Volgens de Rekenkamer valt er nogal wat aan te merken op het stimuleringsbeleid van de overheid. Een groot deel van de hybrides en elektrische auto’s wordt al na korte tijd het land uit geëxporteerd, maar dergelijke auto’s kosten een hoop subsidie. Kan dat beter?
Zoals bekend wil de overheid dat per 2020 minimaal 200.000 (semi-)elektrische auto’s op onze wegen rijden. Volgens de Rekenkamer moeten daarom 300.000 van dergelijke auto’s worden gesubsidieerd. Een groot deel van de PHEV’s en EV’s wordt namelijk al na korte tijd geëxporteerd. Op zich niet erg, maar vergeet niet dat dat zwaargesubsidieerde ‘groene’ auto’s zijn die de Nederlandse belastingbetaler miljarden euro’s hebben gekost.
Middels fiscale prikkels beoogt wil onze regering de zakelijke rijder laten kiezen voor hybrides of EV’s, ook dat is geen nieuws. Dat beleid werpt tot op zekere hoogte vruchten af, maar kost tegelijkertijd klauwen met geld. Daarnaast rijden een hoop hybrides een groot deel van de tijd gewoon op fossiele brandstoffen en da’s precies het tegenovergestelde van wat de overheid wil.
We zijn dan ook benieuwd of jullie maatregelen aan kunnen dragen die niet-fiscaal van aard zijn, en die de Nederlandse automobilist over kunnen halen tot het kiezen voor een (semi-)elektrische auto. Goede belastingtechnische oplossingen mogen natuurlijk ook, mits ze kunnen helpen om de eerdergenoemde doelstelling te behalen.
toeter11 zegt
Gewoon ophouden met die elektro auto’s. En ontwikkel de waterstof auto, en rij tot die tijd op lpg.
jrk68 zegt
@toeter11:
Strak plan, dan maken we die waterstof met stroom uit kolencentrales, dat levert een fabeltastisch rendement…..
huupe zegt
@jrk68: waar komt de stroom van je Model S nu vandaan dan?
5cilinder zegt
@huupe: van mijn dak
roppp zegt
@5cilinder: dan ben jij uniek. De meeste oplaadstation worden toch echt voorzien van stroom uit een bruinkoolcentrale (want die kolen kun je zo lekker goedkoop uit Duitsland halen).
dikdraak zegt
@roppp: En zelfs dan is het rendement van een elektrische auto aanzienlijk hoger (en daarmee het verbruik lager) dan een old-skool benzineauto.
5cilinder zegt
@roppp: Energiewende wat schoon toch allemaal, laten we de kerncentrales sluiten om vervolgens het tekort op te vangen met bruinkoolcentrales. Duitsers zijn best slim, maar dit kan ik ook niet helemaal volgen.
borro4 zegt
@jrk68: ontwikkel dan meer op het gebied van elektriciteit opwekken! Waterstof is hoe dan ook de toekomst. Die idiote elektrische auto’s is helaas alleen geld en tijd verspilling.
jaapiyo zegt
@jrk68: zo dan; http://www.npo.nl/schoon-aardgas-film-gasunie/11-05-2015/WO_VPRO_858717
debunker zegt
@jrk68: of gewoon uit de zon, de wind, of het water?
siebren zegt
@toeter11: waterstof auto’s gebruiken ook een elektrische aandrijving.
reggie-boy_rood zegt
@toeter11: je weet dat waterstof heel veel bar nodig heeft en eigenlijk een giga explosie kan veroorzaken
gregorius zegt
@reggie-boy_rood: Ja, het opblaasgedeelte kan potentieel wat lastig worden. Er hoeven er maar 1 per miljoen te ontploffen na een aanrijding, en niemand wil die dingen meer.
Het allergrootste voordeel is dat accu’s en natuurlijk nou niet de leukste combinatie zijn. De vraag is nog maar of je alle auto’s in de wereld van een accu kan voorzien. Laat staan een 99.9% recyclebare accu.
Dat probleem heb je bij de waterstof aandrijving niet.
5cilinder zegt
@gregorius: Alleen moet je bij waterstof-ev’s wel 3 keer de hoeveelheid energie opwekken dan bij accu-ev’s. Dus 3 keer zoveel windmolens zonnepanelen kerncentrales etc.
gregorius zegt
@5cilinder: 3x zoveel? Interessant. Heb je hier linkje over?
