. Dit is het niveau waar fabrikanten als BBS, Enkei en OZ beginnen.
Flowformed velgen
Van alle velgsoorten, is dit in veel gevallen de meest ideale. Eigenlijk lijkt het flowformed proces het midden te houden tussen (goed) gieten en smeden in. Aanvankelijk lijkt het te beginnen als een gietproces. De voorzijde van de velg wordt gegoten, de rest van het velgbed wordt onder druk gevormd.
Hierdoor is de dichtheid van het aluminium groter en is de velg lichter en sterker dan standaard gegoten velgen. Het voordeel is dat flowformed (ook wel flowforged genoemd) minder prijzig is dan gesmeed, maar aanzienlijk beter dan gegoten.
Gesmede velgen
Dit is de mooiste methode van alle velgsoorten. Bij gesmede velgen wordt er gebruik gemaakt van één blok aluminium. Daarin wordt dan onder enorm hoge druk een velg geperst. Althans het eerste gedeelte, na het persen worden de wielen gefreesd om ze af te maken. Deze methode zorgt voor dat een velg lichter én sterker is. Er zijn overigens diverse smeed-technieken, waardoor er ook diverse prijzen mogelijk zijn. Een setje gesmede velgen kost al gauw 2.500 euro per set. Maar er zijn zat voorbeelden van speciale gesmede velgen die 2.500 euro per wiel (of meer) kosten.
Meerdelig gesmede velgen
De gaafste velgsoorten zijn zogenaamde ‘multipiece’-velgen. In veel gevallen zijn dit ook altijd gesmede onderdelen, die later tot een geheel worden gevormd. De reden daarvoor is simpel, meerdelige velgen bouwen is een tijdrovend klusje. Als je daarop wil bezuinigen, kun je net zo goed goedkoop gegoten imitatievelgen maken met de boutjes erin, waardoor het lijkt alsof het meerdelige velgen zijn. Het voordeel van meerdelig velgen is, eh, meer delig.
Ten eerste is het voor de fabrikant ideaal om zo verschillende maten te maken qua ET-waardes. Ook kun je achteraf er meer aan customizen, als dat je ding is. Van origine komen multi-piece wielen voor in de autosport en is de gedachte heel erg praktisch: als je de velgen beschadigd, hoef je alleen het beschadigde deel te vervangen, de rest kun je opnieuw gebruiken. Qua aanschaf zijn meerdelige velgen erg prijzig, maar als je ze beschadigd kun je (ietsje) besparen omdat je hem vaak niet geheel weg hoeft te gooien.
Koolstofvezel velgen
De laatste stand der techniek op het gebied van velgsoorten zijn koolstofvezel velgen. Koolstofvezel (carbonfibre) heeft als voordeel dat het enorm sterk én licht is. Daarom zie je het heel af en toe op zeer exotische supercars als een Koenigsegg of Ford GT. Qua aftermarket zijn ze bijna niet te vinden en de velgen die worden aangeboden zijn bizar duur. Waarom doen niet alle fabrikanten dit? Simpel: zoveel voordeel is er niet te behalen.
Fabrikanten van exotische wielen als Apptech en Dymag kunnen met aluminium of magnesium bijna dezelfde waarden behalen. Een groot voordeel is dat een aluminium wiel gerepareerd kan worden bij schade, met koolstofvezel verwoest je velgen en band direct. Aan de andere kant, koolstofvezel velgen zien er geweldig uit.
Overigens zijn er natuurlijk ook kwaliteitsverschillen tussen gesmede velgen onderling. Sterker nog, je kunt beter een heel goede gegoten velg hebben dan een goedkoop gesmeed exemplaar.
Welke velgsoort moet ik nu dan hebben?
