Joepie, het is weer lijstjes-tijd!
Afgaand op de bovenstaande foto zou je misschien een verdraaid beeld kunnen krijgen van de feiten. We kijken in het onderzoek naar de kans op schade, en hoeveel boven of onder het landelijk gemiddelde wordt gescoord. BMW-rijders zitten volgens de lijst van Bestechaffeur slechts 4% onder het gemiddelde van kans op schade. Niet slecht dus. De lijst eindigt dan echter met 20% onder het gemiddelde van kans op schade voor… Mazda! Die brave luitjes in hun Mazdaatjes! Opvallend.
De winnaar
Met een gerust hart Whatsappend en make-up aanbrengend achter het stuur kruipen, doe je in een Citroën. Die scoren 21% boven het gemiddelde. Chapeau. Nou is niet helemaal zeker of dat nou ligt aan die beste chauffeurs in de auto’s, of aan iets anders. De goedverkopende Cactus heeft namelijk van die Airbumps in de flanken, waardoor portierschade van wat voor aard dan ook, al voor een groot deel wordt geëlimineerd. Smart thinking van Citroën, dus.
Het olijke onderzoek is gebaseerd op klanten met een autoverzekering bij Generali, die in 2015 schade hebben gemeld. Hierbij is ook rekening gehouden met de duur van de verzekering, want hoe langer iemand verzekerd is, des te groter de kans op schade.
De provincies
In het onderzoek is ook gekeken naar in welke provincie de inwoners de meest/minste schade rijden. Echter vergat Generali het aantal inwoners van de provincie mee te tellen, waardoor je nu bijna ’n één op één lijstje hebt van populatie per provincie. Maar goed, Friesland komt er als beste uit, jongens, gefeliciteerd. Zuid-Hollanders zijn zwaar de pineut; helaaspindakaas.
Leeftijd
Wat dan weer wel interessant is, is de rol van de leeftijd van de bestuurders in relatie tot autoschades. Wat is veiliger, instappen bij een 20-jarige, of een 70-jarige? Roept u maar. Ik als jonge bestuurder zou het antwoord overigens wel weten, maar goed. Kijkend naar het onderzoek ben ik niet te vertrouwen. Dus vrienden, familie, als jullie dit lezen; stap onder geen beding bij mij in! Never!
lowrider zegt
Zie geen Honda ertussen?
potver7 zegt
@lowrider: De 159 ook niet
p2000 zegt
@potver7: wie wil er ook een Opel?
Maarten zegt
@p2000: Ik
cadrez zegt
@potver7: zo , die kwam zo onverwacht dat ik even luidop moest lachen. ?
87sandyd zegt
@lowrider: Rara hoe zou dat nou komen…
martinus zegt
@lowrider:
Jaguar en LandRover missen ook.
bartteeuwen zegt
Beetje verwarrend artikel omdat minder kans en meer kans af en toe omgedraaid lijkt. Kans op schade in n bmw 4% lager dan gemiddeld, maar feitelijk dus 4% meer kans.
mrB zegt
@bartteeuwen: Inderdaad. En de opmerking ‘Die brave luitjes in hun Mazdaatjes!’ helpt ook niet mee met die beeldvorming.
potver7 zegt
@mrB: Het gaat om ‘kans op schade’, niet wie die schade veroorzaakt heeft.
beefcake zegt
@mrB: nee, dat mag de schrijver wel even rechtzetten. Gezien het kleurgebruik gok ik dat Mazda de brokkenmaker is en Citroën de veiligste?
bartteeuwen zegt
Overigens valt vooral Volvo mij wat tegen? Of rijden de snelwegridders van de politie nog zoveel volvo’s?
bmwm3gtr zegt
@bartteeuwen: Volvo wil ongelukken voorkomen, maar aan schade ontkom je niet aan.
potver7 zegt
@bartteeuwen: Komt wellicht doordat die oudjes relatief veel in Volvo’s rijden? Of misschien rijden Volvo-rijders van jongere generaties relatief (veel) meer kilometers zodat de kans op schade ook toeneemt?
desjonnies zegt
@potver7:
Nee.