5cilinder zegt
@gregorius: https://www.youtube.com/watch?v=23lz9ercqvA
gregorius zegt
@5cilinder: Dus voor waterstof auto’s komt 19-23% van de opgewekte elektriciteit uiteindelijk ten goede van de voorstuwing van de auto.
(bij benzine is dat ongeveer 21%).
Batterij-elektrische auto’s blijkbaar 70%.
Nou snap ik dat je ‘wat’ energie verliest door eerst waterstof te maken van je elektriciteit om t vervolgens in auto’s weer om te vormen naar elektriciteit.
Maar dat het zo’n groot verschil was…
Jantje_555 zegt
als men nu er voor zorgt dat men normale auto’s maakt die hybride zijn en niet zo lelijk als een i3, leaf of prius komen we al een heel eind. Want niet iedereen heeft geld voor een +100 000 euro kostende Tesla
stfu zegt
Weten jullie eigenlijk wel dat op olie en kolencentrales veel meer subsidie wordt gegeven: http://www.nrc.nl/nieuws/2015/05/19/imf-5-300-miljard-dollar-aan-subsidies-voor-steenkool-en-aardolie-is-schokkend/
ThomasBol zegt
@Jantje_555: dat lost het probleem niet op…? Lelijk of niet, kosten klauwen met geld die dingen.
crs86 zegt
@Jantje_555: Ik kan er wel een paar opnoemen die onder de noemer “normaal design” en / of “redelijk betaalbaar” vallen… De Golf GTE, Audi A3 e-tron, Toyota Auris… niet betaalbaar, wel normaal / mooi design: Volvo XC90, BMW X5, Audi Q7. Volgens mij is de industrie al een heel eind op weg om dit mogelijk te maken.
Het grootste nadeel is niet dat ze er niet zijn. Het grootste nadeel is dat ze er alleen zijn voor de gefortuneerde, of dusdanig gesubsidieerd (moeten) worden om ze betaalbaar te houden. Dat is ook waar dit artikel over gaat.
Edge zegt
@crs86: In de betaalbare klassen mis je nog de Yaris Hybrid. Kost nog geen 19 mille als je hem als particulier wilt kopen, dus voor de leaseklant zal ‘ie ongetwijfeld ook niet duur zijn. En dan vergeet je nog de klasse tussen die twee auto’s: Mercedes C350e, Volvo V60 PHEV (of Twin Engine, als je dat liever hebt).
jobberns zegt
@Edge: maar een Yaris voldoet niet aan de eis ‘mooi’
parker zegt
@jobberns: sterker nog: die is graflelijk
theracingelf zegt
Laten we eens stoppen met het manipuleren van de vrije marktwerking
mashell zegt
@theracingelf: die manipulatie is er omdat de vrije markt helemaal niet werkt.
Jochempie zegt
@theracingelf: De vrije marktwerking schiet alle kanten op, terwijl we het voor ons bestwil in één baan willen leiden.
ziekegeest zegt
Volelektrische auto’s privileges geven. Eerste uur gratis parkeren in de binnenstad ofzo of gewoon ophouden met het beste jongetje van de klas te spelen en die arme benzine en vooral dieselrijdertjes met rust laten. Ik bedoel waarom zijn ze in andere Europese landen niet zo geil op duurzaamheid?
ettie zegt
@ziekegeest: in duitsland loopt het de spuigaten uit! De duitse mkb moet een bak extra betalen voor elektra omdat de duitsers zo veel subsidies op groene stroom geven en allerlei windmolens uit de grond stampen
debunker zegt
@ettie: inderdaad. En in Noorwegen maken ze het rijden van een verbrandingsmotor zo duur dat niemand het kan betalen.
Vreddy_B zegt
Betaalbare hybrides zou al een enorme aanwinst zijn. Daarbij moet je het denk ik terug laten komen in de wegenbelasting. Dus niet afschaffen maar een soort Duits systeem.
Hoe minder CO2 uitstoot je auto heeft hoe minder wegenbelasting. Dan betaald de vervuiler.
Dan stimulier je mensen om schoner te gaan rijden. Ook de privé personen.
