Als je een serieuze elektrische gezinsauto wil leasen, ontkom je vaak niet aan enorm hoge prijzen. Denk aan een Tesla Model S of Y. Maar wat is er te krijgen als je 35.000 euro te besteden hebt?
We moeten er vroeg of laat allemaal aan geloven. Elektrisch rijden. Zeker als je op een gegeven moment een nieuwe auto wil en niet in een old- of youngtimer wil blijven rijden. De kans is namelijk groot dat over een paar jaar alle nieuwe auto’s elektrisch zijn.
Maar het kan ook zijn dat je al snel een andere leaseauto mag uitzoeken en dat je vrijwillig voor elektrisch gaat. Snappen wij best, want er is helemaal niet zoveel mis met een auto op stroom. Maar wat is er te krijgen voor een budget van 35.000 euro, waar je ook nog eens met je hele gezin in kan? Zoeken we voor je uit!
Overigens is die 35.000 euro niet geheel onbewust gekozen. Vanaf volgend jaar profiteer je namelijk alleen nog van de lage bijtelling van 16% als je auto niet meer kost dan 35k.
De kleintjes vallen af
Helaas pas je met je gezin niet in een Smart EQ ForTwo of ForFour. Het zijn leuke autootjes, maar ze voldoen nou niet direct aan het criterium ‘serieuze elektrische gezinsauto’. Datzelfde geldt voor de Fiat 500e, de Seat Mii/Volkwagen e-Up! en de Reanault Zoë. Allemaal ruim in het budget, maar geenszins ruim genoeg voor je hele gezin.
Dan denk je al snel dat je alsnog een enorm bedrag moet gaan uitgeven voor een ruime elektrische gezinsauto, maar dan heb je het mis. Er is natuurlijk maar 1 auto die aan de eisen voldoet én heel ruim binnen het budget blijft.
De Dacia Spring Electric
Je had het kunnen weten hè. De toppers uit Roemenië laten je ook in de categorie ‘serieuze elektrische gezinswagens’ voor een duppie op de eerste rij zitten met de Dacia Spring Electric. Natuurlijk is deze elektrische variant duurder dan een Sandero op benzine, maar je krijgt gewoon wel waar voor je geld.
De accu heeft een capaciteit van 27,4 kWh en daarmee rij je -theoretisch- 230 kilometer ver. Het gaat alleen allemaal niet zo snel, de 100 haal je pas na 19,1 seconden en de top is 125 kilometer per uur. Maar je kan er wél met z’n vieren in en het leukste is de prijs. Voor een Dacia Spring Electric betaal je namelijk maar 17.890 euro.
Leasen doe je hem voor 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar voor 253 euro per maand. Dat is nog eens ‘bang for buck’!
Voor iets meer geld zijn er veel meer mogelijkheden
We zijn natuurlijk op zoek naar ‘serieuze elektrische gezinswagens’ en heel misschien valt de Dacia wel af op het woordje ‘serieuze’. Want de snelheid, of liever het gebrek daaraan, is toch wel een dingetje. Maar gelukkig is er in het budget genoeg te vinden.
Wat dacht je bijvoorbeeld van de Mazda MX-30, de Volkswagen ID3, de Hyundai Kona Electric of de Nissan Leaf. Allemaal auto’s die onder de 35.000 euro zitten en dus binnen je budget van 35.000 euro vallen én een gemiddeld gezin makkelijk kunnen meenemen.
Maar helaas vallen ze wat ons betreft toch af in de zoektocht naar de meest serieuze elektrische gezinswagen van rond de 35.000 euro. Dat ligt overigens niet aan de auto’s zelf, die allemaal stuk voor stuk dik in orde zijn, maar aan een concurrent…
Vraag je baas om een IETS hoger budget
De meest serieuze elektrische gezinsauto in de prijsrange van ongeveer 35.000 euro is volgens Autoblog namelijk de Kia e-Niro. Een ruime SUV met prima prestaties (204 pk, 0-100 in 7,8 seconden en een top van 167) en een range waar je ook nog eens mee thuis kunt komen. Die varieert namelijk van 289 tot 455 kilometer.
Het enige probleem is de prijs. Want in plaats van 35.000 euro betaal je voor deze serieuze elektrische gezinsauto namelijk 35.995 euro. Wellicht is er iets met hem/haar/X af te spreken, want nogmaals, als je een elektrische auto wil die op alle fronten klopt, moet je wat ons betreft voor deze gaan. En die hogere bijtelling over die laatste 995 euro? Die moet je maar voor lief nemen!
