We gaan eens kijken welke Panamera je moet kopen.
Voor vandaag hebben we een wel heel erg specifieke aanvraag. Normaliter weten we natuurlijk wel wel kant de aanvrager wil op gaan, middels kleine suggesties. Maar Autoblog-lezer John draait er niet omheen en weet precies wat hij wil: een Porsche Panamera. Hij weet ook precies welke generatie: de eerste, maar van na de facelift. Het model dat daarna komt vindt hij nog mooier, maar valt helaas buiten het budget. Je moet ergens een grens stellen.
John heeft ook al de Audi S7, BMW 650i GC en Mercedes CLS bekeken. Hij heeft zelf in een Maserati Ghibli gereden. Voor John is de Panamera echter precies wat hij zoekt voor naast zijn Polestar 2 die op zijn onderneming staat.
Maar welke Panamera moet je hebben?
De Panamera is voor de lange ritten en voor alle privéritten. Het probleem waar John mee zit is WELKE Panamera hij moet kiezen. Porsche heeft zoveel varianten gemaakt van de Panamera, dat John het spoor bijna bijster is.
Want geld komt toch wel een beetje om de hoek kijken. Dus wat zijn de kosten? Voor welke uitvoeringen moet je juist opletten? Is de diesel een optie? Of is in Nederland de PHEV de beste keuze? Kortom, of wij John een beetje op pad wilden helpen. Natuurlijk willen wij dat! Sterker nog, wij zijn ook wel benieuwd. De Panamera’s beginnen nu betaalbaar te worden en het zijn wel auto’s waar de partner (m/v) het niet mee oneens hoeft te zijn, gezien de achterstoelen en ruime kofferbak.
Welke Panamera: wensen en eisen
Huidige auto | Polestar 2, Renault Clio |
Koop of lease | Koop |
Zakelijk of privé | Privé |
Budget | Tot € 50.000 |
Brandstofvoorkeur | Ik heb dus echt geen idee |
Reden aanschaf | Wilde altijd een Panamera |
Gezinssamenstelling | Vrouw, 2 kinderen |
Voorkeuren | Panamera van na de facelift |
No-go’s: | Alles wat geen Panamera is |
Porsche Panamera S e-Hybrid (970)
€ 49.900
2013
110.000 km
Wat is het?
De versie die iedereen in Nederland koos! Met deze Panamera kon je het milieu helpen en kreeg je van de overheid incentives voor jouw uitstekende gedrag. Het is een complexe auto waarbij een paar dingen anders zijn dan bij andere Panamera’s. Zo zit hier een langeslag-motor van Audi in (de 3.0 TFSI), die is gekoppeld aan een elektromotor en achttraps automaat. In tegenstelling tot de Cayenne met deze aandrijflijn, heeft de Panamera S e-Hybrid achterwielaandrijving.
Hoe rijdt het?
Goed, in de klasse van grote PHEV’s is dit simpelweg de best rijdende. Maar nu vergelijken we ‘m met andere Panamera’s. Je zit met extra massa en extra techniek die bedoeld is om brandstof te besparen. Dat kwikzilverige en opzwepende karakter van de ‘echte’ Panamera S mis je hier, namelijk. De motor is niet hongerig voor toeren. Natuurlijk, je kan ‘m op standje sport zetten, maar dan nog is duidelijk dat deze auto een compromis is. Een heel erg goed compromis, maar nog altijd compromis.
Kosten Panamera S e-Hybrid:
- Verbruik: 1 op 9,14
- Brandstofkosten: € 489
- Gewicht: 2.095 kg
- Motorrijtuigenbelasting: €125
- Verzekering: € 160
- Kosten per maand: € 774
Onderhoudsprognose
Hoe complexer een auto, hoe complexer de garagerekening. En veel complexer dan een Panamera e-Hybrid wordt het niet. De 3.0 TFSI motor is in basis loeisterk, maar houd de kettingspanners in de gaten. Bij de accu moet je de degradatie in de gaten houden, vervangen is uiteraard heel erg duur. Vanwege het hoge gewicht zit je met hoge belasting en slijtage.
Afschrijvingsprognose
Van alle Panamera’s van deze generatie, zal deze de minst populaire zijn. De PHEV-aandrijflijn verhoogt de feestvreugde niet. De techniek is inmiddels ook alweer een paar jaar oud. Dus destijds was het modern, maar anno 2023 is het achterhaald en in 2030 is het antiek.