Het resultaat zal zijn dat de overheid minder inkomsten heeft dus laat maar. Stom plan.
mashell zegt
@Vreddy_B: dat hebben we al gehad toch? CO2 spaarzame auto’s zijn een aantal jaren HSB vrij geweest. Werkte super, op een gegeven moment was 60% van alle nieuw verkochte auto’s HSB vrij. En toen begon de overheid zich te realiseren dat ze, inderdaad, te weinig inkomsten nog kregen.
sanderm3 zegt
@Vreddy_B: leuk bedacht. Ik heb alleen geen geld voor een jongere zuinigere schone auto! Anders stond ie al voor de deur hoor. Mensen mét geld kunnen geld besparen, dat is met alles zo. Bv zonnepanelen op je dak om energiekosten te besparen, leuk, als je geld voor die panelen hebt. Of een huis kopen dat beter geïsoleerd is etc. Als je t geld niet hébt ben je altijd duurder uit!
Vreddy_B zegt
@sanderm3: Ik zeg toch ook niet dat je meer gaat betalen? Alleen dat je minder gaat betalen wanneer je een schonere auto koopt. En dus ‘beloond’ wordt. Heb je daar geen geld voor dan betaal je net zoveel als je nu doet. En de keuze voor je huidige maandlast heb je zelf gemaakt toen je je huidige auto aanschafte.
parker zegt
@Vreddy_B: en besloot je school niet af te maken
sanderm3 zegt
@Vreddy_B: nee, ik heb een laag budget en dan zijn juist de wat grotere auto’s goedkoper in aanschaf dan de kleine zuinige wagens. Maar hé ik ben ook liefhebber dus wil ook niet in een barrel rijden. Dan pak je de middenweg, een leuke youngtimer b of c segmenter. De maandlasten worden bepaald door de regering (die dat steeds veranderd) en verzekering is gewoon WA. Slimste koop voor mij is een Audi A2, kan makkelijk mee met deze tijd, weegt niks en verbruik van bv de 1.4 is heel netjes. Aanschafprijs +/- 3000 dus dat wordt de volgende.
jrk68 zegt
Zakelijk alles op 20% bijtelling en kappen met die belachelijke Co2 heffing op auto’s waarvan het opgegeven verbruik wel overeenkomt met de waarheid.
Dat stimuleert de diversiteit van het straatbeeld, het wordt er minder depressief van. Dat heeft dan weer zijn weerslag op het welbehagen van de mensen die nu al die droefenis moeten aanschouwen.
Ergo, er hoeven minder antidepressiva voorgeschreven te worden waardoor de zorgkosten drastisch verlaagd worden….
lamborgfan zegt
@jrk68: eens! Met name dat stukje diversiteit.
audiworker zegt
De subsidie per auto zichtbaar maken voor de eigenaar. Vervolgens wordt de subsidie net als BPM in een bepaald aantal jaren afgeschreven. Wordt de auto vervolgens geëxporteerd? Dan moet de eigenaar van de auto nog “rest subsidie” afdragen aan de overheid.
Zo stimuleren we de eigenaren de auto’s voor langere tijd in NL te houden!
dragspert zegt
@audiworker: Precies dit had ik ook in gedachte. Of anders de bpm teruggave minderen waardoor het minder aantrekkelijk is om de auto te exporteren. Hierdoor is de eerste afschrijving wel hoog, maar voor een particulier die een gebruikte auto wil kopen is de stap naar een (dure) hybride financieel minder groot.
audiworker zegt
@dragspert: klinkt inderdaad ook goed, alleen op de veel auto’s in dit segment zit geen of heel weinig BPM. Overigens ook een enorm kromme regeling die BPM per CO2 gram
klaasjevaak zegt
@audiworker: BPM gewoon berekenen op basis van co2 uitstoot zonder gebruik te maken van de electromotor. Dus volledig op benzine. Vervolgens de subsidie in 8 jaar afschrijven. Bij export binnen 5 jaar, subsidie volledig terug betalen en daarna met 3% per maand verminderen. Op deze manier hou je de “zuinige” auto’s redelijk lang binnen de landsgrenzen. Volledig elektrische auto’s blijvend vrijstellen van mrb zodat dit blijvend voordeel heeft om te rijden itt benzine/diesel.
audiworker zegt
@klaasjevaak: wanneer gaan we naar Den Haag om deze plannen te presenteren? ;-)
Overigens zie ik heel veel in mijn ogen realistische plannen voorbij komen. Zo zie je maar dat we gezamenlijk op Autoblog meer verstand hebben van de automarkt dat een gemiddelde politieke partij met 100.000 belangen.
klaasjevaak zegt
@audiworker: Het enige nadeel is dat je niet weet of een plug-in 100% op benzine rijd of 90% elektrisch. Als daar nog een goede en eenvoudige oplossing voor verzonnen wordt, mag je aan afspraak in Den Haag regelen :)
Een plug-in in Nederland houden is één, er daadwerkelijk elektrisch/zuinig mee rijden is een ander verhaal.
