Giedo van der Garde had een getekend contract op zak en ging er dus vanuit dat hij in 2015 Formule 1 zou rijden bij Sauber. Toch ging het mis voor de 29-jarige coureur, want het team kondigde twee andere rijders aan.
Dat de financiële situatie bij de teams in de achterhoede alles behalve rooskleurig is, bewijst het verhaal van Van der Garde. Hij is namelijk één van de vier (!) rijders met een contract bij Sauber. Elke rijder verwachtte in 2015 te racen, maar uiteindelijk viel de keuze op Felipe Nasr en Marcus Ericsson.
De contractbreuk is een hard gelag voor de Nederlander, die alles opzij zette in zijn strijd om het Sauber-zitje. Het was nu of nooit voor Van der Garde. Want hoewel hij pas 29 is, is het wel tijd om serieus naar zijn toekomst te kijken. Wij schetsen drie scenario’s voor het aankomende seizoen van Van der Garde.
1. Hij rijdt in 2015 alsnog bij Sauber. De sponsoren van Felipe Nasr/Marcus Ericsson (doorhalen wat niet van toepassing is) komen al tijdens de winterstop hun betalingsverplichtingen niet meer na. De teamleiding schakelt Van der Garde en schoonvader Marcel Boekhoorn in en zo hebben we in Australië twee Nederlanders aan de start: Max Verstappen en Van der Garde.
2. Boekhoorn trekt inderdaad de portemonnee, maar niet om de kas van Sauber te vullen. Van der Garde verkast namelijk naar Lotus, dat net als het Zwitserse team wel wat financiële ondersteuning kan gebruiken. De Nederlander heeft al banden met het team, want hij maakte in het verleden deel uit van het opleidingsprogramma van Renault (inmiddels overgenomen en omgedoopt naar Lotus).
3. De Formule 1-droom is na een seizoen bij Caterham al voorbij. Het is tijd om net als in de Formule 3, GP2 en Formule Renault 3.5 weer te kunnen vechten om podiums en kampioenschappen. Het is dus tijd voor een volgende stap. Voormalig Formule 1-coureurs zijn doorgaans zeer gewild in de GT’s, DTM of lange-afstandsracerij. Wat ons betreft mikt bij op een topteam in de DTM of het World Endurance Championship, want hij zou niet de eerste zijn die daar alsnog serieus naam kan maken als coureur.
meneer zegt
DTM zou mooi zijn, een nederlander in de top.
rob5nismo zegt
@meneer: dan is er weer een goede reden om zandvoort vol te krijgen
toniominestrone zegt
@rob5nismo: Hoe bedoel je dat? Zandvoort is de DTM toch kwijt.
rob5nismo zegt
@toniominestrone: dat zagen we dit jaar wel
ok het was een last minute optie om rusland te vervangen.
Maar ik denk al er weer een nederlander inzit wordt het weer intressant om die race weer deze kant op te halen
toniominestrone zegt
@rob5nismo: Het ging om het wegvallen van China, verder had de organisatie in 2013 al kritiek op de gebrekkige accommodatie, dat dtm alsnog neer streek op Zandvoort was puur op logistieke basis gekozen.
jaapiyo zegt
Die banden met Renault zijn wel van heel lang geleden (voor sportbegrippen) inmiddels. Ik denk dat ze daar gewoon verder gaan met Grosjean en Maldonado. Maldonado blijft sowieso gezien zijn sponsormiljoenen die kennelijk toch blijven komen uit Venezuela.
Grosjean willen ze kennelijk graag houden maar nu Renault weggaat bij het team is de situatie met Total onduidelijk…Het lijkt echter niet zo te zijn dat Grosjean’s aanblijven daar direct van afhangt.
Voor volgend jaar lijken er inderdaad weinig mogelijkheden te zijn. De zitjes bij topteams zijn al ingevuld of besproken, inclusief de derde rijders, muv bij Williams nou Nasr daar weg gaat. STR is geen optie, Sauber lijkt me nu geen optie meer want dat moet je eigenlijk ook niet meer willen nou (het is niet persoonlijk maar toch), FI gaat 99% zeker door met Hulk en Perez…Blijft over de mogelijkheid dat de kneuzenteams in enige vorm nog terugkeren volgend jaar.