Het heeft een geheel andere psychologische oorzaak.
Omdat je in een Volvo rijdt en Volvo een erg groot veiligheids image heeft, gaan Volvo rijders meer risico nemen.
Vooral in de zeventiger jaren met de fameuze 240 met de enorme rubber bumper baalde Volvo als een stekker, per miljoen gereden kilometers was een Volvo nauwelijks veiliger dan een Lelijke Eend of een Mini.
De oorzaak was dat de Volvo rijder veel meer risico’s nam en dus offensiever reed dan de Lelijke Eend of Mini bestuurder.
En die offensieve rijstijl uitte zich in nogal veel zwarte aanrijdingen.
In die tijd was het altijd een Volvo die je met onverantwoordelijk hoge snelheid bij slecht weer inhaalde, de rest paste zich aan de Volvo rijder niet !
dawwg zegt
@desjonnies: Klinkt goed; maar volgens mij komt het gewoon door het lease-succes van de V40 en de muesli-diesels. Dikke dooie hoek; stressende verkopers die volgas rijden om maar niet te laat te komen en in het weekend rijdt moeder-de-koe met 3 koters rond terwijl ze niet kan inparkeren door al die hormoon-injecties voor de 3e zwangerschap op kosten van de staat…
parker zegt
@desjonnies: dát in combinatie met de wegligging van een natte spons die zo’n 240 had, ja. Die dingen lagen bij de minste stuurcorrectie al in de berm om een boom gevouwen.
9000cse zegt
@parker:
Van toeten noch blazen weten is de eigenschap der onwetenden. Hierboven een kreetje en bewijs ener hunner.
parker zegt
@9000cse: want? Ik heb zowel in een 240 polar als een oudere 2.3 GLE gereden destijds, maar vond het echt vreselijk rijden, gewoon zwaar achterhaald in vergelijking met bijv de Audi 100 die toen veel verkocht werd. De wielbasis is te smal icm de lengte. In de basis is de 240 een ontwerp uit de jaren ’60, ga nou niet net doen alsof een jaren ’80 245 zo bijzonder rijdt..
erwh zegt
@bartteeuwen: ik vind de rijkwaliteiten van de gemiddelde Volvo rijder erg matig, dus heel erg verbaast mij het in ieder geval niet.
amgc63 zegt
@erwh: ik vindt de rijkwaliteiten van menig citroen rijder ook heel erg matig, maakt dus geen flikker uit wat je zegt.
ardonjr zegt
@bartteeuwen: Ben je de laatste maanden al eens op de snelweg geweest.. Volvo begint langzaam het nieuwe Audi te worden. Bumperkleven, van de weg drukken en ga zo maar door. De ‘moderne’ Volvo rijder met zijn V60 T6 plugin-hybride kan er wat van.
berlinetta zegt
@ardonjr: Inderdaad. Op de snelweg is het V60’s en V40’s all over the place. Allemaal op de linkerbaan, plankend en duwend met een tankpas van de baas op zak.
parker zegt
@berlinetta: als jij gewoon op tijd naar rechts gaat en de linkerbaan vrij houdt (ja, óók als je de max snelheid rijdt..) dan heb je nergens last van..
87sandyd zegt
@berlinetta: Vooral v40 d2 r-line rijders denken de koning van de weg te zijn.
fmgarcia zegt
@87sandyd: Ja vooral in het zwart zijn ze het ergst.
parker zegt
@ardonjr: die betaalt ook meer wegenbelasting dus heeft meer recht op de weg!
mout zegt
@bartteeuwen: Laat ik nou net sinds ik twee jaar Volvo rijd voor het eerst ever twee bescheiden schades hebben gereden…
Maar merkwaardig is het wel. Volvo-rijders vallen mij niet bepaald op als meer risico-nemend of zo.
granlusso zegt
Voor mijn gevoel wordt dit lijstje zo’n beetje elke twee maanden bekend gemaakt, inmiddels boeit het me niet meer zo
robert110 zegt
Het lijkt wel een reclame voor Citroen als je de website leest.
