Heel nek aan nek is het niet, maar duidelijk is dat beide auto’s op belangstelling van de superrijken kunnen rekenen.
De Ferrari F50 en de Porsche 959 ‘Komfort’ in kwestie waren namelijk de auto’s waarvoor op de Santa Monica-veiling van Auctions America afgelopen weekend de hoogste bedragen werden neergeteld. De F50 werd afgehamerd op een marktconforme 1.952.500 USD, waar de 959 voor niet minder dan $ 1.250.000 mee naar huis ging. Echte tegenstrevers zijn de F50 en de 959 trouwens niet. De Ferrari is duidelijk van een andere generatie en het is juist de F40 die werd gebouwd om de überPorsche van de jaren ’80 terug z’n hok in te sturen.
Uiteraard ging er tijdens genoemde veiling nog meer moois over van eigenaar. Zoals gezegd brachten de F50 en de 959 (rijtest) het meeste op, de rest van de top 10 ziet er als volgt uit:
- 3. 1972 Ferrari 365 GTB/4 Daytona, $ 600.000
- 4. 1940 Packard Royal Streamliner Roadster by Rodney Rucker, $ 412.500
- 5. 2005 Ferrari 575M Superamerica, $ 385.000
- 6. 1994 Jaguar XJ 220, $ 357.500
- 7. 2008 Alfa Romeo 8C Competizione, $ 319.000
- 8. 1984 Ferrari 512 BBi, $ 308.000
- 9. 2006 Ford GT, $ 305.250
- 10. 1974 Ferrari Dino 246 GTS, $ 297.000
Zitten jullie ook te wachten tot de waarde van de Alfa 8C Competizione sky high gaat, of gaat die auto voorlopig geen speeltje voor de puissant rijke investeerder worden? Voor de volledigheid hebben we de top 10 trouwens in onderstaande gallery gezet, dat kijkt net effe wat lekkerder weg.
granlusso zegt
Heb een 959 als speelgoedauto gehad, ik dacht altijd dat ie een deuk in de zijkant had, schade dus?
granlusso zegt
@granlusso: Vraagteken was een emoticon, zucht
porsche928 zegt
Mooie bak die 959, die XJ220 ook.
Tonnie zegt
@porsche928: die 959, xj220 en 512bbi genieten mijn voorkeur :)
mvdd zegt
@porsche928: Ik weet dat het allebei iconische auto’s zijn, maar mooi vind ik de niet
max038 zegt
959 voor mij ! Zoveel mooier !
scottishcarspotter2000 zegt
Rodney Rukker. Hehehe. Sorry, ben 15. Moest hier even om lachen
dedokter zegt
@scottishcarspotter2000: en hier moest ik dan weer om lachen. :)
venckman zegt
@scottishcarspotter2000: ik ben 37 en moet er ook om lachen hoor…..helemaal niet erg!
Forza zegt
Bijna 4 ton voor een Superamerica. Das niet slecht.
trolle zegt
Voor mij de F50(deze heb ik ook liever dan de F40). porsches ben ik sowieso niet zot van maar de 959 is nog 1 van de enige deftige porsches
lekkaah zegt
@trolle: 959 deftig… migawd.. wil dan nieteens weten wat jij nen deftige restaurant vind
trolle zegt
@lekkaah: deftig in de zin van dat het eens wat anders is dan de zoveelste copy – paste 911,de 959 heeft zijn gebreken maar is ook een deel van zijn charme. Ook qua uiterlijk is het eens iets anders. Ik denk dat de mensen eerder letten op een 959 ipv de zoveelste 911
cpp1 zegt
@lekkaah: de heer trolle komt uit België zo te lezen…je weet wel dat landje waar ze wèl kunnen voetballen…
trolle zegt
@cpp1: inderdaad ik kom uit België, het West Vlaams is niet echt makkelijk om er uit te krijgen
bassx zegt
Uiteraard de F50. Een van de mooist uitziende en zeker mooist klinkende Ferrari ooit.