Vreddy_B zegt
@audiworker: De eigenaren van deze auto’s zijn lease maatschappijen. Het worden dus vooral onverkoopbare auto’s. Want geen privé persoon gaat zo’n auto rijden.
audiworker zegt
@Vreddy_B: dan moeten leasemaatschappijen dit probleem doorbelasten in het maandbedrag naar de klant, waarna ze de auto’s uiteindelijk voor lagere verkoopprijzen kunnen aanbieden. Uiteindelijk blijft iedere auto toch geld waard en krijgen ook steeds meer particulieren behoefte aan een betaalbare en milieuvriendelijke auto zodra er landelijk echt een goede dekking is als het gaat om goede en snelle oplaadmogelijkheden. Draadloos opladen is upcoming en wat mij betreft een geweldige kans voor de toekomst!
parker zegt
@audiworker: er zit geen subsidie op, dus daar gaat je hele verhaal al mank. Een aftrekregeling is geen subsidie. Mrb en bpm vrijstelling ook niet.
Donstil zegt
Alles met weinig bijtelling limiteren op 135 km/h zodat ze ook echt daadwerkelijk “zuinig” zijn en anders in de hoogste bijtelling schaal en/of verkopen zonder subsidie.
martino zegt
Stimulering om elektrische auto’s ook voor particulieren interessant te maken door middel van bijvoorbeeld vrijstelling BTW.
henkhupelschoten zegt
geef ze een gratis penisverlenger…..
dikdraak zegt
Belasting via de benzineprijs berekenen. Als je een dorstige auto rijdt, betaal je op die manier automatisch meer dan iemand in een zunige koekntrommel.
Dutchdriftking zegt
@dikdraak: Roep ik ook al jaren. Meest eerlijke optie. Dan betaal je alleen wegenbelasting voor wat je daadwerkelijk rijdt.
Vreddy_B zegt
@dikdraak: Maar hoe hoog zal de brandstof prijs dan wel niet worden? Nederland heeft nu al bijna de hoogste van Europa.
lekkaah zegt
@Vreddy_B: Dat maakt toch niet uit, nu betaalt liefhebber #1 40k over z’n Corvette terwijl die daar af en toe een uurtje in rijdt op een rustige Zondag. En zakelijker rijder #1 (Hybride) die wel veel rijdt (en toch nooit elektrisch hoogstwaarschijnlijk) subsidie daarop krijgt. Om het even in perspectief te zetten.
Je betaald voor hoeveel je rijdt.. Da’s eerlijk.
Vreddy_B zegt
@lekkaah: Als je daarmee zegt dat de wegenbelasting verdwijnt ben ik voor. Maar ik rij 30k per jaar in een auto van 12 jaar oud. In hoeverre word ik door deze regel gestimuleerd om schoner te rijden? Ik rijd nu gemiddeld 1/14 en een schonere auto doet dit iets beter. Maar de vraag is hoe stimuleer je mensen om een schonere auto te kopen. Dat doe je niet door de kosten te verplaatsen.
dikdraak zegt
@Vreddy_B: Hoezo niet? Trouwens, het probleem ligt vaak niet bij de auto, maar bij de rijstijl. Ik haal zelf bijvoorbeeld makkelijk 1:17 uit onze S80, maar bij mijn vrouw lijkt dat meer op 1:14.
lekkaah zegt
@dikdraak: Exacter kan niet, eerlijker kan niet. +1
Turbo S zegt
@dikdraak: klopt maar dan moet heel Europa hieraan meedoen anders tankt iedereen uit het grensgebied in het buitenland hetgeen nu al op grote schaal gebeurt en met jouw oplossing alleen maar erger zal worden.
