Er komen verkiezingen aan. We doken in de verkiezingsprogramma’s en het was weer opmerkelijk.
Daden zijn natuurlijk altijd meer waard dan woorden. Dat betekent dat je normaal gesproken politici en politieke partijen het beste kunt afrekenen op hun daden.
Maar tijdens deze EV 10 Daagse verkeren we ook in de bijzondere omstandigheid dat we net voor Tweede Kamer verkiezingen zitten.
Natuurlijk hebben we zoals elk jaar net Prinsjesdag in september achter de rug en weten we wat de voornaamste autowijzigingen voor 2024 zijn.
In november mogen (moeten!) we allemaal naar de stembus om een nieuw setje van 150 volksvertegenwoordigers uit te kiezen die hopelijk samen snel tot een nieuw kabinet zullen komen. Dat kabinet gaat een kabinetsakkoord presenteren waarin ook mobilititeit zeer waarschijnlijk een prominente plek gaat krijgen.
Dat zeggen we niet alleen omdat wij de hele dag met mobiliteit bezig zijn. Maar ook omdat er nogal wat regelgeving is die veel impact heeft op de autobezitter maar ook inzet is van veel duurzaamheiddiscussies. En weinig dingen zijn zo 2023 als discussiëren over duurzaamheid.
Dan hebben we het bijvoorbeeld over zaken als
- Hoogte BPM (en vrijstelling daarop voor EV’s)
- Bijtelling voor zakelijke auto’s die privé gereden worden
- Invoering van Betalen Naar Gebruik (Rekeningrijden)
- Hoogte maximum snelheid
- Uitbreiding wegennet (meer of minder asfalt)
- Hoogte brandstog accijnzen
Bijna alle verkiezingsprogramma’s zijn op dit moment gepubliceerd door de verschillende partijen. Het nieuwe NSC van Pieter Omtzigt moet nog steeds een keertje met de billen bloot, maar ze zijn van plan dat pas eind oktober te gaan doen. Maar we pakken de andere partijen vandaag even op hun woorden om te zien wie er duidelijk stelling durft te nemen voor of tegen de elektrische auto.
Per partij bekijken we in welke mate ze EV’s stimuleren. logischerwijze geeft niet elke partij in het partijprogramma aan hoe het met ‘details’ als hoogte van BPM en bijtelling wenst om te gaan, dus een vergelijkingstabelletje wordt het helaas niet ;-)
Table of contents
- Christenunie en elektrische auto’s
- BBB en elektrische auto’s
- FvD en elektrische auto’s
- D66 en elektrische auto’s
- PVDA /Groen Links en elektrische auto’s
- SP en elektrische auto’s
- CDA en elektrische auto’s
- Partij voor de Dieren en elektrische auto’s
- Volt en elektrische auto’s
- VVD en elektrische auto’s
- PVV en elektrische auto’s
- Alle verkiezingsprogramma’s zelf lezen?
Christenunie en elektrische auto’s
Christenunie en auto’s. Christenunie zou je kunnen karakteriseren als Christelijk Groen Links, ja die uitspraak nemen we voor onze rekening. Er wordt openlijk gesproken over een SUV-taks voor grote auto’s die veel uitstoten. Want kleine auto’s die veel uitstoten zijn beter…? De Christenunie wil nog voor 2023 brandstofauto’s uitfaseren, dus dan kan je op de vingers natellen dat je als EV rijder goed zit bij deze club.
Al ziet de Christenunie meer in elektrisch deelvervoer dan bezit van een eigen EV. Daarvoor wil de Christenunie dan ook het aantal parkeerplekken bij nieuwbouw beperken, want je kunt er beter eentje delen. Toch? Maar heb je toch een eigen EV, dan wil de Christenunie je ook na 2025 nog voordeel gunnen,
Tegelijk zorgen we ervoor dat elektrisch rijden na 2025 goedkoper wordt en niet duurder, zoals nu dreigt te gebeuren.