Dutchdriftking zegt
@bassx: absoluut!
2wheeler zegt
@bassx: helemaal waar! En naast dat NFS: Hot Pursuit 2 nostalgie!
willeme zegt
@2wheeler: Hot Persuit nostalgie?
Ik moest aan Need For Speed II denken:
http://www.mobygames.com/images/shots/l/28508-need-for-speed-ii-windows-screenshot-ferrari-f50-following.gif
Ik word oud…
patrick zegt
Die F50 wordt wel steeds meer waard. Naar mijn weten was de F50 altijd ondergewaardeerd door Ferrari liefhebbers en eigenaren. Persoonlijk vind ik het exterieur van de F50 prachtig. Mooie rustige en elegante vormen terwijl je dondersgoed weet dat het een beest van een machine is. Toch heb ik altijd de F40 gaver gevonden omdat het uiterlijk nog extravaganter is.
Ik gok dat de Ferrari F50 zomaar eens de klassieker kan worden wat de Ferrari 250gto nu is.
lolikbenbol zegt
f50! Mijn jongensdroom. Ik kocht van een half jaar zakgeld 2 modelletjes: een rode en een gele spyder. 100 gulden well spent of niet.De 959 heeft me nooit kunnen bekoren. Moet je bij geweest zijn denk ik. En ik denk dat die 8c tzt door t dak gaat, beetje de curve van een Z8. Maar met bloedmooie buitenbeentjes van een geliefd merk en met dikke motorisering, dat gaat bijna altijd goed.
E550 zegt
@lolikbenbol: je kreeg die dingen bij Shell eind jaren 90′ gratis ( of tegen kleine betaling?). Niet alleen de F50, maar allemaal soort Ferrari’s.
lolikbenbol zegt
@e550: die krengen ter grootte van een pakje sigaretten ja ;)
Author zegt
@lolikbenbol: Vet! Ik had een rode F50 zonder hardtop en een gele met. Veel zakgeld uitgegeven aan die spaaracties bij Shell :)
mobieler zegt
De 959 is mijn ogen het aller lelijkste gedrocht dat ooit door Porsche is gebouwd.
willeme zegt
@mobieler: Serieus?
http://electrical-cars.net/wp-content/uploads/2014/3/porsche-cayenne-electric-cars316.jpg
mobieler zegt
@willeme: LOL. Nou bijna dan!
mashell zegt
Dit snap ik niet. Hoe kan de F50 (toch wel de minste van de supercar Ferrari’s) nou zoveel waard zijn? Een 959 als ultieme klassieke Porsche, dat snap ik maar een F50? Er zijn immers ook nog de F40 en de Enzo.
Misschien toch maar eens investeren in een Peugeot 407 coupe, net als de F50 een auto met een enorme overhang voor en twijfelachtig design die het niet haalt bij zo’n voorganger.
lolikbenbol zegt
@mashell: grappig hoe smaken kunnen verschillen he. Ik heb persoonlijk niets met die f40. Z’n legendarische status respecteer ik wel hoor, maar van de f50 krijg ik t pas warm. En technisch net zo’n beest als z’n voorganger.
davelepeef zegt
@mashell: ik denk dat men de afgelopen jaren pas de F50 is gaan waarderen. Als nieuwe auto leefde ‘ie niet op tegen de overdadigheid die een F40 neerzet, maar nu doen die verwachtingen er niet meer toe. De techniek van een F50 is waanzinnig gaaf, daarbij zijn ze een stuk zeldzamer dan een F40.
Een 959 moet je denk ik kennen om ‘m te waarderen, terwijl zelfs de meest ignorant persoon omkijkt als er een F50 langs komt?
willeme zegt
@davelepeef: Het is wel een merkwaardig fenomeen, de F50. Begin 2000 kon je er een voor een half miljoen krijgen. Bij de introductie werd de F50 matig ontvangen. Ondanks de bijzondere techniek was de F50 langzamer dan de F40. Van een nieuw absoluut topmodel wordt verwacht dat de opvolger nu eenmaal sneller is.