Misschien als hij door wil in de F1 is het handig om Haas een belletje te geven om een kans te hebben daarvoor in 2016 op de grid te staan. Misschien willen die al wel wat testen hier en daar volgend jaar.
arii zegt
Lotus gaat hem niet worden, crashtor is al bevestigd en het lijkt me sterk dat ze vd garde boven groesjan kiezen
JordyS zegt
@arii: Dat hangt nog even af van de sponsoring van Total. Zij schijnen af te haken en dat zou niet bepaald bevorderend zijn voor de positie van Grosjean.
sjeppie156 zegt
@JordyS: Dat Lotus over gaat op Mercedes heeft er ook mee te maken
Edge zegt
Optie 1 kun je vergeten, tenzij er inderdaad dermate contractbreuk is gepleegd dat Giedo z’n advocaten erop kan zette en via de rechter het racezitje kan afdwingen. Want geld terugbetalen kan Sauber niet.
Optie 2 klinkt leuk, maar Lotus heeft al een gouden duo. Maldonado voor de PVDSA-centjes en Grosjean voor z’n snelheid. Dat Giedo daar een zitje overneemt lijkt mij erg onwaarschijnlijk, tenzij Grosjean een stap naar een topteam maakt. Maar dan heb je het probleem dat de zitjes bij de topteams schaars zijn. Red Bull en Mercedes zijn vol. Ferrari heeft Vettel officieus binnen en heeft Raikkonen ook nog onder contract. Dan houd je alleen McLaren over. Hoewel teambaas Boullier ook de manager van Grosjean is, zie ik McLaren niet zomaar Magnussen aan de kant schuiven. Dus de stoelendans waardoor Giedo naar Lotus kan kunnen we ook vergeten.
Optie 3 kan natuurlijk ook, maar ik wil nog een vierde optie aankaarten: Zowel Manor (Marussia) en 1Malaysia (Caterham) staan op de inschrijflijst voor 2015. Er is dus nog een kleine kans op een van de vier zitjes bij die teams.
Overigens ook wel leuk om te melden: Adrian Sutil heeft ook nog een getekend contract voor 2015 en twijfelt of Ericsson en Nasr überhaupt wel aan de start verschijnen. Hij twijfelt zelfs of Sauber wel aan de start zal verschijnen in 2015. Het zijn overduidelijk geen makkelijke tijden voor Sauber, en ik denk dat een flinke rechtszaak wegens (meervoudig) contractbreuk ze ook niet veel goed zal doen.
Ferry_76 zegt
@Edge: Hier geeft Kaltenborn duidelijkheid: De twee racecoureurs voor volgend jaar zijn nu bekendgemaakt.
http://www.speedweek.com/formel1/news/66283/Sauber-Nasr-Ericsson-Sutil-Van-der-Garde-und-nun.html
Edge zegt
@Ferry_76: Ja, maar Kaltenborn kan veel zeggen. Sutil denkt daar anders over en meent een geldig contract voor 2015 op zak te hebben, zal hij niet zomaar plaatsmaken. Zeker niet nu de zitjes zo schaars zijn. Het ligt voor de hand dat Sutil naar de rechter stapt, en voor Sauber is het te hopen dat ze dat dan winnen anders kunnen die sponsormiljoenen van Ericsson of Nasr meteen overgeboekt worden naar de rekening van Sutil.
Alex_79 zegt
@Ferry_76: Kaltenborn schijnt zelf jurist te zijn geweest voor ze teambaas werd. Dan kan ze nu haar mouwen opstropen, want Sauber ligt al in de clinch met de sponsor van Simona De Silvestro. Als Giedo en Adrian slim zijn bundelen ze hun en spannen ze gedrieën een claim aan. Ben ik eens benieuwd hoe Kaltenborn zich daaruit kan praten.