Dat is heel erg afhankelijk waarvoor je de auto gaat gebruiken en wat je belangrijk vind. Uiteraard, het budget speelt heel erg mee. Goedkoop gegoten velgen dienen vermeden te worden, maar zijn hoogstwaarschijnlijk verreweg het populairst. Alle imitatievelgen voldoen nauwelijks aan welke eisen dan ook. Er zijn merken die imitatie-wielen fabriceren tegen een hogere kwaliteit (Denk aan Rota), maar ook daarbij: kijk heel erg uit. De kwaliteit is absoluut niet gegarandeerd en de eisen die in Nederland gelden voor lichtmetalen velgen zijn niet heel erg streng. In principe moet het rond zijn en dan vindt de RDW het wel prima. Vandaar dat je in Nederland zo veel slechte imitatiewielen ziet.
Naast prijs vindt men gewicht en design belangrijk. Qua design kunnen we kort zijn: in 9 van de 10 gevallen wil je mooiere velgen, dus dat mag zeker meespelen. Daarbij moet je ook kijken waarvoor je de auto gaat gebruiken. Ja, gesmede velgen zijn leuk, maar op een 14 jaar oude Volkswagen Fox misschien een beetje overkill. Aan de andere kant, vaak merk je pas hoe fijn lichtere velgen zijn als je ze monteert. En het hebben van sterkere velgen kun je soms pas na een paar jaar waarderen als ze nog steeds in goede staat zijn.
Kwaliteit van de velgen
De kwaliteit van een velg laat zich lastig uitleggen. Als je een setje 19” M8 Style velgen koopt van 550 euro, weet je dat het niet veel kan zijn. Zeker niet als de set wordt afgemaakt met een setje Hi-Fly’s of Rotalla’s. Nice from far, far from nice. Maar hoe zit het met kwaliteit? Wederom, lastig. Als je kijkt naar merken als Rial, Ronal, BBS, OZ, Speedline en hun submerken, weet je dat je ‘veilig’ zit. Deze velgenfabrikanten leveren namelijk ook aan autofabrikanten. Sterker nog, vaak zijn deze velgsoorten van hogere kwaliteit dan de OEM-velgen. Die laatste worden namelijk ook gewoon tegen een inkoopprijs gemaakt.
Prijzen van velgen
Ok, we hebben het over ‘goedkoop’ en ‘duurder’ Maar over wat voor prijzen heb je het dan. Als je kijkt naar een leuke set 19 inch wielen, dan kun je voor 450 euro al klaar zijn. Dan heb je loodzware imitatie-wielen van matige kwaliteit eronder liggen.
Prijs hoge druk gegoten lichtmetalen velg
Een goede, hoge druk gegeten lichtmetalen velg is aanzienlijk duurder. In veel gevallen is dit wat de fabriek er standaard ook onder ligt. Van Renault Clio tot Audi RS6: allemaal is het gegoten. In de aftermarket ben je voor een setje 19” wielen zo’n 1.000 euro kwijt bij de bekende velgmerken.
Prijs Flowformed velgen
Wil je net eventjes wat meer, maar wil je niet je hypotheek aanpassen om een setje velgen te kunnen kopen, dan zijn flowformed velgen een goed optie. Deze velgsoort is met name heel erg veel sterker en een klein beetje lichter dan onder hoge druk gegoten wielen. Als het gaat om de maat 19” ben je zo’n 2.000 euro kwijt voor een setje van 4 wielen. Ja, dat is aanzienlijk meer dan gegoten velgen, maar je hebt ook een hogere restwaarde en, niet onbelangrijk, in veel gevallen: minder reparaties. Vandaar dat veel auto op de Nürburgring (minimaal) met flowformed velgen rondrijden.
Prijs gesmede velgen
Als het gaat om gesmede velgen, kan de prijs alle kanten op gaan. Omdat men graag gesmede velgen wenst, zijn er ook diverse fabrieken die op relatief goedkope wijze gesmede velgen maakt. Ook diverse moderne ‘modemerken’ passen dit toe. Dan heb je al voor 1.500 tot 2.500 euro een setje velgen.
In veel gevallen begint het voor 19” bij zo’n zo’n 3.500 euro of meer. 10.000 euro voor een setje velgen is echt geen uitzondering. Maar ja, als je met je GT3 RS de laatste paar seconden van je ringtijd af wil halen en net wat meer precisie wenst, dan heb je het ervoor over. Dat is de reden dat Manthey Racing dergelijke wielen monteert.