Christenunie neemt een voorschot op GEEN wegenbelasting voor EV’s vanaf 2025
Daarnaast ziet de Christenunie ook echt een duidelijke rol voor de EV’s bij de ontlasting van ons energienetwerk. Na belasting door laden ook ontlasting door opslag. Zoiets.
BBB en elektrische auto’s
BBB en Auto’s. De partij van Caroline van der Plas, of Triple B zoals de Jonge haar pleegde te noemen, komt met een programma waarin ‘elektrische auto’ of EV precies 0 keer voorkomt. Dat is op zich al een antwoord op onze vraag. Ook bijtelling of BPM komt niet aan bod. Het lijkt uit de tenen te moeten komen, want ja ze zijn wel voor een verdere uitrol van (laad)infra voor alternatieve brandstoffen.
We ondersteunen de verdere uitrol van (laad)infra voor alternatieve brandstoffen zoals waterstof, e-fuels, duurzame kerosine, ammoniak, methanol en elektriciteit.
BBB zet elektrisch rijden letterlijk helemaal achteraan
BBB wil vooral niet teveel dwang richting elektrisch rijden en dus de vanaf 2025 voorgestelde Milieuzones benaderen ze kritisch.
Zero Emissie (ZE) zones in gemeenten gaan vanaf 2025 in. Dit lijkt onhaalbaar en onbetaalbaar en moet uitgesteld worden. Er moet ook een overgangsregeling komen: in het geval ondernemers wel moeite tonen door een aanvraag voor subsidie of netaansluiting te doen, maar deze niet ontvangen, krijgen ze een ZE-zone ontheffing voor hun dieselvoertuigen.
BBB vindt Zero Emissie zones onhaalbaar en onbetaalbaar voor burgers/ondernemers.
FvD en elektrische auto’s
Fvd en auto’s. U vroeg zich af of ze dan wellicht bij het Forum voor Democratie van Thierry Baudet de rode loper uitrollen voor EV’s?
De maximumsnelheid op snelwegen gaat omhoog naar 130 km/u en harder waar het kan. We schaffen trajectcontroles af en verlagen de accijnzen op benzine en diesel, evenals de bijtelling en de bpm. Autobezitters betalen slechts één keer wegenbelasting, ook als ze meerdere voertuigen hebben. Geen milieuzones meer in steden:
Het FvD vat het even bondig samen voor ons in het verkiezingsprogramma
brandstofauto’s overal welkom.
Je zou dus kunnen denken dat het FvD niet heel veel ziet in het stimuleren van elektrische auto’s. En dan heb je het bij het rechte eind:
Stoppen subsidie op elektrische auto’s.
Aldus het FvD verkiezingsprogramma en inderdaad, langer was deze zin niet.
D66 en elektrische auto’s
D66 en auto’s. Bij D66 geven ze graag gas, elektrisch dan wel te verstaan. Je hoeft niet te speuren tussen vage bewoordingen. Het wordt gewoon allemaal vrij helder en hard gesteld.
Minimaal 50 milieuzones in 2025 en liefst nog meer, wat betekent dat de logistieke sector dan emissievrij moet zijn.
Het tarief voor rekeningrijden willen ze bij D66 ook afhankelijk maken van de uitstoot
Met een heffing gebaseerd op CO2-uitstoot, plaats, tijd en
Autogebruik ontmoedigen, nee toch!? Ja, volgens D66
gewicht houden we rekening met de regionale verschillen, zorgen we voor schonere lucht en verminderen we de file. In de stedelijke gebieden hanteren we een hoger tarief. Hier willen we het autogebruik ontmoedigen om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren en maken we ruimte voor ander vervoer.
Elektrisch rijden wordt met subsidies en belastingvoordelen gestimuleerd als het aan D66 ligt en bij nieuwe leasecontracten zal de elektrische auto verplicht gesteld worden. Daarnaast wil de partij investeren in laadpalen. Niet alleen domme, maar ook slimme laadpalen.
