De keuze is reuze op dit moment.
Je wilt veel geld uitgeven aan een complete doch bejaarde auto. Het hoeft niet perse de grootste te zijn, een C-segment hatchback is voldoende. Wel met een beetje motor en uitrusting graag. Anders is premium rijden niets aan. Er is veel keuze in dit segment. Het is alleen wel opvallend dat het een segment ‘op leeftijd’ aan het worden is. Op dit moment is er eigenlijk maar één die je modern kan noemen: de Mercedes-Benz A-Klasse. De rest is in automobiele termen stokoud te noemen. We nemen de opties met je door:
Infiniti Q30 (G1DA)
De minst verouderde A-Klasse concurrent is een, eh, Mercedes-Benz A-Klasse. De Infiniti Q30 is natuurlijk niets minder dan een vorige generatie A-Klasse die is overladen met een
Infiniti saus. Het resultaat is echt niet een slechte auto, absoluut niet. Zie deze auto als een heel goede coverband. Op zich niet verkeerd, maar je hebt liever het origineel. Als je gaat voor de Q30 1.6t Sport, dan ben je 41.715 euro kwijt. Stevig aan de prijs, maar de uitrusting maakt veel goed.
2012: Audi A3 Sportback (8V)
Deze luxe Golf met de kraag omhoog is nog niet zo heel erg lang geleden gefacelift. Zo oud kan de A3 toch niet zijn? Nou, eh, jawel. De auto werd 7 jaar geleden op de Salon van Genève onthuld. In de tussentijd is de Audi A3 optisch als technisch bijgepunt. Ondanks dat de auto behoorlijk oud is, zijn er nog niet echt speciale aanbiedingen. Een standaard A3 begint iets boven de 30 mille, maar die uitvoering is te kaal. Een A3 Sportback 35 TFSI S-Line kost tegenwoordig 39.240 euro.
2012: Volvo V40 (P1)
Net als de Audi A3 werd de Volvo V40 ook geïntroduceerd op de Salon van Genève in 2012. De auto was de opvolger van de C30 en in tegenstelling tot die auto een stukje praktischer, mede dankzij 5 deuren. De Volvo V40 was (en is!) een absolute lease-lieveling op de Nederlandse autosnelwegen. Op dit moment is het gamma van de auto helemaal uitgekleed en zijn er enkele ‘Polar’ modellen beschikbaar. Dan weet je dat het afscheid niet meer lang gaat duren. Een V40 T3 R-Design Polar+ Sport met automaat kost je 32.995 euro. Dat is gezien het gebodene best scherp te noemen.
2011: BMW 1 Serie (F20)
We hebben het einde van deze auto al vaker besproken. Zeker in combinatie met de weldadige zescilinder in de M140i is het een uniek pareltje in het autolandschap anno 2019. De BMW 1 Serie maakte zijn publieksdebuut op de IAA in Frankfurt in 2011 en loopt nu op zijn laatste benen. De volgende generatie gaat voorwielaandrijving krijgen, net als al zijn concurrenten. De goedkoopste 1 Serie kost je tegenwoordig zo’n 32 mille. Maar dan heb je een teruggetunede driecilinder met 109 pk. Moet je niet willen. Gelukkig heeft BMW fijne viercilinders en een paar leuke actiemodellen. Een 120i Edition Shadow Sport kost je 42.427 euro, maar dan heb je 184 pk en een redelijk omvangrijke uitrusting. En laten we het nog maar eens aanhalen: achterwielaandrijving.
2010: Lexus CT200h (A10)
Inmiddels is de vierde generatie Toyota Prius alweer een tijdje onder ons. Deze Lexus is in principe een Toyota Prius met een chic koetswerk, maar dan wel op basis van de vorige generatie Prius. De CT200h begint dus ook al een evergreen te worden. De auto maakte zijn debuut op de, hoe kan het ook anders, Salon van Genève (in 2010) en de levering begon in de eerste maand van 2011. De aandrijflijn kan nog steeds niet overtuigen en het is ook geen leuke auto om te rijden. Met name die transmissie bederft de feestvreugde. Maar mocht je veel stadskilometers maken, is het een optie. Geen goedkope optie, overigens. De CT200h is er vanaf ‘29.995’ euro, maar die versie wil je niet. Een F-Sport Line (die standaard heel behoorlijk is uitgerust) kost je 37.595 euro.
