De Distinguished Gentlemans Ride is een motorevenement voor een goed doel, maar om deel te nemen wordt wel verwacht dat je stijlvol aan de start verschijnt. De opties zijn oneindig, wij geven er twee. Waar zou jij voor gaan?
Distinguished Gentlemans Ride
Het evenement werd voor het eerst gehouden in 2012 en inmiddels wordt jaarlijks eind september (29-9 dit jaar) tegelijkertijd op tientallen plekken een ‘Ride’ georganiseerd waarmee geld op wordt gehaald voor het goede doel. Geen emancipatie hier, vrouwen zijn meer dan welkom om mee te rijden maar het opgehaalde geld gaat naar prostaatkankeronderzoek en geestelijke gezondheidszorg voor mannen.
Nu is de Gentlemans Ride natuurlijk ook gewoon een beetje carnaval voor motorrijders met de hipster vibe die er omheen hangt. Maar het heeft er ook voor gezorgd dat er daadwerkelijk meer vraag is gekomen naar motorfietskleding waarmee je echt een rondje kunt wandelen zonder direct als motorrijder herkenbaar te zijn. Een ontwikkeling die we alleen maar kunnen toejuichen.
Maar goed, wie zijn wij om iemand zijn feestje te ontzeggen, sterker nog wie weet rijden we wel mee. De Ride heeft wel een ‘deurbeleid’ wat overigens niet zo heel strikt gehanteerd wordt. Maar het komt erop neer dat je motorfiets ‘Classic of Vintage Style’ behoort te zijn. Wij hebben twee opties voor je. Motorfietsen waarmee je zonder twijfel welkom bent.
Royal Enfield Continental GT650
Hoewel Royal Enfield in het verleden al meerdere staande tweecilinders op de markt bracht lag de focus de afgelopen jaren vooral op de eencilinders. Maar eind 2018 was daar dan het nieuwe 648cc tweecilinderblok. Als het om de Gentlemans Ride gaat is dit natuurlijk een schot in de roos, want je kunt hem eigenlijk zowel in de Vintage stijl als Caferacer categorie onderbrengen. Nu zijn de clip-ons (stuurhelften) niet zodanig laag aangebracht dat je standaard met je kin op de tank valt, maar de Continental heeft zeker de Caferacer look met zijn stuur en zijn aan de achterzijde oplopende zadel. Er is overigens ook een Interceptor versie met een normaal stuur en dus meer rechtop-zitpositie. Deze heeft ook een meer uitnodigend zadel voor passagiers.
Het zou gemakkelijk zijn om de Continental te beoordelen op zijn A2 categorie label (want 35kw vermogen), maar dan doe je hem tekort. Royal Enfield heeft wel degelijk een leuke fiets voor een brede groep neergezet, en niet perse een ‘beginnersfietsje’. Zo is het frame ontworpen door Harris Performance. Niet zo heel vreemd als je bedenkt dat Harris nu onderdeel is van dezelfde groep als Royal Enfield. Het is niet direct de allerlichtste motor, maar met een drooggewicht dat onder de 200kg blijft hoeft de nieuwe tweecilinder ook geen bergen te verzetten, wat jij daar qua gewicht nog aan toevoegt is natuurlijk een ander verhaal..
We schreven het onlangs al eens Royal Enfield is begonnen aan een nieuw hoofdstuk en dat ziet er prima uit. Ze gooien de oude klassieke eencilinders er niet uit, maar breiden de range uit met modellen als deze GT650 en de Himalayan. Een nieuwe Benelux importeur met een degelijk netwerk heeft het merk ook geen kwaad gedaan.
Koop je een nieuwe twin bij Royal Enfield dan heb je ook direct 3 jaar garantie. En in België blijft de GT650 zelfs onder die magische zevenduizend euro grens, hier kruipt ie net over de acht. Genoeg geld over om te doneren dus. Oh en de GT650 is leverbaar in wit, zwart en er is een versie met chromen tank. De lolbroeken van Royal Enfield hebben die versie Mister Clean genoemd. Want dat zal met die tank je nieuwe hobby worden waarschijnlijk.
The Basics:
Royal Enfield Continental GT650
Motor: vloeistofgekoelde parallel tweecilinder
Cilinderinhoud: 648 cc
Vermogen: 35 kW (47 pk) bij 7.250 tpm
Koppel: 52 Nm bij 5.250 tpm
Gewicht: 198 KG (zonder vloeistoffen)
Prijs: € 8.098,-
Leverbaarheid: Nu!