Porsche Panamera Diesel (970)
€ 49.880
2015
80.000 km
Wat is het?
De Panamera voor veelrijders. De Porsche Cayenne was destijds de eerste Porsche die een dieselmotor kreeg, maar eigenlijk past de motor veel beter bij de lichtere Panamera. Het is de 3.0 TDI van Audi. Aanvankelijk was het een 250 pk sterke unit, maar dit betreft de latere versie met 300 pk. De Panamera diesel heeft altijd achterwielaandrijving. Ook is de automaat geen PDK, maar een achttraps automaat van ZF. Let op kilometerstanden. Dat moet je altijd doen, maar Panamera’s zijn auto’s waarbij je niet altijd de kilometers eraan afziet. En niemand kocht een Panamera diesel om er vervolgens nauwelijks mee te rijden.
Hoe rijdt het?
Je kunt het op twee manieren bekijken. Als dit de enige Panamera is waarmee je rijdt, ben je verkocht. Veel koppel, (net) voldoende pk’s en prima wegligging. Een V6 benzine klinkt een stuk beter en maakt de auto leuker om te rijden. Het is ook hoe je ermee gaat rijden. Voor lange afstanden is dit geweldig. Niet alleen omdat je veel koppel hebt, maar ook vanwege het verbruik. 1.000 km op een tank is geen enkel probleem.
Kosten Panamera diesel
- Verbruik: 1 op 11,85
- Brandstofkosten: € 293
- Gewicht: 1.900 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 202
- Verzekering: € 200
- Kosten per maand: 695
Onderhoudsprognose
Het voordeel van de 3.0 TDI motor is dat deze wordt gebruikt in een hele hoop modellen van Audi, en Volkswagen. Onderdelen zijn geen enkel probleem. De automaat staat bekend als erg sterk. Dus van alle Panamera’s is dit een van de voordeligere om te onderhouden. Wel zijn er typische dieseldingen waar je rekening mee moet houden, een nieuw roetfilter om door de APK te komen bijvoorbeeld.
Afschrijvingsprognose
Dit is een lastige. Want diesel is tegenwoordig weer een klein beetje in trek. Dit komt vooral vanwege de gunstige dieselprijs. Zeker als de accijnskorting wordt opgeheven, is diesel ineens interessanter. Toch is dit niet een verstandige investering. Niemand droomt echt van een Panamera diesel.
Porsche Panamera (970)
€ 49.945
Wat is het?
De instap Panamera! De meest skeere versie. De pauper-Pana. Of is het stiekem de meest briljante variant? In Nederland zagen we deze versie niet veel, want iedereen ging voor de goedkopere maar snellere e-Hybrid. De 3.6 motor is een bijzonder unit, met een hele grote boring en relatief korte slag. Veel gewone Panamera’s zijn importauto’s en sommige zijn echt heel erg kaal uitgevoerd. Let goed op of alles wat jij graag wenst er ook op zit.
Hoe rijdt het?
Nog altijd heel erg goed. Het blijft immers wel een Porsche. De prestaties zijn op papier niet verkeerd, maar vergeet niet dat het een turboloze motor is. Dus het koppel dat een 640i heeft, mis je hier. De V6’en zijn vaak minder luxe uitgerust, dus heb je ook een simpele setup. Een voordeel is dat het gewicht een stuk lager is dan bij andere Panamera’s en dat is lekker voor de handling. Maar misschien zijn de prestaties net eventjes te modaal om de hoge kosten te rechtvaardigen. Een klein beetje sparen voor een late S met V6 is wellicht een optie.
Kosten Panamera
- Verbruik: 1 op 8,81
- Brandstofkosten: € 507
- Gewicht: 1:770 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 101
- Verzekering: €170
- Kosten per maand: € 778
Onderhoudsprognose
De instapper heeft een paar voordelen ten opzichte van de andere modellen. Ten eerste zit er standaard minder op en wat er niet op zit, gaat niet kapot. Dat is heel erg fijn. Zo heeft de gewone Panamera gewoon schroefveren (alhoewel luchtvering besteld kon worden). Vanwege het lagere gewicht worden de onderdelen ook minder belast. De V6 staat bekend als behoorlijk robuust en alleen achterwielaandrijving betekent dat je je niet druk hoeft te maken om een tussenbak. Ook lekker is dat je in het budget kunt shoppen uit jonge modellen met weinig kilometers. Dan heb je eigenlijk altijd al lagere onderhoudskosten.