2010: Alfa Romeo Giulietta (940)
De reden om deze klasse eens onder de loep te nemen. De Giulietta beleefde zijn introductie op de Salon van Genève in 2010. Dat was negen jaar geleden. Het is nog niet duidelijk of de auto een opvolger krijgt. Voor het komende jaar heeft Alfa Romeo de Giulietta weer een klein beetje opgefrist. Het gamma is nu zeer beperkt, waardoor de auto duur lijkt te zijn geworden. Niet is minder waar: standaard heb je behoorlijk wat uitrusting, een TCT-automaat en 170 pk. Tel daarbij het ‘Pack Veloce’ en ‘Pack Visibility’ op en je komt uit op 34.540 euro. Dat is een scherpe prijs als je ziet wat je ervoor terugkrijgt.
Conclusie
Er zijn wel redelijke deals te scoren, als je niet perse het nieuwste van het nieuwste hoeft. Natuurlijk, de A-Klasse is het modernst en heeft merkbaar jaren voorsprong op zijn concurrenten. Het is de beste keuze. Echter, dat heeft wel zijn prijs. Passen we dezelfde bouwstenen toe bij de A-Klasse als bij de anderen (een beetje leuke uitvoering) dan zou je uit komen op een A200 Premium Pack AMG Line. Die kost 48.766 euro. Dat is bijzonder prijzig.
Dus welke moet je kiezen? We gaan even afvinken. De Audi A3 is goed, maar (nog) niet goedkoop en weet zich op eigenlijk geen enkel vlak echt te onderscheiden, behalve dat je de leeftijd er niet aan af ziet. De Lexus valt ook af. Het concept van die auto is gewoon verouderd. Een goede tweedehands aankoop, maar nieuw zijn er betere milieuvriendelijke alternatieven te vinden voor dit geld. Wil je je onderscheiden met een Aziaat, ben je aangewezen op de Infiniti, alhoewel je flink moet betalen om ‘anders’ te zijn. De Alfa Romeo biedt vooral veel waar voor zijn geld en is absoluut het overwegen waard, maar de Volvo is beduidend goedkoper. Ook niet onbelangrijk: de Volvo komt minder ouderwets over. Heb je het geld liggen en wil je de leukste auto: ga voor de BMW 1 Serie. Wil je voor een prikkie in een complete premium hatchback rijden: pak de Volvo.
Dan is nu het woord aan u, waarde lezer: voor welke auto zou jij gaan als de Mercedes A-klasse nét niet in het budget ligt? En nog wel belangrijker: waarom? Laat het weten, in de comments.
vaakbenjetebang zegt
Als Alfista zou ik, voor deze godzijdank slechts hypothetische keuze staand, dolgraag de Giulietta kiezen. Het zou me alleen niet lukken, want van een Alfa heb ik verwachtingen, die door de Giulietta totaal niet worden waargemaakt. Wat een teleurstellende auto vind ik dat toch. Het gedoodverfde alternatief (want RWD), de 1-serie, zou ik ook aan me voorbij laten gaan. Er is maar zo veel lelijkheid die een mens kan verdragen en de BMW heeft daarvan domweg teveel (mind you, dit komt van iemand die de originele E87 5-deurs juist de fraaiste 1-serie vindt, dus wat weet ik nou van esthetiek?). In de C200h zit ik ronduit beroerd, de Infiniti is me een te gezocht alternatief wat eigenlijk niets substantieels biedt wat een andere auto niet heeft, de Audi is zo hemeltergend saai dat ik al haast in slaap val als ik er over schr
* schrikt wakker *
Dan de Volvo maar. Daar zitten tenminste fijne stoelen in.
donjunior zegt
@vaakbenjetebang: Precies dit.. ik heb dus een Giulietta.. maar zou eerder de Volvo kiezen vanwege de stoelen. De stoelen in de Giulietta zitten op lange stukken gewoon echt ruk. Overigens vind ik de Giulietta verder wel echt een leuke auto om te rijden (weet niet zo goed waarom het niet een ‘echte’ Alfa zou zijn, anders dat deze niet wegroest op je oprit.. als dat een maatstaf is.. tja dan is dit inderdaad geen echte nee, maar goed dat terzijde)
alcantara zegt
@donjunior: Kan me niet voorstellen dat je gelukkig wordt van een V40 als je een Giulietta gewend bent. Heb beide best vaak gereden, een Giulietta rijdt veel leuker. Fijnere handbak, stuurt beter, motor voelt pittiger ondanks 170pk tov 180pk voor de T4 en maakt tenminste nog wat geluid. V40 voelt een beetje doods aan, ja je zit wel comfortabel en krijgt weinig mee van oneffenheden in de weg, dus als comfort je ding is voor een Volvo gaan. Maar voor comfort rij ik geen auto, zit ik liever thuis op de bank.
