Mercedes was een van de grootste voorstanders om de Formule 1 schoner (en dus stiller) te maken. Hoog tijd voor de Duitsers om zichzelf te verantwoorden.
De kritiek op het nieuwe imago van de koningsklasse van de autosport is niet mals. Het geluid is verdwenen, de auto’s zien er niet uit en het gaat er allang niet meer om wie er het hardst op het gaspedaal trapt. Banden sparen en zuinig rijden is veel belangrijker. Mercedes was een van de fabrikanten die erop hamerde dat de technologische ontwikkelingen in de sport ook gebruikt moesten kunnen worden in straatauto’s. Zien we daar al iets van terug?
Mercedes krijgt die vraag vaker, laat het via technisch directeur Paddy Lowe weten. Het team legt uit dat het niet zo eenvoudig is als het lijkt. De V6-turbo met hybride zie je bijvoorbeeld niet als geheel terug in de nieuwe modellen van Mercedes. Dat geldt echter wel voor onderdelen uit die hybride aandrijving, want volgens het merk heeft elke Mercedes-rijder een kleine F1-bolide onder de motorkap.
Hybrides
Als we bijvoorbeeld kijken naar het energieherwinningssysteem KERS, dan zien we dat op dat gebied veel vooruitgang is geboekt. Het eerste systeem uit 2007 woog 107 kilogram en kon slechts 39 procent van de herwonnen energie hergebruiken. Inmiddels weegt KERS nog maar 24 kilo en is het in staat 80 procent opnieuw te gebruiken voor aandrijving van de auto. Dat zagen we bijvoorbeeld terug in de Mercedes SLS AMG Electric Drive, die gebruik maakte van een doorontwikkelde versie van het F1-systeem.
De nieuwe Mercedes S500 Plug-In Hybrid is volgens de Duitsers de auto die het meest profiteert van de technieken uit de F1, omdat het merk met dat model tegen dezelfde uitdagingen aan liep. De S-Klasse moest zo zuinig mogelijk worden, zonder direct aan prestaties in te boeten. Ook bij deze auto wordt de hybride-techniek uit de Mercedes GP W05 namelijk overgenomen, terwijl er ook op aerodynamisch gebied de nodige kruisbestuiving heeft plaatsgevonden.
Windtunnels en CFD
Daarnaast is het voor autofabrikanten steeds belangrijker geworden om zo veel mogelijk resultaten te boeken met zo min mogelijk middelen. De tijd dat een auto meteen de weg opgestuurd werd om een nieuw onderdeel te testen is voorbij. In plaats daarvan worden aerodynamische onderdelen met schaalmodellen getest in de windtunnel én gebruiken fabrikanten CFD (Computational Fluid Dynamics). Deze technieken zijn al jaren gemeengoed in de Formule 1, maar maken nu dus ook de overstap naar de ontwerpafdelingen van de fabrikanten.
Brandstof en olie
Mercedes is er trots op dat het al in de jaren vijftig gebruik maakte van motoren met directe benzine-inspuiting in zijn Silver Arrows. Die techniek maakte later ook de overstap naar productiemodellen. De nieuwe 1.6-liter turbomotoren zorgen voor nieuwe uitdagingen, omdat ze warmer worden dan de oude V8-blokken. In samenwerking met partner Petronas verschenen er daarom sinds 2010 liefst vijftig nieuwe oliesoorten voor motoren, transmissies en hydraulica. Die producten zien we terug in de snellere Mercedes-auto’s, zoals de bolides van AMG.
danmar zegt
Schakelpeddels, stuurbediening, carbon materialen, actieve dempers, komen toch ook uit F1?
gijsso zegt
Ik mis het kopje boven waar staat dat dit een advertorial is. Leuk dat Mercedes hier reactie op geeft, maar dat geeft natuurlijk een bijzonder eenzijdig beeld. Dit artikel had veel uitgebreider kunnen zijn, met als voorbeelden het gebruik van koolstofvezels, actieve ophanging en turbo’s. Nagenoeg allemaal hun oorsprong te vinden in Formule 1, 20 jaar later in ‘gewone’ personenauto’s.
super zegt
@gijsso:
de eerste toepassing van drukvulling (aka “turbo”) was in personenautos, niet in raceauto’s. F1 techniek wordt misschien her en der gebruikt in wat exotische soeperkars, maar voor “normale” productieautos draagt F1 naar mijn mening vrijwel niets bij (behalve marketing enzo)
marinepower zegt
@super: eerste gebruik van drukvulling als zijnde turbo was bij scheepsdieselmotoren. En daarna bij vrachtwagens……… En toen bij (Amerikaanse) auto’s. De rest is bekend.
super zegt
@marinepower:
volgens mij is de eerste toepassing bij vliegtuigen geweest, maar ik had het over autos
coenijn zegt
@super: volgens mij was de B-17 inderdaad een van de eerste massaproductie vliegtuigen met turbo’s en variabele turbo druk.
