Op Interclassics staan twee briljante Porsche-restomods te schitteren, maar welke zou jij kiezen?
We hebben het al vaak genoeg gehad over restomod-Porsches. Sterker nog, om overzicht te creëren zetten we de bekendste versies al eens op een rijtje. Indertijd heeft de markt rondom Porsches die oud en nieuw combineren niet stilgezeten, maar wat er al gebouwd is duikt ook nog vaak genoeg op. Zo kwam collega Machiel er twee tegen van twee redelijk bekende bouwers.
Von Schmidt
De eerste is deze Von Schmidt. Dat klinkt Duits, maar elke Von Schmidt wordt gebouwd in ons eigen Oss. De basis is een Porsche 964, deze wordt vervolgens zo omgebouwd dat hij lijkt op een Porsche 911 ‘F-body’. Lijken op de originele 911 terwijl de techniek veel moderner is: kicken. Personalisatie is heilig bij dit soort projecten en bij Von Schmidt is dat niet anders. Voor dit exemplaar is een donkergroene kleur gekozen, waarschijnlijk Porsches eigen Oak Green Metallic. Deze wordt bijgestaan door gouden details zoals de velgen, een gouden streep en beige stoelen. Erg geslaagd!
Singer
De Von Schmidt moet echter wel zijn shine delen met een andere restomod-911. Niet de minste naam ook: er staat een heuse Singer 911 op Interclassics. Singer wordt toch altijd een beetje gezien als ‘het origineel’. Het Amerikaanse bedrijf was er vroeg bij om 911’jes zo te verbouwen dat ze nieuwe techniek aan boord kregen met de oude looks. Vooral het vakwerk komt altijd terug in Singers. Er zijn tegenwoordig vele versies: naast de klassieke ‘Carrera’ is er ook de DLS (Dynamics and Lightweight Study), de Turbo en zelfs een bijzondere hommage aan de Porsche 934/5.
Het exemplaar dat op Interclassics staat is een klassieke Singer. Het recept van deze lijkt erg op het recept van de Von Schmidt: de basis is een 964 Carrera, daar is een compleet op maat gemaakte koets op gebouwd en de motor is aangepakt. Het exemplaar in kwestie is ook beige, maar dan qua exterieur. Het interieur is hier groen met een Pepita-motiefje. Ook bij Singer is alles naar wens van de klant en voor beide deze bedrijven geldt dat ze nog nooit twee identieke auto’s qua specificatie hebben uitgebracht.
Kies maar
Dus, kies maar. Nederlands trots in de Von Schmidt, of ‘het origineel’ van Singer. Welke mag in jouw virtuele garage?
Robert zegt
Von Schmidt. Zonder Singer op enig moment te kort te willen doen, overigens.
mashell zegt
Met die lelijke koplampen en die oliedop is de Von Schmidt meer Singer dan de Singer…
Ik kies er overigens liever voor om de 964 helemaal niet door Von Schmidt of Singer te laten verprutsen.
a_buis zegt
De Von Smidt is toch een beetje een ensteintje. Je moet er van houden zeg maar. Wat met wel irriteert is dat de gordel links gedraaid zit. Waar is het ook voor details heren?
anthwan zegt
Von Schmidt is gewoon lelijk, halfords koplampen en die Aliexpres tankdop en ‘goldspray’ ikea gespoten velgen.
Niks klopt meer aan die Porsche.
Singer houd het clean, meer mijn smaak.
polpol33 zegt
De kleuren van de von Schmidt graag. Maar het blijft een Singer rip-off. De Singer kwaliteit wordt bij lange na niet gehaald. Maar ja dat zie je dus ook terug in de prijzen.
Edge zegt
Singer, zonder twijfel. Het is niet de mooiste Singer die ik ooit heb gezien, maar het blijft desondanks een bizar fraaie auto.
sanderz28 zegt
Stop met het ombouwen van 964 aub.
#savethe964
frankykoop zegt
Als je beide auto’s bekeken hebt dan weet je meteen welke te kiezen…. Singer is echt next-level qua materialen en afwerking. Passingen, naden , bekleding, stiksels etc is bij een Singer echt perfect….daarbij zijn alle knock-offs maar hobbyprojectjes ( en een Von Schmit dus ook). Ga je je als eigenaar toch snel aan ergeren.Is waarschijnlijk ook de hoofdreden waarom je regelmatig een Von Schmid oid te koop ziet staan, en praktisch nooit een Singer. Restwaarde is bij een Singer daardoor ook geen issue.
polpol33 zegt
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/porsche-911-964-singer-3-8-wls-unieke-top-auto-benzine-beige-62c9a0bb-21f5-434d-af69-bfed007fa01a?source=dealerpage_stock-list
Kijk eens naar de deur bekleding. Dit is geen Singer
polpol33 zegt
Ik was vandaag in de MECC en heb ze beide uitgebreid bekeken. In mijn eerdere commentaar gaf ik aan de voorkeur voor de Singer te hebben omdat Singer inderdaad next level is.
Nou, wat geadverteerd wordt als Singer is 99% GEEN Singer. Hooguit een van de aller aller eerste die ze ooit gebouwd hebben. Deze auto heeft een zeer matige afwerking. De wielkasten zijn geen Singer (Singer heeft zelf ontworpen flares). Het interieur was een minimaal aangepaste 964.
De von Schmidt daarentegen was echt geweldig! Perfect afgewerkt tot in de details. Lang gesproken met een van de bouwers. Chapeau! Van een eerdere von Schmidt die ik bij Porsche centrum Gelderland had gezien was ik niet in der de indruk. Deze was prachtig; technisch en uiterlijk. Achterschermen en wielkastvoeringen in carbon. Top.
Ik ben zelf bezig met een 911 ST backdate en dus veel tijd bezig met vergelijken, opzoeken etc. Op een gegeven moment weet je naar welke details te kijken. Een echte Singer blijft de top maar deze von Schmidt is een echt hele goede restomod.