Opel timmert tegenwoordig hard aan de weg om het merkimago dat New Kids met de groene Manta heeft neergezet van tafel te vegen. En laten we eerlijk zijn, naast Claudia Schiffer ‘Oh’ laten zeggen is er geen betere manier om dat te doen dan door een illustere modelnaam af te stoffen.
Gisteren sijpelde nieuws door dat Opel in maart naar de jaarlijkse autoshow van Genève komt en een nieuwe GT meeneemt. Inmiddels is de originele GT een echte klassieker geworden. Oorspronkelijk had niemand minder dan Bizzarrini de opdracht gekregen een ontwerp te maken voor wat uiteindelijk de GT moest worden, maar Opel koos toen puntje bij paaltje kwam toch voor een design uit eigen huis. Fun fact: de jongens van Bizzarrini brachten vervolgens alsnog hun design op de markt als Bizzarrini 1900 GT Europa en mocht je die op plaatjes vergelijken met de GT zie je toch wel de nodige gelijkenissen. Geïntroduceerd in 1968 als ‘de Europese Corvette’ was de GT een sympathieke sportwagen voor mensen zonder jaknikker in de achtertuin. Hoewel de kleine sportieve Opel er met een beetje goede wil ook uitzag als een te heet gewassen Corvette was de basis nog bescheidener, daarvoor diende namelijk de Opel Kadett B. Onder de kap lag een vierpitter van 1100 of 1900 cc die gelukkig wel het vermogen naar de juiste wielen stuurde. Lekker driften over rotondes dus…of hadden ze die toen nog niet?
Na een relatief korte productierun van 4 jaar en iets meer dan 100.000 exemplaren was het in 1973 gedaan met de GT. Het idee van relatief betaalbare coupé’s in het Opel gamma bleef in de tussentijd echter leven in auto’s als de eerdergenoemde Manta, maar ook de Monza en dat uitgesproken exponent van de jaren ’90, de Calibra. Mijn neef had er een totdat de versnellingsbak explodeerde.
Dit kleurrijke intermezzo mondde in 2007 uit in de nieuwe GT. Destijds fungeerde deze min of meer als de opvolger van de Opel Speedster, hoewel het een heel andere auto was daar de Speedster natuurlijk stiekem een Lotus Elise was. De tweede GT was gebaseerd op de Pontiac Solstice en eigenlijk nog meer op diens Saturn zusje, de Saturn Sky.
Anno 2016 acht Opel de tijd rijp voor een nieuwe GT en daarvan hebben we nu de eerste teasers te pakken. Zie een video met een grijze man met een soort rood Terminator-oog en een hip design plaatje met uitgelopen stiften. Wat Opel ons uiteindelijk voorschotelt gaan we later dit jaar zien in Genève.
UPDATE 1: Een tweede teaser van de nieuwe GT is een feit.
UPDATE 2: Het is officieel, meer info HIER!
KEV9 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jaapiyo zegt
@Soulmaster: Haha…yep. Man man man, verkoudheid plus veel te weinig slaap, je weet, ik ben geen coureur maar heb wel de excuses. Nog wat opstartniggles…komt wel goed, hoop ik.
Design_Driven zegt
@Soulmaster: Sentator of Captain, beide beter dan Insignia.
406_v6 zegt
@sketcher: Sentator of Captain?? Die ken ik niet, wel de Senator en Kapitän.
123bat zegt
@sketcher: Vergeet de Diplomat niet :)
sergio72 zegt
@sketcher: Manta!
biohazardracer zegt
Ik zou graag een nieuwe calibra zien ?
martinus zegt
@biohazardracer: Een typische naam natuurlijk.
Een fenomeen was die auto, vooral toen en in de jaren erna.
De GT mag wat mij betreft terugkomen.
Een leuke auto, zéér geschikt voor als auto voor ‘erbij’.
Met ook een ander rijderspubliek dan de rest van de Opels.
Wat ik vooral hoop is dat GM niet alleen Oude, Europese namen gaat voeren.
Maar ook eens Opels gaat verkoepn die echt een opel zijn.
Ik roep hier regelmatig [b]’een opel blijft een opel[/b]
Maar wat het echte probleem van Opel is, dat veel Opel’s geen Opels meer zijn.
Het zijn omgekatte DEAWOO’s of CHEVY’s met een andere badge.
Ongeacht welk model ze gaan herinvoeren. Belangrijkste vind ik, dat die Opels ook weer in Europa gebouwd gaan worden.