Btw, ik zou zelf ook nooit voor de Alfa kiezen omdat de kwaliteit behoorlijk ruk is.
donjunior zegt
@alcantara: Nee we hebben het ook niet over gelukkig worden helaas.. Ik wordt elke dag heel gelukkig van mijn Giulietta.. maar zit toch comfortabeler naar mijn werk (in de file) in mijn Golf Variant met DSG. De Giulietta heb ik voor in het weekend.. inderdaad met handbak en 170PK. Elke keer als ik het ding start heb ik een smile van oor tot oor.. gewoon omdat ie zo leuk klinkt.
vaakbenjetebang zegt
@donjunior: Wat ik van een Alfa verwacht is dat hij onderscheidend en vooral ook onderhoudend rijdt ten opzichte van zijn directe concurrenten, en dat vind ik persoonlijk niet het geval met de Giulietta. Dan vind ik bijvoorbeeld een Mazda 3 beter aan mijn verwachtingspatroon voor een Alfa voldoen. De Volvo stuurt inderdaad doods maar binnen de gestelde randvoorwaarden zou dat toch echt mijn keuze zijn. De V40 voor de relaxte, zouteloze, verstandige daily kilometers, de rest van mijn wagenpark voor de fun.
dper4mance zegt
@vaakbenjetebang: helemaal mee eens. Een Giulietta geeft mij ook niet echt het Alfa gevoel. Stuurgevoel is matig. Vind het ook (vooral van voor) niet echt een schoonheid.
Ram-G-maN zegt
Gewoon een jonggebruikte F21 M140i xDrive uit Duitsland. Hou je nog geld over voor een Quaife LSD en een Turboswap + methanol injectie kuurtje bij Pure Turbos. Rij je elke supercar zoek in je “C-segmentertje”.
henk123456 zegt
@AutomotiveDesigner: en jij bent 15 jaar? Methanol injectie kuurtje.. de meeste mensen met zo’n hatchback hebben geen fast & furious ambities
Ram-G-maN zegt
@henk123456: Ah je bent “gelukkig” getrouwd met kinderen, ik zie het al…
lincoln zegt
Velgkleurtechnisch gezien is die BMW een pauperhok ..
potver7 zegt
@lincoln: Velgkleurtechnisch… Staat dat in de Van Dale?
lincoln zegt
@potver7:
Smaakisniettekoopvinders weten wat ik bedoel ..
Ongesteldeachterstandswijkers trouwens ook ..
raoufff zegt
@lincoln: en asotechnisch is de V40 een absolute koploper!
henrie zegt
@raoufff: Sorry…
tjorque zegt
@lincoln: mooi, doe me die bmw maar dan, ik ben (volgens een andere AB bezoeker) toch een pauper (omdat ik een autolening heb) ?
str8six zegt
BMW
jimmy0180 zegt
Zit dus precies in deze situatie.
Wordt het de Mercedes A klasse als nieuwe leasert? Of toch iets anders?
Ford Focus ST-line (182pk) spreekt me nog het meest aan…
stuko zegt
@jimmy0180: hoe mooi dat Ford op een niveau is gekomen dat ze in tweestrijd zijn geraakt met Mercedes. Chapeau Ford
toyotaprius zegt
@stuko: ik vrees dat kwalitatief Ford het wint van de A klasse.
posthumus zegt
@toyotaprius: En waarom is dat erg? Meeste A-klasses rijden toch een Renault-blok met een sterretje erop.
lotuselises2 zegt
@jimmy0180: ik zeg doen! Ik rij nu sinds 2 weken een nieuwe focus St line, zelden zo’n lekker rijdende c-segmenter gereden (OK, de 1-serie was ook top, maar inmiddels antiek aan het worden. Wel met 18” velgen doen.
Gulli zegt
@lotuselises2: hoe is het comfort met de 18″ wielen? Vorige week een proefrit gemaakt in een 1.0 Wagon en die reed heerlijk, maar die had dan ook ‘maar’ 16″ velgen eronder zitten. De Focus staat momenteel vrij hoog op mijn shortlist dus ik zal nog wel een paar ritjes gaan maken denk ik :)
lotuselises2 zegt
@Gulli: Rijdt iets strakker maar ook wel wat meer trillingen op klinkerweggetjes ed. Maar ook meer stuurgevoel en dat vind ik persoonlijk erg belangrijk.