Dutchdriftking zegt
Misschien gewoon dit soort auto`s ook voor particulieren interessant maken? Niet alleen nieuw maar ook tweedehands? Anders wil na de leaseperiode niemand deze hebben.
crs86 zegt
Ik denk dat de gewone burger niet snel zo’n auto gaat rijden. Waarom? Praktisch gebruik en verbruik valt in veel gevallen toch erg tegen. Mensen die er nog nooit mee gereden hebben gaan er bovendien niet snel voor kiezen, omdat ze de voordelen er niet van in zien. Bang voor nieuwe techniek of het aanpassen van hun rijstijl. Zo lang het tussen de oren niet aangepakt wordt, zal het gedrag ook niet snel veranderen.
Edge zegt
@crs86: Dat valt reuze mee. Zolang het goedkoper is, zijn mensen best bereid concessies te doen. Niet voor niets dat die Volvo V60 PHEV en Outlander PHEV zo’n succes zijn. Het praktisch verbruik wordt pas een probleem als je echt volledig elektrisch wilt rijden, want even van Maastricht naar Groningen op en neer voor je werk zit er (tenzij je Tesla rijdt) niet in. Maar met zo’n V60 PHEV kun je prima op vakantie, kan ik je uit eigen ervaring vertellen.
e36thuglife zegt
opladen met bliksem dat is gewoon gratis stroom
Jochempie zegt
Subsidie op auto’s met volledig elektrische aandrijving:
– Alleen bij aantoonbaar opladen op het “thuispunt” met NATUURstroom, geen groene stroom
(subsidie: BPM-vrij, MRB-vrij)
Subsidie op auto’s met gedeeltelijk elektrische aandrijving:
– Alleen bij auto’s met volelektrische modus
– Alleen bij auto’s met minimale volelektrische actieradius van 50 km
– Alleen bij aantoonbaar gerealiseerd verbruik van max. 20L brandstof/1000 km
– Alleen bij aantoonbaar opladen op het “thuispunt” met NATUURstroom, geen groene stroom
(subsidie: BPM korting 50%, MRB korting 50%)
Subsidie op auto’s met enkel een verbrandingsmotor:
– Alleen bij auto’s met een verbruik van max. 3L/100 km, CO2-uitstoot van <100g/km
– Alleen bij auto's met netto aanschafprijs van max. €12.500,-
– Alleen bij auto's met leeggewicht van max. 1000kg
(Subsidie: BPM korting 50%, MRB korting 50%)
BPM fixeren op 35%.
fordje zegt
Er was 30 jr geleden al een bedrijf dat elektrische auto’s maakte 1000 stuks gm auto’s tot dat ze de olie maatschappijen dat in de smiezen kregen waar gm mee bezig was.
Er zijn daar werkelijk moorden door gepleegd en ze zijn vriendelijk verzocht te stoppen deze auto’s staan ergens in een woestijn te verstoffen omdat ze zo bang waren dat ze nooit geen auto’s meer konden verkopen hebben ze uiteindelijk toegegeven aan de olie reuzen… Je kan je wel indenken hoe het nu zou zijn als gm dit wel had durven door zetten….. Reden we allemaal Electrisch in betaalbare voertuigen…
reistje zegt
Ik heb geen oplossing maar de Nederlandse automarkt is een grote socialistische grap. Alle vrijheid is uit de Nederlandse automarkt verdwenen.
Ja alles mag nog steeds, het kost je alleen zoveel dat het eigenlijk geen keuze meer is. Behalve zakelijke rijders met “groene” auto’s, die evenveel betalen als een particulier voor een 7de hands Starlet. En in de praktijk is die 7de hands Starlet waarschijnlijk nog groener dan de helft van die lage bijtellers.
Niks vrije marktwerking, je rijd of “zakelijk groen” of word keihard genomen. Iedere autoblog post waar het over autoprijzen/wegenbelasting/boetes/brandstofprijzen staan alle Belgische lezers ons uit te lachen…. En groot gelijk hebben ze.
Lennaert zegt
Als ik graties in mijn oudere auto mag rijden, dan wil ik een elektrische nog wel overwegen.
gtwillem zegt
Het is heel erg simpel. Bijtelling is altijd 20 procent. Op elke auto. Mag je een XC90 van een ton leasen? 20 procent. Lease je een Up! met 1.0 Astma motor van 10 mille? Dan betaal je 20 procent bijtelling.