Of je gaat zelf aan de slag, BMW NineT Racer by JVB-MOTO
Ja ja, ‘built not bought’ is de toverterm, authenticiteit enzo. Het is voor de één belangrijker dan voor de ander. Mocht je nu al gezegend zijn met een R Nine T Racer in je garage of schuur dan kunnen we ons voorstellen dat je dan zegt: ik neem hem zo wel mee naar de ‘Ride’. Maar het kan natuurlijk ook net even dat stapje verder. Zelf je motorfiets verbouwen. Dat zie je boven met de creatie van Jens vom Brauck uit Keulen (boven is JVB-Moto, onder is origineel BMW).
Zijn creaties kom je overal tegen in de huidige customizing scene. Het mooie (slimme?) aan Jens is dat je zijn creaties kunt namaken en de onderdelen die je daar voor nodig hebt (je raadt het al) kan je bij hem bestellen. De Nine T Racer die Jens verbouwde kun je in eigen smaak uitvoeren wanneer je als basis het kontje koopt en de LED koplamp en de airbox ‘snorkels’ links en rechts.
Maar goed dan laat je alles spuiten en voor je het weet heb je net zoveel geld uitgegeven als je op de BMW optielijst had kunnen doen. Dus waarom eigenlijk niet? Voor een idee, het zitje kost rond de €500 ongespoten, de koplamp upgrade ongeveer hetzelfde en voor €400 heb je de snorkels links en rechts die de tophalf aanvullen. Maar dan wil je vast nog veel meer laten doen.
The Basics:
BMW R Nine T Racer
Motor: tweecilinder boxermotor
Cilinderinhoud: 1.170 cc
Vermogen: 81 kW (110 pk) bij 7.750 tpm
Koppel: 116 Nm bij 6.000 tpm
Gewicht: 220 KG (rijklaargewicht)
Prijs: € 16.040,- (exclusief JVB-MOTO upgrades)
Leverbaarheid: Nu!
Mensen die JVB-Moto volgen vragen zich wellicht af waarom we onderstaande creatie op basis van de Yamaha XSR 900 niet hebben gekozen. De onderdelen om jouw XSR om te bouwen zijn helaas pas in 2020 beschikbaar. Die kan je dus inzetten voor de Distinguished Gentlemans Ride in 2020..
https://www.instagram.com/p/B08AvyQBTti/?utm_source=ig_web_copy_link
Zeg het maar, wat heeft jouw voorkeur?
Meer informatie over het evenement: Distinguished Gentlemans Ride
fotocredits: JVB-MOTO, BMW-Motorrad, Motomondo
n0zem zegt
C: een auto
dutch zegt
@n0zem: of toch liever een brommer gezien je naam..
stalensnuitje zegt
Een Triumph natuurlijk, je kunt als Distinguished Gentleman toch niet met een Duitser aan komen?? ?
str8six zegt
@stalensnuitje: Herren Fahrt. Ook weer opgelost.
karaya zegt
Een MV Agusta 750 America of een Ducati 750 SS.
Die motoren hierboven vind ik nogal nichterig.
michaelras zegt
@karaya: dat is nogal een verschil qua prijs wat je noemt ;-)
karaya zegt
@michaelras: Een Brough Superior of een Vincent mag ook.
deuxchevaux zegt
Wat is dat voor club? De nieuwe nozems?
bussie88 zegt
@deuxchevaux: neuh pseudo maatschappelijk geëngageerde maar eigenlijk vooral ijdele hipsters
harrie zegt
@deuxchevaux:
Burgerlullen met een zwak voor baardtrends.
Foramen zegt
Die BMW R nine T is heel tof maar niet heel origineel.
Husqvarna Vitpilen 701 zou voor mij een mooie basis zijn voor een projectje, heel gave fietsjes.
dondeboer zegt
T zal vast superleuk zijn allemaal, maar ik heb echt niets met motorfietsen. De aflevering van southpark over motoren is trouwens echt briljant en heel treffend.
ko4n zegt
@dondeboer: linkje?
dondeboer zegt
@ko4n: s13e12
henrie zegt
@dondeboer: Die afrekening gaat niet zo zeer over motoren in het algemeen, maar specifiek over groepen Harley-rijders, of, in South Park-termen, ‘fags’…
dondeboer zegt
@henrie: Ik weet niet wat ik erger vind, de enorme pokkeherrie van sommige choppers, de racemotoren op de openbare weg die denken dat ze op een TT-circuit rijden of de forenzen die met een noodgang tussen de files doorrijden. Ik heb ook niet zozeer iets tegen motorrijders, maar er zitten gewoon veel malloten tussen. Wat dat betreft zijn t net wielrenners.