Bastiaan zegt
Ah donder op Mercedes ik wil gewoon leuke races zien!
jrk68 zegt
@bastiaanstultjens:
Dan adviseer ik je om gewoon te kijken, op het geluid na heb ik dit jaar al veel leuke races gezien. Het geluid is op TV sowieso nooit te vergelijken geweest.
Daarnaast is het niet Mercedes die de regels bepaalt maar op dit moment het beste met die regels weet om te gaan. Dat kan je ze moeilijk kwalijk nemen….
toniominestrone zegt
@jrk68: Je vergeet erbij te vermelden dat de huidige generatie F1 bolides er afzichtelijk uitzien, goed er is spanning maar als liefhebber kijk ik ook graag naar fraaie monoposto’s met dito geluid.
jrk68 zegt
@toniominestrone:
Ik zie en hoor ook liever de V10’s, feit echter is dat het in die tijd meer op een reclamekaravaan leek dan op een wedstrijd.
Nu ben ik ook een liefhebber van strijd op de baan en wat dat betreft wordt ik door de formule stofzuiger beter bedient dan door de voormalige F1.
Tussen de bedrijven door heb ik geprobeerd om de 24 uur van Francorschamps te volgen en die ging redelijk tot het gaatje. Jammer dat de VDS BMW een elektronisch probleempje had en de WRT Audi er met de zege vandoor ging. Uiteindelijk zat er 7 sec tussen.
Die wedstrijd werd gisteravond ontsierd door een fors aantal megaklappers dus de liefhebbers daarvan werden ruim bediend.
Helaas waren daar ook flink wat kanshebbers betrokken, meestal waren die gewoon slachtoffer.
ghj13 zegt
@bastiaanstultjens: tip: DTM kijken! Mooie auto’s, mooi geluid, mooie races
toniominestrone zegt
@ghj13: Ik ben ook fan van de DTM races maar om nou te zeggen, mooi geluid?, luister eens naar een Z4 GT3, daarbij valt de DTM M4 in het niet.
Bastiaan zegt
Heb regelmatig gekeken maar ik kan het niet leuk vinden als brandstof sparen zo’n grote rol speelt. Nieuwe technieken juich ik toe zolang het het echte racen maar niet in de weg staat.
Ik weet ook wel dat Mercedes de regels niet maakt en respect voor hun prestaties maar ik vind dat we deze regels niet hoeven goed te praten.
Sracerr zegt
Vtec!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En Mercedes wordt DE Stofzuiger koning van 2014, daar hebben hun politieke spelletjes achter de schermen wel voor gezorgd. :)
p.s. DTM is ook al zo slaapverwekkend, zijn er nog meer van die slaapklasses?
Sracerr zegt
Volgend jaar komen ze weer terug en dan zonder uitlaat met een V-6 Vtec die makkelijk 19000 toeren draait. Weg met die Dyson competitie vervalsing. hoppa…..
Sracerr zegt
p.s Turbo’s komen oorspronkelijk uit vliegtuigen maar de WING-turbo van HONDA. toto volgen jaar, hoppa
schuimbekje3 zegt
Zien we daar al iets van terug: Nee dus… Alle technieken bestonden al voor de formulie uno en zijn hoogstens onder druk verbetert.
Formulie uno komt niets goeds van. De meeste technieken komen al jaren uit de rally sport, terwijl daar het vervangen van onderdelen juist moeilijker is dan in de F1.
Een paar jaar geleden werkte ik bij een bedrijf dat onderdelen voor formulie uno auto’s ontwikkelde. 5 uitvindingen op rij die mede dankzij mij mogelijk waren zijn verboten in de F1. Wat doe je nog met F1 ? Het is al jaren de parade van 1 automerk welk op dat moment TOEVALLIG de beste auto heeft naar gelang de regels van die dag. De bestuurders doen er niet veel toe. Ik durf te stellen dat voor 75% van de F1 piloten zou gelden dat wanneer ze onder de zelfde omstandigheden dezelfde performance zouden leveren. Dat zie je ook wanneer je ze in een zelfde auto zet waar ze GEEN ervaring mee hebben, dan rijden ze exact dezelfde tijden.
F1 is gewoon duur rondjes rijden voor bedrijven die van status houden of leven. Zoals Ferrari. ZE maken geen goede auto’s, wel dure fakkels, ze maken voornamelijk auto’s voor mensen die ze willen laten showen niet om mee te rijden.