Gulli zegt
@lotuselises2: ok zal niet veel verschillen met mijn huidige runflats denk ik. Thx!
w0o0dy zegt
@jimmy0180: Mazda 3
potver7 zegt
Hoe kan je de V40 nou een opvolger noemen van de C30… Het is gewoon de opvilger van de S40 e
potver7 zegt
@potver7: S40 en de vorige V40 gecombineerd… De C30 was een leuk niche-modelletje op basis van de S/V40 dat maar een beperkte periode in productie is geweest.
willeme zegt
@potver7: Zo zou je het kunnen zien. De C30 was een C-segment hatchback en de V40 (P1) is ook een C-segment hatchback.
tenaci zegt
@potver7: V50 toch? De vorige V40 is die halve Carisma
sirprize zegt
@tenaci: en de V40 een soort premium Ford Focus…
Boomer zegt
@potver7: hoe kan je een V40 nou premium noemen? Mijn God wat een droefenis op wielen is dat zeg. Ik moet zo’n pauperhok rijden omdat ik wacht op mijn eigen bestelde auto en er is werkelijk niks premium aan. Het interieur zit vol rammeltjes en kraakjes. Stoelen zijn ruk en niet te verstellen doordat je je hand niet bij de knoppen krijgt. Infotainment systeem is uit het jaar blok. Het ding is onderstuurd zompig en trager dan dikke stront. Gereden door gefrustreerde (waarvan akte) leaserijders de het hok kozen op basis van lage bijtelling. Ze rijden allemaal als malloten. Het ding zuipt letterlijk een liter olie per 1000 km. Te tildrempel is te hoog de a-stijl te laag. Het rare zwevende middenconsole onpraktisch en ook dat kraakt als een dolle. Je kan geen sleutels aan je autosleutel hangen want die tikken op het ‘premium’ plastic aluminium.
Ik tel de dagen af dat mijn c-coupé geleverd wordt. Voor mij nooit meer Volvo.
kroon zegt
@airc: wat een frustratie zeg… Vreemd genoeg ben je hier zo’n beetje de enige met deze negatieve ervaring. Kan het eventueel aan jezelf liggen? En heb je last van een te hoge tildrempel? Ben je een vrouw?
Ik heb jaren Mercedes gereden en kwam er na overstap op andere merken achter dat Mercedes pas vanaf de S-Klasse echt goed is. Daarvoor echt niet. Veel problemen en issues die je niet verwacht bij zo’n merk. Rammels, storingen en tot aan roest toe.
milie33 zegt
@kroon: E klasse W211, rijdt heerlijk, Mn vader heeft er (vanwege een mid-life crisis) meerderen gehad, E200/220cdi, maar ook een E500, rijden allemaal even lekker en nooit problemen mee gehad!?
sirprize zegt
@airc: klinkt als anekdotisch bewijs. De V40 die ik jaren heb gereden had geen enkele van de door jou genoemde klachten. Geen rammels en kraakjes, fijne stoelen, 0 olieverbruik, prima audio, met 180 pk (T4) snel genoeg, en echt aluminium in het interieur, geen plastic.
mrbadaboem zegt
@sirprize: Vooral dit, ik heb afgelopen zomer een v40 d2 (2.0)gekocht (ja het beruchte ‘bijtellingshok’) maar heb er niets op aan te merken. Als iemand die sportief rijd en toch auto’s met meer vermogen gewend was mis ik zelfs de pk’s niet, afgezien van die enkele keer in Duitsland waar je merkt dat ie boven de 180 er niet zoveel zin meer in heeft….. maarja dan nog: hoe vaak kom je eigenlijk in duitsland aan die snelheid toe?
sirprize zegt
@mrbadaboem: de T4 loopt tot 210 (op de teller) maar inderdaad, ik kom uiterst zelden in Duitsland dus topsnelheid boeit me geen ene moer. Tot 160 is interessant. Daarboven raak je alleen maar je rijbewijs kwijt. En voor snel optrekken pak ik wel m’n tweewieler (140 pk op 230kg ?)
rotjeknor66 zegt
Al is de A klasse nog zo nieuw en modern, ik zou hem voor geen goud willen, compleet misgeslagen dat dashboard bah bah, rationeel gezien de V40 pas als leenauto meegekregen en reed verrassend goed, maar zou voor de BMW 1 serie gaan, ziet er goed uit, normale klokkenwinkel aan boord en met lekker dik blok leuk speelgoed
pa045 zegt
@rotjeknor66: met lekker dik blok kost die kaal al 60 mille. Echt een verkooptopper in NL. Voor NL begrippen is de 3 cilinder al een dikke auto.
saxoke zegt
Met de Volvo heb ik in 190pk versie een anti slipcursus gevolgd. Daardoor heb ik dus leuk met de V40 gereden. Die auto heeft me positief verrast als echt fijn autootje.