Afschrijvingsprognose
Ondanks dat dit misschien wel de meest verstandige Panamera is, is dit zeker niet de meest gewilde. Ook deze auto zal gewoon nog gaan afschrijven. Maar je kan daar ook anders naar kijken: dat heb je met elke dikke Duitser die je voor dit bedrag koopt.
Yolo: Porsche Panamera Executive Turbo (970)
€ 47.988
2013
105.000 km
Wat is het?
Bijna het absolute topmodel van de Panamera-reeks. Het was voor de vorige eigenaar een financiële catastrofe, want de aanschafprijs van de Panamera Turbo Executive is ongeveer twee keer zo hoog als de rest van de auto’s in dit overzicht. De 4.8 liter achtcilinder (met en veel grotere boring dan slag) is een heerlijk blok met enorm veel power: 520 pk en 700 Nm. Deze heeft een zeventraps PDK, niet de de achttraps ZF automaat. Een groot verschil is ook de uitvoering en uitrusting. ‘Executive’ is niet zozeer een rijke uitrustingsniveau, maar staat voor een lange wielbasis.
Hoe rijdt het?
Als een beest! Maar wel als een heel welgemanierd beest. De motor is natuurlijk de hoofdattractie van deze Panamera. De prestaties zijn bizar voor zo’n limo: van 0-100 km.u in 4,2 seconden en een top van 305 km/u. Dit zijn opgaven van Porsche, dus het zal waarschijnlijk wel ietsje sneller kunnen. Mede vanwege het hoge gewicht is het niet een gooi en smijt-auto. Wel attent, vanwege het hoge verbruik zit er geen 80 liter tank in zoals bij de andere Panamera’s in dit overzicht, maar eentje van 100 liter!
Kosten Panamera Turbo Executive
- Verbruik: 1 op 7,23
- Brandstofkosten: € 618
- Gewicht: 2.070 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 125
- Verzekering: € 250
- Kosten per maand: € 993
Onderhoudsprognose
Verreweg het hoogste. Dit was destijds een van de meest gecompliceerde auto’s die Porsche bouwde, de 918 Spyder daargelaten. Het is van groot belang dat je de auto goed onderhoudt en als je dat bij de Porsche-dealer doet, gaat dat veel geld kosten. Heel veel items die (eventueel) optioneel waren bij bovenstaande modellen, zitten standaard op de Turbo Executive. De luchtvering bijvoorbeeld. Al die dingen kunnen allemaal stuk en zijn allemaal duur om te vervangen.
Afschrijvingsprognose
Er is een reden dat deze uitvoeringen (relatief gezien) zo goedkoop zijn. Het zijn geen sportieve versies zoals de GTS of een reguliere Turbo, maar je hebt wel van alles ‘het duurste’. Het voordeel is wel dat de meeste afschrijving al achter de rug is. Als een auto van 220.000 euro (vóór opties) al 75% is afgeschreven, moet je niet klagen over afschrijving. Tip: als je dit gaat doen, probeer te zoeken naar de meest obscure uitvoering qua kleur. Porsches in aparte configuratie worden later altijd wel gewaardeerd. Dat allemaal gezegd hebbende, dit schrijft voorlopig nog wel even af, hoor. Zeker als je er nog wat kilometers op gaat zetten, kun je nog wel tien tot twintig mille afschrijven de komende jaren. Dit soort auto’s is nu eenmaal geen snelle handel.
Welke Panamera kiezen: conclusie
Panamera rijden is duur, heel duur. Het maakt qua kosten niet gek veel uit of je voor benzine, diesel of PHEV gaat. Belangrijk om in het achterhoofd te houden is hoe je de auto gaat gebruiken. Heb je een laadpaal en doe je veel kleine ritjes? Pak de PHEV. Gaat het om lange afstanden? Pak de diesel. Maar er is nog een belangrijk onderdeel en dat is fun. Dat zijn de PHEV en diesel niet echt. De Yolo is echt Yolo, maar er zijn nog een paar tussenstapjes. We hebben even snel zitten rekenen en een Panamera S met de geblazen 3.0 V6 scheelt qua kosten nauwelijks met de gewone. Qua afschrijving is dat verreweg de beste keuze die je kan maken. En het is ook nog eens de leukste Panamera om te sturen (GTS buiten beschouwing gelaten).
