Ford ruikt bloed! Nu concurrenten GM en Chrysler allebei meer dood dan levend zijn, ziet Ford zijn kans schoon om wat extra marktaandeel te pakken op de Amerikaanse thuismarkt. Daarom heeft Ford besloten om voor het derde kwartaal van dit jaar de productie te verhogen van 418.000 stuks een jaar geleden naar 460.000 stuks dit jaar. Opvallend is wel dat Ford voornamelijk inzet op pickups, SUV’s etc.
De productie van normale personenauto’s daalt namelijk van 184.000 stuks naar 150.000 stuks. En de productie van pickups en trucks (zoals SUV’s) neemt toe van 234.000 naar 310.000. Ford neemt daarmee wel een gok, zeker omdat de benzineprijzen in de VS langzaam maar zeker weer beginnen te stijgen en klanten dus wellicht meer behoefte hebben aan normale personenauto’s.
Het feit dat Ford de productie omhoog gooit is op zich redelijk bijzonder, want de afgelopen 2 jaar is dat niet voorgekomen.
Topman Mark Fields benadrukt in de Wall Street Journal nog wel eventjes dat ze deze actie niet uithalen om GM en Chrysler een loer te draaien. Yeah sure…
“I feel for my competitors. It’s got to be very, very difficult,” Mark Fields, Ford’s president of the Americas, said Sunday. “This is not a case of ‘Gee, let’s stick it to them.’ We have been watching our inventory levels and we’ve seen our market share grow. This is really just us working our plan.”
Stijn zegt
GM is nu wel gedwongen om kleine auto’s te produceren, Ford kan dus mooi het marktaandeel in SUV’s/pick-ups vergroten, de blijven immers toch gekocht worden.
fredjep zegt
zijn GM en Chrysler niet meer dood dan levend?
-edit: je hebt gelijk-
Antonius86 zegt
Nu concurrenten GM en Chrysler allebei meer levend dan dood zijn ziet Ford zijn kans…. meer dood dan levend?? ;)
-edit: je hebt gelijk-
JPM zegt
En ze gaan weer de fout in door in te zetten op pick ups. Ongelooflijk.
Joostmeister zegt
Ford moet niet gokken maar naar de markt luisteren, nu gaan ze weer inzetten op autos die niemand meer wil als benzine $3 aan de pomp kost
Off topic: van 418,000 naar 480,000 is een productie verhoging van bijna 20% als ik me niet vergis.
Larrs zegt
Wel vreemd inderdaad om weer grote auto’s te gaan produceren.
Naast de weer stijgende brandstofprijs, wil Obama toch ook zuinige auto’s op de weg hebben?
Gaat niet echt lukken zo.
Robbert zegt
@ Joostmeister
14,83% ;)
Frederik zegt
Misschien verwachten ze dat Amerikanen toch grote bakken willen hebben, en zij nu ongeveer de enige overblijvende producent zijn. Van enorme visie getuigt het in ieder geval niet…
Thomas911 zegt
@ Joostmeister
418000 -> 480000 is een verhoging met 14,8%, verre van je 20%, maar toch serieuze stijging.
OT dit is natuurlijk een mooie kans voor ford, maar als ze marktaandeel en bakbeesten willen blijven verkopen zal men ook moeten zorgen dat deze zuiniger rijden in de toekomst denk ik toch!
Supereah zegt
We kunnen twijfelen aan Ford’s visie, maar voorlopig staan ze er een stuk beter voor dan de 2 andere landgenoten. Wellicht dat Ford meer weet dan wij?
Daarnaast is Ford druk bezig met de ontwikkeling van een nieuwe Focus die ook in Amerika verkocht gaat worden en is de Fiesta zojuist geïntroduceerd. Ford komt er wel.
Benz.. zegt
Als dit verkeerd gaat uitpakken (wat ik overigens niet denk hoor) dan krijgen we een beetje hetzelfde met GM, Chrysler..
Wat Ford wel goed heeft gedaan is het meeveranderen met de markt, het op tijd ontwikkelen van kleine en duurzame auto’s en het vertrouwen winnen van de consument.