pel96 zegt
@saxoke: Ik heb juist het tegenovergestelde. Bij mijn “anti” slipcursus werd gebruik gemaakt van A en C klasses over de C heb ik niets slechts te melden (wel zag het stoffen interieur er vrij sleeds uit). De A klasse was echt een aanfluiting. Slecht zicht, matige inteueurafwerking, 0,0 binnenruimte en een waardeloze achterbank. Sinds die cursus heb ik niets anders dan medelijden met de bestuurder als ik iemand in zo’n ding zie rijden.
torsen zegt
Ik kies dan toch de 1 serie. De enige hatchback uit dit rijtje met een premium die de rest niet heeft.
i.p.v. een A3 heb ik liever een potentere Leon met meer goodies. De infiniti is een soort Mazda maar dan lelijker, dan liever Mazda. V40 is helemaal niets mis mee behalve dat er tachtig miljard van rond rijden in Nederland. De Lexus heeft het probleem van Prius genen, ze zeggen dat CVT voor continu variabele transmissie staat maar volgens mij is het gewoon een auto-SOA ofzo, naarmate het ding ouder wordt komen er ook allemaal rare schurft randjes op die het ding sportief moeten laten lijken.
De Giullietta is een beetje een dik lelijk eendje die ondertussen allang vervangen had moeten worden voor een mooie zwaan.
tge1 zegt
@torsen: Ik vind de 1-serie een rijdende clownsschoen. Geef mij de Infiniti of Lexus maar! Of nog liever, de Mazda 3!
sportstand zegt
Ik rij sinds een jaar een V40, en ben er zeer over te spreken! Prijs/kwaliteit is echt top, voor relatief weinig geld heb je een afgeladen auto (standkachel met app FTW!) en is het is een heerlijke km vreter. Infotainment is beetje ouderwets, maar bellen en muziek streamen werkt prima. Ben ook positief verrast door de 2.0 diesel, zeker in combinatie met een 63 liter tank is een range van 1100 km bij stevig rijgedrag mogelijk! Ow ja, ik wil nooit meer een auto zonder ledlampen, wat is dat fijn!
mar10us zegt
@sportstand: en wat vind jij relatief weinig geld?
sportstand zegt
@mar10us: Die van mij was rond de 32.500, ongeveer 5500 euro goedkoper dan een vergelijkbaar uitgeruste Golf met de 1.6TDI. En ongeveer 10k goedkoper dan een vergelijkbare A3. Als los bedrag zeker veel geld, in vergelijk met andere aanbiedingen zeker niet gek!
Pordon zegt
Als ik net niet het budget voor de A-klasse zou hebben dan zou ik geen van deze auto’s kopen maar een tweedehands uit een segment hoger. In de lease ontlopen de duitse drie elkaar niet veel dus als het in je lease budget ligt altijd de A-klasse, alleen al vanwege dat fantastische interieur.
alfapeter zegt
Om mee te rijden: BMW
Om naar te kijken of in gezien te worden: Alfa
RAW zegt
Is een nieuwe minder premium auto inmiddels niet net zo premium als een oude premium? Want om een oude Alfa premium te noemen … dan zijn de nieuwe Mazda 3 en de Ford Focus ook prima rijdende auto’s. En een Hyundai i30 N is ook niet te versmaden, hoewel ook behoorlijk prijzig.
torsen zegt
@raw68: nee, want het is geen … dus kan je niet zeggen dat je in een … rijdt.
Zo rijdt een collega Lexus. *Lees met een ballen accent*
GTR zegt
Ah… Een dilemma die mij maar al te bekend voor komt. Momenteel rij ik een Leon die uitgereden moet worden en ergens in een niet al te ver gelegen toekomst zal ik een keuze moeten maken binnen het C segment. Er is keuze uit het D segment, maar dat is een vrij kale Insignia. Uiteindelijk heb ik in mijn hoofd al een keuze maar laat ik beginnen bij het lijstje…
Kijkend naar dit lijstje vind ik de nieuwe A klasse prachtig, maar zeker te duur met de nodige opties. Dat geldt hetzelfde voor de A3 waarvan je weet dat je over een niet al te lange tijd eigenlijk rond rijdt in het oude model. De Lexus CT200 heb ik echt 0,0 mee. Ik vind het dashboard niet naar mijn smaak en als ik ooit weer in een auto moet rijden met CVT automaat, dan ben ik niet meer veilig gezien mijn drang om er een eind aan te breien (mijn leven). De Infinity is een mooie wagen, maar flink aan de prijs en ik zou mij vooral irriteren dat ik naar het (verouderde) klokkenspel van een
Mercedes kijk. Ik zou voor dat geld toch echt een beetje het gevoel willen hebben dat het ook maar ergens origineel is. De V40 is mij helaas te krap, verder een puike wagen.