Precies één week geleden, maakte Opel bekend. Dat men in ons Antwerpen, het werk van 10.000 man, ja tien-duizend arbeiders, tienduizend hoofden van een gezin zal afnemen.
Ze gaan de fabriek in Antwerpen sluiten, (voor goedkopere productie in Azie of China) Waarbij ze 2300 man zelf ontslaan, en nog eens 8000 man bij leveranciers hun inkomen zullen verliezen.
Dit alles, enkel en alleen om de winst. Dit alles, na jarenlange staatssteun van de Belgische overheid. Dit nadat het bedrijf in de vs gered moest worden door de overheid. Dit precies ook voor ingang van de nieuwe Renault-Wet, die werknemers in België een eerlijkere arbeids-verhouding zou moeten geven.
GM paradeert met sentimentele Opel namen uit het verleden, terwijl ze ondertussen het assortiment van auto’s die uit Russelheim komen langzaam aan, aan het vervangen zijn voor modellen die in Azie van de band rollen. Opel wordt door GM kapot gemaakt, financieel leeggezogen, en stapje voor stapje wordt het Opel modellen-aanbod dat in Europa geproduceerd wordt, meer en meer verschraald ten koste van de inkomens van gezinnen hier in ons België.
Een nieuwe Opel met een oude naam is dus prima. Maar laat het dan alstublieft ook een Opel zijn die gewoon in Europa geproduceerd wordt, in plaats van eentje die ervoor zorgt dat tien duizenden mensen de bijstand in moeten.
pinut187 zegt
@martinus: China ligt in Azië
jpoers zegt
@martinus: kijk een artikel in een artikel, lekker kort en bondig dat zien we graag, sorry toiletbezoek was te kort om deze waarschijnlijk overduidelijke uiteenzetting door te nemen.
KUYL zegt
@martinus: Waarom reply je in godsnaam in plaats van dat je gewoon een nieuwe comment schrijft? En nog mooier, waarom reageer je met een dergelijk verhaal op iemand die alleen maar aangeeft dat deze graag de naam Calibra terug wil zien?
Inhoudelijk slaat je hele tekst dan ook nog eens kant noch wal.
9000cse zegt
@martinus:
…….”Precies één week geleden, maakte Opel bekend dat men in ons Antwerpen, het werk van 10.000 man, ja tien-duizend arbeiders, tienduizend hoofden van een gezin zal afnemen. Ze gaan de fabriek in Antwerpen sluiten, (voor goedkopere productie in Azie of China) Waarbij ze 2300 man zelf ontslaan, en nog eens 8000 man bij leveranciers hun inkomen zullen verliezen.”…….
Waar heb jij het over? Bij mijn weten is de fabriek van GM Belgium op 17-12-2010 definitief gesloten. Toevallig ergens nog een oude krant gevonden?
Esprit_de_Flandre zegt
@martinus: “Precies één week geleden, maakte Opel bekend. Dat men in ons Antwerpen, het werk van 10.000 man, ja tien-duizend arbeiders, tienduizend hoofden van een gezin zal afnemen. ”
Euhm… Opel Antwerpen is dicht sinds 2010…
rufctr01 zegt
Opel Blitz?
wheelerdealer zegt
Manta of de Monza
Calimero zegt
Monza. Alleen de naam al zegt genoeg. Zelfs op een slOpel.
hans75 zegt
@milan0: Monza is een Alfa Romeo uit de jaren 30 of zo…. of daarom zo toepasseljik voor Opel? beter goed gejat?
KUYL zegt
1. Opel Commodore
Insignia is het net niet, dus gewoon even goed kijken in het GM magazijn en dikke achterwielaandrijver als sedan.
2. Opel Manta/Monza/Calibra.
Eigenlijk gewoon een dikke sportieve coupe, beetje de niet premium maar zeker niet minder tegenhanger van de BMW 4 en Audi A5. Naam mag dan een van de drie iconische voorgangers zijn.
Beide sedan en coupe kunnen dan trouwens mooi op hetzelfde onderstel/platform.
KEV9 zegt
Er zijn maar 2 mooie opels. 1 de manta 400 en dan wel de echte en de Opel Admiraal MET de v8
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/77/Diplo_opelvillen2007.jpg
carmasterr zegt
@Soulmaster:
De Admiral (met één A) had alleen zescilinders.
De Diplomat was het model met de optionele 4.6 en later 5.4 Chevrolet V8.
Bij de tweede generatie zijn ze eenvoudiger te onderscheiden.
De Diplomat (van je foto) heeft rechtopstaande Mercedes-achtige koplampen.