Het is aan de andere wel weer logisch, als je bedenkt dat de F-serie van Ford een fenomenaal goed verkochte auto in is in the States!
robbie zegt
@Robbert, Joostmeister & Thomas911, de stijging is wel degelijk 10%. Ik had per ongeluk 480.000 getypt ipv 460.000.
De productie stijgt van 418.000 naar 460.000 en dat is wel degelijk 10,05%.
Jesper zegt
Yeehaah! Ford’s here to stay.
En hoezo kortzichtig? Je kan toch op je vingertjes natellen dat nu er geen Silverado’s, Rams, en what-not meer worden verkocht, iedereen zijn trucks en SUV’s koopt bij het meest levensvatbare merk.
Als ik moest kiezen tussen een auto kopen bij een stabiel bedrijf, of eentje die binnen maanden failliet kan zijn (en dus geen onderhoud/onderdelen meer bied) wist ik het wel hoor. En Ford’s modellengamma is zowieso een stuk beter uitgebalanceerd dan dat van GM.
jeroen zegt
@ robbie
Wat is er met je spelling vandaag?
-edit: geen idee, maar bedankt voor de tip, is gefixt-
Joostmeister zegt
Het is mijn dag niet vandaag, ben ook zo van streek dat GM failliet is.
DRU zegt
Het gaat waarschijnlijk om de F150 en de Escape hybrid.
Die F150 is sowieso baas, dus als ik in de states zou wonen zou ik het wel weten.
Logische keuze.
C6_R zegt
“Opvallend is wel dat Ford voornamelijk inzet op pickups, SUV’s etc.”
Zeker opvallend, want als je sommigen mag geloven is het produceren van dat soort ouderwetse benzineslurpers namelijk de reden van de problemen van GM! :lol:
Benz.. zegt
@DRU
Dat klopt, het imago van de F150 is ook nog eens dermate goed dat men (ondanks alles) de Ford blijft kopen!
@C6_R:
”Zeker opvallend, want als je sommigen mag geloven is het produceren van dat soort ouderwetse benzineslurpers namelijk de reden van de problemen van GM!”
Natuurlijk worden er nog benzineslurpers gekocht.. Men denkt daar immers groot, in zo’n beetje alles kun je wel zeggen. Dat is opzich niet erg, maar de opkomst van kleine(re) auto’s vorderd wel en dat is gewoon niet tegen te houden.
En ja, GM is nu failliet omdat ze bijvoorbeeld qua technologie, duurzaamheid jaren achterlopen. Men vertrouwde blindelings op de verkoop van grote, lompe, trucks zonder er bij na te denken dat andere merken wel meeveranderden. Zo ook Ford. Verder was er een slecht beleid. Ze hadden/hebben een miljardenschuld die steeds maar weer opliep. Men had een arrogante en lakonieke houding tegenover alles wat ook maar vooruitstrevend was. Maar, nu wil ik niet zeggen dat ze nog in het stenen tijdperk leefden want bijvoorbeeld op het gebied van comfort hebben de Amerikanen bijvoorbeeld heel veel te bieden, dat ontken ik dan ook niet.
En aangezien de F-serie pickup voor Ford een verkooptopper was en nog steeds is lijkt het mij niet meer dan logisch dat ze die lijn verder willen uitbouwen.
Logisch toch? ;)
VivelaFRANCE zegt
Waarom zou de vraag van SUV’s en Pick-up’s stijgen? Ik denk dat de vraag in ieder geval snel weer zal gaan dalen, dus geen goed plan, Ford!
slappehap zegt
Heb de statistieken bij WSJ bekeken en kan maar 1 conclusie trekken: ZELFMOORDACTIE!
Het enige wat ligt stijgt is Ford’s relatieve marktaandeel in de VS, in absolute aantallen verkoopt Ford 30-40% minder dan vorig jaar. Verder worden er tegenwoordig meer ‘cars’ dan ’trucks’ verkocht in de VS en geldt ook voor Ford dat de verkoopafname van trucks groter is dan de verkoopafname van cars. Als ze nu vooral veel hybride Fusions gaan produceren kan ik me er nog wat bij voorstellen.
http://online.wsj.com/mdc/public/page/2_3022-autosales.html#autosales
tripple zegt
paar maanden geleden kwam AB met het nieuws dat de de productie van de f de f 150 omhoog ging en dat ze daar voor 1000 man in dienst hadden genomen.
