Wat denk je dat beter doorstroomt: pijlen omhoog of pijlen naar beneden?
Het is iets wat daadwerkelijk invloed heeft op de verkeersdoorstroming. Als pijlen op verkeersborden naar beneden wijzen om de rijstrook aan te geven, gaat dat tegen het richtingsgevoel in. Het remt af, terwijl een pijl naar boven iets vertelt over wat er aankomt. “De pijlen die omhoog wijzen, wijzen naar de richting naar waar je op weg bent. Dat is een logische beweging vooruit,” aldus verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen tegen BNR.
Hier is jaren geleden daadwerkelijk onderzoek naar gedaan in Nederland, waaruit bleek dat de gemiddelde rijsnelheid toeneemt en filetijden met een half uur kan worden ingekort. Omdat pijl. Sindsdien wordt het veelvuldig toegepast, het kost immers niets extra.
Ook België is inmiddels begonnen met de pijlproef op het verkeersknooppunt Antwerpen-Zuid in Antwerpen. Mobiliteitsorganisaties Touring en VAB zijn alvast al voorstander van de aanpassing. Afhankelijk van de testresultaten en of het verkeer er daadwerkelijk beter gaat doorstromen wordt beslist of alle verkeersborden aangepast zullen worden.
mindo2216v zegt
Onzin !! Heeft totaal geen invloed op mij. Wat wel helpt tegen files , verbreding van wegen !
motoragent zegt
@mindo2216v: Onzin, zo iets kan onbewust best invloed hebben op je weggedrag. Bovendien is het toevoegen van een rijstrook niet de beste oplossing, gewoon voldoende afstand houden en plaats maken voor invoegers is de beste manier om file’s te voorkomen. Als je een rijstrook toevoegt stropt het verkeer zich weer op een plaats waar de 3-rijstroken overgaan in een 2-baans snelweg…
parker zegt
@mindo2216v: je lul omhoog of omlaag is anders een wereld van verschil..
larsyboy1997 zegt
@parker: wat een vergelijking xD
c-ad zegt
@parker: Een verkeersbord en een lul is anders een wereld van verschil.
mashell zegt
@mindo2216v: maar als de pijlen wel invloed hebben op de bestuurders in de voertuigen voor jou kan het toch ook voor jou de files korter maken.
gijsso zegt
Wat zijn mensen toch maar rare wezens, wel grappig dat zo’n kleine aanpassing toonbaar effect heeft.
Homer55 zegt
Ongevallen, werkzaamheden en invoegend en uitvoegend verkeer op de snelweg zijn volgens mij de grootste oorzakers van files. Geen borden..
De wegen waar elke dag kilometers files staan komen door mensen die naar werk rijden. Die kennen de weg dan ook wel uit hun hoofd dat ze niet op pijltjes letten.
mashell zegt
@Homer55: vergeet ook tunnels en bruggen niet. Veranderingen in het aantal rijstroken en veranderingen in maximum snelheid hebben ook grote effecten.
thierryvth zegt
@Homer55: oorzaak nr1 van dagelijkse/normale files is bumper kleven zoals motoragent al commente.
Ben in het begin van de aanleg van traject controles er bij betrokken geweest (IT, netwerk tussen de palen aangelegd) en als we smorgens in het verkeerscentrum stonden werd ons op de camera beelden aangetoond waar en door wie de files ontstaan door geen afstand houden. Door opvallend veel BMW’s en Audi’s overigens
henkdewit zegt
Ze gaan in België ook een proef doen hiermee, daar zullen ze vast de pijlen die naar links wijzen ook even naar rechts zetten voor de doorstroming
rechtsaanhouden zegt
Dat dit ruim honderd jaar na de introductie van de auto nu pas wordt bedacht. Hoop dat het kudde gedrag op de snelweg hierdoor wat afneemt.
arii zegt
Wat een bullshit, als je afremt door een simpele kut pijltje dan hoor je gewoon niet op de weg
mierenneuker zegt
@arii: Zeker geen bullshit, gewoon psychologie. Je wordt heel de dag door gemanipuleerd zonder dat je het weet.