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
Johanneke zegt
Denk dat je alle kleine ritjes lekker met de polestar moet doen, en die phev dus links laten liggen.
Blijven wel heerlijke wagens, die panamera’s. Zoveel liever dat als de Cayenne.
p993 zegt
Ik denk dat als je een Panamera hebt, je die polestar liever opruimt 😉
monsieurleloure zegt
Degene met een Audimotor lekker links laten liggen, daar koop je geen Porsche voor naar mijn idee.
Richmond zegt
Gewoon niet doen, niemand overtuig je hiermee.
kennone zegt
Een Turbo of de atmosferische GTS
kniesoor zegt
Heb zelf een weekendje met een 4S van de eerste generatie (van vóór de vleeslift) gestuurd. Met de V8 met 400 peekaa dus. Voor het soort oto is dat meer dan genoeg vermogen, een Turbo is in mijn beleving bijna overkill. Weet alleen niet of die motor ook nog in Panamera’s van ná de facelift te krijgen was. Maar misschien is een V6 ook genoeg, helaas geen ervaring mee.
Vond het voor het formaat oto uitstekend sturen, gaat gretig bochten in.
‘Mijn’ demo had Burmester High End audio (dat vind ik persoonlijk een must-have) en een schuifdak (erg prettig).
Wens de aanvrager veel succes bij het vinden van de gewenste oto ! 💪🏻
Richmond zegt
auto, niet oto.
tijntje2 zegt
Echt een liefhebbersauto aan het worden en ook leuk voor een gezin. Geef je gelijk. Ik begrijp dat je het merk, rijgedrag en kwaliteit koopt. Blijf het wel lastig vinden meer dan een ton op teller en 10 jaar oud. Je heb ook een hagel nieuwe polestar voor dat geld, maar di heb je al, of een c klasse station uit 2022 maar dat is mijn smaak. Geniet ervan straks.
pignon zegt
De mooist Panamera is toch wat anders. De AM Rapide is met wat onderhandelingsvaardigheid ook beschikbaar binnen budget. Als yolo, dan YOLO !!
Turbo S zegt
Ik rijd sinds 3 jaar de Panamera gts van de eerste generatie en wat mij betreft is dat degene die je moet hebben. Ik zag alleen geen jaarlijks kilometrage in de aanvraag dus bedenk wel dat ie behoorlijk dorstig is. Bij niet teveel kilometers is dat minder relevant. Voor de rest een kanon van een auto met een heerlijk geluid. Binnen het budget is het ook te doen. Voor voldoende keuze moet je in Duitsland zijn, in Nederland is het aanbod uiterst beperkt.
mout zegt
Als ik op verbruik en literprijs terugreken wil hij 5000 km/maand gaan rijden.
60.000 km per jaar in een tweede auto?
60.000 km per jaar in een Panamera?
Hint: al de aangedragen modellen hangen ergens rond de 10.000 km per jaar.
En ze zijn rond de 10 jaar oud.
Reken erop dat je per jaar al gauw 10 maal zoveel aan onderhoud zult uitgeven als het gemiddelde van de vorige jaren.
En nee, brandstof, verzekering plus wegenbelasting zijn dus geen zinnige indruk van de maandelijkse kosten. Afschrijving en onderhoud kan je echt beter in de begroting meenemen. Neem iets simpels als banden: Je zit zo boven de 300 per hoek, en op twee setjes per jaar.
HelldogBE zegt
Dit lijkt me echt het soort kilometrage waar je beter een 2de generatie 640D voor koopt. Toch een ganse trap lager qua onderhoudskosten en afschrijving en veel meer specialisten waar je terecht kunt voor acceptabele prijzen. Het grootste manco is de badge, maar de BMW is een generatie nieuwer en een pak verser in het interieur.
