Motorsport is dangerous…
Gelukkig kan de bestuurder het naar verluidt zonder kleerscheuren navertellen, maar deze Mercedes-AMG C63 Estate (rijtest) is stuk. Behóórlijk stuk. Nu is een crash op een circuit niet per se iets heel bijzonders en toch ligt dat bij deze klapper net effe anders.
Het lijkt er namelijk op dat de Mercedes in de Tarzanbocht met hoge snelheid van de baan is gevlogen. Iets zegt ons dat dat bijna geen driver error kan zijn, maar da’s op basis van een stapeltje foto’s natuurlijk lastig te beoordelen. Wie meer weet mag het zeggen!
UPDATE: meer afbeeldingen op autojunk.nl.
Foto’s via Pluim Fotografie, dank aan Martin voor het tippen!
spykerboy zegt
Het was goed raak gisteren, gister ook een Funcup auto totaal afgeschreven in scheivlak, die beelden zijn echt bizar om te zien van binnen!
jack_abarth zegt
Op foto 2 zou je zeggen dat de auto te hard de bocht in ging en is doorgeschoven. Vervolgens schuin/zijwaarts de bandenstapel in, en daarna was het airborne.
dawwg zegt
@jack_abarth: Aan foto 5 te zien: binnenkort verwacht bij Jetcars; AMG C63S met lage km; alleen gebruikt voor tour-ritjes in de natuur !
luckyluck zegt
@dawwg: velgen 50 euro
granlusso zegt
@dawwg: HAHAHAHAHAHA
sportevo zegt
@jack_abarth: auto had geen remmen meer. Zijn post hieronder.
archiebald zegt
Misschien dat jullie de foto’s ook op volgorde kunnen zetten? Dit kijkt een beetje raar, van: in de lucht, naar de grindbak, naar op het circuit, op een lepelwagen….
dedon zegt
@Archiebald: Goed punt!
Tenzij het een raadspelletje is.
Dan zet ik in op: 4,2,1,3,6,5
rob5nismo zegt
Die biemde er hard af
MercMeister zegt
Vliegen met je Mercedes ,beetje een Le Mans retro imitatie.
baardmijt zegt
Dat krijg je als je met een politieauto een MX5 probeert bij te houden.
cupsport zegt
Een AMG en bochten… dat is ook geen goede combinatie…
dawwg zegt
@cupsport: Dat is een prima combinatie … als je je banden wilt oproken :)
87sandyd zegt
Ik denk dat hij te hard heeft gereden, denk ik hoor…
VeniVidiVici zegt
Zonde van dat Heineken reclamebord!
jasvl zegt
En waarschijnlijk niet verzekerd omdat je op het circuit reed… nog pijnlijker
dutchiehd zegt
@jasvl: 100% niet verzekerd want geen openbare weg. Zuur, erg zuur.
defl8 zegt
@dutchiehd: en als ik met parkeren op eigen erf, werk of winkelcentrum de paal raak dan?
Competitie of snelheidsproef is hier wel aan de hand. Met rijvaardigheidcursussen ben je ook nog wel eens wel verzekerd op circuit.
sportevo zegt
@defl8: vaak heeft je verzekering wel een clausule dat circuitgebruik niet gedekt is.
slickrick zegt
@defl8: hahah jij hebt waarschijnlijk nog geen enkele verzekering afgesloten in je leven…..anders wist je wel dat verzekeraars de grootste boeven zijn
moosepower zegt
@dutchiehd: er zijn ook verzekeringen voor trackdayrijders, dus er is zeker wel een kans dat hij verzekerd was / is.
dutchiehd zegt
@moosepower: Vaak zijn dat verzekeringen voor jezelf als persoon, en niet voor materiële schade. Als jij je Mercedes op Zandvoort over de bandenstapels heen banjert dan lijkt het me niet dat ook maar een enkele verzekerings maatschappij eraan denkt om de schade te vergoeden.. maar mocht je in het ziekenhuis belanden met breuken of wat dan ook, dan kun je daar wel voor verzekerd zijn.
moosepower zegt
@dutchiehd: ik zou zeggen Google eens op trackday verzekeringen. Je kunt je auto gewoon verzekeren.
dutchiehd zegt
@moosepower: Ik heb het gegoogled, en vind inderdaad wat over trackday verzekeringen. ik vind alleen niks over wat die verzekering precies inhoudt. die verzekeringen zijn hartstikke duur (vooral voor zo’n Mercedes in dit geval, minimaal 3000 pond voor een auto met een waarde van 30.000 pond), en kan me niet voorstellen dat als jij je powerhouse totall loss drukt, en de vangrail, bandenstapel, hekwerk, tijd dat het circuit stil ligt en de tijd dat de reddingsdiensten bezig zijn, dat de verzekering dit volledig dekt, deze schade gaat natuurlijk over tien duizenden euro’s..
Ik denk dat die verzekeringen er puur voor zijn voor als iemand anders knullig tegen je aan rijdt of wat dan ook, want als je op straat je auto zelf tegen een lantaarnpaal aan drukt betaal je ook alles zelf.
moosepower zegt
@dutchiehd: als voorbeeld circuitverzekeringen.nl tot 50k autowaarde kan je direct afsluiten, daarboven even een offerte aanvragen. Het is idd niet goedkoop maar dat zijn trackdays toch als niet.
dutchiehd zegt
@moosepower: Maar dan nog, als jij je hok eigenhandig in de bandenstapels klapt, krijg je dan wel uitbetaald?..
moosepower zegt
@dutchiehd: Dat is gewoon verzekerd. Als voorbeeld een Mégane RS ter waarde van 35k met een verzekerde waarde van 20k (kun je wel wat voor laten herstellen) kost 394,- euro per dag exl assurantie belasting wanneer je een trackday boekt op Zandvoort.