Dutchdriftking zegt
Ik vind t wel een beetje krom. Het zal toch meer aan de eigenaren dan aan de voertuigen liggen….
masuka zegt
@dutchdriftking: zou je denken?
thesis zegt
Weet nooit wat ik van dit soort lijstjes moet vinden..
viezefreddyw zegt
Zijn toch vaak erg nutteloze lijstjes dit. Ik zou er in ieder geval geen waarde aan hechten.
eelco74 zegt
Leek me voor de hand liggen dat jonge petjes met een golf niet zo goed scoren. Zeg nou niet dat je dit niet zag aankomen. Opvallende afwezige is Alfa aangezien de 156 ook nog wel eens als agressieve rijders worden aangemerkt
fmgarcia zegt
@eelco74: Dat is de pre-old yzer editie die Alfa 156. Kan je alleen rijden met een joint in je mondhoek. Echt opvallend dat er zoveel idioten die auto rijden.
reistje zegt
Toch altijd wat lastig deze lijstjes. Zo gok ik dat een Volvo gemiddeld wat meer rijd dan een Suzuki. In andere omstandigheden ook. Met een gemiddeld andere eigenaar. Ik kan nog wel even door gaan.
Jochempie zegt
Hehe, oeps.. Komt door die lekkere, listige achterwielaandrijvertjes natuurlijk!
dawwg zegt
@Jochempie: Al die Mazda rijders met hun -25% zijn zeker MX-5 hobby-coureurs ?
ahs1979 zegt
Ik mis een beetje bij het stuk schade melden of het om schades gaat die men zelf aan eigen auto heeft veroorzaakt, schades aan eigen auto veroorzaakt door anderen of een combinatie van beiden. Stel Mazda rijders worden veelvuldig aangereden door Golf 3’tjes met alleen WA dekking. Dan gaan de meldingen bij Mazda dus omhoog en wij VW niet… Deze cijfers zeggen dus niet zoveel. En het is ook de vraag hoeveel verzekerden Generali überhaupt heeft per merk.
mazdarx zegt
Levensgevaarlijk, die Mazda rijders…
pomoek zegt
Citroens worden gereden door leraren Duits en aardrijkskunde die op de snelweg altijd 10 kilometer per uur onder de maximum snelheid rijden, deze snelheid aanhouden als ze inhalen, en nee, nee, nee met hun vinger zwaaien als je met lichtsignalen aangeeft dat jij achter ze rijdt, waaruit zij opmaken dat je een snelheidsduivel bent die hen de ruimte op de snelweg niet gunt. Ze rijden ongetwijfeld weinig schade (ze claimen ook weinig want ze kennen alle bonus malus treden uit hun hoofd) maar veroorzaken zoveel irritatie bij hun medeweggebruikers dat deze minder geconcentreerd achter het stuur zitten en daardoor juist wel schade rijden.
Ze hebben ook allemaal een baard.
Rob zegt
@pomoek:
Grappig. Maak ook eens een profielschets van mij. Ik ben zo’n brokkenmaker met een Mitsubishi..
dawwg zegt
@Rob: Nou Rob; ik wil je niet beledigen en het hangt ook zeer van het exacte type auto af; maar je vroeg erom: Foutlander: Hard werkende 30er of 40er met minimaal 2 a 3 kids die onder de plak zit bij moeder de vrouw maar niet wil scheiden over een afgrijselijk auto OF die altijd op bezoekt komt en dan meteen met z’n verlengsnoertje om gratis stroom komt bietsen omdat ie het echt leuk vindt.
Alle overige (oudere) modellen Mitsubishi: boer of bouwvakker die een hondsbetrouwbare auto wilt voor weinig en er uiteraard dan ook een gastank in heeft liggen…
En, en, en ? Beter of slechter dan het nachtprogramma van rtl4 ?
viezefreddyw zegt
@pomoek: Wel een beetje geneuzel dit, vind je ook niet? Noch ben ik leraar Duits of aardrijkskunde, noch rij ik niet langzamer dan de maximumsnelheid, noch zal ik met mijn vinger nee, nee, nee zwaaien als jij met lichtsignalen aangeeft dat je door mij 5 seconden later op je bestemming aankomt, noch zal ik jou een snelheidsduivel noemen.