Hoezeer ik apprecieer dat de Panamera een klasse hoger is kan het financieel niet uit als kilometervreter…
bmw1cabrio zegt
Waarschijnlijk rekenfoutje van je. Afhankelijk met welke literprijs je rekent, kom ik op 2.000-2.500 km p/m.
Vind ik nog fors voor alleen prive kilometers. Dan moet je elk weekend 500 km rijden.
mout zegt
Je hebt gelijk.
Man, wat is benzine duur!
Maar inderdaad, 25-30 km/jaar is nog altijd fors. En ook dan zullen onderhoud en afschrijving nog leuk meetellen.
seba zegt
Panamera, altijd een droom auto geweest. Net als in deze aanvraag budget is tot 50k. Zit nu te denken om een droom auto te kopen voordat ik volledig ev gaat rijden, tussenstap naar hybride behoor ook tot mogelijkheden. Ervaringen op het internet en deze advies heeft mijn vermoeden bevestigd dat ik geen panamera zal rijden. Benzine en onderhoud kosten zijn te hoog.
Auto kopen is een, auto onderhouden is twee. Veel leuke auto’s beginnen toegankelijker te worden. Panamera, m2/m3/m4, c43/63amg, Audi s/rs4/5/6 etc… beste @autoblog, kunnen jullie een artikel in elkaar zetten en vertellen wat kost het om zo’n auto te onderhouden?
shalomleon zegt
Hoe kan iemand die zo Nederlands schrijft nou zo’n dergelijke auto betalen?
vondick zegt
Omdat het gewoon meer dan goed genoeg is, en niemand zit te wachten op geneuzel over puntjes en komma’s.
bmw1cabrio zegt
Nee, dat is het niet. Gewoon dramatisch slecht. Dit als geneuzel afdoen is verloedering van de taal.
Stefje zegt
Jij hebt anders ook een taalfout van jewelste gemaakt met ‘bezuinigt’. Dus maak je vooral niet te druk over de schrijfstijl van anderen.
rollingstoned zegt
@shalomleon Wellicht klust ie wat bij als nachtapotheker, zeker gezien het cliché en stereotype rijtje auto’s dat ie opnoemt (m2/m3/m4, c43/63amg, Audi s/rs4/5/6) ;-)
bmw1cabrio zegt
Er staan genoeg artikelen op Autoblog of andere fora hierover. Conclusie bij al dit soort auto’s is hetzelfde: onderhoudskosten vallen mee in de eerste 2-3 jaar (afschrijving niet), daarna gaat de meter onherroepelijk lopen als je niet bezuinigt op onderhoud. Als je budget 50K is, zijn dit niet de auto’s die ik zou adviseren.
tvklarenbosch zegt
Ga de Polestar privé rijden en koop een 911.
p993 zegt
Een goed advies. Neem Klassieker, dan heb je nauwelijks afschrijving en wel de beleving!!
Het ligt er maar aan waarnaar je op zoek bent.
bmw1cabrio zegt
Mooi advies! Ik ben zwaar bevooroordeeld met een Pana Turbo S e-hybrid, maar het is zo’n heerlijke alleskunner. Relaxed cruisen, autobahnstormer en leuk in (lange) bochten en dat allemaal tijdens dezelfde rit. Extreem betrouwbaar. Altijd.
Kosten zitten inderdaad in onderhoud en afschrijving. tip: doe hem in onderhoud bij Porsche Centrum Geldermalsen. En bezuinig met zulke auto’s niet op onderhoud. Heb je achteraf spijt van. Benzinekosten zijn funkosten.
Veel plezier met uitzoeken! Ga lekker shoppen in Duitsland
Stefje zegt
Porsche Centrum Geldermalsen? Kunt u die nader toelichten?
bmw1cabrio zegt
Vanwege hun klantenservice en open houding. Toen ik een Porsche ging uitzoeken, ben ik bij meerdere Porsche centra geweest en bij veel Porsche dealers (Leusden, A’dam, R’dam) doen die verkopers uit de hoogte. Totaal ongepast. Bij PCG zijn ze oprecht geïnteresseerd en liefhebbers van de auto’s.
Daarnaast is hun service bij onderhoud echt uitmuntend. Auto wordt altijd opgehaald en gebracht. Vervangende auto als standaard. Goeie communicatie en denken ook mee bij (kleine) schade.