De Admiral heeft horizontale koplampen.
http://allfotocars.com/data_images/models/opel-admiral/opel-admiral-01.jpg
dondeboer zegt
GT is wel de beste naamvoor de Nederlandse markt, manta en calibra hebben een beetje een moeilijk imago en de monza is niet zo heel bekend bij het grote publiek.
Maar na Karl en Adam, is het ook te overwegen om m Arnold (i’ll be Back) te noemen.
fijnkonijn zegt
Opel Senator.
Maar alleen als het weer een groot model is.
Dat was de laatste echt mooie Opel. Wat daarna kwam was/is om te huilen.
Ram-G-maN zegt
http://www.buick.com/content/dam/Buick/north_america/usa/nscwebsite/en/home/models/view_all_vehicles/reveals/Avista_Concept_Coupe/2016-buick-concept-avista-landing-page-image-05-938×528-022.jpg
http://www.buick.com/content/dam/Buick/north_america/usa/nscwebsite/en/home/models/view_all_vehicles/reveals/Avista_Concept_Coupe/2016-buick-concept-avista-landing-page-image-08-938×528-017.jpg
De Buick Avista rebadgen naar Opel Manta (geen Calibra want geen RWD) en in Europa uitbrengen. Je mag het ook gewoon een Avista blijven noemen, het eindigt immers met een A*.
*Alle persoonsauto van Opel eindigden bij voorkeur met een A (Astra, Corsa, Agila, Meriva etc. etc.). Alle bedrijfswagens van Opel eindigden altijd met een O (Combo, Vivaro). Inmiddels zijn er weer uitzonderingen met de Karl en Adam. Voorheen maakte Opel nog een uitzondering met de GT, Speedster, Kadett.
KUYL zegt
@AutomotiveDesigner: Inderdaad, deze Buick kwam pas voorbij en was me eerlijk gezegd al weer wat ontschoten. Maar dit is wat ik ook al bedoelde. Rebadgen, rondsnuffelen in het magazijn, zorg gewoon dat ze slim zijn en echt iets diks neerzetten. Beetje showstopper voor het merk.
406_v6 zegt
Heb goede herinneringen aan de Monza, Kadett (tot D model), Ascona (A) en de Commodore. Manta en Calibra kleven teveel negatieve sentimenten aan.
blaze3027 zegt
Opel kadette
Dutchdriftking zegt
Lijkt me wel leuk, een echt mooie coupe op basis van de Astra. Of die nou GT, Manta of Calibra heet maakt me niet zoveel uit. En dan van VW weer een nieuwe Scirocco / Corrado. En dan niet zo`n halfbakken facelift als nu buiten Nederland leverbaar is.
berlinetta zegt
Het maakt me eigenlijk niet zoveel uit, zolang Opel maar door blijft gaan zoals het nu bezig is. Ze jagen de laatste tijd hele smakelijke auto’s de poorten van hun fabriek uit.
spidermann zegt
Opel Kadettilac
mrrallycross zegt
Manta
pinut187 zegt
Speedster, Monza en de Ascona in rally trim!
postzegel zegt
NOVA.
Wat is er beter dan een naam van een auto die niets meer of minder dan een gerebadgede Corsa was, voor een auto die waarschijnlijk gewoon óók een gerebadgede auto zal zijn?
Calimero zegt
@hans75 Monza is een wereldberoemd circuit in Italië. Autodromo Nazionale, het Formule 1-circuit. Denk aan de Grandprix van Italië.
hans75 zegt
@milan0: daarom… laten die duitsers hun opel dan Nurburgring of Hockenheim noemen..
norge zegt
Opel Blitz…
redneckdarian zegt
Ik wil een gt
addiction4cars zegt
De manta!
123bat zegt
Een nieuwe Opel Diplomat of Admiral!
clarkson zegt
http://www.autoblog.nl/nieuws/opel-monza-concept-maar-oma-wat-heeft-u-grote-vleugels-61602
Deze graag. Misschien dat ik dan ooit nog eens opel ga waarderen.
paulaner zegt
De Calibra, heerlijk.. vout.
sanderm3 zegt
Calibra of manta, en dan uiteraard ook als leuke coupe, niet zo’n naam gebruiken op bv een Karl variant ofzo
insomnia zegt
Opel 11/550 PS “Manta Jonguhhh”
praag zegt
….niet echt een voorkeur…maar wel met minimaal een V6…..
ericc zegt
Lotus Omega…
ginger zegt
MANTA!!?
Esprit_de_Flandre zegt
Wat maakt de naam uit? Na een jaar is het design verouderd – persoonlijke mening alert. Dat ze daar eerst iets aan doen…