Lan_Evo zegt
@VivelaFRANCE
Dat is gewoon omdat de benzineprijzen op dit moment veel lager zijn dan ze waren voor de recessie. Daarom zien Amerikanen er nu minder problemen in om zo’n grote auto te kopen (Amerikanen kijken immers nooit naar de toekomst). Als de economie weer opbloeit, samen met de benzineprijzen, zal de vraag wel weer sterk dalen. Aan de andere kant, Ford heeft toch niks te vrezen, mochten ze failliet dreigen te gaan, dan komt Obama wel met een zak geld op tafel. ;)
Tedje zegt
Die lui bij Ford zijn echt niet achtelijk hoor. Met het wegvallen van GM en in zekere zin ook Chrysler als “betrouwbare” fabrikanten is er gewoon een flink stuk voor het grijpen liggend marktaandeel voor die lompe bakken dat ze nu simpel kunnen binnen hengelen met bestaande modellen die bovendien een flinke marge hebben.
De achtelijken zijn in dit geval de talloze Amerikanen die anno 2009 nog steeds zo’n auto willen kopen. Maar geloof me daar zijn er nog steeds ontzettend veel van. Ford begrijpt dat en speelt handig in. Respect.
lincoln zegt
heb het gevoel dat de economen bij Ford 100.000 X slimmer zijn dan de economen bij @autoblog.nl ..
en geld maken met benzine slurpers !!
weet niet of de merken BMW / MB / Audi jullie bekent in de oren klinkt ??
lincoln zegt
maarja .. mensjes uit subsidie-land playmobil-land nederland hebben natuurlijk nog nooit van de vrije markt gehoort ..
Ford is mans genoeg geweest GEEN subsidie aan te pakken ..
Ford wilde pertinent GEEN hoertje van Al Gore / Obama zijn ..
maarja .. dat begrijp je alleen als je een kerel bent ..
Benz.. zegt
Lan_Evo en Tedje hebben het volkomen bij het rechte eind.
Dat is het probleem met Amerikanen, ze kijken nooit vooruit. Kijk bijvoorbeeld maar wat er nu van GM en Chrysler is gekomen. Het conservatieve is daar toch echt wel de mede-oorzaak ervan.
@slappehap
Wat Tedje al zei: Door het wegvallen van de concurrenten (GM bijvoorbeeld) liggen er een hoop kansen voor Ford op de markt. En nu met de dalende brandstofprijzen wordt het vanzelf weer aantrekkelijker om ‘zuipende tuinschuren’ te gaan rijden.. Met deze beslissing heeft Ford hun markt uitgebreidt.
@lincoln
”heb het gevoel dat de economen bij Ford 100.000 X slimmer zijn dan de economen bij @autoblog.nl ..”
”en geld maken met benzine slurpers !!
weet niet of de merken BMW / MB / Audi jullie bekent in de oren klinkt ??”
Eh… juist, wat wil je hiermee zeggen?
Wat is nu je punt?
BMW, Mercedes en Audi verkopen relatief goed en Ford is ook goed bezig!
lincoln zegt
@Benz .. dat op over-powerde meuk meer marge zit ..
Hanico zegt
Wel apart, bijna iedereen zegt dat als de recessie wilt overleven als autoproducent dood hout moet kappen en inzetten op kleine zuinige voertuigen. En wat doet Ford, het tegenovergestelde. Het voordeel van Ford is wel dat ze haar klanten zekerheid kunnen bieden dat ze nog voorlopig bestaan. Daarnaast denk ik dat Ford dit wel heeft uitgewerkt.
Bob zegt
Tja … een normale F150 verbruikt net zoveel als een Mercedes E-klasse .. en hoeft ook niet ‘premium fuel’ te tanken.
Daarnaast zoals eerder al opgemerkt .. mensen kopen liever bij een bedrijf die niet bankroet is. Ford heeft dat eigenlijk slim gedaan.
six-trey zegt
iedereen die zegt dat ze dom zijn om meer pickups te bouwen, de 2de meest verkochte auto vorige maand in de VS was de F150 en de 3de meest verkochte auto vorige maand was de Chevrolet Silverado… amerikanen willen geen hippie bak
Kyanite zegt
Ford draait nog zeer goed, vooral de europese tak. De Fiesta is momenteel een van de best verkochte modellen van Ford, deze wordt op korte termijn geïntroduceerd of is reeds geïntroduceerd in de VS.