Dan de finalisten… Privé heb ik een F30 gehad en hoe dat rijdt is gewoon top. Zal altijd een zwak hebben voor BMW. Toevallig hebben we nog wel een F20 in het huishouden en dat rijdt geweldig! De Alfa is gewoon véél bang for the buck met een geweldig uiterlijk en interieur (die stoelen met leren bekleding ziet er echt geweldig uit). De Nederlander in mij zegt dat ik voor de Alfa moet gaan. Maar de auto liefhebber is toch in dubio… En kiest dan toch voor de BMW. Ik vind het een knappe wagen, het rijdt absoluut top, ik kan er heerlijk laag in zitten (waardoor ik ín de auto zit en niet óp).
In realiteit zou het boven mijn budget uit steken en vind ik het toch echt een verouderd model, al zou ik daar het minst moeite mee hebben. Ik heb van alles bekeken, tot een T-roc aan toe. Golf is mij toch echt te saai. Een Skoda al helemaaaaal. T-roc een keer in gezeten en de zit vond ik niks. Leon was een goede kanshebber, maar ook al zon verouderd model al vind ik m vrij strak ogen. Maar als het zo ver is, ga ik voor een Focus ST line Business met een Design pack 2 in die geweldige blauwe kleuter een 1.5 EcoBoost 150pk blokje en de 8traps automaat. Dat allemaal voor pak ‘em beet 34.000 euro.
Het rijdt lekker strak en het ziet er toch erg leuk uit waarbij je gewoon de juiste opties kan hebben voor niet al te veel geld.
lotuselises2 zegt
@GTR: Stond voor eenzelfde dilemma, uiteindelijk ook een Focus St line geworden, inderdaad in het blauw, met design pack en St line pack. Rijdt super! Overigens was ik ook wel gecharmeerd van de Honda Civic, maar je ziet hem eigenlijk nooit. Niet op de weg en niet in de aanbevelingen. Ruimste in zn segment, ook best wel lekker dik en ruim aangekleed voor dezelfde prijs als een aangeklede Focus.
kobus1967 zegt
Gewoon geen premium, doe maar een Kia Ceed of Hyundai i30 en gebruik het geld wat je overhoud om je vrouw/vriendin blij te houden, win-win situatie.
mashell zegt
@kobus1967: hmm. Laatst een weekje een Megane gehad en dan weet je toch wel weer waarom je een premium merk (in mijn geval BMW) rijdt. De bediening is allemaal net wat doordachter bij de premium merken, de stoelen zijn veel beter en het infotainment loopt bij de premium merken een paar generaties voor.
kobus1967 zegt
@mashell: geen frans maar koreaans was mijn suggestie.
Infotainment hoeft van mij niet daar heb ik al een premium gsm voor.
hollandbest zegt
@kobus1967: premium gsm ja echt premium om telkens dat ding op je dashboard te plakken
mercs zegt
Kies de Volvo. Ik kan het weten, want ik rijd er in, al bijna 5 jaar
Wat een heerlijkheid is die auto. Beste voorwielaangedreven onderstel ( Focus), in mijn geval dikke motor (190pk en 400nm) en echt zuinig (1:19 met twee vingers in je neus), hele goede remmen en goede looks. En bang For your buck
Nadeel: ruim is tie niet, maar dat zijn de andere opties ook niet. En Navi etc is ouderwets, maar doe gebruik ik toch niet.
skelter zegt
@mercs: helemaal mee eens, al moet ik me met een D2 redden…
henrie zegt
@skelter: Ik ook. Vind het geen straf…
Boomer zegt
@henrie: D2 haalt amper 130. Wat een hok is dat.
henrie zegt
@airc: 200 bedoel je. Geeft niet. Typefoutje kan iedereen overkomen…
tjorque zegt
De bmw. Gewoon opdat ik die al gereden heb, en toen goed vond. En de gene in dit artikel wél een dikker blok heeft en dus nog fijner zal rijden…
stfu zegt
Ik vind de A3 en V40 nog steeds nette auto’s voor in het straatbeeld. Helaas zie je ze dan wel weer overal.
toyotaprius zegt
Ooit eens voor een Mercedes gekozen en we zitten er nog 2,5 jaar aan vast.. Toch maar eens bedenken hoe we er af kunnen komen, wellicht hier iemand een idee?
