De driedeurs auto is aan het uitsterven en deze drie occasions laten zien dat de carrosserievorm rare versies heeft gehad.
Vorige week konden we jullie berichten dat Mercedes een model onder de A-Klasse gaat schuiven. De naar verluidt ‘A City’ geheten hatchback wordt een A-Klasse, maar dan driedeurs.
Driedeurs
Dat is vreemd op twee manieren. De eerste is dat Mercedes de A-Klasse hatchback (vanaf 2012) nooit heeft geleverd als driedeurs auto. Vandaar dat er wordt gesproken over en nieuw model. Wat de situatie nog vreemder maakt: Mercedes begint nu dus met de driedeurs hatchback, terwijl deze hard aan het uitsterven is. Waar je rond de eeuwwisseling vaak extra geld moest neerleggen voor een vijfdeurs, is laatstgenoemde nu bij meer auto’s dan niet de enige versie. Ook bij Mercedes-concurrenten Audi en BMW, die de A3 en 1 Serie lang aanboden met drie deuren, heeft de variant de pijp aan Maarten moeten geven.
Belachelijk
Een uitstervend ras dus. Gebrek aan pogingen waren er echter niet. Sterker nog: er zijn auto’s geleverd waarbij een driedeurs variant wel de laatste configuratie is waar je aan denkt. Wij hebben drie voorbeelden gevonden op Marktplaats, maar een lijstje met alle ‘bizarre driedeurs auto’s’ moet vast te vullen zijn met veel meer moois naast deze drie driedeurs occasions.
Mercedes A-Klasse (W169)
We beginnen toch weer even bij Mercedes. Want alhoewel de A-Klasse in zijn hatchback-vorm (W176 en W177) nooit als driedeurs is geleverd, bestaan er wel driedeurs A-Klasses. Deze zijn van de generatie ervoor, toen de A-Klasse een bijzondere, hoog zittende MPV was. De W169 kwam ‘gewoon’ als vijfdeurs, wat je meestal wel verwacht bij dergelijke auto’s, maar ook als driedeurs. Houd je rekening met het feit dat vooral oudere mensen de A-Klasse wel zagen zitten, dan is die keuze ietwat vreemd. Zie jij je oma al de voorstoelen naar voren schuiven om nogal ongemakkelijk naar de achterbank te kruipen? Het moge duidelijk zijn dat de driedeurs carrosserievorm voor de A-Klasse niet de meest houdbare versie was, al staan er voldoende driedeurs Mercedes A-Klasse occasions op Marktplaats. Ons viel dit exemplaar op, een A160 (een 1.5 met 95 pk) uit 2010 met 137.606 km op de teller. De vorige eigenaar was de eerste. Het is de Avantgarde-versie met een setje prima opties voor zijn leeftijd. Je mag voor deze bijzondere driedeurs auto nog 7.995 euro neertellen.
Land Rover Range Rover Evoque
Je zou het niet zeggen, maar de driedeurs versie van de Evoque is wat de auto bestaansrecht gaf. De Baby Range Rover was in eerste instantie bedoeld als driedeurs SUV en wilde een ruime meerderheid aan driedeurs auto’s slijten ten opzichte van de vijfdeurs. Dealers zagen echter al in dat de vijfdeurs Evoque een hoop potentie had als de instap-Range Rover, terwijl een driedeurs versie een nicheproduct bij uitstek zou zijn. Met een hard hoofd gaf Land Rover dit toe en de verkoopcijfers lieten het duidelijk zien. De driedeurs variant van de Evoque was verre van de meest populaire versie van de kleine Range Rover en driedeurs werd voor de huidige generatie geschrapt. Toch durfden een aantal kopers het aan om een driedeurs Evoque te kopen en er staat nog een vijftigtal aan driedeurs Evoque occasions op Marktplaats. Dit witte exemplaar is een 2.0 Si met vierwielaandrijving uit 2013 en heeft 119.123 km achter de kiezen. Opties als het Meridian-geluidspakket, navigatie, achteruitrijcamera, lederen bekleding en nog veel meer zitten er gewoon op. Nog best wat auto voor 27.995 euro, mits je een groot praktisch ongemak voor lief wil nemen. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden, toch? ‘Mooi zijn’ kun je doen bij de advertentie van de driedeurs Evoque occasion.
Renault Avantime
Net zoals het toetje bij een driegangendiner bewaren we het lekkerste voor het laatst. Als je het hebt over de meest overwachte of bizarre auto’s met drie deuren, kan de Renault Avantime niet ontbreken. Voor het hele verhaal moet je even bij @willeme en de special van de Renault Avantime langs, in het kort was het een bizarre concept car van een herboren Renault die niemand in productie had verwacht. De auto doet denken aan een Espace, maar dan dus driedeurs. Stiekem was het niet eens zo’n verkeerd idee, die driedeurs MPV. De auto deed ondanks de minder toegankelijke achterbank ruim aan. De gekozen styling maakte de auto ook alles behalve normaal, met een aluminiumkleurig dak, korte motorkap en vreemde achterlichten. De auto heet Avantime omdat het bijna letterlijk staat voor Avant Time (tijd vooruit) want niemand zag rond de millenniumwisseling deze auto zitten. Daar misbruik (of gebruik) van maken kun je voor relatief weinig op Marktplaats. Wij vinden dit auberginekleurige exemplaar met de welbekende 3.0 V6 24V. 132.026 km op de klok en het beige interieur met vele opties staat garant voor zo’n beetje het beste wat je kon krijgen op één van deze bizarre driedeurs occasions. De Avantime in kwestie moet nog 7.750 euro kosten, vrijwel hetzelfde als de A-Klasse. Een interessante keuze, maken doe je zelf.
linkador zegt
Hoe kan het anders? Renault Avantime natuurlijk.