Rob USA zegt
@Tedje: Talloze Amerikanen hebben nou eenmaal leuk speelgoed ..
(speed)boten/motoren/quads/dragracen en dat moet nou eenmaal vervoerd worden. Dus als jij dat nou allemaal niet hebt ..wie is er dan achterlijk!
Ben ook blij dat de Amerikanen niet zo doordacht en zulke sissy’s zijn als Nederlanders want dan hadden ze allemaal een Smart moeten kopen maar gelukkig doen ze dat dus lekker niet! :)
Kyanite zegt
@Rob USA
Je moet ook even vertellen hoe het merendeel van de amerikanen al die speeltjes kopen, dus wie is er nou achterlijk? Vast niet de credit card-maatschappijen :D
Rob USA zegt
@Kyanite: Ja, dat zit er nou eenmaal in en krijg je er ook niet snel meer uit.
Maar ze zijn niet zo achterlijk om 7 maanden op een auto te gaan wachten, je loopt bij de dealer naar binnen en rijdt naar buiten.
En je moet zelfs genoeg schulden hebben om juist weer andere dingen te kunnen kopen. ( hypotheek bv.) Weet alleen helaas nog niet echt precies hoe dat in elkaar zit.
Citrofiel zegt
Nee, “we doen het niet om vervelend te zijn naar Chysler en GM. We luisteren gewoon naar de markt! “
Benz.. zegt
@lincoln
Dat hoeft niet altijd zo te zijn, en meuk is het ook niet.. ;)
@Bob
Ja, dan heb misschien de E 63 AMG in vergelijk, en dan nog zal een F-150 meer gebruiken. Daarbij komt nog dat de Ford een ”stukkie” zwaarder is qua gewicht!
@Rob USA
Dus als ik het goed begrijp is iemand achterlijk als men geen lelijk, verchroomd geval wat men ”chopper” noemd heeft, geen auto heeft die toch alleen maar rechtuit gaat… etc…
En je kunt er misschien blij mij zijn dat de ‘rednecks’ niet zo doordacht en ‘sissy’ zijn als de doorsnee Nederlander: Er zijn meer dan genoeg mensen (waaronder ik) die ondanks alles niet in een Smart, Chevrolet (Daewoo) of Agila rijden. Men is hier ook een stuk bewuster als het op bepaalde dingen aankomt. Zoals de aankoop van een auto bijvoorbeeld. Je zegt het zelf: Je loopt daar de dealer naar binnen en rijdt naar buiten. Dat is trouwens ook wel erg overdreven hoor, en als je het een beetje goed aanpakt hoef je echt niet 7 maanden te wachten!
Het lijkt soms net alsof het de Amerikaan niks kan boeien of de auto kwalitatief slecht is, over de weg zwabbert etc, etc… Als er maar een V8 in zit with a lot of cubic inches..
Dat vind ik niet raar, aangezien ze in the States altijd extra groot denken. In alle dingen eigenlijk.
Jij zegt:
”En je moet zelfs genoeg schulden hebben om juist weer andere dingen te kunnen kopen. ( hypotheek bv.) Weet alleen helaas nog niet echt precies hoe dat in elkaar zit.”
Ja, vreemd dat het een keer misgaat met bedrijven? ;)
Esprit_de_Flandre zegt
Ze hebben nog niets geleerd blijkbaar. Wanneer gaan ze nu die Fiesta in de US aanbieden?
Rene zegt
@Esprit_de_Flandre: dat hebben ze al…….
six-trey zegt
@Esprit_de_Flandre
doen ze al maar verkoopt niet, ooit gehoord van vraag en aanbod? een gemiddelde amerikaan wil een V8 dus Ford blijft V8s maken
BananaFlip zegt
Dat is toch maar wel weer een positief bericht in deze blubber van minnetjes en wegwaaiend geld.
Go Ford! Go Ford!
Vooral de Focus RS…