En wat betreft het D66 verkiezingsprogramma moet het Europees per 2027 verplicht zijn dat alle nieuwe elektrische auto’s ook twee kanten op kunnen laden. Dus ook terugleveren aan het net.
PVDA /Groen Links en elektrische auto’s
PVDA-GL en auto’s. Ja, de partij van Timmermans en Jesse Klaver zet vol in op elektrisch. Het volgende citaat uit het concept verkiezingsprogramma geeft een mooi inkijkje in de hoofden van de partijbonzen.
Vooruitlopend op het Europese verbod op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor in 2035, zorgen we er met fiscale en andere maatregelen voor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen. De leasesector gaat al in 2025 over op 100% elektrische auto’s. Fiscale regelingen voor elektrisch rijden zijn voortaan alleen nog gericht op lage en middeninkomens.
PVDA en Groen Links winden er ook geen doekjes om in het verkiezingsprogramma
En voor de duidelijkheid. Ga er van uit dat je met 2 maal een modaalinkomen (circa 40.000 bruto per jaar) als gezin al in de hoogste inkomens valt. Wij dachten wel dat hier het merendeel van de zakelijke leaseauto’s in rond rijdt. Auw dus!
Wat betreft Rekeningrijden wil de PVDA/GL tandem vooral inzetten op differentiëren naar locatie en tijd we lezen niet zozeer dat hier een ander tarief komt voor brandstofsoort.
SP en elektrische auto’s
SP en auto’s. We dragen voor uit het eigen werk van de SP om de toon maar even te zetten.
Waarom klasse er toe doet: De tweedeling tussen mensen groeit helaas op alle fronten, terwijl onze gedeelde belangen veel groter zijn dan onze onderlinge verschillen. Machthebbers maken hier misbruik van. Het is gemakkelijk om vóór andere mensen te denken en vóór anderen beleid
uit SP verkiezingsprogramma. Prima speech voor op het Rode Plein naar onze mening (minus de Tesla referentie dan)
te maken, en op die manier je eigen belangen veilig te stellen, in plaats van met mensen samen te werken. Op die manier kregen hogere belastingen op vervuilend gedrag mensen wel uit de auto, maar pakten niet de grote vervuilers aan. Mensen die duur en ‘groen’ wilden rijden kregen daarvoor hoge subsidies, maar voor gewone mensen was een dure Tesla of andere luxe stekkerauto niet eens een optie om aan te schaffen. Dit is één van de voorbeelden in ons land dat veel subsidies naar de rijken gaan.
Wat dit dan concreet inhoudt volgens de SP? In ieder geval Rekeningrijden NIET invoeren. Want dat treft volgens de partij de gewone man ongemeen hard.
Oneerlijke subsidies en belastingvrijstellingen voor stekkerauto’s komen terecht bij mensen die het niet nodig hebben. Zij moeten dus voortaan volwaardig belasting betalen en mensen die geen stekkerauto kunnen betalen krijgen niet de rekening
SP herhaalt nog maar eens dat je kan fluiten naar je bijtellingsvoordeel als het aan hen ligt
Dus helaas geen bijtellingsvoordeel maar gewoon het volle pond betalen allemaal voor EV’s als het aan de SP ligt.
CDA en elektrische auto’s
CDA en auto’s. Het CDA begint in het verkiezingsprogramma met een raadsel als het over EV’s gaat.
Door een onhandige belastingmaatregel verdwijnen tweedehands elektrische auto’s nu naar het buitenland. Dit passen we aan, zodat die auto’s ook voor Nederlandse particulieren betaalbaar zijn.
CDA gaat een oorzaak aanpassen en we zijn heel benieuwd.