Ik heb geen aandelen, maar ben wel fan van ze. 😉
alloallo zegt
Geldermalsen? Of bedoel he Porsche centrum in heteren?
anthwan zegt
De GTS lijkt mij de leukste 4.8 atmosferische V8 klinkt het beste van allemaal.
herve11f zegt
Als er één merk is waar je enkel nieuw moet van kopen is het wel Porsche. Al is het maar om daar niet arrogant aangekeken te worden als je op inspectie gaat met je “niet 911”
Verder kan ik er geen goed woord meer over vertellen. Mijn nieuwgekochte hybride panamera stond na 2 jaar meer bij de dealer dan ik er kon mee rijden. Wat een rot auto was dat zeg. En later kwamen de tongen van de mensen rondom mij ook los. Er waren er wel meer, maar volgens de dealer was ik de enige en had ik pech. Ze mogen hun meuk houden.
MaartenD zegt
Mijn advies, de Aston Martin Rapide, stijlvolle auto zonder het hoge toeteren gehalte van de Panamera
weetikveel zegt
Ik zou voor de 4.8S gaan met achterwielaandrijving. Meer vermogen is niet nodig, relatief licht, mooi geluid en minder potentiële dure problemen dan een turbo of hybride systeem.
TonCoronel zegt
Ga niet voor de E-Hybrid, ik heb hem ene jaartje gereden, veel audi’s gereden ervoor(S5,S6,S7,RS6) wilde eens een echte Porsche hebben, wat een teleurstelling. En waarom…. de versnellingsbak, dat is echt een bak uit het jaar 0, verpest de hele rijbeleving als je eens sportief wilt rijden. schakelen duurt 2 seconde voordat hij eens reageert. Mijn eerste Golf V GTI in 2006 met DSG voelde al 20 jaar moderner dan die verschrikkelijke oude automaat in de e-hybrid.
Uiteindelijk lease een iX3 en prive een 911 (991.2 T) gekocht voor de best of both worlds:).
Mbt de panamera, als je kunt ga voor een GTS, danmaar van voor de facelift, maar ik denk toch de beste uitvoering.
kav79 zegt
Exact! Die Ehybrid is om uitslag van te krijgen en niet zo’n beetje ook
kav79 zegt
Top stuk erg interessant en goed gedocumenteerd opgeschreven. Kleine verbazing hier over de keuze ‘goed’ over de rijdbaarheid van de Panamera S ehybrid omdat deze eerste generatie hybride van porsche, ook de cayenne, echt AL het plezier weghalen uit deze geweldige sturende auto. Het systeem werkt gewoon slecht met elkaar samen. Motor/ versnellingsbak plus hybride systeem het is uitermate storend bij dagelijks gebruik. Laat deze hybride versie altijd staan, doe het niet. Het bezorgt je gegarandeerd een deuk in je Porsche beleving. Rijdbaarheid is ronduit dramatisch
frisian zegt
Waar autoblog wel een beetje in voorbij gaat bij deze keuzes is wat die dingen zo duur maakt in onderhoud.
Wij hadden tot vorig jaar thuis een Panamera Turbo. Die panamera had beurten van 8 a 10k euro. Om de twee jaar bij de Porsche dealer. Terwijl een cayenne met V6 het voor een kwart van de kosten kan.
Mijn idee:
3.0 hybrid kan mij niet bekoren
3.6 v6 doen (hebben een oude cayenne met 350K erop en blok is foutloos) met de juiste opties als luchtvering, goeie audio en schuifkanteldak
4.8 V8 let op de nikasill coating die auto’s staan opvallend vaak te koop met hoog olie verbruik en of revisie motor
4.8 turbo echt heel snel, heel vet geluid maar rekeningen om bang van te worden en alles is enkel bij Porsche te leveren
Zelf zou ik de auto’s met keramische remschijven mijden (gele klauwen) als je die moet wisselen is de auto bijna economisch totalloss
Stefje zegt
Ik zou idd de 3.6 V6 aanraden maar dan toch zonder luchtvering. Is wel echt een fijne optie, maar daar loop je ook op leeg als het kapot gaat.
neeszz zegt
Wil je gaan hypermilen en kijken naar verbruiks- en onderhoudskosten ben je met dit type auto absoluut niet aan het goede adres.
Als je het doet… doe het dan goed en ga voor een GTS.