Tip: check even wat je standaard eronder hebt liggen. Het is lang niet altijd het geval dat je standaardvelgen minder goed zijn dan de wielen die je gaat kopen. Sterker nog, vaak is het zonde om een upgrade te doen. Denk aan de Audi RS6 van de vorige generatie: de 21″ wielen zijn gegoten, de 20″ wielen waren gesmeed!
In veel gevallen zijn de standaard kleine wielen van Duitse auto’s ook gesmeed. Althans, tot voor kort. Waarschijnlijk om een zo laag mogelijk gewicht te realiseren. In veel gevallen heb je dus al gesmede wielen (vaak van Fuchs) eronder liggen die zeer licht zijn. Een setje grotere wielen levert dan zelden betere rijeigenschappen op.
Tot zover de fabricageprocessen van velgen. Voor de volgende keer: alles over velgmaten!
MarcoM zegt
Velgen maken de auto, dus wij als zuinige Hollanders kijken gewoon naar de prijs wat het zo goedkoop mogelijk kost, tenslotte wil je gewoon dikke jetsers onder je auto, daarnaast een beetje verlagen en je dagelijkse auto ziet er opeens dik uit.
saxoke zegt
@marcomanta: en dan natuurlijk nog het liefst van alles een BB5 setje als mooie niet van echt te onderscheiden BBS
SpeedGeek zegt
Onpopulaire mening misschien, maar als je alleen dikke jetsers plaatst en je remmen volledig negeert ziet het er alsnog niet uit.
Grotere wielen kunnen alleen als het ook past bij het formaat van je remmen.
Verder een top artikel! Leuk leesvoer.
petroldrinker zegt
@SpeedGeek: helemaal eens, veel van die golfjes met 19″ ofzo, terwijl 13″ ook gewoon om de remmen zou passen… ziet er niet uit altijd
vixtor zegt
@SpeedGeek: Zo had mijn zwager ook een passat GTE samengesteld, en die had daarbij specifiek gekozen voor gesloten velgen. De basis Volkswagen Passat GTE velgen waren dusdanig open zodat je de erg sneue kleine schijven en blauw accent brake calipers kom zien. Geen gezicht voor een quasi-sportieve station, dus verbergen die hap!
dirkiii zegt
@marcomanta: doe ik nooit weer ik heb een setje Bilstein Dempers en mooie 18inch kwaliteits wielen. Is mij iets te stug, bij mijn volgende laat ik het lekker orgineel.
pa045 zegt
@marcomanta: ja man. RS6 wielen op je A6 tfsi maken er ook meteen een autobaanstormer van. Die moet je gewoon hebbuh!
Robert zegt
Mooi verhaal @willeme. Die foto van de T-Model W124 in Lorinser trim is voor mij een bonusplaatje. Die velg trouwens is een kopie (of juist het origineel?) van de AMG Styling II, die ik al een tijdje zoek voor mijn bijna youngtimer C Klasse. (Mocht iemand nog een setje 17″x 7,5 met een ET35 hebben liggen, ik houd me aanbevolen)
kniesoor zegt
Als het ook een onbeschadigde set Aviors (MB onderdeel nr.A 230 401 2402) in de maat 17×8.5J ET35s mag zijn heb ik die eventueel voor je. Zitten nu (vrijwel ongebruikte) winterbanden in de maat 225/55 R17 op.
Robert zegt
@amghans: dank voor het aanbod, maar 8,5″ breed wordt proppen in de wielkasten, vrees ik.
Overigens worden er ook een paar aardige setjes aangeboden via Ebay Kleinanzeigen. En vanaf morgen mogen we Duitsland weer in zonder negatieve coronatest, voor bezoeken korter dan 24 uur.
kniesoor zegt
@rrrobert: Kan me er wat bij voorstellen, aanlopende wielen is natuurlijk foute boel, dat is een risico wat je niet moet nemen.