Wat zouden ze daar mee bedoelen? BPM kan het niet zijn. Want die zit nog niet op EV’s. Hmmm, suggesties in de comments. Voor de rest valt er weinig inspirerends te ontdekken in dit programma. We schreven al eerder dat het CDA rekeningrijden niet op het platteland wil invoeren, want dat zou gemeen zijn. En onlangs nog dat een kandidaat CDA 2e Kamerlid het A1 motorrijbewijs voor B rijbewijs bezitters wil openzetten (kom maar door zeggen wij). En doorrrr..
Partij voor de Dieren en elektrische auto’s
PvdD en auto’s. We kunnen ons tot de PvdD wenden voor een stukje zingeving op deze mooie dag. Want jij zit lekker data en stroom te consumeren terwijl je dit leest, maar is dat wel nodig? We lezen in het concept verkiezingsprogramma
De Partij voor de Dieren deinst er niet voor terug om het voortouw te nemen en kritisch te bevragen wat we nodig hebben en wat verspillende onzin is. Auto’s die zo groot zijn geworden dat ze niet eens meer normaal in de parkeervakken passen, fat bikes en elektrische stepjes die niet alleen veel grondstoffen gebruiken maar ook gewone fietsers en wandelaars verdringen, steeds weer nieuwe modecollecties terwijl we meer dan genoeg kleding hebben – het vraagt allemaal dat we prioriteiten durven stellen en keuzes durven maken
PvdD vraagt zich af of er echt wel mayonaise op je patatje moet, of is het ‘verspillende onzin’
Je voelt dan al aankomen dat ze zich bij de PvvD misschien wel kunnen vinden in de SUV-taks van de Christenunie, wel voelen een coalitie opkomen, of wellicht is dat voorbarig. Oh wacht, daar lezen we het al
We kiezen voor slimme oplossingen en gaan dus niet simpelweg alle fossiele auto’s een-op-een vervangen door elektrische. Auto’s staan tenslotte 95% van de tijd stil en gebruiken zo onnodig veel grondstoffen en openbare ruimte. We sturen duidelijker op vervuiling en pakken dus SUV’s harder aan dan zuinigere auto’s.
PvdD draait de dolk nog een keertje om in het hart van de verspillende onzin-koper, oh sorry we bedoelen autokoper.
Verder lezen leek ons verspillende onzin. Als je liever: alleen fietst, de trein mist of hoofdschuddend door het leven wandelt, dan lol hebt in je auto lijkt dit ons een perfecte keuze om op te stemmen!
Volt en elektrische auto’s
Volt en auto’s. we lezen eigenlijk maar 1 ding in het verkiezingsprogramma dat ons echt interesseert. Wanneer minimaal 80% van het verkeer in NL emissieloos is dan mogen we van Europa Volt, weer 120 km/u rijden op de snelweg. Jippie!
VVD en elektrische auto’s
VVD en auto’s. Hoe staat het met de Vroem Vroem partij? Die partij waar elke autofan zich thuis kan voelen? Nou, het woord auto valt behoorlijk vaak in het verkiezingsprogram van de VVD.
Waarom? Nou ook de VVD houdt nog vast aan Betalen Naar Gebruik, of Rekeningrijden zoals we het plegen te noemen. Met het slappe ‘maar de autobelastingen mogen niet stijgen’. Tsja, op het gevaar af dat we zelf van borrelpraat beticht worden (hallo PVV, FvD, Christenunie). Daar geloven we niet zo in. Het is te makkelijk om aan de knoppen te draaien en het voor de gemiddelde autobezitter net iets duurder uit te laten komen. En dat noemt de overheid straks een meevaller..
VVD zet in op verlaging van brandstofaccijnzen wat de switch naar EV’s niet zal versnellen.