room850 zegt
@toyotaprius: de vangrail er mee kussen
giertjuh zegt
@toyotaprius: Een dikke eik pakken
lavoro zegt
@toyotaprius: Plofkraak?
bitd zegt
@toyotaprius: in Utrecht parkeren
posthumus zegt
Op de gebruikte foto lijkt de Giulietta wel een mini-Stelvio. Vreemd…
Maar, zou toch voor de Giulietta gaan in dit geval. Blijft een mooi ding, rijdt meer dan prima en is niet zo ongelooflijk saaaai
pindakoning zegt
Zou zelfs nog eerder het vorige model A-klasse kiezen boven dit rijtje
unknown32 zegt
Bmw 1serie met rwd…
ghost zegt
Ben doorgaans meer van de Duitsers, maar ik ga voor de Alfa!
smex zegt
Sterker nog, al zou de A klasse de goedkoopste zijn zou ik hier nog niet voor gaan. Afschuwelijke bak. Ik zou in deze situatie toch voor een 1 serie gaan. Voor de looks zou ik een A3 of Gulietta pakken.
toyotafortuner zegt
Infiniti.
Ik heb t er graag voor over, om extra bij te moeten betalen, om anders te rijden
mashell zegt
Heb twee jaar terug uit dit lijstje gekozen. Short list was Volvo, Audi en BMW. Volvo viel af vanwege teveel deuren en een zinloos panoramadak dat niet open kon. Audi viel af omdat die juist geconfigureerd toch wel een flink stuk duurder was dan een vergelijkbare BMW.
tge1 zegt
Ik mis de Mazda 3.
karhengst zegt
@tge1: Dit. Even geduld voor de nieuwe versie en je hebt een modern model met een interieur waar zo goed alle bovengenoemde modellen een puntje aan kan zuigen.
Het enige nadeel bij Mazda is het uitblijven van echt potente versies.
hollandbest zegt
@tge1: dan wel de sedan! De hatchback heeft toch een lelijke achterkant damn
hallokroket zegt
Ik zie geen stokoude hatchbacks?
mastemaker zegt
@willeme, de nieuwe Corolla 180pk Hybrid!
hollandbest zegt
@mastemaker: liever de 1.2 Turbo lekker schakelen!
racerx zegt
Uit dit rijtje de BMW, in de realiteit zou ik een Focus met 1.5 150pk nemen en het geld dat ik overhield in een mooie motorfiets steken. Het blijft een auto, iets dat je toch ‘verslijt’ zolang het geen hobbywagen is. Zonde om daar een hoop voor te betalen vind ik.
b088y zegt
BMW 318iA M shadow
eelco74 zegt
De infinity q30 is gebaseerd op de GLA en niet op de A klasse. Hij staat net als de GLA wat hoger op de poten en ook het interieur is stevig aangepast. Op zich wel een nette auto, er stond er vorig jaar 1 bij de athlon outlet.
De giulietta is het leukste in het rijtje, maar qua zitcomfort echt wel achterhaald. De stoelen zitten echt matig op lange ritten. Ondanks 22 alfa ervaring heb ik m daarvoor laten staan.
willeme zegt
@eelco74: De Q30 is gelijk aan de A-Klasse, de QX30 is gelijk aan de GLA. Lijkt allemaal verschrikkelijk veel op elkaar :-D
Dutchdriftking zegt
Als je niet gaat leasen zou ik bij iedere optie voor een exemplaar van een jaar oud met weinig km’s gaan. Het aanbod is groot, zeker wanneer je over de grens kijkt, en gewoon veel meer waar voor je geld.
madvillain zegt
Als je voor de Volvo kiest moet je in ieder geval wel met z’n 2en zijn. Die achterdeuren zijn echt belachelijk qua instap. Verschrikkelijk.
Gulli zegt
@WillemE: maar (bijna) al deze auto’s hebben toch inmiddels al een opvolger gekregen?
Q30 -> QX30
A3 -> net een opgefriste Q3 gelanceerd
V40 -> XC40 rijdt nog maar net rond
1-serie -> X1 rijdt al een tijdje rond maar de X2 is nog relatief nieuw
CT200h -> meh iets minder premium maar de CH-R is toch best populair inmiddels?
Ok ik denk dat een Stelvio niet helemaal telt als opvolger van de Giulietta :D
De marketingboys zijn allang zover, nu de autoliefhebbers nog.
willeme zegt
@gulli: Het is natuurlijk een grapje van je, maar helaas wel eentje die enorm veel pijn doet.
Je hebt namelijk volkomen gelijk. De crossovers hebben voorrang gekregen. Die zijn populairder en er valt meer geld aan te verdienen.