Dann viel Erfolg und Vergnügen bij de Oosterburen gewenst !
Turbo S zegt
@RRRobert: een T-Model W124 bestaat niet. Dan heet ie S124.
Robert zegt
@mercedesbenze350cdi: je hebt helemaal gelijk, maar de aanduiding voor deze modelreeks is W124 ook gangbaar om alle carrosserie varianten aan te duiden. Dat stamt nog uit de tijd dat deze door Mercedes nog geen E Klasse werd genoemd.
mpgc zegt
Interessant artikel! Graag meer hiervan!
frank2b zegt
Wat een leuk artikel is dit! Top!
En spaakvelgen dan? Of is dat een speciale vorm van multipiece velgen en heb ik op mijn fiets dan dus ook multipiece velgen? ;)
faalhaas zegt
Ah meerdelige gesmede velgen, voor als mevrouw Faalhaas hem langs de stoeprand knalt.
lompey zegt
Ben ik met mijn lichtmetalen wieldoppen ook wel uniek
henkp1 zegt
Interessant!
En mooi uitgebreid artikel.
Alleen waarom wordt er zo vaak ‘velg’ gezegd/geschreven als men eigenlijk ‘wiel’ bedoelt? De velg is immers de rand van het wiel waar de band omheen zit. De wiel is het geheel van naaf, spaken en velg. Nou ja, ik zal wel een taalpurist zijn, maar ik vroeg het me gewoon even af.
Turbo S zegt
@henkp1: bij een fiets ja. Bij auto’s is het de velg die op de auto gemonteerd wordt. En het wiel is de velg plus de band.
henkp1 zegt
Dat is nieuw voor mij. Even opgezocht in het onfeilbare Wikipedia en ja hoor, daar is dat ook nog niet bekend.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Velg
coupedriver zegt
@Panameragts, klopt volledig!
baserace zegt
Top artikel, veel van geleerd! Dank @Willeme
petroldrinker zegt
Nooit goedkoop doen ofzo (hallo Japan racing en Rota) die springen gewoon in 1000 stukjes als je ff pech hebt… als je het doet, doe het goed, anders heb je er gewoon altijd spijt van is mijn ervaring
wes12 zegt
Leuk en leerzaam artikel! Ben zelf wel fan van de OZ Ultraleggera, licht en sterk. Verschil voel je echt tijdens het rijden. Heb ook de Team Dynamics Pro Race 1.2 gehad, ook heel licht maar niet zo sterk imho.
mofasa zegt
Mooi artikel
verplicht zegt
Super leuk artikel Willeme!
Ik ben een keer gevallen voor de combo imitatievelg met vreemd bandenmerk. De velgen waren (gelukkig) van goede kwaliteit, voor zover ik dat kon beoordelen. Maar die banden … man man man. 1 druppel regen en het was alsof je je op ijs begaf. Desalniettemin stond het wel fantastisch en was ik zo trots als een aap met 2 … bananen.
geelbarrel zegt
enne… spaakvelgen dan?
por100 zegt
Leuk artikel,
Ook met mountainbiken heb ik veel profijt van betere wielen en op mijn motor had ik vroeger gesmede velgen. Bij een frontale botsing met een auto (snelheidsverschil ongeveer 25 km) was mijn hele voorkant in puin (voorvork, koplamp, stuur en handbeschermers!), maar de velg doorstond gek genoeg de botsing. Na uitgebreid testen was er geen verschil met het achterwiel. Was ik toch wel blij mee, want een voorvelg was €950,- op ebay.
OT: weer een hoop geleerd. Bedankt.
kvh87 zegt
Ik heb voor mijn Golf 7 onlangs nieuwe velgen aangeschaft omdat ik de standaard Singapore velgen niet mooi vind. Heb ook lange tijd gekeken naar imitatievelgen en een stuk of 5 verschillende aanbieders benaderd om te vragen hoe het zit met de kwaliteit van de velgen. Kreeg alleen maar vage antwoorden of ‘ik gebruik ze zelf ook’. Eén van de aanbieders was in elk nog eerlijk dat het uit China kwam maar beweerde ook dat de autofabrikanten zelf hun velgen in China laten maken…. (toen haakte ik meteen af).