We gaan schoner rijden. Iedere Nederlander een schone auto voor de deur. We stimuleren de omslag naar elektrisch vervoer, bijvoorbeeld in de tweedehandsmarkt van elektrische auto’s.We doen dit op een manier dat de gewone automobilist zo min mogelijk geraakt wordt door hogere kosten of belastingen. We zorgen dat het financieel blijft lonen om elektrisch te rijden en we zorgen ervoor dat daar in de begroting van het Rijk ook op een moderne manier mee om wordt gegaan. We gaan fors aan de slag met de uitrol van het laadpalennetwerk.
VVD verkiezingsprogramma
Tamelijk vaag omschreven nog die steun voor de EV rijders. Maar de intentie is er, blijkbaar.
PVV en elektrische auto’s
PVV en auto’s. Ja, Geert, zou die eigenlijk rondgereden worden in een gepantserde EV? We denken van niet, maar als je het wel weet. Laat het dan hieronder in de comments vooral weten.
We krijgen al vrij vlot tijdens het lezen van het verkiezingsprogramma van Geert (hij bepaalt alles in zijn eentje zoals jullie weten) het idee dat hij niet zo van duurzaam is:
Ons land wordt volgepropt met afzichtelijke windturbines, terwijl omwonenden daar letterlijk ziek van worden. Ze willen ons aan de warmtepomp en de elektrische auto, terwijl ons elektriciteitsnet – ooit één van de betrouwbaarste ter wereld – het nú al niet meer aankan.
PVV zet gelijk de toon in haar verkiezingsprogramma
Aha, helder. Dit gaat niet goed aflopen met de EV bij Geert. Waarom het demissionaire kabinet dan volgens hem de EV stimuleert?
Dit kabinet denkt het klimaat te kunnen redden door de automobilist aan te pakken. Puur pestgedrag om de staatskas te spekken.
nogmaals PVV in haar verkiezingsprogramma
Op zich wil de PVV dan ook nog wel concreet worden over maatregelen. Ze stellen voor: Geen Rekeningrijden – Geen milieuzones -Geen verbod op brandstofauto’s – brandstofaccijnzen verlagen – max snelheid naar 140 km/u
Alle verkiezingsprogramma’s zelf lezen?
- VVD Verkiezingsprogramma 2023
- PVV Verkiezingsprogramma 2023
- CDA Verkiezingsprogramma 2023
- BBB Verkiezingsprogramma 2023
- PVDA / GL Verkiezingsprogramma 2023
- Volt Verkiezingsprogramma 2023
- FvD Verkiezingsprogramma 2023
- PvdD Verkiezingsprogramma 2023
- SP Verkiezingsprogramma 2023
Johanneke zegt
Ik wil veel conservatiever dan geen EV. Ik wil weer paard en wagen. Nee wacht, ik wil nog conservatiever. Jagen en verzamelen. Stenen speren. Grottekeningen. Veranderingen zijn eng. Bleeeh.
steephh zegt
Een korte samenvatting van de standpunten van onze politieke partijen 100 jaar geleden
Christenunie: ziet meer in deelvervoer met paarden dan een eigen auto
BBB: we ondersteunen de verdere uitrol van geiten, schapen, koeien, konijnen, katten en de auto. Niet-poepen zones voor paarden acht de BBB onhaalbaar
FvD: we geven de paarden flink wat pep en voeren rolsporen verplicht in. Wie meerdere paarden bezit, krijgt korting op de jaarlijkse belastingaangfite. Paarden mogen vrijuit overal alles onderschijten
D66: met een ingewikkeld systeem mag je maandelijks 1 keer je paard laten poepen in de voortuin van de burgemeester, is dat in de stad dan betaal je hier een eigen bijdrage van 40% voor. Daarnaast wil men investeren in tankstations.
PVDA/GL: men zet vol in op de auto, en voert over enkele jaren een verbod in op de verkoop van paarden voor transport. Arme sloebers kunnen hun ezel inruilen tegen fiscaal gunstige regelingen
SP: men ziet een tweedeling onstaan in de samenleving. De grote zakelijke vervuilers die met hun tientallen paarden voor de koets hele straten onderschijten worden niet aangepakt. Rijke mensen mochten een auto aanschaffen met rijkssubsidies terwijl de de gewone man met zijn ezeltje niet eens een poepzak kreeg.