Overigens wordt niet geheel onterecht ook de Citroën e-C4 vaak genoemd als alternatief. Want ja, best een ruime auto voor zijn vanafprijs van dik onder de € 35.000,- . Dus als je perse onder die 35.000 wenst te blijven dan is de Fransoos een serieus alternatief.
En in dezelfde prijsregionen zit de Peugeot E-2008. Al stap je daar voor 35.000 in de basisuitvoering die je doet verlangen naar net wat meer opties.
sportabgasanlage zegt
@nicolasr leasen voor 35K?
Je bedoelt denk ik kopen voor €35K? Want voor 35K kun je aardig wat leasen lijkt me 😉🤣
beorn zegt
Haha ok dus er is niets te kiezen en dan is het ook nog te duur. Nou ja beetje fatsoenlijke ICE gezinsauto’s zijn er ook nauwelijks meer voor dat bedrag, maar een Focus of Astra zou ik toch voorlopig nog wel prefereren boven zoiets. Ik bedoel die schraapblokjes leveren ook niet veel rijplezier op, maar dan hoef je tenminste geen zorgen te maken over laden. Vergeet niet dat de meeste mensen die zoiets kunnen leasen, vaak geen oprit hebben…
flutterby zegt
@beorn: een Corolla red je ook wel. Persoonlijk zou ik in dit segment de werkgever lief aankijken voor een onsje meer (want minder brandstofkosten en goed imago). De Kona en eNiro blijven trouwens goede keuzes.
Variomatic zegt
Juist ja.. moet er onderhand niet eens bij worden vermeld dat dit een advertorial betreft voor de Kieja Eeenierooo? Tweede artikel op één dag waar dit gedrocht (want hondslelijk is ie, op dat vlak wint ie het in ieder geval van alle andere EV’s..) als ‘winnaar’ uit de bus komt :-)
melcon zegt
Honds lelijk is nog zacht uitgedrukt, het gemiddelde hondenhok van fikkie is nog aanzienlijk mooier en daar zitten over het algemeen niet eens wielen onder. Er zijn daadwerkelijk kuddes mensen die in dit gedrocht – en de variant met Hyundai sticker – rondrijden, wellicht is het aan de binnenkant wat beter om aan te zien?
tinnemans zegt
Hoever zijn we nou met de tiendaagse? Ik begin een behoefte te krijgen aan vlees.
Richmond zegt
@tinnemans: als je weet wanneer het aangekondigd is wacht je daarna 11 dagen voordat je AB weer opent om jezelf te beschermen tegen de EV aversie
tinnemans zegt
@benja01; met de kennis van nu had ik dat inderdaad moeten doen. Al heb ik op CarWow en AW wel de i4 reviews ook bekeken. Het is echt niet zo dat ik volledig anti-EV ben, maar ze zijn zo emotieloos zonder geluid.
En elke keer lees ik weer dat het sturen ook belevingsarm is, ik ga dat later, als ik groot ben en een EV ga rijden, alletwee toch erg missen.
bernoulli zegt
Fiscale waarde is € 35.010,-. Dus de hogere bijtelling gaat maar over een tientje.
superman zegt
Vraag je baas om een hoger budget ??? Is hetzelfde als loonsverhoging , mag ik onder je buro , …………
aschja zegt
Citroen e-C4.
saxoke zegt
Hem/haar/x …….. Begint die zever hier ook al? Moest ik een trans zijn, k zou me serieus beledigd voelen
mashell zegt
Gefeliciteerd je bent nu officieel een grumpy old man.
w0o0dy zegt
Geweldig artikel, en top reacties ook.
drsjeroen zegt
Dacht een artikel te lezen, maar was een Kia Niro advertorial. Had toch wel een serieus stukje geschreven kunnen worden?
joki zegt
Het ergste is dat hieruit blijkt dat voor Jan Modaal, die ook hard werkt voor de centjes, er gewoon nog geen keuze is. Terwijl die mensen steeds harder gestraft worden omdat ze op fossiele brandstof rijden… Iets met arm wordt armer en rijk wordt rijker…
bernoulli zegt
Dit artikel gaat over lease.
Ik ken genoeg Jan Modalen die hard werken voor de centjes die rijden in een lease-Focus of Golf van het werk. Dus wat is precies je punt?
AMV8Bart zegt
Sorry hoor, maar de Renault Zoe te klein noemen om vervolgens met de Dacia Spring aan te komen als suggestie?