Woon je in een drukke stad? Dan is het van belang dat je beschikt over een veelzijdige auto.
Dit wil zeggen dat de auto compact is maar toch ook multifunctioneel. Daarnaast moet de auto veilig zijn, voorzien zijn van moderne technologie en uiteraard ook nog een beetje betaalbaar. Dit ziet er uit als een behoorlijk wensenlijstje maar er zijn auto’s die aan al deze wensen voldoen. In dit blogartikel onthullen we dan ook welke kleine auto’s zijn het meeste geschikt als stadsauto’s.
Waarom kleine auto’s zo populair zijn als stadsauto
Als inwoner van een drukke stad weet je als geen ander waarom kleine auto’s zo populair zijn als stadsauto. Een van de belangrijkste positieve eigenschappen van een goede stadsauto is dat deze wendbaar is. Daarnaast is inparkeren in zelfs de meest smalle straatjes en/of parkeergarages geen probleem met een kleine auto\. Probeer dat maar eens met een dikke stationwagen!
Naast de bovenstaande punten zijn er ook financiële aspecten waarom kleine auto’s zo populair zijn als stadsauto. Deze auto’s zijn vaak licht van gewicht wat uiteraard een hoop scheelt in wegenbelasting. Daarnaast zijn dit soort auto’s vaak vormgegeven om zuinig te kunnen rijden. Dit is van groot belang in de stad aangezien een auto in de stad relatief vaak meer verbruikt dan bij het afleggen van lange afstand op een constante snelheid.
Waaraan moet een kleine auto nog meer voldoen om prettig door de stad te rijden?
Naast de bovenstaande punten zijn er uiteraard nog een aantal andere belangrijke factoren waar een kleine auto aan moet voldoen. Een kleine auto moet bijvoorbeeld comfortabel zijn en vooral veilig. Dit is vooral in de stad van groot belang aangezien een ongeluk hier (letterlijk) in een klein hoekje zit. Waar in het verleden de stadsauto’s relatief eenvoudig waren uitgevoerd op gebied van veiligheid, is dit bij de goede moderne kleine auto’s zeker niet meer het geval. Dit soort auto’s zijn voorzien van voldoende veiligheidsfunctionaliteiten.
Welke kleine auto is het meest geschikt als auto voor in de stad?
Het bovenstaande brengt ons op het antwoord op de vraag welke kleine auto is het meest geschikt is als auto voor in de stad. Uiteraard zijn er diverse merken die voor deze titel in aanmerking komen. Bij veel vergelijkende tests komt echter de Volkswagen Up (of de e-Up!) als beste optie naar voren. Deze kleinste auto in het aanbod van Volkswagen biedt plaats aan vier volwassenen en bagage en is ook nog eens volledig naar wens aan te passen. Als deze auto net even te klein is kun je uiteraard de keuze maken voor de Polo of Golf. Deze kleine modellen zorgen er allemaal voor dat je jezelf niet hoeft te laten afschrikken door het stadsverkeer.
homanito zegt
Mocht dit voor ons gezin een nood zijn, dan word dit de Honda Jazz hybride model 2021.
Niet de mooiste, maar wel de veelzijdigste in zijn klasse.
Makkelijke instap voor ons en een heel aangenaam auto om mee te rijden, ook de zuinigheid ervan.
Wie weet ooit…. Nu nog lekker verder genieten van een grotere wagen die pas 2 jaar word in juli.
audicoupe84 zegt
Ik kan zo 10 kleine auto’s noemen waarvoor je minder gouw de ANWB hoeft te bellen dan voor de UP! Maar die komen wel uit Azië, maar ja die betalen je wintersport niet zoals VW in deze besmuikte advertentie.
slowland zegt
Wat een raar stukje….
Uiteindelijk weet ik nu nog steeds niet wat de beste stadsauto is, want alleen de Up! wordt specifiek genoemd….
wimof zegt
Wel dat is de beste.
Michel-GR zegt
Yeps en heeft ook de meeste binnenruimte in dit segment
vaakbenjetebang zegt
@slowland: en de grotere alternatieven zij nde Polo en de Golf, volgens dit artikel, en er staat een linkje in dat naar een VW-site verwijst. Zou het misschien een slecht gecamoufleerde advertorial zijn? En zo ja, zou het niet chiquer zijn als fdat ook gewoon boven het artikel stond?
(Het is nu 12 januari, 21h26 Nederlandse tijd, mocht dat er achteraf nog in ge-edit worden)
bernoulli zegt
In Amsterdam moet je helemaal geen auto willen hebben. Elke andere Nederlandse stad is prima te doen met een normale auto. Kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die een of ander koekblik kopen en daarmee nooit buiten de stad komen. En als die er wel zijn: Dacia Spring.
Variomatic zegt
Ik verbaas me eerder over hoeveel van die kleine hokken je op de snelweg ziet in plaats van in de stad.. snap noet waarom mensen zichzelf zo kastijden terwijl je voor het geld van zo’n onveilig klein rammelding nieuw ook een al veel comfortabelere middenklasser tweedehands hebt. Autorijden kost gewoon serieus geld, als je je dat iberhaupt al kunt veroorloven geef dan die paar tientjes per maand meer uit zodat je tenminste een beetje normaal zit en niet klem als een sardientje zit bij de eerste de beste aanrijding.
meetsysteem zegt
@Variomatic Een UP! rijdt aanzienlijk beter, is veel ruimer, heeft vaak vier portieren en is zuiniger dan een DAF 33.
Variomatic zegt
@meetsysteem: nou, veel plezier met je Up dan 👍🏻
meetsysteem zegt
🤣 Don’t give UP!
retsok zegt
En een hyundai i10? Die weed ook vaak hoog aangeschreven als a segmenter?
koeckenbacker zegt
2 weken geleden een up gekocht voor de misses. Ze is er zeer blij mee. En ik moet zeggen dat je er geen slecht autootje aan hebt.
Alfonso_Alfist zegt
BMW i3 heb hem nu als voorloop auto. Hier in DE met een E auto gratis parkeren op de beste plekken. De beamer komt goed van zijn plek en makkelijk te parkeren ook in stadsverkeer door recupereren een beter verbruik dan auf der Autobahn
roadster1976 zegt
Diende er een artikel geschreven te worden waarin de Up naar voren kwam? Vreemd artikel. Er wordt nog niet eens de 108/c1/Aygo genoemd!
bvdp zegt
Vreemd artikel. Het land is vergeven van 107/c1/aygo’s en dan blijkt de up de beste stadsauto te zijn. Of anders polo/golf. En als die niet bevallen waarschijnlijk Touran/Tiguan, als het maar uit de VW-stal is.