Dus het is zeker de moeite waard om te verzekeren als de financiële risico’s groter worden.
harrie zegt
Tis een Duitser, das een pokke eind naar huis lopen vanaf Zandvoort.
dailydriver zegt
@harrie: De trein stopt gewoon in Zandvoort.
probono zegt
Gewoon een heel veilige auto kennelijk. Meneer doet ’t nog, morgen weer een dag.
kennone zegt
Uitdeuken zonder spuiten en gaan!
davelepeef zegt
@kennone: eerder spuiten zonder uitdeuken. Geen redden meer aan zo :)
JanJansen zegt
Poets je er wel uit
De regel is: als je een crash niet kunt betalen moet je niet op een circuit gaan rijden. Maar toch doet dit enorm veel pijn.
sportevo zegt
Ik reed gisteren ook op het circuit en deze man stond steeds voor onze box. Hij had problemen met zijn remmen maar steeds een paar rondes kon wel. Later zagen we bij het wrak dat zijn voorremmen compleet weg waren en hij ijzer op ijzer had. Niet gek dat het dan fout gaat.
sportevo zegt
@sportevo: overigens reed deze man samen met zijn zoontje van, ik gok, een jaar of 11, 12. Hij werd wel in de ambulance afgevoerd.
slickrick zegt
@sportevo: dan is het wel erg onverantwoordelijk om het circuit op te gaan. Race remblokken zijn 3 a 4 x zo duur als normale straat blokken en dat is voor een reden
sportevo zegt
@slickrick: buiten dat, je kunt best met ‘straatblokken’ de baan op gaan. De remmen van een AMG zijn ook wel gemaakt voor dat werk, maar als ze (bijna) versleten zijn, dan houdt het wel een keertje op.
dawwg zegt
@sportevo: Toch zijn er – net als de RS3 – meerdere mensen die klagen over soms wonky remmen op de W205.
etronabt zegt
@dawwg: heb geen ervaring met de remmen van AMG en RS maar wel met racen met normale blokken. Zelf een niet heel kinderachtige brembo set voor op straat onder mijn circuit auto. Die blokken zijn er met een paar sessies wel doorheen. Dan speelt zelfs het warme weer een grote rol. De straatblokken zijn gemaakt om veel sneller op te warmen en dus veel sneller goed te remmen, ook op een AMG merc. Maar voor deze bestuurder en passagier gewoon een heel erg zuur einde van wat normaal een erg leuke dag is, hoop dat het met de gezondheid goed is afgelopen.
stephane8200 zegt
@sportevo: als je niet je remblokken of vloeistof kan controleren als je hiermee bezig bent heb je de verkeerde hobby, vrees ik.
v60germany zegt
@stephane8200: als je echt trackdays doet met je powerstation (naast dagelijks gebruik). Dan volstaat standaard DOT 5 en een set Pagid blokken met een hoger coëfficiënt in je kofferbak ter wissel, vooral met zulke buitentemperaturen.
In het (werk)verleden genoeg ongein gezien waar de standaard auto met idem setup het moest ontgelden. Ik heb meer revisie meegemaakt tov schades. Deze meneer is een goed voorbeeld hoe het niet moet.
Hoogmoed komt voor de val!
stephane8200 zegt
@v60germany: Ik doe zelf al 20 jaar trackdays alleen niet met verhuiswagens maar meer lichtgewicht auto’s. Inderdaad Pagid RS42, CL RC5+, Ferodo DS2500 en/of Castrol remolie doen een heleboel. Het gaat dan ook om het in de gaten houden wat er gebeurt. Staal op staal werkt met geen enkel blok.
blo3to3t zegt
@slickrick: ja vind ik ook, het is gewoon stom als je merkt dat je auto faalt alsnog het circuit op te gaan, hij brengt ook andere rijders in gevaar. overigens kan het ook nog de remolie zijn, hierdoor gaan je remmen zompig aanvoelen.
Sir_Vmax zegt
@sportevo: Waar reed jij mee? heb met m’n camera langs de rail gestaan.
sportevo zegt
@srthellcat: BMW Compact, in oranje/blauw/wit/gele kleurstelling.
jeppie zegt
Heeft hij het limiet voor het WK Hoogspringen gehaald?
v60germany zegt
@jeppie: vrij rijden noemt men het, met de wieltjes dus los vd grond.
Hupke zegt
Ach shit happens. Ik zit meestal meer in met de ventjes die hun 3e hands golfje in een vangrail rijden dan met een die te gierig was voor een setje remblokken van verwaarloosbare prijs te plaatsen
blo3to3t zegt
@Hupke: oh dat vind ik juist vermakelijk. Van die gasten die na een YouTube video denken te kunnen rijden. Te herkennen aan de mensen die na een klapper hun auto laten uitrollen tot op de baan ipv poot op de rem houden.
Gulli zegt
@blo3to3t: Haha ja daar verbaas ik me ook altijd over. Ik vraag me dan af of die lui dan meteen hun instragrams zitten bij te werken ipv de auto van de baan te houden.
#justcrashed #lolfail #keeprollin #vw4evah