CDA: dure tweedehands auto’s verdwijnen naar het buitenland. We willen dat deze betaalbaar zijn voor particulieren zodat ze hun paard inruilen.
PvdD: Shetlandpony’s zijn verworden tot reuzenpaarden. Daar wil de PvdD vanaf. Paarden die stil staan in de wei mogen blijven leven. Obesitas paarden die teveel vreten en dus ook alles onderschijten die pakken we aan.
Volt: Paarden mogen 3x extra hinniken per uur als ze minder schijten
VVD: Paarden vervangen we door auto’s. We gaan aan de slag met tankstations.
PVV: Geert wordt gepantserd rondgereden in een verroest ridderkostuum op een obsesitas paard, al schreeuwend: “Ons land wordt volgepropt met afzichtelijke elektriciteitscentrales op gas en kolen, terwijl omwonenden daar letterlijk ziek van worden. Ze willen ons aan de CV ketel en de auto, terwijl de vier tankstations die Nederland rijk is het niet aan kan. Terwijl ons paardenvoernetwerk – ooit de beste ter wereld – steeds verder wordt afgebouwd. Dit kabinet denkt de paardenstront uit de weg te kunen ruimen door de ruiter aan te pakken. Puur pestgedrag om de staatskas te spekken. De PVV stelt voor: je paard mag schijten waar ie wil, lopen waar ie wil, extra pep en verplichte rolsporen en geen accijnzen meer op haver”
alassad zegt
Nice 👌
O plaat zegt
Niemand verbied de verkoop van paarden of van karren, daar zit wel een verschil
steephh zegt
@shiva problematiek was er echter wel met name in grote steden. Het probleem loste zich zelf uiteindelijk op.
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/grote-paardenmestcrisis-van-1894
Michel zegt
Qua stikstof zijn die paarden wel problematisch hoor
jaapiyo zegt
Ik hoorde vandaag dat we qua welvaartspijl door alle maatregelen terugzijn op het niveau van de jaren ‘70. Hoeveel energie Jan Modaal gemiddeld gebruikt is immers rechtevenredig aan de welvaart in NL.
rollingstoned zegt
Ironisch genoeg laten onze heren en dames ministers zich nog altijd graag rondrijden in dikke Audi’s en BMW’s… op benzine.
https://www.autoblog.nl/nieuws/ook-dit-kabinet-rijdt-nog-altijd-een-vieze-bmw-of-audi-3311733
steephh zegt
@rollingstoned Dat heeft meerdere redenen. Stukje veiligheid (gepantserde wagens met name) maar ook dat niet elk nieuw kabinet gelijk nieuwe auto’s besteld (zoals ook genoemd in het nu.nl artikel: kunnen tweedehandjes van voorgangers zijn). Over het algemeen zie je verder wel dat een steeds groter deel van welk wagenpark dan ook steeds verder ge-elektrificeerd wordt. Kwestie van tijd dus.
Oopelkadet zegt
PVV en FvD dan maar. toch denk ik erover om zelf een partij Voor De Priveautobezitter PvdP op te richten.
Het fileprobleem kwam ergens rond midden jaren 90 op, net toen leaseautos beroemd werden. Wat mij betreft gaat leasetarief 1000x over de kop en laat bedrijven maar creatief met kurk zijn en mensen vanuit huis/kantoor werken.
Dat scheelt 4 miljoen autos. Dan kunnen we makkelijk bpm afschaffen, 10% MRB voor alle soorten autos en een subsidie voor EVs van 10.000 per auto ongeacht prijskaartje. Verder bepleit ik een maximum verkoopprijs. Een autofabrikant mag A, B en C klasse niet duurder dan 30.000 maken, en D en groter niet duurder dan 50.000. Verder mogen autos als Porsche en Ferrari niet duurder dan 100.000, anders komen ze het land niet in. Fabrikanten passen allemaal hun nettoverkoopprijs per land aan dus dat zal geen punt worden.