Wel heb ik een baard. Kleintje dan..
pomoek zegt
@viezefreddyw: Een klein baardje is als een beetje zwanger…
87sandyd zegt
@pomoek: Je schrijft het goed, MAXIMUM snelheid. Dat betekent dat A: je niet verplicht bent dit te rijden. B: het onzin is om te seinen.
pomoek zegt
@87sandyd: Dat klopt allebei!
masuka zegt
@pomoek: graag meer van zulke mensen op de weg en minder figuren als jij.
pomoek zegt
@masuka: Ik heb op een paar Citroënfiele tenen gestapt?
masuka zegt
@pomoek: nee hoor geen citroen-rijder hier.
pomoek zegt
@masuka: Nu ik toch je aandacht heb: Het Duitse voorzetsel in de derde naamval van tegemoet: Is dat entgegen of gegenüber? Heb ik nooit goed gesnapt.
9000cse zegt
@pomoek:
Entgegen = 3e naamval. Maar ik ga de moeite niet nemen om het je uit te leggen. Je zult het toch niet snappen en als je straks via Duitsland naar je vakantiebestemming rijdt, zul je toch weer Engels gaan praten om je Bratwurst te bestellen en je te ergeren over het feit, dat Duitse BurgerKing-medewerkers een Engels spreken dat jij niet kunt verstaan. Schmäckliches Essen!
pomoek zegt
@9000cse: Dank je voor je hulp, super, dat gaat helpen op mijn weg naar het Gardameer met mijn sleurhut door de Duitse Heimat! Wist niet dat er zoveel leraren Duits op Autoblog zaten, geweldig dit! Ik heb nog wel wat vertaal vraagjes kan ik je daar even over pm-en?
auf wieder schnitzel!
plankgas zegt
@masuka: Ik zou juist liever meer @pomoek figuren op de weg zien, scheelt een hoop irritatie.
citroenvisa zegt
Ik heb een Citroën en een Volvo.
sulobb zegt
@citroenvisa: ook verzekerd bij Generali?
pomoek zegt
@citroenvisa: Dus 21-11= Mercedes Benz!
aj26sc zegt
Ik vind die eierdozen op de deuren van de Cactus zulke onzin… Nu hoef je niet te wachten op deukjes en krasjes maar rij je altijd voor joker. Kun je net zo goed preventief duct tape op je deuren plakken… Ziet er misschien niet uit, maar je deuren zijn onder het lelijke plastic wel helemaal gaaf..
pinut187 zegt
@aj26sc: is die oplossing van Ford inderdaad veel beter en uit het oog. Zou standaard op elke nieuwe auto moeten zitten.
pinut187 zegt
Lijstje opgesteld door een verzekering waar ik nog nooit van heb gehoord.
potver7 zegt
Nou snap ik eindelijk waarom Citroën de DS-serie als afzonderlijk merk is gaan verkopen. Staan die Citroëns eindelijk ook eens bovenaan in een lijstje…
vroaaar zegt
Verwarrend om over boven gemiddeld als positief en onder gemiddeld als negatief te spreken als het gaat om de kans op schade. Als de kans BOVEN gemiddeld is, dan is die dus HOGER…dus meer kans op schade…dus slechtere bestuurders. Bovendien wordt uit het verhaal niet duidelijk of ook naar de schuldvraag is gekeken? Veroorzaker of slachtoffer van schade, lijkt me nogal een verschil.
1975mini zegt
Is dit ook aangepast aan de verkoopcijfers?
mercedesclk350 zegt
Citroën wint, nou joehoe, je kunt ook moeilijk schade rijden als je auto zo vaak naar de garage moet
parker zegt
@mercedesclk350: ze schijnen ook in de folder al te roesten!