Althans, toen. Tegenwoordig lijkt het dat men meer kijkt naar het totale plaatje. Nog een reden kan zijn dat er nu een hele lijn van topmodellen is en de verzamelaar wil ze allemaal. 288, F40, F50, Enzo en LaFerrari. Van de F40 zijn er meer dan 1.000 gebouwd, maar de F50 was een heel stuk zeldzamer.
davelepeef zegt
@willeme: dat bedoel ik :) Op zich is het natuurlijk een geniaal apparaat én één van de iconen van een iconisch merk.
Ik probeer overigens dat rijtje in 1/43 neer te zetten maar 1:1 is blijkbaar makkelijker te krijgen :(
mashell zegt
@willeme: is die F50 bewust zo weinig gebouwd of was er gewoon weinig vraag naar?
Rob zegt
@mashell:
Ze hadden er vast graag meer gebouwd, maar volgens mij wou „niemand” hem destijds…
Shenkie zegt
@mashell: dat snap ik wel! Enkel en alleen hierom;
https://youtu.be/XcSnaHcAlKU
Leuk zo’n F40 maar qua sound valt die toch echt in het niet naast een F50!
ghost zegt
De Alfa Romeo 8C Competitione. Heerlijk!
gwnbmw zegt
nog steeds vind ik de f50 een lelijk hok waar een ssyangyoung badge bij hoort, niet een steigerend paard.
@autoblogger, waar zijn de emoticons heen?
nopetrolnofun zegt
Heerlijk die F50! Klonken Ferrari ’s nog maar zo goed. Die 959 is net zo lelijk als een cayenne of 996
Rob zegt
Porsche 959.
Woestijn – straat – circuit:
http://speedhunters-wp-production.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2009/06/HDK_525.jpg
desjonnies zegt
@Rob:
Leuk dat je dat weet, de meesten weten namelijk niet dat de 959 een enorme allrounder was
lekbak zegt
@desjonnies: ik mag toch zeker aannemen dat dit op autoblog redelijk bekend is. Het is hier in de loop der jaren erg vaak ter sprake gekomen.
Rob zegt
Linkje je naar alle geveilde (en niet geveilde) objecten:
http://auctionsamerica.com/events/all-lots.cfm?order=price&SaleCode=CA16&rowsperpage=all
Mijn favoriet: de knalrode Sunbeam Tiger.
eefie zegt
Absoluut de F50
gieltj zegt
De 959! Wat een machtige machine is dat toch :D
E34M5Touring zegt
Raar dat die Daytona zo weinig opbrengt. Zijn er al wat tegen de miljoen aan gegaan. Liever de F50 dan de 959. Technisch indrukwekkende auto maar ik vind hem niet mooi. De F50 vind ik wel erg fraai. En die V12 klinkt geweldig!
gerjan zegt
Oké nu kan ik dus echt niet kiezen. Het word toch de F50 denk ik. Maar dan altijd spijt blijven hebben dat ik de 959 niet gekocht hebt. Allebij zeldzaam mooie auto’s
kilum zegt
Ik krijg langzaam maar zeker het idee dat de prijzen aan het dalen zijn.
Die Daytona voor 6 ton? Die schuurde toch al een tijdje tegen het miljoen aan? XJ220 valt me ook erg mee waarvoor die verkocht is. Die 575M Superamerica valt me ook mee. Zou dit het einde van de bubble inleiden?
Die Dino gaat dan weer nergens over. Belachelijk veel geld.
geertjan zegt
De 8C is nu nog te jong maar zal zeker over een jaar of 10 het dubbele opbrengen. Gelimiteerd, dikke motor en bijzondere look. Al vind ik de Disco Volante mooier/aparter. Die had Alfa Romeo zelf moeten bouwen.