Dan ook: benzine/diesel maximaal 60 cent per liter. En om de files in toom te houden: vrachtautos mogen niet rijden tussen 7 en 10 uur. En nieuwe autos alleen als oude worden gesloopt/ge exporteerd. Zo gaan we ook het immigratieprobleem te lijf maar dat is een ander verhaal. Binnensteden en vooral centrum bij terrassen gaan weer open voor autos zodat je gewoon je Opel Manta of Porsche Cayenne op de stoep voor het cafe kan parkeren en terrasgangers kunnen genieten van jouw auto. Zoals het hoort. Verder bouwen we versneld per noodwet binnen 3 jaar 6 nieuwe kernreactoren. Groener dan groen.
Stem op PvdP!
Robert zegt
Leuke header foto. Toen populisme nog gewoon als uiting van satire werd beschouwd.
‘Stemp de tegenpartij! Géén gezeik! Iedereen rijk!’
wjeurs zegt
Als ik t goed heb begrepen was er toen een hele groep mensen die dacht dat het eene chte partij was en er ook op wilde stemmen toch? Die dachten dat de uitzending van van Kooten en de Bie bij de politieke zendtijd hoorde?
sabrerator zegt
De partij voor alle Nederlanders die niet meer tege Nederland kenne!
lekkerlinksrijden zegt
Bij het CDA en de EV’S binnen Nederland houden denk ik dat het subsidiebedrag moet worden terugbetaald bij export. Iets anders kan ik niet bedenken
dutchneon zegt
@michaelras: heel simpel, er zijn op dit moment heel veel eigenaren prima tevreden met hun Tesla Model-s 100d
maar moeten veplicht afscheid nemen omdat de 5 jaar om zijn.
Nu moet er ineens volle bijtelling gerekend worden over een auto met een dagwaarde van 40k die je als ondernemer zelf gekocht hebt, netjes bijtelling betaald hebt 5 jaar lang.
Is van de pot gerukt.
Logisch zou zijn een speciale regeling voor EV’s in te voeren en zonder beperking van duur, de regeling voortzetten.
Nu worden ze verplicht de ev’s te dumpen, ze komen allemaal tegelijk dus teveel = export.
En tegelijkertijd gaat men weer andere auto’s kopen en zelfs weer auto’s kiezen die leuker zijn voor de bijtelling en dus weer brandstof stoken
werf76 zegt
Verkiezingsprogramma’s. Na de verkiezingen moet door teveel (splinter) partijen zoveel water bij de wijn gedaan worden dat er niks positiefs overblijft.
mashell zegt
De VVD wil iedere Nederlander een schone auto voor de deur. Dus moeten we nog 10 miljoen auto’s bijkomen…. Je hebt dan keuze tussen op de parkeerplaats staan of in de file staan, rijden is er niet meer bij.
Deze leuke samenvatting van de EV paragrafen maakt wel weer duidelijk dat verkiezingsprogramma synoniem is voor “verzamelplaats van domme ideeën”.
sabrerator zegt
Betekent dat dan dat ik als 4e auto een schone erbij moet zetten?
Als ie voor de deur mag blijven staan heb ik er geen probleem mee. Rij ik met de 3 leuke auto’s door. Moet ik nog wel even een extra plekkie vinden op de oprit.
MarcoM zegt
Sommige partijen hebben het idee dat “de gewone man” zomaar een EV kan kopen. Kom op zeg, droom lekker verder, kijk eens in het gemiddelde straatbeeld, juist, een wagenpark van bouwjaren 2002 tot hooguit 2012 daarnaast leasewagens welke prive vanwege de hoge bijtelling niet gebruikt worden en een Toyota Starlet uit 1995 nodig is voor het weekend.