Ik heb ’t niet aangedurfd uiteindelijk met imitatievelgen en ben voor een setje velgen gegaan van het Duitse merk Platin.
frederik zegt
Wel handig om te kijken naar een TUV keurmerk op een imitatievelg… dan zijn ze wel goed getest.
allesmetturbo zegt
Tof artikel!
Ik was ook de zoektocht begonnen voor mijn E82 123D.
Style 763m a la M2 CS velgen vond ik heel gaaf, maar idd veel imitatierommel a 13,5kg voor 19×8.5 en kans op scheuren.
Bijna €5000 voor originele was ook wat te gortig.
Uiteindelijk bij een setje flow formed uitgekomen (ander model) van 8.9kg voor een 19×8.5 velg.
Mooi gewicht, niet te duur en sterk genoeg voor een onopzettelijke curb tijdens een trackday.
Flow formed is een mooie sweet spot
danmar zegt
Kun je eigenlijk aan een velg zien met wat voor techniek deze gefabriceerd is?
mark383 zegt
Interessant artikel!
Voor mijn Audi A4 B5 zou heel graag een setje Porsche Cup 1 velgen willen, zoals ook geleverd op de Audi RS2. Helaas passen echte Speedline Porsche velgen niet (die zijn steek 5×130) en ben je dus veroordeeld tot imitatie. Bijvoorbeeld deze: https://www.retrowheels.nl/velgen/pocu7517511238/
Heb het tot op heden niet aangedurfd, vraag me af wat de kwaliteit is. Wegen 10,7 kg. Is dat veel voor 17 inch en 7,5J?
ouwedibbes83 zegt
Is het een optie om de steek te veranderen met een wheel adapter, of ben je daar sowieso tegen?
mark383 zegt
Heb me daar nog niet echt in verdiept, maar mijn gevoel zegt me dat dat ook niet echt een optimale oplossing is en je dan net zo goed voor de imitaties kan gaan?
Ook lijkt het me een behoorlijke uitdaging om de ET waarde dan goed te krijgen…
De beste oplossing zou zijn om andere wielnaven te gebruiken, maar dat gaat me eerlijk gezegd wat ver…
willeme zegt
@mark383:
Het is een vrij normaal gewicht. Persoonlijk zou ik er niet al te veel op blindstaren, kwaliteit is voor straatauto’s belangrijker dan gewicht.
Als je een goede ‘imitatie’ wilt, kijk dan naar de RH Alurad AL Cup. Dat zijn OEM-kwaliteit gesmede velgen. Worden veel gebruikt in de Porsche scene, maar passen ook onder jouw Audi A4.
mark383 zegt
Die zien er inderdaad goed uit! Dank voor de tip.
ouwedibbes83 zegt
@willeme Waarom bood Audi voor de RS6 eigenlijk geen setje gesmede 21” velgen aan? Wordt dat te duur? Een upgrade is op deze manier eigenlijk een downgrade, behalve de “looks”.
willeme zegt
@ouwedibbes83: goede vraag! Ik heb er maar één verklaring voor: gewicht. Auto’s moeten op papier zo licht mogelijk zijn. Ook zware auto’s. Het scheelt dan net even iets in de wegenbelasting, verzekering en dergelijke. In elk land is het anders geregeld, maar een laag gewicht op papier is over het algemeen beter.