stalensnuitje zegt
@dondeboer: of automobilisten…
rob5nismo zegt
Ik zou voor een café racer kiezen dat is altijd wel goed qua uitstraling voor zulke events
lekbak zegt
@rob5nismo: echt hipster inderdaad. Die lui willen graag origineel en uniek zijn, en doen dat allemaal op dezelfde manier. Een cafèracer is tegenwoordig gewoon 13 in een dozijn.
rob5nismo zegt
@lekbak: niet dat een café racer mijn persoonlijke voorkeur heeft. Ik hou zelf meer van race uiterlijk
henrie zegt
@lekbak: Of ze vinden het gewoon mooi. Zou ook best kunnen… Maar ‘hipsters’ afzeiken is natuurlijk veel makkelijker.
lekbak zegt
@henrie: natuurlijk vinden ze het mooi, en dat is hun goed recht. Maar wat ik, en veel anderen denk ik met mij, tegen hebben op hipsters is dat het vaak ijdele verwijfde sprietjes zijn die een stoer veel te verzorgd baardje hebben, een stoer jasje alsof ze een hells angel zijn en op een stoere motor rijden alsof ze net als vroeger levensgevaarlijk aan het racen zijn.
Het zijn vooral elementen van stoere mannen van vroeger terwijl ze het nog geen 5 minuten vol hadden gehouden bij die mannen van vroeger.
monaco zegt
@lekbak: Haha goed gezien ????
jagftype zegt
Gaaf evenement!
lekbak zegt
Een hele simpele keus voor mij, ik heb namelijk nog een BMW r26 staan. Die is nog van mijn opa geweest en in originele staat. Daarbij heb ik ook nog zijn jaren ‘50 motorjas. Eat that, hipsters!
jollydodo zegt
Hipster gedoe, lekker met je baardje in een langzaam groepje met olielekkende ‘UNIEKE!!!!!” “CUSTOM’ cafe racers langs het terras rijden.
Nee, ik ga liever een dagje de Eiffel in met mijn motor, maar ieder zijn ding natuurlijk.
f40racer zegt
@jollydodo: Goh, de Eiffel. Over origineel gesproken.
cvoo zegt
Als geld geen issue is; een Norton Dominator!
erikw zegt
Een leuk evenement, ik rij al een paar jaar mee met mijn klassieke Honda CB500 four. Een mooie manier om een keer per jaar geld in te zamelen voor een goed doel (onderzoek naar prostaatkanker en mentale gezondheid bij mannen).
utregcity zegt
@erikw: en Honda is sowieso ?.
mp014 zegt
Van deze 2 kies ik de continental natuurlijk maar mocht de keuze ruimer zijn….. een Ducati Sport 1000 of een Triumph Thruxton graag, een BMW scrambler mag ook ??
lluq zegt
R Nine T svp, daar kan je echt wat moois van maken
harleytijn zegt
Triumph Bonneville, Triumph Thruxton, Norton Commander
harleytijn zegt
@harleytijn: ik bedoel natuurlijk de Norton Commando ….
henrie zegt
@harleytijn: Bonneville is een benaming voor een serie nogal verschillende Triumph-modellen. Welk model zou je kiezen? T100, T120, Bobber, Speedmaster?
harleytijn zegt
@henrie: bedoel de originele tussen 1959-1983, niet de huidige serie
mynameisjeroen zegt
Ik schreef me ooit in met mijn Ducati Monster maar werd geweigerd omdat deze niet in de groep paste. Oke, dan krijgen ze geen donatie.
henrie zegt
@mynameisjeroen: Had je je ook maar met een fatsoenlijke motor moeten inschrijven, i.p.v. zo’n Italiaanse schreeuwlelijk…
lekbak zegt
@henrie: jij bent ook lekker hypocriet bezig zeg!
isogrift zegt
Een Metles God Boy jaren 70?
Dutchdriftking zegt
Oké, de BMW maakt bijzonder hebberig
allesmetturbo zegt
Kawa ninja h2r
sabrerator zegt
Als ik al mee zou doen, dan met mijn Triumph Trophy 900 uit 1998.
Klassiek donkergroen, een VDM. Very Distinquished Motorcycle.
En als ze die te modern vinden: dan niet.
dailydriver zegt
Geen een van allemaal.
racerx zegt
Een ‘19 S1000RR. Dan maar niet op de officiële startlijst. ?
jerudo zegt
Een moto guzzi v11 , of eender welke guzzi met een sportieve zithouding.
schuiftrompet zegt
Honda CBX 1000. Origineel of een chique caferacer built
tjorque zegt
Moto guzzi V7.
Een echte oude of als het moet de nieuwe, maar met een beter zadel.
Of
Triumph scrambler.
nicolo zegt
Ducatie monster 900 m !
mynameisjeroen zegt
@nicolo: mag njet van @henrie :-(