Maak je borst maar nat voor een interessant lijstje.
Op de testdagen in Abu Dhabi na, is het Formule 1 seizoen toch ver aan zijn einde. Nadat we gisteren al bespraken wie er de laatste paar races nu precies het beste had gescoord, is het vandaag tijd om ons verder te verdiepen in de statistieken. De freaks van GP Hub hielden de score bij en de resultaten zijn een stuk verrassender dan je zou verwachten.
Voordat we dat gaan doen, nemen we eerste een stapje terug om een ander stukje informatie te bespreken; namelijk de coureurs die in de openingsronde de meeste concurrenten wisten te verschalken. Het zal misschien niet helemaal als een donderslag bij heldere hemel komen, maar toch is het zo: de overagressieve Kevin “Suck My Balls” Magnussen staat hier daadwerkelijk bovenaan. De Deen wist gedurende het seizoen maar liefst 39 coureurs in te halen. Achter hem volgen de twee nieuwkomers Lance Stroll (36 posities) en Esteban Ocon (27 posities) op een nette afstand.
Goed, laten we het eens hebben over dat plaatje van Lance Stroll. Je dacht zeker dat het een grapje was, of niet? Ach welnee! Van alle coureurs die in 2017 op de grid hebben gestaan, heeft de jonge Canadees verreweg de meeste posities gewonnen. K-Mag deed het namelijk iets minder goed in de loop van de race, waardoor hij afzakte naar ‘slechts’ 26 gewonnen posities, terwijl Young Lance er gewoon nog even twee bijpakt en op 38 uitkomt. Ocon zakt eveneens een stukje en maakt plaats voor Pascal Wehrlein en Jolyon Palmer, die respectievelijk P3 en P4 op de lijst grijpen.
Interessant stel zo daar bovenaan, vind je niet? Wacht maar, het kan nog erger. Op P6 zien we namelijk niemand minder dan de huidige wereldkampioen en belastingontduiker, die met 18 gewonnen posities op gelijke hoogte staat als onze vrolijke zuiderbuur Vandoorne. Andere opvallende namen in het lijstje zijn bijvoorbeeld Pierre Gasly, die in een handjevol wedstrijden 16 plaatsen won, en Jenson Button, die ondanks een uitvalbeurt in één enkele race twee posities buitmaakte.
Als je langzamerhand jeuk begint te krijgen dat Max nog niet is genoemd, heb ik slecht nieuws voor je: de Nederlander staat keihard onderaan. Vrees niet, dit is allebehalve door zijn eigen toedoen. We weten immers ruimschoots hoe fantastisch de band tussen Max en Renault was, dus dat hij met zijn ongelooflijke aantal uitvalbeurten de hekkensluiter van dit lijstje is, kunnen we door de vingers zien.
Het zal je dan ook niet verbazen dat deze lijst het veld sowieso op een aparte wijze presenteert. Dat is ergens natuurlijk niet zo gek, want wie vaak vooraan start krijgt bij een uitvalbeurt ineens heel wat posities om zijn oren. Omgedraaid geldt hetzelfde; wie het kwalificeren nog maar amper onder de knie heeft, zal tijdens de race misschien juist veel posities winnen. Neem bijvoorbeeld de twee koplopers, Stroll en Magnussen. Beiden hebben gedurende het seizoen aangegeven harder te moeten werken op de zaterdag. Mocht ze dit lukken, dan zou het volgend jaar zomaar eens een compleet ander lijstje kunnen zijn.
De volledige lijst check je hieronder.
Foto credit: Williams F1 op Facebook.
Gulli zegt
Ik las prostituees :/
robinv33r zegt
@gulli: http://www.pearle.nl
bredaas zegt
@gulli: Ik dacht dat Ecclestone naast hem liep op de foto :)
berlinetta zegt
Die Stroll. In het begin van het seizoen moest ik er niks van hebben en kreeg hij ook flink wat kritiek over zich heen (en terecht). Maar hij heeft zich gedurende het seizoen wel ontwikkeld en ik heb zelfs een beetje sympathie voor hem gekregen. Een grote gaat het nooit worden, maar misschien dat hij ooit nog een goede, tweede rijder wordt.