Robbert89 zegt
Allesblog.nl
w0o0dy zegt
Amerika als er een serieuze optie is op podiumplaatsen of anders lange afstandracen.
RazorHead zegt
29 jaar al.. Dat is een andere raceklasse zoeken vrees ik.
rob5nismo zegt
@RazorHead: de swift cup ofzo?
JordyS zegt
@rob5nismo: Zelfs dat is geen optie, want die bestaat niet meer…
rob5nismo zegt
@JordyS: oeps
jaapiyo zegt
@RazorHead: Meh…Niet echt mee eensch, tot halverwege 30 kan je prima F1 rijden qua leeftijd, sommige coureurs zijn zelfs na hun 30ste gedebuteerd (toegegeven meestal geen echte toppers maar toch, volgens mij was Damon Hill er ook zo een). De obsessie met jonge leeftijd in sport dezer dagen is een beetje overdreven IMO, fysiek en mentaal ben je meestal op je top juist zo tussen de 25 en 30 en dan vanaf midden 30 begint het verval zodanig in te treden dat je prestaties achteruit gaan.
Daarbij; een stapje terug in Formule klasses kan eigenlijk niet meer omdat ‘ie dat al jaren gedaan heeft (WSBR en GP2) en om nou gelijk WEC of DTM te gaan doen…dat kan over een paar jaar ook nog.
Alleen IndyCar lijkt me wel een goede alternatieve optie voor vdG. Met de miljoenen van Boekhoorn kan hij daar best een zitje krijgen en als ‘ie het dan echt goed doet kan je vanuit daar eventueel ook nog eens terug naar de F1. Vanuit het WEC of de DTM is die deur volgens mij veel meer gesloten.
roppp zegt
Guido wie?????
xxxheidi zegt
Scenario 4: gewoon lekker naar huis en genieten van je lekkere wijf, vele centen en leven.
Waar gaat de F1 heen van toen Renault (toen een heel goed team) naar nu Lotus (nu een flut team).
xxxheidi zegt
Sinds wanneer is Renault Lotus? En is het echt het Renault team van M. Schumacher etc.?
JordyS zegt
@xxxheidi: Lotus F1 is het oude fabrieksteam van Renault. Dat was in een vorig leven weer Benetton en daarvoor zelfs Toleman.
jaapiyo zegt
@xxxheidi: Daar is het inderdaad toe te herleiden, de fabriek in Enstone is ook nog steeds dezelfde. Maar ja veel mensen die in het verleden voor de successen hebben gezorgd zijn natuurlijk wel inmiddels weg bij het team…Als je niet zoveel centjes hebt in de F1 lopen veel mensen die goed zijn en/of een goede naam hebben vrij vlug naar een ander team. Name of the game.
camber24 zegt
Ik heb vdr garde weleens gesproken. Gewoon een ontzettend aardige gast. Gun hem een erg mooi plekje!!
gregorius zegt
@camber24: vast een hele aardige gast.
Ik gun echter de beste 18 – 22 rijders een plekje; maakt me geen moer uit of ze aardig zijn, goed voor hun sponsor, lief tegen hun moeder of wat dan ook.
MaartenD zegt
als je het niet red met je talent of met de centjes van schoonpappa heb je weinig te zoeken in de formule 1, wellicht is de DTM wat voor hem…
gregorius zegt
Optie 5: opgroeien en een echte baan zoeken. Of een goed doel starten als ie niet meer voor z’n centen hoeft te werken.
Zolang er geld bij moet om ergens een stoeltje te krijgen, is het een uit de hand gelopen hobby. Vraag me af of ie in goed DTM komt zonder geld mee te brengen & ’t zelfde bij een goed Endurance team.
En voor Dakar-achtigen is ie niet geschikt: dan gaat zn perfect gestylde haar te veel door de war. (grapje, ’t is vast een aardige jongen en hij kan aardig sturen; had graag zelf zoveel pieken ter beschikking gehad).