Gulli zegt
@willeme: ik verpak mijn pijn wel vaker in grapjes, om het leed wat draaglijker te maken
Alfonso_Alfist zegt
Met wen bescheiden budget zou ik voor een nieuwe Mazda 3 of Focus gaan. Of voor iets meet geld toch een 1serie met dikke motor en ZF automaat is qua aandrijflijn wel het fijnste
Gulli zegt
@alfonso_alfist: ik denk dat voor een Alfist tegenwoordig een Mazda een uitstekende keuze is idd :)
rikv99 zegt
In het kader dit kan ook, maar wil je niet voor €30K! (Hij voldoet overigens wel een soort van aan de eisen…)
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/19f98f53-64d1-4d79-9ce8-a9455735c10b/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty
hollandbest zegt
@rikv99: lelijk ding
alcantara zegt
@rikv99: Bentley of niet, blijft een bejaardenbak.
Alfonso_Alfist zegt
@rikv99: ben na mijn 159 al bijna toe aan mijn 3e BMW. Naar qua rijden komt een Mazda 3 of 6 wel in de buurt, qua roesten helaas ook 8-)
milie33 zegt
Van de week proef gereden in een V40 met 1.6T. Vervolgens in een Mazda 3 2.0. Wellicht telt de Mazda niet als premium, maar ik vind de wegligging veel beter, het karakter van de Mazda motor is veel beter(allebei 120pk en meer nm voor de turbomotor ten spijt) en ik vind de Mazda 3 een leuke onderscheidende auto. Dus nu op zoek naar een leuk aangeklede 2.0 met weinig KM?
menaz zegt
Ik heb een V40 gehad in R-Design trim. Maar daar is niks premium aan. Ouderwetse bediening en hopeloos verouderde multimedia is tot daar aan toe, maar het rammelende en krakende interieur is echt slecht. De ruimte is dan wel weer premium, namelijk krap.
Wel topstoelen. En een tof design.
jcjc zegt
De Alfa is wel lekker, mits met 170pk. Heerlijke giftig blokje is dat. V40 zelf kort gehad, super comfortabele en fijne reiswagen maar stuurt gewoon niet lekker. A3, gaap. Infinity geen mening over, nooit in gereden. Wel leuk dat de Golf een keer niet meegenomen wordt in zo’n artikel, daar staat nr. 8 immers ook al aan te kloppen.
johan_vos zegt
Heel vreemde vraag en commentaren over premiumwagens……als ik het goed begrijp zijn dat voor de meeste hier dure maar dan ook veel betere wagens dan bv Franse of Aziatische wagens……..hun prijs zou verantwoord zijn door hun betere comfort, rijgedrag en degelijkheid…….heel raar…als je bedenkt dat die premium Mercedes A op een Renault bodemgroep met daarbij uiteraard Renault motoren gebouwd is……dan beweren dat die A beer rijdt en degelijker is dan een Renault is helemaal gek………blijft alleen het prijsverschil…..voor een gelijke uitrusting betaal je voor intrinsiek dezelfde wagen bij Mercedes gewoon het dubbele van een Renault…..dat allemaal voor een ander design en een ster hier en daar……denk dat ze bij Renault en Mercedes niet meer bijkomen van het lachen met kopers die zonder morren het dubbele betalen voor hetzelfde met een andere verpakking…….zijn de andere vernoemde merken anders?….Volvo al niet ……dat zijn gewoon Peugeots met een ander koetswerk……Audi gewoon VW onderin ….Alfa = Fiat….enkel BMW heeft nog eigen techniek….(alhoewel enkele van zijn motoren in samenwerking met Peugeot ontwikkeld werden=in gewone taal gewoon Peugeot DNA)……de BMW heeft dan weer toch wat nadelen waarbij het zeer kleine oncomfortabele interieur gewoon niet meer van deze tijd is en zeker zijn geld niet waard is………er blijft toch niks over van het vroeger rijgedrag van hun aandrijving…..dat werd zo afgevlakt voor de veiligheid dat het geen plus meer brengt voor het rijplezier (buiten een kleine draaicirkel)…beste bewijs hiervoor is dat ze ook overstappen op voorwielaandrijving om mee te kunnen……..premium wil dus enkel zeggen duurder voor dezelfde gewone massaproducten……….en bedenk vooral eens wat je voor de prijs, of zelfs minder, van een normaal uitgeruste A enz al niet kunt krijgen: bv een mégane Rs of een 308 GTI of een Civic R of zelfs een Mustang………..tegenover zulke wagens zijn de hier besproken vermeende premium dingen eigenlijk niets meer dan saaie vervelende brommobieltjes……..