Dat alles kan ik niet zeggen van Magnussen. Wat een flapdrol eerste klas is dat. Ik begrijp dan ook niet wat hij nog in de F1 doet. En zo zijn er wel meerdere. Wehrlein, Grosjean en Ericsson vind ik geen reet aan. Ook VanDoorne vind ik vooralsnog een grijze muis, maar gezien de zeepkist waar hij mee rijdt vind ik dat hij nog een kans moet krijgen.
ikschrijfookoverautos zegt
@berlinetta: Over Wehrlein ben ik persoonlijk wel te spreken, evenals Vandoorne en Stroll. Zeker die laatste heeft, ondanks het constante commentaar dat hij nog krijgt over zijn rijstijl, een aantal mooie dingen laten zien. Met name die kwalificatieronde op Monza was niets minder dan geniaal.
berlinetta zegt
@ikschrijfookoverautos: @lekkaah: Werhlein, ik weet het niet. Hij rijdt wel voor Sauber dus dan rij je sowieso al achteraan, maar in de afgelopen 2 jaar heeft mij nog geen indruk op mij weten te maken. Ik weet dat hij kampioen is geworden in de DTM, maar ik vraag me af in hoeverre dat vergelijkbaar is met de F1.
lekkaah zegt
@berlinetta: Denk dat Wehrlein nog wel eens kan verbazen.
kenju zegt
@berlinetta: Grosjean is feitelijk gewoon een prima coureur en is bijv. ook voorzitter van de GPDA. Wehrlein verdient gewoon een kans in een betere auto, en ik hoop echt dat hij die kans krijgt. Dat je minder van ze hoort is omdat ze bij minder grote teams zitten die weinig aanspreken. Op de baan doen ze het echter prima en veel beter dan de meesten die niet bij grote teams reden.
berlinetta zegt
@kenju: Grosjean was een prima coureur, althans zo zou ik het zeggen. Ik vind hem nu erg wisselvallig geworden. Nu is Haas natuurlijk ook geen goed team, maar toch.
viezefreddyw zegt
@kenju: Grosjean is de grootste jankert op de baan en ook zeker daar buiten.
kenju zegt
@viezefreddyw: Dat soort zaken zijn momentopnames. Grosjean rijdt vaker rond op posities waar er wat kan gebeuren. Vergelijk dit met een Vettel die hier minder vaak een reden toe heeft. Verder neemt gedrag over de boordradio niet weg dat iemand gewoon een prima racer is.
idrive208gti zegt
Ik denk dat de betrouwbaarheid van de haas t.o.v. de teams met een Renault/Honda motor hier ook een rol in speelt
kenju zegt
Zo vreemd is het niet. Slecht kwalificeren, en vervolgens op basis van DRS en goede pitstrategie en snelle pitstops en een snelle Mercedes-motor je inhaalacties maken.
Het is een statistiek die werkelijk niets zegt dus en het zoveelste voorbeeld van hoe cijfertjes op zichzelf weinig zeggen.
potver7 zegt
@kenju: Precies. Ik zou het lijstje nog wel eens willen zien, met correcties voor uitvalbeurten. Dus een ‘gewonnen’ posities omdat een coureur voor je motorpech krijgt, tellen niet mee, en ‘verloren’ posities tellen alleen mee als je bij de geblokte vlag daadwerkelijk slechter kwalificeert dan je gestart bent. En dus niet als je in ronde 3 met een kapotte bougie langs de baan staat.
Dan ziet het rijtje er ineens heel anders uit.
pixeltrooper zegt
26 2 = 38, klinkt als de onmogelijke wiskunde van de universiteit
potver7 zegt
@pixeltrooper: Klopt, als je op de basisschool propjes schieten belangrijker vond dan begrijpend lezen, dan wordt de universiteit een onmogelijke opgave….
nicolasr zegt
@potver7: jaaaa! Propjesschieten! Daar was ik echt supergoedt in!!!