Vandaar dat veel Duitse auto’s enorm kaal uitgerust kunnen zijn. Enorm veel standaardwielen zijn namelijk gesmeed bij Duitse merken. Althans, waren. tegenwoordig moet het minimum gewicht ‘een gemiddelde uitvoering’ zijn, niet het absolute minimum. Sinds de invoering van die regel, zijn veel standaardwielen ineens gegoten… Heel apart ;-)
ouwedibbes83 zegt
Weet iemand welke fabrikanten een setje gesmede velgen (als optie) aanbieden? Audi wordt als voorbeeld genoemd, wie doen dit nog meer?
kniesoor zegt
@ouwedibbes83: BMW deed/doet het, de standaard 18 inchers op een E46 M3 waren gegoten, de 19 inchers gesmeed. Hetzelfde geldt – meen ik – voor de 18 respectievelijk 19 inchers van een F80/82 M3/M4.
jmeverts zegt
@ouwedibbes83: bmw verkoopt ook enkele modellen gesmede velgen, oa style 513m
fuxhound zegt
Zeggen dat een stalen velg meestal minder weegt omdat ze kleiner zijn, is toch een drogreden?
willeme zegt
@fuxhound: ja en nee. Een goede stalen velg en slechte ‘lichtmetalen’ velg hoeft qua gewicht niet zo veel te schelen. Een stalen velg bij de gelijke maat vaak nauwelijks zwaarder.
De reden dat het benoemd is, is omdat men vaak een kleine upgrade maakt. Dus van 15″ staal naar 17″ lichtmetaal, bijvoorbeeld. In zo’n geval wordt het wel aanzienlijk zwaarder en valt het ‘licht’ in lichtmetalen velgen heel erg mee.
Michel-GR zegt
Forged BBS onder de Yaris zitten kosten €1600 per stuk hoorde ik. Dan praat je al snel over €7K voor een set met goede banden.
willeme zegt
@michel-GR: zo’n setje kost ongeveer 3.000 euro. Voor 1.600 per stuk kun je naar iets exotischer BBS-wielen kijken ;-). Wel is het zo dat als je naar de dealer gaat, de vervangingsonderdelen zo duur zijn. Dus als je nu een wiel bij de garage besteld, zou de prijs zomaar zo hoog kunnen zijn. Setjes van dat model velg gaan voor zo’n 2.500 – 3.000 euro. Dus zo’n 600 – tot 750 euro per velg. En dan moeten er nog banden omheen idd
vpowert zegt
Fijn artikel weer @willeme, hier hebben we echt iets aan! :-)
Onder mijn daily zat al een after-market setje van Brock. Dat schijnt een prima merk te zijn, maar ik kan nergens vinden of die gegoten, gesmeed of flowformed zijn. Kan ik het aan de velg zelf zien of staat er in de Duitse documentatie een handige code of term?
sr20det zegt
Blitz 03.
cossiekiller zegt
Ik heb net een set van Japan Racing gekocht in 20″ voor op de CLS.
2-delige met de look van bbs le mans. Dus ja, imitatie… Maar toch niet heel goedkoop. 1200 euro voor een set zonder banden.
Ze gebruiken dit merk ook op het circuit met sommige raceklassen. Als je wat verder zoekt op t net vindt je daar meer over… Daarmee toch geriskeerd om ze zelf te kopen.
En moet zeggen, ze vallen me goed mee!
Het is natuurlijk geen lichtvoetige of snelle auto, dus het was ook niet de bedoeling om er een racemachine van te maken.
kniesoor zegt
@cossiekiller: EUR 300 per velg voor een 20-incher lijkt me een koopje. Ik was voor een setje 19-incher HRE’s een kleine EUR 5000 kwijt. En daar moesten ook nog banden omheen. Dus ik denk, dat je -als de velgen netjes blijven – reden tot tevredenheid hebt.
cossiekiller zegt
De HRE 303 was ook mijn eerste idee. Dan zit je idd aan een dikke 5000 euro.
Maar dat vond ik er over, het is ook geen amg ofzo.
En de vrouw des huizes rijdt er ook mee, borduurschade is ook snel gebeurd…
Tot nu toe vallen ze heel goed mee.
Ze zijn echt 2-delig en heb ze op de juiste ET laten maken, zodat de boord achteraan een heel stuk breder is. Zien er top uit, hoop dat ze heel blijven 😉
Charles Taycan 4S zegt
Informatief en leuk stukje @Willeme! 👍