Bij de Volvo tel je €20.000 bij je inkomen op, bij de Up! €2.000. Lijk mij heel eerlijk. Bij een auto die 10 keer duurder is, betaal je 10 keer meer bijtelling. Zo moeilijk is het niet.
Je moet zakelijke rijders niet aanwakkeren om schoon te rijden door subsidies of kortingen te geven. Symboolpolitiek waarbij de portomonnee altijd wint. Niet het idealisme. Je verstoort de markt en uiteindelijk mislukt het toch wel. De enige reden dat we Polo BlueMotions en Outlander PHEV’s is vanwege de korting. Als die kortingen er niet op zaten kocht niemand ze. Let maar op, op 1 januro staan er ineens 13.000 Outlanders afgeragd tot de accu’s op AutoScout24, voor prijzen ver onder de 5 mille. Dus allemaal export. Goed gedaan.
Dat gezegd hebbende, is het wel belangrijk dat het landelijke wagenpark alsmaar schoner wordt. Ik vind een V12 belangrijker dan een paar bomen, maar ik weet dat het een onrealistiache gedachte is. Eigenlijk heeft de staat al een topolossing voor een schoner wagenpark bedacht. Hoe onzuiniger een auto is, hoe meer extra CO2 taks. Bij schone auto’s doe je deze taks er niet op. Mustang met klassieke V8 uit het jaar 0? Veel belasting. Mustang met moderne 2.3 uit 2015: nauwelijks extra belasting. Gebeurt nu al.
Hoe zorg je dat de zakelijke rijder (die veelal veel kilometers maakt) ook een beetje schoon rijdt? Wel, lieve Meneer Wiebes: ga eens praten met de vakverenigingen. RAI, BOVAG, ANWB, Het Genootschap van Zakelijke Belastingontduikers en alle abbonnee’s van AutoWeek. Praat vervolgens met de bedrijven. Vaak zijn deze minder dom dan je zou denken. Vooral multinationals hebben zelf strenge regelingen over hoe schoon hun wagenpark moet zijn. Ik ken zat bedrijven doe alleen maar groene labels toestaan.
Als laatste pas je de NEDC aan. Deze moet vast wel iets realistischer kunnen. Bijvoorbeeld door echte tests op grotere afstand.
Daarnaast maak je een plan dat om de drie jaar eisen voor de label kleuren worden verscherpt.
Alsjeblieft Wiebes, heb ik dat mooi even voor je opgelost.
parker zegt
@gtwillem: waarom zou iedereen op 1 januari z’n foutlander willen verkopen dan? De bijtellingen van 0 en 7% liggen vast voor 60 maanden hoor.. Die krijg je voorlopig niet van de weg..
gtwillem zegt
@parker: op 1 januari 2018 zijn de eerste 13.000 lease Outlanders minimaal 60 maanden oud en vervallen alle mooie regelingen. Die gaan massaal dan gebruikte markt op. En dat is massaal omdat ze eind 2013 massaal op kenteken gezet. (Oops, moet dus 1 januari 2019 zijn ;-))
Ik heb de Outlanders met 7 procent bijtelling nog niet mee gerekend.
knipperlichtje zegt
@gtwillem: de labelkleuren zijn al variabel meende ik, die geven relatieve (on)zuinigheid ten opzichte van auto’s met een vergelijkbare grootte weer.
gtwillem zegt
@knipperlichtje: goede. Dat moet ook even aangepakt worden ;-).
desjonnies zegt
Stimuleringsmaatregelen helpen nooit.
Zijn een soort van verkapte Melkert banen
De markt en de mensen maken het zelf wel uit.