arii zegt
@mierenneuker: overdrijven is ook een vak
r32turbo zegt
@arii: wat een mierenneuker
beiersmeisje zegt
<a href=https://lh3.googleusercontent.com/-_1s93UJ3j1E/UU3NK3eyc9I/AAAAAAAAP7Q/zv-doPclF5o/s709/P3224222-BorderMaker.jpg
volvov70 zegt
@beiersmeisje: HTML-code voor foto’s moet je gebruiken ;-) ( ])
mashell zegt
Ergens is het best logisch. Een pijl naar beneden zegt “hier moet je iets doen” en dus doe je even rustiger aan om je te oriënteren. Een pijl omhoog zegt “verderop is iets” en dan kachel je vrolijk door.
Ram-G-maN zegt
@ricardo: Er is nog één heel belangrijk punt wat betreft naar boven gerichte pijlen. Het maakt mogelijk om een eventuele extra uitvoegstrook vroeg kenbaar te maken. Men past het nu al toe. Maakt bijna de rijstrookborden met uitsluitend pijlen overbodig.
1800es zegt
Naar boven, daar is meer ruimte.
BJ zegt
Over borden gesproken… wat ook goed helpt voor de doorstroming is een inhaalverbod voor vrachtwagens en een minimum onderling verplichte afstand…
clioracing zegt
In Duitsland hebben ze de pijlen omhoog zolang als ik me kan herinneren… Misschien hebben ze daar wel nooit anders gedaan.
Misschien komen ze er hier ook nog een keer achter dat de snelheid hier op veel stukken omhoog kan. Hetzelfde beleid zoals in Duitsland zal iets teveel van het goede zijn, maar 150/160 is op veel stukken goed mogelijk. De Duitsers moeten over de grond hebben gerold van het lachen om onze 130 discussie…
norge zegt
Wat ben ik toch een mazzelpik dat ik dat bord niet meer elke dag zie…
tupperware zegt
@norge:
Ik zie hem ook bijna nooit meer en daar hoefde ik niet voor te emigreren.
Gewoon naar de andere kant van 010 verhuizen was voldoende..
sjeppie156 zegt
@tupperware: Of gewoon helemaal niet in 010 komen in men 18 jaar maar 2x geweest en dat was blijdorp en de kuip
Neluz zegt
Wat is er zo moeilijk aan pijlen volgen…? Je neemt de rijstrook waar de pijl naar toe wijst en dat is het. Moeilijk hoor…
norge zegt
@Neluz: Ah, naar beneden of naar boven rijden ? Knap hoor…Kan ik niet op de snelweg in NL.
Jantje_555 zegt
dat 70% van de mensen eens leert om rechts te rijden als ze zich niet aan 120 of 130 op gps houden…ze vertragen heel de boel met 120 op teller te rijden wat dus 110 op gps is en dan bij een flitspaal nog afremmen tot 107kmu op gps.
FB_100002453200792 zegt
laten we geld en tijd gaan investeren in andere pijltjes….. zucht…
krijg echt grijze haren van dit soort verhalen.
Aquios zegt
Omdat pijl??? Een volledige nederlandse zin typen is blijkbaar erg lastig voor Ricardo.
Anyway, psychologie is een mysterieus iets. Het is mij nooit opgevallen of ik harder of langzamer ga rijden bij een pijl die omhoog of naar beneden staat. Mijn gevoel zegt dat het niks uit maakt, maar onbewust zou het best kunnen dat je, zonder dat je het echt zelf merkt, harder of langzamer gaat rijden.
notsobig zegt
Ik moest een tijdje kijken voor ik het verschil tussen de borden zag…
Maar toch zou ik een half uur minder in de file staan door deze wijziging? Lijkt me een sterk verhaal…
oxymoron zegt
Pijl omlaag wijst naar de rijstrook die je moet nemen voor een bestemming, pijl omhoog naar de bestemming. Zie ook de borden op Engelse snelwegen. Het zou dus weinig verschil moeten maken, maar doet dat gek genoeg wel.
dirkgezel zegt
Zever wat veel geld kost aan de belastingbetaler.