Jansen zegt
@linkador: zeker. Geen moment twijfel.
p993 zegt
@jansen: alleen al voor het interieur. Prachtig zo
potver7 zegt
Die andere twee staan alleen maar in het lijstje om te bewijzen hoe belachelijk geniaal (of is ’t nou geniaal belachelijk?) zo’n Avantime is. En dus zou ’t belachelijk zijn als je voor iets anders zou kiezen…
mp014 zegt
@linkador: inderdaad, twijfel ik geen seconde over! En die 20k die ik overhoud op die evoque daar gaan we 5 jaar lekker van met het gezin skiën… met de Avantime natuurlijk 💪🏻👍🏻
Jochen zegt
@mp014: ik denk dat je 20k beter kan reserveren voor het onderhoud in de eerste 2 jaar van het bezit
bmwadept zegt
Jammer dat er geen specials meer komen, @willeme.
maxidyne zegt
Avantime! Geweldige wagen.
deSjonnies zegt
Avantime, Renault’s lef mag beloond worden.
Die Mercedes heeft het meeste weg van een brommobiel
Die Range Rover zijn achterruit doet me denken aan een brievenbus
Turbo S zegt
Ik pas voor alle 3. Niet mijn smaak. De eerste 2 generaties A klasse waren niet om aan te zien, de Evoque is een dames auto en de Avantime is me te extravagant.
potver7 zegt
Tsja, en een Panamera GTS is een auto voor mensen die iets te compenseren hebben…
henkp1 zegt
Avantime, geweldige automobiel. Zeg ik als trotse eigenaar van een limoengroene V6.
techniekmeneer zegt
@henkp1: Ah, dat verklaart een hoop..
kalesander zegt
Respect!! Heeft u die Taigagroene gekocht die een aantal jaar geleen in Hoofddorp te koop stond?
eklasse zegt
Voeg de MINI Paceman er ook maar aan toe @Loek
henkp1 zegt
Toyota Iq
Land Rover Defender 90
henkp1 zegt
Het bovenste deel van de Avantime is niet alleen aluminiumkleurig, het ìs van aluminium.
nijhofp zegt
Avantime….afgelopen week reed de auto in een aubergine kleur door de wijk. Mijn vrouw: wat een lelijk ding!! En ik: wat een gaaf ding is het toch! We passen zo goed bij elkaar 😂
wjeurs zegt
@nijhofp: dat heb ik altijd met de Multipla, ja hij is lelijk, maar mede daardoor geniaal.
Robert zegt
Citroën C3 Cactus, idem dito. En de eerste generatie Dacia Logan MCV ook, bijvoorbeeld.
kalesander zegt
Geen twijfel!! Avantime blijft een icoon.. heb er meerdere gereden, automobiel individualisme op wielen.
Johanneke zegt
Wat is zo’n avantime een geweldige ramp op wielen. Totaal onbetrouwbaar en ontzettend debiel, maar heerlijk out of the box.
potjak zegt
Evoque, hoe bijzonder en gedurfd de Avantime ook is hij wordt niet door de jaren niet mooier op. De Meredes, tsja niet mijn smaak.
j4cks0n zegt
Ik zou graag een Avantime rijden, echter ben ik als de dood voor de onderhoudskosten.
p993 zegt
@j4cks0n: henkp1 kan ons meer vertellen…kwantakosta?
kalesander zegt
Als de distributie gedaan is vallen de kosten best mee.. Alleen specifiek delen zijn lastig verkrijgbaar. Het is het wel waard trouwens!
maferick74 zegt
Leuk zo n vraagprijs….
frank2b zegt
Ik kies dan voor de Smart For2
Ook een driedeurs…
Praeses zegt
Ik heb de 3-deurs Evoque altijd al geweldig gevonden. Hoe vaak ik die configurator wel niet gedaan heb…
dolledries zegt
Avantime. Prachtig apart
giertjuh zegt
Peugeot 1007
grandvitara zegt
Mooi de meeste kiezen de Avantime. Nieuw werd hij nauwelijks verkocht en is voortijdig uit productie gehaald. Daarbij was het een intens slechte auto. Onderhuids heel veel Laguna onderdelen.
SpiderIV zegt
@grandvitara: veel Laguna onderdelen dus heel veel goedkope donoren en blok heeft Nissan basis.
kalesander zegt
O ja? Welke delen dan? En welk blok had dan de Nissan basis?
kalesander zegt
Ik denk dat je heb nu verward met de VelSatis.. De Avantime deelde namelijk de basis met de Espace III en werd bij Matra gebouwd, deelde zo goed als niks met een Laguna! De Espcace III was best een betrouwbare auto, veel meer dan de Espace die daarna kwam, en op die basis staan de Laguna en de Velsatis..
mashell zegt
Ik zou de Evoque kiezen. Die ziet er fantastisch uit en een driedeurs is zoals het hoort bij een echte Range Rover. En hoewel het artikel anders beweert vind ik driedeurs modellen praktischer. Deze hebben grotere portieren, je stapt dus gemakkelijker in en uit. Als je over je schouder kijkt bij het wisselen van rijstrook kijk je gewoon door het venster in plaats van naar een stuk B-stijl bekleding en je hebt meer licht in het interieur. Er zitten vaker mensen voorin dan achterin dus logisch gezien moeten die voordelen prevaleren.