Kijk maar naar de opmars en revolutie van de mobiele telefoon naar Multi task geval dingetje
gtwillem zegt
@desjonnies: multitask dingetje??? Je bedoelt mijn telepoort naar AutoBlogLand waar ik toevallig ook mee kan bellen???
ejvdl zegt
Het zou wel wat zijn als je elektrisch rijd overal van vrijgesteld wordt. Mij part 160km/u. Maar dan moet ook de benzinerekening+km stand maandelijks doorgegeven. Als dan blijkt dat de outlander ineens 1 op 8 loopt alle voordelen terugvorderen + 100 procent boete. Kon de weg wel eens verlost zijn van al die phev troep. Op de volelektrische na dan.
fiestafeest zegt
Zorg dat de doorstroming beter wordt zodat je niet meer bij elk stoplicht hoeft te remmen en weer optrekken het zelfde geld met al die files dan zal elke auto zuinig kunnen rijden en wordt het rijden er ook weer wat leuker op… oowe en verplicht cruise control op elke auto
maxpower zegt
Als elektrische auto’s na een aantal jaar worden geëxporteerd naar het buitenland, is het een goed idee om een exportheffing te introduceren. Bij export compenseert dit de subsidie en als die auto niet geëxporteerd wordt, helpt dit mee aan de doelstellingen om 200.000 elektrische auto’s te hebben in Nederland in 2020. Een win win situatie!
knipperlichtje zegt
@maxpower: dat botst met vrij verkeer van goederen binnen Europa, dus het is niet mogelijk (terecht ook)
maxpower zegt
@knipperlichtje: als je een auto exporteert, is het mogelijk om bpm/belasting terug te vragen.
Waarom zou het dan oneerlijk zijn om subsidie terug te moeten betalen?
Als de overheid 20.000 euro subsidie verstrekt aan de koper van een leaf, is het niet meer dan eerlijk om te eisen dat hij minimaal 8 jaar in Nederland rond rijdt.
Mag niet van Europa? Alle landen geven hun eigen draai aan de regels… kijk bv naar de tol heffing in Duitsland.
stamp zegt
Gratis stroomaansluiting incl gratis stroom voor particulieren. Kijken hoeveel mensen hun phev ineens gaan opladen. Hoef je ook geen subsidie te geven op de aanschaf. Iedereen blind starend op de gratis kilometers.
klaasjevaak zegt
@stamp: gratis stroom geloof ik niet in omdat hier geheid misbruik van gemaakt zal worden… Gratis laadpalen (snelladers) is wel een goed idee. Openbaar gratis, ook al zijn het er 10 in een straat van 100 meter. Eventueel aangevuld met een eenmalig start tegoed van x euro. En op privé terrein (oprit) een eigen bijdrage vragen van x euro, omdat deze niet door iedereen te gebruiken valt.
jose23 zegt
BPM DEAD!
klaasjevaak zegt
Vrijstelling van energiebelasting voor opladen van accu’s. Via een aparte laadpaal en met een max van x kWh per dag om misbruik tegen te gaan.
m3gtr zegt
De subsidies naar de Eneco’s van deze wereld. Maar dan!, de Eneco’s zorgen voor energieabbo’s incl een elektrische auto voor de llant en beschikbaarheid laadstations. De consument neemt abbo’s (maandprijs) af a la telefoons bij de Telco jongens. Eneco kan de accu’s in ‘hun’ aangesloten auto’s als energieopslag gebruiken. Hallo Eneco, Nuon, NEM. Dag Shell, Esso, BP. Lezen jullie mee op C-level en in Den Haag? Top ;)
spidermann zegt
Op accu rijdt mijn v60 Phev met 11 kw a 0,22 cent/kw zo’n 40 km op autosnelweg= circa EUR 2,40. Op diesel bij EUR 1,30 / ltr nauwelijks duurder. Ok nogal simpel voorbeeld, maar illustreert dat momenteel phev’s simpelweg op belastingvoordeel (sommige noemen dit “subsidie”) rijden, hetgeen imho de grootste quatsch is. Ten tweede, Co2 rechten worden op de beurs verhandeld op een fractie wat de “autosubsidie” op phev’s en fev’s kost. Er zijn dus veeeeel goedkopere opties dan phev’s/fev’s om tot co2 reductie te komen, zo men dit al zou willen.
yvonnlotz zegt
Je hebt een simpel systeem nodig waarin je als automobilist je lege batterij kunt inwisselen voor een nieuwe batterij. Dit betekent dat de batterij snel in en uit te klikken moet zijn en er meer standaardisatie moet komen m.b.t. batterijen. het moet even gemakkelijk zijn als nu het tanken bij een benzinestation en het moet ook bij elk benzinestation kunnen.
mrrallycross zegt
Als je ze wilt verkopen moet je dat gewoon doen zoals ze vorig jaar deden. Toen kwamen er genoeg van die konijnenhokken op de weg